Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

Om geen verf aan de binnenzijde van de romp te krijgen heb ik de dekopeningen aan de onderzijde afgeplakt en het dek los in de romp gelegd.
IMGP5484.JPG

Romp en dek met een spuitbus Vallejo Hobby Paint voor metaal en plastic 28011 Grijs voorzien van een nevel grondverf.
IMGP5485.JPG
IMGP5486.JPG

Daarna met de airbrush Vallejo Model Air 71.057 Zwart, zo voorzichtig als een olifant in een porseleinwinkel maar kan zijn, een preshading op dek en romp aangebracht. Het ziet er niet uit, maar het schijnt dat dit zo hoort te zijn.
IMGP5487.JPG

IMGP5488.JPG

Verder nog wat messing onderdelen geprimed met VMS Metal Prep 4K.

Veel modelbouwplezier,

De romp op een perfect effen ondergrond geplaatst en gestabiliseerd met enkele gewichten. De waterlijn (“bootstripe”) afgetekend met de “waterlijnaftekenhulp” uit China, werkt als een zonnentje.
IMGP5492.JPG

20221103_220733.jpg

De bovenkant ervan ligt op 10,55 meter (52,75 mm) en de onderkant op 8,05 meter (40,25 mm) geef of neem een potloodlijndikte.

Onderzijde van de “bootstripe” afgeplakt alsook het dek.
IMGP5493.JPG

Alle onderdelen van de opbouw waar een “houten” dek op ligt geprimerd.

Voor
IMGP5490.JPG

Na
IMGP5491.JPG

Veel modelbouwplezier,

Zo'n ding maak je toch zelf even van een paar stukjes afvalhout c.q. triplex. De maten zijn niet kritisch. Een paar boutjes met veugelmoer. Het enige wat belangrijk is dat je potlood strak in het gat zit. Heb jaren zo'n ding, gemaakt door een modelbouwvriend, gehad. Ooit zoek geraakt en sindsdien behelp ik me maar met een paar blokjes of doosjes, waarop een potlood wordt geklemd. De basis moet niet snel willen kantelen.
Het allerbelangrijkst is dat de romp recht staat op een vlakke ondergrond en je er met je afschrijfmiddel omheen kunt. Als het stoort verwijder je het maar Herman. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Zo'n ding maak je toch zelf even van een paar stukjes afvalhout c.q. triplex. De maten zijn niet kritisch. Een paar boutjes met veugelmoer. Het enige wat belangrijk is dat je potlood strak in het gat zit. Heb jaren zo'n ding, gemaakt door een modelbouwvriend, gehad. Ooit zoek geraakt en sindsdien behelp ik me maar met een paar blokjes of doosjes, waarop een potlood wordt geklemd. De basis moet niet snel willen kantelen.
Het allerbelangrijkst is dat he romp recht staat op een vlakke ondergrond en je er met je afschrijfmiddel omheen kunt.
Precies, ik zou het niet vollediger kunnen omschrijven :)

resultaat mag zeker gezien worden.
Vrees dat je de preshading nooit gaat kunnen laten zien als je daarna met een spuitbus erover spuit. nevel is veel te breed en te ongecontroleerd.
Komt daar nog een bij dat auto lak vrij dekkende verf is, ze is net gemaakt om verschillende kleuren ondergrond onder te stoppen.
Je gaat het met de airbruch en modelbouwverf moeten verder werken zodat je een betere controle hebt over de laag dikte ter hoogte van de preshading.
Maar oefening baart kunst , gaat dus nog wel goed komen.

Wit afgeplakt en het zwarte deel van de Baltic stripes geairbrushed met Vallejo 71.057 Model Air Black
IMGP5496.JPG

en het boeg- en hekdeel geairbrushed met Vallejo Model Air 71.049 Medium Sea Grey,
20221105_171614.jpg

en van zodra de verf handdroog is alle maskeertape boven de waterlijn verwijderd.
20221105_172750.jpg

Veel modelbouwplezier,

Lees dat je Revell Aqua Color gebruikt in de airbrush.
Waar verdun je het mee?
En welke verhouding gebruik je?

Mvg ronald

Lees dat je Revell Aqua Color gebruikt in de airbrush.
Waar verdun je het mee?
En welke verhouding gebruik je?
Ik verdun met water :)
en een scheutje thinner van Vallejo, anders moet je van elk merk nog eens de thinner kopen (zuinige Vlaming hé)
en een drupje flow improver van Vallejo en 5 druppels retarder van Vallejo.
Geheel aanlengen tot je een "milky" substantie hebt, dus de verhouding is meer op gevoel, maar er kan dus wel wat water bij, minstens 50%
Vallejo Model Air spuit veel gemakkelijker (onverdund), maar je moet proberen met jou spuit, welke verdunning en druk het beste resultaat geeft.

Ik meng trouwens altijd in de cup van de airbrush, en giet restjes nooit terug in de pot. :eek:

Back