Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 3 aug 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag 3: 26/07/2021 2u00

    Met een gans areaal aan boren (achtereenvolgens 1,75, 2, 2,5, 3, 3,5, 4, 4,5, 5, 5,5, 6 mm) frezen en vijlen de schacht geruimd voor de middelste schroefas. Best een uitdaging om in een rond stuk plastic van 7mm doorsnede een holte te maken waar een 6mm as in past.
    IMGP4854.JPG
    Even los alles passen, gewoon om een idee te krijgen tot waar de aandrijflijn komt. De potloodlijnen in de romp geven aan waar de dekopeningen ongeveer komen.

    De bakboordschacht uitgevijld.
    IMGP4855.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73, reinaart, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Jazeker, niets verloren.

    Groet, Willie
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ben benieuwd hoe jij uitkomt met de middelste motor, heb op die montage plek de romp moeten uithollen.

    Groet,
    Willie
     
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Het zit laag, heel laag, maar de kardanaansluiting heeft aan beide zijden van de V-vormige uitholling nog een mm speling. door de dubbele kardankoppeling heb ik wat marge voor de plaatsing van de motor, en door de achterzijde van de motorsteun een beetje te liften, vermijd ik een dubbele knik.

    Mvg,
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt er wel een "beest" van een koppeling tussen gelegd Herby. Die overleeft je wel. Omdat ik al een stuk ouder ben heb ik het wat zuiniger aan gedaan en in mijn avatar rubber koppelingen gebruikt.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...-5-en-2mm-as-10stuks-envelop/a-71445-10000257
    Een koppeling doorgeknipt en met een tussenasje motor en schroefas aan elkaar gefabriekt. Loopt als een zonnetje en op die manier is met de hoogte nog wel een beetje te "spelen".
    Doen nu een jaar dienst en ben er zeer content mee. En over 4 jaar ben ik 80 en zal het wilde varen er wel een beetje af zijn. Als je het "bouw"verslag leest zie je dat er verschillende koppelingen zijn uitgeprobeerd. Grijze Marx, RVS cardan, siliconenslang en uiteindelijk de zwarte uit de link. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2021
    Herby63 en wimo100 vinden dit leuk.
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Standaardisatie hé :) , (bijna) alles is uitwisselbaar met mijn andere varende modellen.
    Deze koppelingen zijn niet al te duur en de eindstukken kan je in alle mogelijke diameters krijgen.
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je schiet al flink op , ziet er allemaal goed uit voor mij.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de leuke reacties :thumbsup:

    Dag 4: 27/07/2021 1u30

    Stuurboord uithouder ontdaan van het derde been , de overige benen versmald en ingekort en 1 been gebogen.

    Even een proefopstelling van de onderdelen.
    IMGP4857.JPG IMGP4858.JPG

    Het probleem is dat er dus 4 punten in lijn moeten liggen: de uithouder, de doorgang van de romp, het achterste lager van de buitenschroefas en het voorste lager van deze as. Vermits de Raboesch schroefas een buitendiameter heeft van 6mm en de rompdoorvoer maar 5 mm is, kan/wil ik de Raboesch buitenas niet tot buiten de rompdoorvoer brengen. Hoe dit aangepakt wordt, zien jullie in de volgende updates.

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73, Pingu57, Jaap Smith en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag 5: 28/07/2021 1u30

    Het centrale deel van de stuurboorduithouder meer conisch geschuurd en van styreen rond 4,5 mm een buisje gemaakt dat de uithouder met de schroefasdoorvoer van de romp verbindt. Onderdeel E35 (achterste deel van de schroefasdoorvoer met Revell Contacta en Tamiya extra thin gelijmd. De opening van de rompdoorvoer uit geboord tot 3 mm. Uithouder en buisje proef gepast.

    IMGP4860.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73, TIMBERWOLF, Jaap Smith en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Hartelijk dank voor de vele leukjes :thumbsup:

    Bakboord uithouder ontdaan van het derde been , de overige benen versmald en ingekort en 1 been gebogen. Het centrale deel van de bakboorduithouder meer conisch geschuurd en van styreen rond 4,5 een buisje gemaakt dat de uithouder met de schroefasdoorvoer van de romp verbindt. Onderdeel E36 ( achterste deel van de schroefasdoorvoer met Revell Contacta en Tamiya extra thin cement gelijmd. Uithouder en buisje proef gepast.

    De 2 onderste stukken van de boeg aan elkaar gelijmd.

    IMGP4861.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73 en wimo100 vinden dit leuk.
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb het altijd vreemd gevonden waarom Trumpeter niet een hele romp kon fabriceren. Ik heb ook de HMS Hood nog liggen, is wel een complete romp en bovendien langer.


    Groet,
    Willie
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2021
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Het probleem zit waarschijnlijk in de bulb, waardoor het niet mogelijk is om de romp te lossen uit de gietvorm als die verdikking er in zit, maar dit is een persoonlijke bedenking.
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    De 2 neusstukken vroegen, zoals bij andere bouwers, wat overredingskracht om zowel vooraan als onderaan mooi aan te sluiten.
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb ook nog de USS Missouri van Trumpeter liggen(Nog zo veel te plakken, zucht), Die heeft het voorschip ook helemaal apart, maar ik dacht dat het hier om een verpakkingsdilemma ging. De gemonteerde romp is een stuk langer dan de doos.

    Groet,
    Willie
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Leuk te zien dat er nog zoveel interesse is voor een Bismarck. :thumbsup:

    Dag 7: 30/07/2021 1u30

    Smeerpijpjes op de 3 assen gesoldeerd
    IMGP4862.JPG

    Aan de hand van het spantenplan in het boek Anatomy of the Ship Bismarck heb ik een papieren mal gemaakt van de doorsnede van de romp net achter de roerkoningen. Na herhaaldelijk passen en bijsnijden kon ik de omtrek overzetten op styreen van 1 mm dik; daaruit heb ik nu dus een spantje dat kan dienen om de roerkoningen uit te richten op 12° en een opvangbakje vormt als ik de roerkoningen vast giet in 2componentenlijm. Een groot stuk van de bovenkant wordt nog verwijderd, o.a. om doorgang te verlenen aan de roerstangen.
    IMGP4863.JPG

    De 2 boegstukken aan elkaar gelijmd en de naad verstevigd met zelfgemaakte plamuur (resten gietframe of styreen opgelost in een royale hoeveelheid Tamiya extra thin cement.
    IMGP4865.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73, k-k en wimo100 vinden dit leuk.
  16. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik gebruik als lijm voor mijn bouwdozen altijd thinner, vloeit ook lekker uit, en kost niet zo duur als plastic lijmen. Lijmt ook polystyrene.

    Groet,
    Willie
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    @wimo100 Ik ben altijd bereid iets nieuws te proberen waar anderen leuke ervaring mee hebben, vooral als het ook nog prijsgunstig is. :)
    Thinner en thinner is 2, er bestaan duizenden soorten, welke gebruik jij?

    Ik heb nog een flacon Revell Contacta professional van 1990 en één van 2011. Zo'n grote verbruiker ben ik dus ook niet (voornamelijk houtbouwer).
    Dus zolang de voorraad strekt, blijf ik nog even bij hetzelfde, maar de Tamiya extra thin gaat wel heel hard als je er zelf plamuur mee maakt, dus daar kan een thinner wel interessant zijn.

    Mvg,
     
  18. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb Thinner van de bouwmarkt G...a. De bouwmarkt Pr...s heeft schoonmaak thinner, die lijmt NIET. Dus gewoon de verf thinner die eigenlijk verboden is vanwege giftige dampen, maar ja, welke lijmen zijn niet giftig?! Als je goed ventileert, is er niets aan de hand.

    Groet,
    Willie
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Net terug van vakantie, en zie dit project staan. Sta al in de volgstand!
    Heel wat anders dan de Victory ;)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Ja en nee :)
    Het is de 1941-variant van het slagschip. Dus in die zin eigenlijk gewoon een historische evolutie.
    Qua technieken voor het bouwen vanzelfsprekend een gans andere discipline.
    Ik vind het geen meerwaarde hebben om een romp die in latten opgebouwd wordt te lamineren en te plamuren (deAgostini en anderen) en het risico op scheurtjes als de latten beginnen te werken is ook nihil.
    Daarom dit plasticproject.
    Om te oefenen heb ik alvast vorig jaar een 1/350 LCS2 USS Independence en in elkaar gelijmd en een Revell Technic 1/72 Flower Class Corvette R/C geconverteerd.
    De foto's hiervan zijn te vinden in een fotoalbum op dit forum.

    Bedankt alvast voor de interesse en het volgen.
     
    wimo100 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina