Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 3 aug 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    De aandrijflijn is afgewerkt, met veel zweet , enkele tranen van geluk dat het gelukt is) maar zonder bloedvergieten :)

    Een overzicht van de lijdensweg van de voorbije dagen:

    Dag 22: 18/08/2021 2u45

    Deze forse dame heeft toch wel een smalle en ondiepe kont. De roerservo (standaardmodel) zit achteraan tegen de bodem. De roerhevels en -stangen zitten tegen het dek.
    Door de schuine stand van de roerkoningen moet ik de hevels boven elkaar plaatsen. Omhoog kan niet, dus heb ik de stuurboord roerkoning ingekort en de servosteun vooraan 2mm verlaagd.
    IMGP4905.JPG

    Dag 23: 19/08/2021 4u30

    Aanpassingen aan servobevestiging geven geen voldoening. Daarom heb ik besloten de servo ongeveer 8 cm naar voor te brengen.
    IMGP4907.JPG

    Toen werd ik er op gewezen dat de hennegatskokers in 12° staan ten opzichte van elkaar, dus 6° elk. Bij nazicht in AotS blijkt dat te kloppen. Dus heb ik de hennegatskokers uitgefreesd en met de soldeerbout losgewrikt. De bussen uit de beschadigde hennegatskokers kon ik recupereren en deze heb ik in nieuwe dunwandige buisjes gesoldeerd.

    Dag 24: 20/08/2021 6u30

    Hennegatskokers uitgelijnd met een schroefas en een geodriehoek en vastgezet met een drupje SLO-Zap.
    IMGP4908.JPG

    Daarna ingegoten met Stabilit Express.
    IMGP4909.JPG
    IMGP4910.JPG

    Stuurstangen ingekort, voorzien van bolkoppelingen en gemonteerd.
    IMGP4911.JPG

    Recht vooruit !
    IMGP4913.JPG

    maximare roeruitslag bakboord
    IMGP4916.JPG

    maximale roeruitslag stuurboord
    IMGP4917.JPG


    Happy ! :banana:
     
    JDS73, TIMBERWOLF, Jaap Smith en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Véél beter Herby. Waarom gebruik jij geen kwiklinks? Die zijn lager als datgene wat jij nu gebruikt en heb je meer ruimte tot het dek.

    Groet,
    Willie
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kunnen die bolkoppelingen bij de roeren niet aan de onderkant? Daarmee win je een paar mm. Of zoals Willie stelt met een paar kwiklinks. Het verdraaien vangen de bolkoppelingen op de servo wel op. Gr. Klaas.
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Je bedoelt die metalen links die jij gebruikt hebt? Daar heb ik er maar 1 meer van, en door de schuine opstelling van de roeren en de veranderende hoek bij het draaien vond ik het beter om wringen te vermijden om links met een bolgewricht te gebruiken. Met de aangepaste opstelling hou ik 7mm vrij van de onderkant van het dek.
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Daar heb ik ook aan gedacht, maar met de vernieuwde hennegatskokers is dit niet meer mogelijk, en ook niet meer nodig.

    Bedankt beiden voor het meedenken :thumbsup:
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Vervolg van de werkzaamheden:

    Middenmotor geplaatst met Tec-7. Uitgelijnd door de motor langzaam te laten draaien en de positie met het vlotste toerental op te zoeken.

    Buitenassen geplaatst en de uithouders met zo weinig mogelijk spanning gelijmd met Revell Contacta en de polystyreen buisjes tussen uithouders en rompdoorvoer aangestipt met Tamiya extra thin cement. Met het allerlaatste restje Stabilit Express heb ik de asuithouders aan de binnenkant van de romp waterdicht afgedekt. Die rode plastic van de uithouders van Raboesch laten zich blijkbaar niet lijmen met Revell Contacta dus heb ik er een drupje CA-thin tussen laten lopen.

    De motorsteun van de buitenste assen moet ongeveer 12 mm omhoog, dus heb ik 2 12mm latten onder de aluminium hoekijzer gelijmd met SLO-Zap en de opening ertussen opgevuld met Tec-7.

    Dag 25: 21/08/2021 1u30

    Motorsteun voor de buitenste schroefassen uitgelijnd door deze traag te laten draaien terwijl de steun met Tec-7 in de romp gelijmd werd.
    IMGP4918.JPG
    Ik heb een filmpje gemaakt van de draaiende schroeven en de bewegende roeren, maar deze smartphoneanalfabeet slaagt er niet eens in dit naar de PC over te brengen, laat staan hier te integreren.

    Nu nog een houder maken voor snelheidsregelaars en ontvanger en het technische gedeelte is klaar.

    Veel modelbouwplezier,
     
    Fokko 66 en wimo100 vinden dit leuk.
  7. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn kwiklinks hebben geen moeite met de schuine opstelling van de roeren. De stuurstang zit niet helemaal vastgedraaid in de kwiklink die op de servo arm is gemonteerd. Heeft dus wat speling.

    Groet,
    Willie
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er allemaal netjes opgelost uit.
    ik zet mijn filmpjes eerst op you tube daarna kan je het hier gewoon linken.
    Nu alles van assen , motoren en servo er in zit, zou je niet eerst even een drijftest doen om te controleren hoe de gewichtsverdeling zit? althans ik doe het voor het dek erop gaat en dan met een PET fles er in om het gewicht te bepalen.
     
  9. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Je kan video's ook uploaden naar youtube.
    Een account aanmaken en uploaden.
    Wel even opletten bij de instellingen, dit voor privacy e.d.
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Is dit zichtbaar?



    Die motoren draaien werkelijk muisstil :)
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2021
    JDS73, Leon schuller, EUSIV en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    nee. Melding: Deze video is niet beschikbaar.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Niet beschikbaar staat er in het zwarte blok. Heb je hem vrij gezet voor publiek? Openbaring hè, die kleine "karretjes". Je zult versteld staan van de kracht. Ben het met Marc eens om de romp even in het water te doen en trimmen. Weet je gelijk hoeveel gewicht erbij kan en kun je wat schuiven met de accu's. Gr. Klaas.
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Nee, :) hoewel mijn vingers jeuken om haar in het water te zien en een snelheidstest te doen.

    Het kant en klare gewicht is 5,3 kg, 80% van het dek wordt afneembaar, bevestigd met magneetjes. In het midden van de romp zit een spant gelijmd. Als ik met 2 vingers het model ophef aan dit spant, kan ik het evenwichtspunt zoeken door de batterij voor-of achteruit te schuiven. Alle gewicht dat er nog bij komt bestaat uit de bovenbouw. Dus om een drijftest te doen en de positie van batterij en ballast definitief te bepalen moet ik de volledige bovenbouw afwerken. Dat kan nog wel even duren, vooral omdat de masten van de Royal Caroline nu even voorrang krijgen. Dus voorlopig ben ik de romp aan het afwerken aan de buitenzijde, dat deze naar de spuitcabine kan (mijn garage :) ). Daarna wordt alles gesmeerd en afgedicht met uierzalf, en dan pas mag ze even in bad. :)

    Filmpje nog altijd niet zichtbaar? Ik kreeg in het begin van de publicatieprocedure al de link, die ik meteen hier neerzette. Er volgde echter nog een ganse procedure met allerhande vragen die ik moest beantwoorden. Mogelijks is het maar zichtbaar nadat deze procedure afgehandeld was. Net even gecontroleerd op de tablet van mijn vrouw, en daar is het pico-bello zichtbaar :)
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2021
    Marc w en Fokko 66 vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Prima zichtbaar nu Herby. Buiten dat die motoren lekker stil zijn, laten ze zich met die ESC's ook goed regelen. En dat maakt het weer leuk om met zo'n schip te manoeuvreren. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
    Fokko 66 en Herby63 vinden dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mooi, dat is wel echt stil, dacht eerst dat het geluid af stond :)
     
    Fokko 66 en Herby63 vinden dit leuk.
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dag 26: 22/08/2021 1u30

    De kimkielen van de fret verwijderd, de gietresten verwijderd en de onderdelen licht opgeschuurd met een fijne schuurlat. De kimkielen met schilderstape op de juiste plaats gefixeerd en gelijmd met Tamiya extra thin cement.
    IMGP4920.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73, Jaap Smith, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    De ankerkluis voor het boeganker op hoger uitgeboord en de randen gezoet met een fijne schuurlat.

    IMGP4930.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Dank aan alle voor de interesse en de leukjes :thumbsup:

    Boeganker samengesteld en een iets grotere schalm gebogen uit messingdraad 0,4 mm om de D-koppeling aan de schalmenketting te bevestigen. Op diverse archieffoto’s is te zien dat die eerste schakel een slag groter is.

    IMGP4925.JPG

    De schalmen dichtst bij het anker moeten nog even bijgezwart worden met (Kolderstok) Patina zwart.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby, Denk dat die grote "schalm" tussen ketting en anker een wartel is. Hieronder een foto uit 1963, waarbij de kettingen los zijn gemaakt van de ankers. De wartel zit nog aan het anker. Het schip was 11 jaar oud en de kettingen werden gedraaid. Anders slijt alleen het eind bij de ankers. Gr. Klaas.

    1963 IJsschade 1 Jonker&Stans.jpg
     
    Leon schuller, wimo100 en Herby63 vinden dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Hoe je het beest ook mag noemen :) , er zit iets aan dat een slag groter is dan de rest van de ketting, en naar mijn interpretatie de zelfde vorm heeft, wat duidelijk te zien is op onderstaande foto? (vergelijk de eetste zwarte schakel met de derde)
    11_anchors_bs.jpg
     
    JDS73 en Leon schuller vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina