Zet je in die zoeklichten ook nog leds Herman? En hoeveel kanalen ga je gebruiken om alles te bedienen? Kan ik gelijk ook wel vragen welk soort zender je daarvoor gebruikt. Gr. Klaas
Veel vragen in 1 keer Klaas, maar ik ga proberen ze zo volledig mogelijk te beantwoorden.
Zoals al te zien was in de filmpjes op het draadje
Hoe kan ik een geschutstoren 290 graden laten draaien | ModelbouwForum.nl beschik ik over een Robbe Futaba FC16 Boat&Truck als zender.
Standaard uitgerust met op de plaats van de linker knuppel (kanalen 3 en 4) een Navy twinstick (ik weet dat jij daar niet zo'n fan van bent

) voor het aansturen van de bak- en stuurboordmotoren.
Op de rechter positie (kanalen 1 en 2) een gewone kruisstick, voor de roeren en de bediening van de centrale motor.
Uitgebreid met 2 lineaire pots op kanalen 5 en 6 waarmee ik enerzijds de 2 voorste en anderzijds de achterste radars met de getoonde budgetsnelheidsregelaartjes en N20-motortjes met vertraging kan laten draaien in beide richtingen.
Op kanaal 7 is een multipotmodule aangesloten met 2 rijen van 4 pots.
Het signaal hiervan wordt door 3 Arduino Nano's uitgelezen.
De eerste Arduino bedient via de 2 linkse pots op de bovenste rij het baksen van torens Anton en Bruno (op het voorschip)
De tweede Arduino bedient via de 2 rechtse pots op de bovenste rij het baksen van de torens Caesar en Dora (op het achterschip)
De derde Arduino leest de 4 onderste pots uit en geeft het commando door aan een PCA9685-module die de servo's voor het heffen van de lopen van het hoofdgeschut bedienen.
Op kanaal 8 is een Multiswitchmodule van Beier aangesloten.
Op het overeenkomstige kanaal van de ontvanger wordt dan ook de Beier USM-RC2 geluidsmodule aangesloten, voor gesynchroniseerd motorgeluid, maar met mogelijkheid om 8x4=32 functies aan de 8 switches toe te kennen.
Wat ik er precies allemaal mee ga aansturen, moet ik nog even bedenken, maar zeker zal hiermee kanonvuur en machinegeweergeluid kunnen aangezet worden, alsook de bediening van de boordlichten, de Admiraalsbrugverlichting en de 7 zoeklichten. Inderdaad, alle 7 zoeklichten zijn van een LEDje voorzien. Je kan de bedrading op de laatste foto vaag zien bovenaan de foto. De rode en blauwe draad verdwijnt in het dek net achter de voet van het licht, goed gecamoufleerd hé?
Met dit gedateerde 8-kanaalszendertje heb ik de mogelijkheid 46 functies aan te sluiten. (als je zoals sommige bronnen links-rechts en vooruit-achteruit als afzonderlijke functies beschouwt, kom ik zelfs aan 60 functies

)