Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

De aandrijflijn is afgewerkt, met veel zweet , enkele tranen van geluk dat het gelukt is) maar zonder bloedvergieten :)

Een overzicht van de lijdensweg van de voorbije dagen:

Dag 22: 18/08/2021 2u45

Deze forse dame heeft toch wel een smalle en ondiepe kont. De roerservo (standaardmodel) zit achteraan tegen de bodem. De roerhevels en -stangen zitten tegen het dek.
Door de schuine stand van de roerkoningen moet ik de hevels boven elkaar plaatsen. Omhoog kan niet, dus heb ik de stuurboord roerkoning ingekort en de servosteun vooraan 2mm verlaagd.
IMGP4905.JPG


Dag 23: 19/08/2021 4u30

Aanpassingen aan servobevestiging geven geen voldoening. Daarom heb ik besloten de servo ongeveer 8 cm naar voor te brengen.
IMGP4907.JPG


Toen werd ik er op gewezen dat de hennegatskokers in 12° staan ten opzichte van elkaar, dus 6° elk. Bij nazicht in AotS blijkt dat te kloppen. Dus heb ik de hennegatskokers uitgefreesd en met de soldeerbout losgewrikt. De bussen uit de beschadigde hennegatskokers kon ik recupereren en deze heb ik in nieuwe dunwandige buisjes gesoldeerd.

Dag 24: 20/08/2021 6u30

Hennegatskokers uitgelijnd met een schroefas en een geodriehoek en vastgezet met een drupje SLO-Zap.
IMGP4908.JPG


Daarna ingegoten met Stabilit Express.
IMGP4909.JPG

IMGP4910.JPG


Stuurstangen ingekort, voorzien van bolkoppelingen en gemonteerd.
IMGP4911.JPG


Recht vooruit !
IMGP4913.JPG


maximare roeruitslag bakboord
IMGP4916.JPG


maximale roeruitslag stuurboord
IMGP4917.JPG



Happy ! :banana:
 
Véél beter Herby. Waarom gebruik jij geen kwiklinks? Die zijn lager als datgene wat jij nu gebruikt en heb je meer ruimte tot het dek.

Groet,
Willie
 
Kunnen die bolkoppelingen bij de roeren niet aan de onderkant? Daarmee win je een paar mm. Of zoals Willie stelt met een paar kwiklinks. Het verdraaien vangen de bolkoppelingen op de servo wel op. Gr. Klaas.
 
Waarom gebruik jij geen kwiklinks
Je bedoelt die metalen links die jij gebruikt hebt? Daar heb ik er maar 1 meer van, en door de schuine opstelling van de roeren en de veranderende hoek bij het draaien vond ik het beter om wringen te vermijden om links met een bolgewricht te gebruiken. Met de aangepaste opstelling hou ik 7mm vrij van de onderkant van het dek.
 
Vervolg van de werkzaamheden:

Middenmotor geplaatst met Tec-7. Uitgelijnd door de motor langzaam te laten draaien en de positie met het vlotste toerental op te zoeken.

Buitenassen geplaatst en de uithouders met zo weinig mogelijk spanning gelijmd met Revell Contacta en de polystyreen buisjes tussen uithouders en rompdoorvoer aangestipt met Tamiya extra thin cement. Met het allerlaatste restje Stabilit Express heb ik de asuithouders aan de binnenkant van de romp waterdicht afgedekt. Die rode plastic van de uithouders van Raboesch laten zich blijkbaar niet lijmen met Revell Contacta dus heb ik er een drupje CA-thin tussen laten lopen.

De motorsteun van de buitenste assen moet ongeveer 12 mm omhoog, dus heb ik 2 12mm latten onder de aluminium hoekijzer gelijmd met SLO-Zap en de opening ertussen opgevuld met Tec-7.

Dag 25: 21/08/2021 1u30

Motorsteun voor de buitenste schroefassen uitgelijnd door deze traag te laten draaien terwijl de steun met Tec-7 in de romp gelijmd werd.
IMGP4918.JPG

Ik heb een filmpje gemaakt van de draaiende schroeven en de bewegende roeren, maar deze smartphoneanalfabeet slaagt er niet eens in dit naar de PC over te brengen, laat staan hier te integreren.

Nu nog een houder maken voor snelheidsregelaars en ontvanger en het technische gedeelte is klaar.

Veel modelbouwplezier,
 
Je bedoelt die metalen links die jij gebruikt hebt? Daar heb ik er maar 1 meer van, en door de schuine opstelling van de roeren en de veranderende hoek bij het draaien vond ik het beter om wringen te vermijden om links met een bolgewricht te gebruiken. Met de aangepaste opstelling hou ik 7mm vrij van de onderkant van het dek.

Mijn kwiklinks hebben geen moeite met de schuine opstelling van de roeren. De stuurstang zit niet helemaal vastgedraaid in de kwiklink die op de servo arm is gemonteerd. Heeft dus wat speling.

Groet,
Willie
 
ziet er allemaal netjes opgelost uit.
ik zet mijn filmpjes eerst op you tube daarna kan je het hier gewoon linken.
Nu alles van assen , motoren en servo er in zit, zou je niet eerst even een drijftest doen om te controleren hoe de gewichtsverdeling zit? althans ik doe het voor het dek erop gaat en dan met een PET fles er in om het gewicht te bepalen.
 
Vervolg van de werkzaamheden:

Middenmotor geplaatst met Tec-7. Uitgelijnd door de motor langzaam te laten draaien en de positie met het vlotste toerental op te zoeken.

Buitenassen geplaatst en de uithouders met zo weinig mogelijk spanning gelijmd met Revell Contacta en de polystyreen buisjes tussen uithouders en rompdoorvoer aangestipt met Tamiya extra thin cement. Met het allerlaatste restje Stabilit Express heb ik de asuithouders aan de binnenkant van de romp waterdicht afgedekt. Die rode plastic van de uithouders van Raboesch laten zich blijkbaar niet lijmen met Revell Contacta dus heb ik er een drupje CA-thin tussen laten lopen.

De motorsteun van de buitenste assen moet ongeveer 12 mm omhoog, dus heb ik 2 12mm latten onder de aluminium hoekijzer gelijmd met SLO-Zap en de opening ertussen opgevuld met Tec-7.

Dag 25: 21/08/2021 1u30

Motorsteun voor de buitenste schroefassen uitgelijnd door deze traag te laten draaien terwijl de steun met Tec-7 in de romp gelijmd werd.
Bekijk bijlage 454469
Ik heb een filmpje gemaakt van de draaiende schroeven en de bewegende roeren, maar deze smartphoneanalfabeet slaagt er niet eens in dit naar de PC over te brengen, laat staan hier te integreren.

Nu nog een houder maken voor snelheidsregelaars en ontvanger en het technische gedeelte is klaar.

Veel modelbouwplezier,
Je kan video's ook uploaden naar youtube.
Een account aanmaken en uploaden.
Wel even opletten bij de instellingen, dit voor privacy e.d.
 
Niet beschikbaar staat er in het zwarte blok. Heb je hem vrij gezet voor publiek? Openbaring hè, die kleine "karretjes". Je zult versteld staan van de kracht. Ben het met Marc eens om de romp even in het water te doen en trimmen. Weet je gelijk hoeveel gewicht erbij kan en kun je wat schuiven met de accu's. Gr. Klaas.
 
zou je niet eerst even een drijftest doen om te controleren hoe de gewichtsverdeling zit?

Ben het met Marc eens om de romp even in het water te doen en trimmen.

Nee, :) hoewel mijn vingers jeuken om haar in het water te zien en een snelheidstest te doen.

Het kant en klare gewicht is 5,3 kg, 80% van het dek wordt afneembaar, bevestigd met magneetjes. In het midden van de romp zit een spant gelijmd. Als ik met 2 vingers het model ophef aan dit spant, kan ik het evenwichtspunt zoeken door de batterij voor-of achteruit te schuiven. Alle gewicht dat er nog bij komt bestaat uit de bovenbouw. Dus om een drijftest te doen en de positie van batterij en ballast definitief te bepalen moet ik de volledige bovenbouw afwerken. Dat kan nog wel even duren, vooral omdat de masten van de Royal Caroline nu even voorrang krijgen. Dus voorlopig ben ik de romp aan het afwerken aan de buitenzijde, dat deze naar de spuitcabine kan (mijn garage :) ). Daarna wordt alles gesmeerd en afgedicht met uierzalf, en dan pas mag ze even in bad. :)

Filmpje nog altijd niet zichtbaar? Ik kreeg in het begin van de publicatieprocedure al de link, die ik meteen hier neerzette. Er volgde echter nog een ganse procedure met allerhande vragen die ik moest beantwoorden. Mogelijks is het maar zichtbaar nadat deze procedure afgehandeld was. Net even gecontroleerd op de tablet van mijn vrouw, en daar is het pico-bello zichtbaar :)
 
Laatst bewerkt:
Prima zichtbaar nu Herby. Buiten dat die motoren lekker stil zijn, laten ze zich met die ESC's ook goed regelen. En dat maakt het weer leuk om met zo'n schip te manoeuvreren. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
 
Dag 26: 22/08/2021 1u30

De kimkielen van de fret verwijderd, de gietresten verwijderd en de onderdelen licht opgeschuurd met een fijne schuurlat. De kimkielen met schilderstape op de juiste plaats gefixeerd en gelijmd met Tamiya extra thin cement.
IMGP4920.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Dank aan alle voor de interesse en de leukjes :thumbsup:

Boeganker samengesteld en een iets grotere schalm gebogen uit messingdraad 0,4 mm om de D-koppeling aan de schalmenketting te bevestigen. Op diverse archieffoto’s is te zien dat die eerste schakel een slag groter is.

IMGP4925.JPG


De schalmen dichtst bij het anker moeten nog even bijgezwart worden met (Kolderstok) Patina zwart.
 
Herby, Denk dat die grote "schalm" tussen ketting en anker een wartel is. Hieronder een foto uit 1963, waarbij de kettingen los zijn gemaakt van de ankers. De wartel zit nog aan het anker. Het schip was 11 jaar oud en de kettingen werden gedraaid. Anders slijt alleen het eind bij de ankers. Gr. Klaas.

1963 IJsschade 1 Jonker&Stans.jpg
 
Back
Top