Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 3 aug 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de leuke reacties en de interesse in dit project :thumbsup:

    Dag 8: 31/07/2021 3u30

    Boegstukken aan de romp gelijmd. En de ankerkluis in de boeg dicht gesmeerd met de styreenplamuur.
    IMGP4880.JPG IMGP4882.JPG

    Ik heb in Artcam een ontwerpje gemaakt met de gaten die nodig zijn voor de montage van de motoren.
    Artcam ontwerp motorplaat Bismarck.jpg

    Daarna heb ik deze met de 3018 CNC-frees geboord in aluminium hoekprofiel. 9 stuks M2 x 10 mm ingekort zodat ze de spoelen van de motoren niet raken en de motoren vastgezet in de hoekprofielen.
    IMGP4883.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73, Ronald Vis, Jaap Smith en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor de vele steunbetuigingen :thumbsup:

    Dag 9: 04/08/2021 2u40

    Krimpkous zat deze morgen in de bus De 2 overige ESC van de nodige stekkers voorzien. (reeds zichtbaar op voorgaande foto)
    IMGP4875.JPG

    De roerkoningen gesoldeerd. De dunste buis telkens 5mm in de dunwandige buis gesoldeerd en dan af gezaagd. Rvs-as er doorgestoken en nog eens de soldeerverbindingen opgewarmd om uit te richten. De assen draaien en glijden er zonder weerstand in.
    IMGP4872.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73, Jaap Smith, Fokko 66 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor alle leukjes :thumbsup:

    Dag 10: 05/08/2021 0u40

    De openingen voor de roerkoningen uitgeboord/gefreesd tot 3,5 mm en der een hoek van 12° ten opzichte van loodrecht op de waterlijn.

    Nu zijn alle structurele aanpassingen aan de romp om deze R/C te maken gedaan. Ik ga de volgende dagen dus rustig de gietresten en lijmnaden opschuren en waar nodig plamuren, schuren en plamuren en schuren en … tot de romp spiegelglad is. Ik zeg altijd: “ als je er een panty van je vrouw over wrijft, moet ze deze nadien nog kunnen dragen (geen ladders of steken), dan is het werkstuk glad genoeg.

    Dag 11: 06/08/2021 1u00

    Schuren maar met afgedankte grove, medium en fijne schuurlatten die ze in de nailstudio gebruiken en met watervast schuurpapier korrel 600, dat raar maar waar, grover is dan de schuurlatten van korrel 280 ! ! ! .

    Dag 12: 07/08/2021 0u45

    Schuren, schuren, schuren …aan het hek en de stuurboord asdoorvoer.

    Dag 13: 09/08/2021 0u30

    Schuren, schuren, schuren …aan de onderzijde en de stuurboordboeg

    Dag 14: 10/08/2021 0u30

    Schuren, schuren, schuren …aan de stuurboordboeg. Kleine oneffenheden worden aangestipt met Revell Contacta lijm, en na grondig drogen weer geschuurd tot een glad geheel ontstaat.

    Dag 15: 11/08/2021 0u30

    Meer van het zelfde maar nu aan bakboord.

    Dag 16: 12/08/2021 0u30

    Het schuren en aanstippen van de oneffenheden met Revell Contacta gaat lustig verder.

    Dag 17: 13/08/2021 0u30

    Nog meer aanstippen en schuren aan de bakboordboeg.

    Dag 18: 14/08/2021 0u30

    Na de dagelijkse schuursessie van styreen 1 mm gootjes gemaakt bij de buitenste schroefassen.
    IMGP4891.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    JDS73, Fokko 66, Ronald Vis en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herby, Waar dienen die gootjes bij de schroefassen voor? Ga je die vol gieten met epoxy om de askokers te fixeren? Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    @k-k Inderdaad, anders wordt het zo'n knoeiboel :)
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dag 19: 15/08/2021 0u30

    Na de dagelijkse schuursessie de gootjes verstevigd met vloeibare polystyreen.
    IMGP4897.JPG
     
    JDS73, Fokko 66, Ronald Vis en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dag 20: 16/08/2021 0u45

    De oneffenheden in de zijwand waar aan de binnenkant een versteviging zit er uit geschuurd.

    Op de foto is stuurboord (bovenaan de foto) al volledig opgeschuurd, bakboord nog niet. De hennegatskokers en de middelste schroefas zijn voorlopig geplaatst om de uitlijning te controleren.
    IMGP4892.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2021
    JDS73, Fokko 66, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dank voor het volgen en de leukjes. :thumbsup:

    Dag 21: 17/08/2021 1u30

    De schroefassen en de hennegatskokers ingegoten met 2-komponenten 5-minuten epoxylijm van de lokale doe-het-zelf-zaak.
    IMGP4898.JPG IMGP4899.JPG IMGP4900.JPG IMGP4901.JPG

    De kneedpasta (Pritt poster buddies) waarmee ik de voorkant van de goten van de zijassen afgedicht heb, heb ik na uitharden van de epoxy weer verwijderd.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2021
    JDS73 vindt dit leuk.
  9. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Herby, heb jij de roeren niet een te grote v-stelling gegeven? Ik kom uit op 6 graden per roer, dus 12 graden totaal.

    Groet,
    Willie
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    @wimo100 Daar zat ik ook mee in mijn hoofd , 12°, maar in het bouwverslag van Roel van Essen las ik 24°, 12° elk :(
    Zonder verder na te denken heb ik ze dus onder een hoek van 12° t.o.v. de verticale lijn gezet.
    Nu ik het boek Anatomy of the Ship - The battleship Bismarck erbij neem, zou je wel eens kunnen gelijk hebben.
    Moeilijk precies te meten zonder het boek vol te kriebelen met de hartlijnen van de roeren, maar het ziet er toch een pak minder uit dan bij mij..
    Dat had ik inderdaad beter vooraf gecheckt.
    Nu is het te laat, met alle gevolgen van dien, te zien in een volgende update.
    Ik vermoed dat je die epoxyresin niet meer kan week maken zonder de helft van de romp te verknoeien.
    IMGP4907.JPG
     
    JDS73 en Ronald Vis vinden dit leuk.
  11. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik weet niet of jij de beschikking hebt van een Dremeltje of zo, anders zou ik proberen om mbv een slijpschijfje de epoxy weg te slijpen om zo bij de roerkoningen te kunnen komen en alles voorzichtig te verwijderen.

    Groet,
    Willie
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wat zou de epoxy doen als je de hennegatskokers warm maakt door er van boven een soldeerbout in te steken? Gr. Klaas
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    @wimo100 en @k-k
    Dremels en hulpstukken genoeg hier, maar ik heb even geen zin om die klodder epoxy er uit te slijpen.
    Aan warmen had ik ook gedacht, maar in een plastic romp vind ik dat toch te riskant. Als de opening in de romp vervormt ben ik nog verder van huis.

    Nu is de helling, hoewel historisch niet correct, niet het grootste probleem. De heveltjes kan ik inmiddels goed monteren.
    Het grootste probleem is de servo: op de huidige positie raakt deze de bodem, en bovenaan is niet genoeg speelruimte om de bolkoppeling op de servoarm te bevestigen.
    Ik ben intussen aan het kijken om de servo 8 cm meer naar voor te plaatsen, dan kan hij wat zakken en blijven de stuurstangen vrij van het dek.
    Misschien dat ik daarna alsnog probeer de epoxy weg te frezen.

    Alvast bedankt voor het meedenken.
     
  14. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Dit is mijn oplossing van de servo. Is een gewone standaard servo.
    IMG_20171229_160813167.jpg

    De roeren van de echte Bismarck.
    Bundesarchiv_Bild_193-30-5-34A,_Schlachtschiff_Bismarck.jpg

    Groet,
    Willie
     
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Het wordt iets er tussen in :) op die plaats zitten de smeerpijpen van de zijassen.
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Daarom voel ik me ook zo stom :(
    ik heb tientallen bouwverslagen gelezen en duizenden foto's gedownload, en ik heb het boek van AotS, en dan baseer ik me zonder verifiëren op de vermelding in dat ene verslag...:hammer::hammer::hammer::hammer::hammer:
     
  17. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Je zou in het servo plateau gaten kunnen boren waar de smeerpijpjes door heen kunnen steken.

    Groet,
    Willie
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Herby, neem is een nieuw roerstang en geef die eens een knikje net onder de romp.
    Je roer draait dan wel bij het sturen in het water maar staat dan wel juist in rust.
    maar eerst testen voor je je echte roeren vernield.
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    ZE ZIJN ER UIT ! ! ! :)
    Het is een combinatie geworden van frezen tot ik niet meer durfde uit vrees de romp te beschadigen en dan de soldeerbout er aan de bovenkant in tot er een beetje beweging in kwam, waarna ik met een tang de hennegatskokers er mooi langs boven kon uittrekken.
    Helaas zijn de dunwandige pijpjes beschadigd bij het frezen.
    Gelukkig heb ik net morgen "congé", kan ik in de modelbouwwinkel binnenspringen.:banana:Maak ik toch iemand weer gelukkig.
     
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Marc, interessante suggestie, maar zelfs al zijn de roerstangen maar 2 mm dik, met brute kracht weet ik nooit waar ik uitkom.
    Inmiddels de raad van @wimo100 en @k-k gecombineerd, en deze morgen net de hennegatskokers in de correcte hoek terug vastgezet, zonder een al te grote knoeiboel ervan te maken :)

    Bedankt allen voor de positieve inbreng, deze motiveert om het "goed" te doen :)
    Het resultaat zien jullie in een volgende update, overvloedig met foto's gedocumenteerd.:yes:
     
    Marc w en Fokko 66 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina