TT Mini Titan

Net nog even gevlogen met de zippy-r lipos van hobbycity.
Goede punch en constant vermogen.
Wel wordt de accu behoorlijk warm na zo'n 6 minuten hoveren en wat bochtenwerk.....terwijl het toch 21c 2200 mah cellen zijn
Hoe is dit nu op te lossen .....de motor wordt overigens ook snel warm.
Ik vlieg nog steeds op een vlakke gascurve van 90%.

Iemand nog tips

zo, ik zal weer eens een update geven ...

Inmiddels is de titan weer gerepareerd en gelijk ge-upgrade met de alu mixerarmpjes. Hij vliegt prima, al moet ik het bladspoor even wegregelen, ik ben benieuwd af dat nu gaat lukken met de nieuwe mixerarmpjes !

In de tussentijd toch maar even een ander motortje besteld. De titan gaat namelijk mee naar frankrijk en met dat hete weer zou de originele motor, die overigens prima werkt, misschien wel te heet worden.
Enfin, het is een ...... Scorpion HK2221-8 geworden ! Nadat ik had gezien hoe netjes ze gebouwd werden kon ik er niet meer omheen ...

De motor is netjes in een stukje schuim in een mooi blikje verpakt. Verder bevat de motor een serienummer wat met laser in de buitenring gebrand is. Kan handig zijn bij produktiefouten, die dan traceerbaar zijn op produktiedatum oid.

Als je aan de as van de motor draait, dan voel je hem door de magneetvelden draaien, wat erg sterk is.
Verder valt me op dat er een groter lager aan de voorkant zit dan gebruikelijk. Ook zitten er aangesoldeerde vergulde connectoren op alswel de connectortjes voor op de regelaar.
Echter dat zie je steeds vaker (doet hacker ook).
Wat ik weer minder vind is dat er helemaal geen spec's bijgvoegd zitten, dan moet ik weer naar de site om het aantal polen op te zoeken om dat in te voeren voor de datalogger ....
Tellen van de magneten kan ook ......

Maar goed, plaatjes zeggen meer dan woorden dus hieronder de foto's.

De bedoeling is trouwens om deze motor te gaan vergelijken met de huidige standaard motor mbv een datalogger zonder verandering van mechanische of electronische instellingen. Dan is er een eerlijk vergelijk mogelijk.

11504861611f29742.jpg

11504861611f5665c.jpg

11504861611f84517.jpg

1150486161602454a.jpg

1150486161608b8dd.jpg

11504861616058d3f.jpg

115048616199ac037.jpg

11504861619a2ccef.jpg

115048616199e8cca.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Scorpion HK2221-8 geworden ! Nadat ik had gezien hoe netjes ze gebouwd werden kon ik er niet meer omheen ...
Waar heb je gezien hoe ze gebouwd worden?
zou dat ook wel eens willen zien. ( filmpje? )

En welke datalogger gebruik je?

Kijk hier maar eens : vids-rondleiding-scorpion-fabriek

De datalogger is van eagletree , de micropower eLogger, het is nog de v2 , maar die werkt ook prima, heeft alleen wat minder geheugen dan dan de v3.
Het is de beste tool die ik ooit voor RC gekocht heb.

Hier is de link :

Eagle Tree –R/C UAV RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder

Hier alvast de spec's van beide motoren onder elkaar. De scropion is toch wel 24 gram zwaarder, dat zal onder andere komen door de opgebouwde fan.
Bij het verwisselen van de motor zal ik ze eens naast elkaar leggen en "een foto van trekken" (zoals de belgen zeggen...)

ACE RC obl 29/35-10H

Voltage range: 2~3s cells Li-poly
KV rating: 3500 RPM/V
Max efficient current: 4~20A
Max surge current: 30A / 60s
Shaft diameter: 3.175 mm / 0.125 in.
Dimensions ø x L: 28.5 x 28.1 mm / 1.12 x 1.11 in.
Weight: 55 g. / 1.94 oz.

Scorpion hk 2221-8

Stator Diameter ............................ 22.0 mm (0.866 in)
Stator Thickness ........................... 21.0 mm (0.827 in)
No. of Stator Arms ................................................. 9
No. of Magnet Poles ................................................ 6
Motor Wind ............................................ 8 Turn Delta
Motor Wire ...................... 16-Strand 0.21mm (31 AWG)
Motor Kv ........................................... 3595 RPM / Volt
No-Load Current (Io) ................. 2.31 Amps @ 10 volts
Motor Resistance (Rm) ............................. 0.024 Ohms
Max Continuous Current ............................... 45 Amps
Max Continuous Power ................................ 475 Watts
Weight .......................................... 79 Grams (2.79oz)
Outside Diameter .......................... 27.9 mm (1.097 in)
Shaft Diameter ............................. 3.17 mm (0.125 in)
Body Length ................................. 33.6 mm (1.323 in)
Overall Shaft Length ...................... 57.0 mm (2.244 in)

Ben benieuwd hoe je de Scorpion vind vliegen Bas.

Eric

Kan je vanaf hier al vertellen dat het super vliegt..
Geen warme motor en regelaar meer, maar gewoon lauw en ook na het vliegen van 3 lipo´s achter elkaar...
Vlieg wel met een 12T pinion, zodra ik een setje Radix koop ga ik er een 13T opzetten.
Maar ik ben meer dan tevreden over Scorpion :thumbsup:

Even een update tussendoor:
Ondanks de harde wind heb ik net even 2 packs gevlogen met de nieuwe alu mixerarmpjes (en radix 325 bladen) en bladspoor is helemaal verdwenen, geweldig, dat had ik niet verwacht. Een alu kop of bladhouders is dus niet noodzakelijk om bladspoor te verhelpen.
Nou verder met de andere motor ....

Mooi man!
Hij doet het goed he in de wind, ik kijk eigenlijk nooit meer hoe hard het waait..
Als ik er bijna niet meer tegeninkom dan stop ik ermee...
Windje mee is dan echt te gek :lol:
Nog even die Scorpion erin en dan heb je denk ik een optimaal vliegende Minititan.

Eric

hoi eric,
ja ik ben er wel blij mee en het is verbluffend voor zo'n kleine heli.

Ik ben alleen nog lang niet tevreden over de staart, die moet ik gewoon beter afstellen, tijdens pitch-pumping of hoe dat ook mag heten blijft de staart niet goed staan.
Op mijn logo staat de staart wel als een huis als ik dat doe.
Toch zit er een futaba s3153 digitale servo op ....

De stuurstang zit op het binnenste gaatje van de servo-arm.

Ik had ook het gevoel dat het slechter is geworden nadat ik de heli heb gerepareerd en de riem iets strakker heb gezet, klinkt dat bekend ?

Nee niet echt...
Ik heb de riem aardig los staan, doet best veel voor de vliegtijd.
Ik had het wel helemaal in het begin met m'n analoge BB speed cool servo.
Ik heb toen mijn stuurstang vervangen door een carbon stangetje en dat verbeterde heel veel.
Daarna de S3153 erop gezet en de gain behoorlijk omlaag geschroeft.
Ik heb het ook nog wel eens bij harde wind, of in een tictoc bijv. dat de staart wat wegdraaid, dat stuur ik dan bij.
Wil je daar helemaal vanaf zijn (volledig 3D bestendig) dan moet je denk ik een S9257 of de JR G3500 nemen.
Die laatste heb ik op mijn Protos zitten en dat is echt een geweldige mini servo.

Eric

Nee niet echt...
Ik heb de riem aardig los staan, doet best veel voor de vliegtijd.
Ik had het wel helemaal in het begin met m'n analoge BB speed cool servo.
Ik heb toen mijn stuurstang vervangen door een carbon stangetje en dat verbeterde heel veel.
Daarna de S3153 erop gezet en de gain behoorlijk omlaag geschroeft.
Ik heb het ook nog wel eens bij harde wind, of in een tictoc bijv. dat de staart wat wegdraaid, dat stuur ik dan bij.
Wil je daar helemaal vanaf zijn (volledig 3D bestendig) dan moet je denk ik een S9257 of de JR G3500 nemen.
Die laatste heb ik op mijn Protos zitten en dat is echt een geweldige mini servo.

Eric

Eric wat is bij jou los dan ((riempje van de staart))?? kan jij voorin waar de staart begint of achterin het riempjes tegen elkaar drukken??.

Heb zelf de 401 en de S9650, maar mijn staart blijft mooi rechts staan bij een ((pitch pumping))

Hey Hobby,
We hebben het i.d.d. over de spanning van de staartsnaar.
Ik kan hem niet tegen elkaar drukken, maar hij staat zeker niet super strak.
Jij hebt ook een hele sterke mini staartservo (S9650) die vergelijkbaar is met de servo's die ik opnoemde, vandaar dat hij het bij jouw ook prima doet.
Is ook een hele goede combi met de GY401!
Alleen zijn de servo's die ik noem wat nieuwere types.
De S3153 (micro)doet het ook heel erg goed maar heeft wel minder trekkracht dan een MiniServo.

Eric

ok guys, here it is ....... tromgeroffel .....

De metingen met de datalogger.
Als eerste de standaard TT OBL 29/35-10H motor met daaronder de scorpion hk2221-8

Tijdens de metingen heb ik niks mechanisch of electronisch veranderd aan de set-up, en heb ik rustig heen en weer gevlogen met een paar maal max pitch (+10graden) om te kijken naar de power.
Zoals je kunt zien neemt het toerental toe bij de scorpion met 200rpm, en komt op 2700rpm, ook omdat de kv 95rpm hoger is. 200rpm is merkbaar meer hoor.
Verder vraagt de Scorpion meer stroom, gemiddeld zo'n 14 a 15 A. De OBL vraagt ca. 13A bij 2500rpm.
Het maximale vermogen tijdens max pitch is bij de scorpion 391W terwijl dit bij de OBL 'maar' 313W is.

Het is geen wonder dat de Scorpion 'beter' presteert , hij is een stuk langer , zelfs zonder fan meegerekend (en zwaarder: 30gram!) en zal daardoor meer koppel hebben. Het vermogen is ook waarneembaar , tijdens max pitch kakt hij bijna niet in. Maar ja, hij draait natuurlijk wel op een hoger toerental dus mischien is een eerlijker vergelijk als het toerental gelijk is ....

Waar je verder even op moet letten zijn de aansluitingen van de motor, de kleuren komen niet overeen met de kleuren van de regelaar, zodat de motor de verkeerde kant op draait maar dat merk je snel genoeg ! Je hoeft slechts 2 draden om te wisselen en voila, opgelost.

Of de motor de moeite waard is kan ik nu nog niet zeggen, eerst eens wat mee gaan vliegen

Oh ja, de motor loopt iets rauwer aan in het begin als de motor net aanloopt, dat komt wellicht omdat er minder polen beschikbaar zijn, de scorpion heeft er namelijk 6 en de OBL 8.

Hier de graphs :

OBL motor :
11504863f3645b770.jpg

Scorpion motor :
11504863f364a4b3e.jpg

Motorvergelijk :
11504863f409bfc77.jpg

11504863f409948ee.jpg

11504863f409652be.jpg

11504863f42d8aae6.jpg

11504863f42dbf2b0.jpg

11504863f42dee1ae.jpg

tja ik vind t een beetje tegenvallen, als de stroom nou omlaag zou gaan ipv omhoog is het misschien wel een goede overstap, maar ik zie niet in waarom je anders over zou stappen, de OBL heeft power zat, hij wordt alleen erug warm!, maar dat is misschien op een andere manier op te lossen dan een compleet nieuwe motor.

Ik denk ook dat je het toerental wel als een van de belangrijkste uitgangspunten moet zien Bas.
Draai ze allebei eens op 2800-2900 toeren en kijk wat je verbruikt en hoe het vliegt.
Ik heb zoals je weet geen dataloggers en stel het toerental min of meer in op gehoor.
Maar Vlieg met beide setups even lang met hetzelfde verbruik.
Met het verschil dat de motor veel koeler blijft en het krachtiger vliegt.
Hij kakt gewoon minder in en trekt veel beter door.
Ik vlieg de scorpion trouwens niet op de governor maar met een vlakke gascurve.
Wat ik bij de OBL niet zo lekker vond werken...

Eric

Ik vlieg de scorpion trouwens niet op de governor maar met een vlakke gascurve.

Eric

Die snap ik niet helemaal, je vliegt toch juist met een niet vlakke gascurve als je de govenor niet aan hebt staan en met een vlakke gascurve als je de governor wel aan hebt staan:confused:. Ik vlieg op de obl met een 100-90-85-90-100 gascurve en ik hij kakt nooit in, enkel als je op vol pitch vooruit vliegt en je geeft ook nog eens vol nick up, maar dat vind ie zoiezo niet lekker, dan trek je m echt helemaal dood. ( mag je dat overtrekken noemen?)

Met een Electromotor maakt het niet echt veel uit of je vlak of met een curve vliegt, met een brandstof motor is dit wel heel belangrijk i.v.m. overtoeren.
Ik heb wat instellingen geprobeerd met de Scorpion en dit kwam er als beste uit voor mij.

"enkel als je op vol pitch vooruit vliegt en je geeft ook nog eens vol nick up, maar dat vind ie zoiezo niet lekker, dan trek je m echt helemaal dood. ( mag je dat overtrekken noemen?)"

Zo kan je het noemen :)
Dat gaat gebeurt met de Scorpion dus een stuk minder dan met de standaard motor vind ik...

Eric

tja ik vind t een beetje tegenvallen, als de stroom nou omlaag zou gaan ipv omhoog is het misschien wel een goede overstap, maar ik zie niet in waarom je anders over zou stappen, de OBL heeft power zat, hij wordt alleen erug warm!, maar dat is misschien op een andere manier op te lossen dan een compleet nieuwe motor.

Zoals ik al schreef :

Maar ja, hij draait natuurlijk wel op een hoger toerental dus mischien is een eerlijker vergelijk als het toerental gelijk is ....

Ik zal dus eerst het toerental eens verlagen naar 2500rpm, net als met de OBL motor en dan weer een grafiek opnemen en kijken wat het verschil is.

Of het toerental zo afstellen dat er dezelfdes stroom loopt als bij de OBL motor en dan meten wat het toerental is ...

Laatst bewerkt:
Back