Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Gefeliciteerd met het resultaat Herman. Waarschijnlijk zit je met 2 motoren op 12 Volt al dicht aan je theoretische rompsnelheid en voegt de 3e motor niet veel snelheid meer toe. Mooi dat ze stabiel ligt en je geen valse kiel nodig hebt. Ben benieuwd naar de video's om het vaarbeeld wat beter te bepalen. Nu lijkt het of het schip achter het hek een kuil trekt en probeert de hekgolf los te varen. Voor mijn gevoel zit je dan boven de theoretische rompsnelheid. Mooi dat het allemaal zo goed uitvalt. Maar daar heb je ook je stinkende best voor gedaan! Gr. Klaas.
 
tof te lezen dat het allemaal zo goed is verlopen. vaarbeeld zie er inderdaad mooi uit.
2 of 3 motoren geven dikwijls niet echt meer of minder snelheid. Heb dit weekend als test bij mijn PT ook 1 motor ontkoppeld en de schroef weggenomen. prima tevreden nu.
 
Hoi Herman,
Ziet er geweldig uit, en wat is het een prachtig schip geworden.
Ook mooi vaarbeeld, fantastisch !!
Jammer van de lakschade, maar even diep over nadenken hoe je dit weer gaat oplossen.
Maar dat lukt je wel , ik denk wel eens : modelbouw is vaak meer prakizeren en nadenken dan het echte bouwen.

Gr. Menne
 
die lakschade is het ergste ook niet…
Niets wat niet hersteld kan worden zodat je er op armlengte nog iets van ziet, en de rest ziet er licht verweerd uit, ook al geen werk meer aan :)
IMGP5800.JPG
IMGP5801.JPG


Veel modlebouwplezier,
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank allen voor de leuke reacties en aanmoedigingen. :thumbsup:

Nog goed nieuws:
- De Beier-geluidsmodule heb ik kunnen parametreren zodat het motorgeluid met de gassticks meegaat en de bijgeluiden en de verlichting kunnen bediend worden met de nautic multiswitch-module. Nu nog alles in het schip aansluiten.
- de in Nederland bestelde koperdraad van 0,056 en 0,080 mm is al binnen. (36 km in totaal :) ) Ik ga dat eens proberen voor het optuigen van enkele bijkomende lijntjes.
IMGP5802.JPG


Veel optuigplezier,
 
Nog iets wijzer geworden Herman waardoor de lakschade is ontstaan? Water onder de polyurethaanlak gekropen? Typisch dat het net in de lijm?naad bij de kimkielen optreedt. En die vierkantjes erboven, zijn dat (fake?)waterinlaten? Kijk maar uit met dat zware draad. Maakt haar zo topzwaar! Wat voor motorgeluid gebruik je in de Beier? Geven die drie e-motoren geen turbine-achtig geluid? Gr. Klaas.
 
Nog iets wijzer geworden Herman waardoor de lakschade is ontstaan? Water onder de polyurethaanlak gekropen?
Ik denk dat de boosdoener de eerste laag blanke acryllak van Vallejo is. Bij het spuiten van de volgende lagen met polyurethaanlak bemerkte ik bij de kimkielen in de holle rand al een miniem loslaten van de laklaag. Er zit wel keen water onder de blazen, dus ik denk niet dat er water onder gekropen is. Het lijkt er op dat zelfs na een paar weken drogen/uitharden, de lak nog met water reageert (opzwelt) en bij drogen terug krimpt en loslaat van de onderliggende verf, die niet beschadigt lijkt.
Het is niet direct gesitueerd op een lijmnaad maar bij alle holtes: tussen de schroefassen, aan de kimkielen, in de waterinlaten, ...

Kijk maar uit met dat zware draad. Maakt haar zo topzwaar
2 rolletjes draad, samen 500 gram koper, met een totale lengte van ongeveer 36 kilometer ! Als er dus iemand op zoek is naar hele fijne draad, moet hij maar een gil geven. Ik denk niet dat ik dat in mijn hopelijk nog lange resterende modelbouwcarriere zal op krijgen. :)
Geven die drie e-motoren geen turbine-achtig geluid?
Het is het geluid dat Beier in de map van de Bismarck bijlevert, maar ik heb de indruk dat ze voor verschillende modellen van schepen, tanks en andere nog al eens durven het zelfde geluid bijvoegen. Zo klinkt het baksen van de geschutstorens of het vuren bijna overal gelijk. Ik zal eens een filmpje moeten maken om het te demonstreren. Het fluit in ieder geval niet als een turbine, eerder een hoogtoerige
diesel. Op het water zal het weer heel anders klinken.
 
ik heb een vermoeden dat de niet voor 100% gehechte laklaag is losgekomen door plotse afkoeling.
bootje eerst in het zonnetje gestaan om klaar te maken en alles te testen en dan plof in een koud badje.
Beschuldig jou zeker niet hoor Herrman, want het gaat nu eenmaal niet anders. Maar ik zie hier de oorzaak van je lakschade.
Positieve aan alles is dat waar het nu nog vast zit het waarschijnlijk ook vast blijft :)
 
Hierbij de beloofde filmpjes van de seatrials, met dank aan onze voorzitter Joyfox :)
Ik had misschien beter ondertitels voorzien, want West-Vlaams blijkt voor velen onverstaanbaar.
In het begin vaar ik op de 2 buitenste motoren op 12 V en bereik blijkbaar al de maximale rompsnelheid, want net voor het einde hoor je me zeggen dat ik de turbo (middenmotor) aanzet en er geen merkbaar snelheidsverschil is.
De achtergrondgeluiden komen niet uit de Beiermodule want die had ik thuis gelaten.

Veel vaarplezier :)
 
eerst in het zonnetje gestaan om klaar te maken en alles te testen en dan plof in een koud badje.
De grootste schade zit aan de onderkant, waar de zon niet bij kon, maar het badje was best wel fris :eek: Gelukkig geen technische mankementen waardoor ik er achter zou moeten zwemmen hebben.:)
 
Met WeTransfer kun je bestanden tot 2Gb gratis verzenden.
Dit even als tip voor de filmpjes die de medevaarder maakt.

Maar zelfs op stilstaande foto's zie je meteen dat ze mooi vaart.

Edit: ik plaatste dit bericht na het zien van de foto's op de vorige pagina. Ik zie dat je inmiddels filmpjes hebt weten te plaatsen.
 
Na een ongelukkige val waarbij ik mijn scheenbeen geschaafd en een rib gebroken heb, had ik even wat minder zin om langere tijd voorover gebogen te priegelen.

Maar het volgende kan ik inmiddels wel al melden.

Eerste poging om een 0,08 mm koperdraad rond de uithouders van de voorste dekopbouw te bevestigen. Ik dacht dat dit vlot ging gaan, omdat het koperdraad geplooid en gebogen kan worden. Man was ik verkeerd, mede door de flexibiliteit van de uithouders. Uiteindelijk is het resultaat bevredigend.

IMGP5804.JPG


20230603_202937.jpg


Veel modelbouwplezier,
 
Beterschap met je blessures Herman! Heb je om de draad te bevestigen een lange wikkeling gemaakt? Zou een korte wikkeling (max. 3 slagen) niet mooier zijn? Eventueel fixeren met CA-lijm. Gr. Klaas
 
Laatst bewerkt:
Back
Top