ok guys, here it is ....... tromgeroffel .....
De metingen met de datalogger.
Als eerste de standaard TT OBL 29/35-10H motor met daaronder de scorpion hk2221-8
Tijdens de metingen heb ik niks mechanisch of electronisch veranderd aan de set-up, en heb ik rustig heen en weer gevlogen met een paar maal max pitch (+10graden) om te kijken naar de power.
Zoals je kunt zien neemt het toerental toe bij de scorpion met 200rpm, en komt op 2700rpm, ook omdat de kv 95rpm hoger is. 200rpm is merkbaar meer hoor.
Verder vraagt de Scorpion meer stroom, gemiddeld zo'n 14 a 15 A. De OBL vraagt ca. 13A bij 2500rpm.
Het maximale vermogen tijdens max pitch is bij de scorpion 391W terwijl dit bij de OBL 'maar' 313W is.
Het is geen wonder dat de Scorpion 'beter' presteert , hij is een stuk langer , zelfs zonder fan meegerekend (en zwaarder: 30gram!) en zal daardoor meer koppel hebben. Het vermogen is ook waarneembaar , tijdens max pitch kakt hij bijna niet in. Maar ja, hij draait natuurlijk wel op een hoger toerental dus mischien is een eerlijker vergelijk als het toerental gelijk is ....
Waar je verder even op moet letten zijn de aansluitingen van de motor, de kleuren komen niet overeen met de kleuren van de regelaar, zodat de motor de verkeerde kant op draait maar dat merk je snel genoeg ! Je hoeft slechts 2 draden om te wisselen en voila, opgelost.
Of de motor de moeite waard is kan ik nu nog niet zeggen, eerst eens wat mee gaan vliegen
Oh ja, de motor loopt iets rauwer aan in het begin als de motor net aanloopt, dat komt wellicht omdat er minder polen beschikbaar zijn, de scorpion heeft er namelijk 6 en de OBL 8.
Hier de graphs :
OBL motor :
Scorpion motor :
Motorvergelijk :