Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 3 aug 2021.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Inderdaad, dezelfde 20A regelaar, wel maar op 6 volt aangesloten. Motor maakt een fluitend geluid maar wil niet draaien, enkel als ik het gas vol opengooi draait hij meestal wel, ik kan dan ook terugregelen, maar als hij stil valt is het weer game over. Die X-star 10A regelaartjes doen het wel goed.
    In middels heb ik de aansluitfiches al overgezet op de reserve X-star die ik teruggevonden heb, dus ik kan geen demofilmpje opnemen.

    Mocht je voor een projectje zo'n 20A regelaar nodig hebben, ik heb er nu 5 ongebruikt liggen :)
    Groet, Herman, en maak je niet ongerust, no hard feelings :)
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herman, Probeer eens of die regelaars het wel op 12 Volt doen. Is het geen optie om op 12 Volt te gaan varen? Anders vrees ik dat je niet genoeg gang in die schuit krijgt. Op 6 Volt kom je (onbelast) maar aan 3.000 toeren. Wat is de spoed van de schroeven? Gr. Klaas.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herman, Zo te zien (hier althans) ligt het niet aan de regelaar. Was nieuwsgierig wat er zou gebeuren op 4,8 Volt. Dus de testbank weer opgetuigd, 4,8 Volt 4 Ah Nimh aan de regelaar en aangesloten op een MPX RX 5 light ontvangertje. Dat begon gelijk te knipogen. Zender aan en daar piepjes dat deze de ontvanger "zag". Riedeltje uit de motor dat die klaar was voor het karwei. Met de zender gas gegeven en het motortje volgde gedwee. Vooruit en achteruit. Geen idee waarom het bij jou niet wil. Probeer eens wat er gebeurt met een servotester. Je zou haast denken dat je ontvanger onvoldoende spanning krijgt. Je zou ook nog over kunnen stappen op de BEC van een andere ESC. Kijk maar of je iets met dit geneuzel kunt. Mijn ontvangertje neemt wel genoegen met een lage spanning. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    @k-k Veel vragen ineens, maar dat is goed :)
    en zelfs nog bijkomende tests :)

    Volgens het Vanden Busscherecept zou ik genoeg moeten hebben aan 825 omwentelingen om schaalsnelheid te bereiken. (als ik alle andere parameters correct ingevuld heb)

    Na de test in bad vond ik ook dat de voortstuwing op 6V aan de magere kant was. Ervaring uit het verleden met verschillende types loodbatterij in voorraad leerde me dat enkel regelmatig gebruik (en dus opladen) ze bewaart van de schroothoop.

    Dus probeer ik in al mijn modellen de zelfde types te gebruiken, en dat is 6V 7Ah.
    Tussen andere activiteiten door probeer ik 2 6V accu's in serie te zetten en nieuwe fiches aan de 20A-regelaar te solderen.
    Eventjes geduld nog voor het testresultaat.

    De schroeven zijn 2,35 cm schroeven van Raboesh, maar de spoed is me niet direct bekend.

    Mocht er iemand anders meelezen die overtuigd is van de meerwaarde van LIPO of andere Li's, NEEN, ik stap niet over op lithiumxxx, nu niet, nooit of te nimmer, die zooi is goed waar het gewicht een issu is, maar niet in schepen waar je lood moet toevoegen om op de waterlijn te komen.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    We gaan niet over één nacht ijs Herman. Schiet me opeens te binnen dat die HK regelaartjes niet aan willen lopen als er teveel frictie is in de aandrijflijn. Of die Chinezen daar ook last van hebben? Geen idee. Gr. Klaas.
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    nee hoor, :) op 12V is het inderdaad een heel ander verhaal. geen eindeloos gepiep van de motor, maar start bij een heel laag toerental al op. Wel is het ronddraaien in cicli, precies een 6-cilinder die maar op 4 cilinders loopt :) bij meer gas loopt hij wel mooi rond.
    en het nulpunt lijkt te verlopen, met periodiek piepjes uit de regelaar, bizar.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat krijgt deze eenvoudige Groninger niet op een rijtje. In het recept van v.d. Bussche stop je toch ook de spoed? Stel dat de spoed gelijk is aan de diameter, dan kom je bij 825 toeren op een afgelegde weg van iets minder dan 1,25 km/uur. Is er nog geen slip gerekend. Nemen we voor het gemak even 20%, dan zit jr op 1 km/uur. Denk dat de theoretisch rompsnelheid van het model rond 4,5 km/uur zal liggen. Met deze motoren en schroeven moet dat op 12 Volt mogelijk zijn. Maar dat zie je vanzelf. Gr. Klaas.
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    @k-k Het zijn de 162-41 en 162-42 schroeven van Raboesh, op hun website staat als "pitch" 22,8.
    Ik heb die waarde gebruikt om de "spoedverhoudingr" te berekenen, die in functie van de diameter dan 0,97 is.
    De schaalsnelheid bij een werkelijke topsnelheid van 15 m/s is gelijk aan 1,06 m/s

    Nou ja, een hoop ingewikkelde berekeningen later en bij 3 gelijktijdig actieve schroeven kom ik op 825 omwentelingen.
    Mogelijks is de ingevulde voortgangscoëfficiënt van 2,7 niet correct omdat ze gebaseerd is op diagrammen die in het boek Varende scheepsmodellen staan en niet meer van toepassing zijn op de huidige apparatuur. Ik kan de exceltabel hier niet plaatsen, maar als je er behoefte aan hebt kan je me per PB je mailadres bezorgen. :)

    Groet, Herman
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Herman, Heb zelf de Excelsheet voor mijn avatar en kan die ook niet plaatsen. Had op de laptop een screenprint gemaakt en gemaild naar mijn tablet. Helaas is de postduif verdwaald. Het lijkt gevoelsmatig of de waarden van jouw 3 schroeven zijn opgeteld. Kande waarden van jouw schip wel eens in mijn Excelsheet zetten en kijken wat er dan uit komt. Nu eerst bedtijd. Gr. Klaas.
     
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Hoi Klaas, lekker geslapen? :)

    Een print van mijjn excel plaatsen toont niet of een cel een vaste of een berekende waarde bevat en waar de berekende waarde vandaan komt.
    Tevens kan het "recept" geen rekening houden met de mate waarin de fabrikant de rompvorm natuurgetrouw nagemaakt heeft.
    Zo stel ik vast dat bij een gewicht van 5,6 Kg het schip theoretisch halverwege de "bootstripe" zou moeten liggen, maar in bad lag ze eerder op de diepte bij volledige belading, dus tot aan de bovenzijde van de "bootstripe". De Trumpeterromp is dus waarschijnlijk iets slanker dan het echte schip.
    In ieder geval, op 12V draaien de nieuwe ESC's ook, en haal ik ruim voldoende omwentelingen om de maximale schaalsnelheid te halen.
    Nog even een aangepast aansluitharnas ineen solderen, zodat de accu's hun toegewezen plaats kunnen innemen, en dan wachten op een vrij moment met gunstige weersomstandigheden.

    Bedankt voor het meedenken, zo voel ik me niet alleen als de tests wat minder aan de verwachtingen beantwoorden. :) :thumbsup:
     
    reneke100 vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goed geslapen hoor Herman! Niets meer gevonden dat het gedrag van de regelaar op 6 Volt verklaart? Ben gisteren aan het stoeien geweest met zo'n ieniemienie regelaartje zoals jij ook hebt gebruikt. Op 4,8 Volt, een servotester en een Distler motortje ideaal voor het aandrijven van Lego mechanieken. Heb de gegevens van jouw Bismarck ingebracht in een Excelsheet en daarvan een screenprint gemaakt. Vind het benodigde vermogen dat er uit komt een beetje laag. Succes met het werk in de machinekamers en zal een schietgebedje doen voor een gladde zee. Gr. Klaas.

    Bismarck model.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2023
    wimo100 en Herby63 vinden dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    2 stagen gezet aan de hoofdmast van 0,3 mm koord met oogjes van ineengedraaide 0,2 mm messingdraad.

    IMGP5794.JPG

    Ik moet wat voorzichtig zijn met welke kabels ik aanbreng omdat het volledige dek afneembaar is en in het midden wat kan doorbuigen. te strakke draad zou dus kunnen lostrekken.
    Weet er iemand waar je in de EU aan EZ-Line van Bershire Junction kan raken voor een schappelijke prijs? Dat is super fijn en rekt tot 7x de lengte.

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, Jaques, Ronk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    2x2 stagen gezet aan de grote ra van de hoofdmast van 0,15 mm paardenhaar. Dit laat zich mooi verlijmen met een weinig roze Zap en met een “spruecutter” mesje of schaartje kan je makkelijk de eindjes afknippen.

    IMGP5796.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    P Voogt, EUSIV, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    2 lifts gezet aan de 3 kleine dwarsmastjes.

    IMGP5798.JPG IMGP5799.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    P Voogt, Pingu57, Bootjebouwer 2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.435
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Kijk. Dít begrijp ik tenminste weer.:D
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    en ik snap dit dan ook weer.

    Je maakt hier een mooi schip van Herman :worship::worship:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    "Leuk" dat je weer bijgelezen hebt @Pingu57 :)

    Jullie hebben nog een verslag tegoed van de eerste proefvaart die maandag plaats vond.
    20230529_105025 klein.jpg
    Eerst op 6V geprobeerd, dus zonder de middenmotor.
    Volgas een slakkengangetje, ideaal voor het afvaren van het Kielkanaal, maar meer niet.
    Dus vlug de 2 V accu's in serie geschakeld en op 12V geprobeerd.
    Op 2 motoren haalt ze een mooie snelheid.
    20230529_110014 klein.jpg
    Op 3 motoren is met moeite enige snelheidswinst merkbaar.
    20230529_111058 klein.jpg
    Het vaarbeeld is mooi, de boeggolf heeft de vorm van de valse boeggolf die er op geschilderd is. :)
    20230529_111100 klein.jpg
    20230529_112730.jpg
    En stabiel ! ! ! bij het draaien of een windstoot is geen enkele rolbeweging merkbaar.
    Alleen is er soms met moeite rechtuit mee te varen, de ingezette bocht wordt gewoon verder gezet als de roeren weer recht staan.
    Ik vermoed dat één van de buitenste motoren soms trager draait dan de andere. Sticks in neutraal en terug gas geven verhelpt dit meestal.

    Filmpjes volgen nog, maar ze waren te groot om me door te mailen.

    Na ruim een half uurtje rondgesjeesd te hebben nam ik het modeluit het water om tot mijn ontsteltenis vast te stellen dat de blanke lak ernstige sporen van waterschade had opgelopen.
    Na droging is het ergste terug verdwenen maar in holtes zoals rond de schroefasuithouders is de lak gekrompen en losgelaten van de romp.
    Hoe ik dat zal aanpakken, moet ik nog even over mediteren.

    Gelukkig geen structurele schade aan de vele kwetsbare onderdelen opgelopen. :thumbsup:

    Veel modelbouwplezier,

    Met dank aan Joyfox voor de foto's.:friends:
     
    pompebled, P Voogt, EUSIV en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ziet er heel mooi uit Herman, wel heel jammer van de lakschade :rofl::rofl:

    En ik moest inderdaad constateren dat het te lang geleden was.:oops: ik moest serieus bijlezen
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi vaarbeeld.
    Indien je een filmpje op je topic wilt zetten, dan eerst uploaden op YT en dan de link in je topic met copy en paste in je topic plakken.
     
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Hoi, ik heb dat al eens eerder gedaan, maar de filmpjes moeten van een medevaarder komen en zijn te groot om me te mailen, zodat ik ze op mijn YT-kanaal(tje) kan uploaden :)
    Als ik zou varen en filmen tegelijk, mag ik nog een beroep doen op Robert Ballard om de slotscene te filmen. :rofl:
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina