TU Delft Zeilboot, uitslag; 2e plaats!

Ik heb zelf ook een project gedaan, waarbij ik de voortgang die ik maakte op het forum toonde met foto's. Soms dacht ik zeker te zijn een goede stap te hebben gezet en dan kreeg ik commentaar dat het helemaal niet goed was. Uiteraard is dat op dat moment niet wat je wilt horen, maar alle bijdragen op dit forum worden gedaan om je te helpen en het niveau van modelbouw in Nederland/ Belgie naar een hoger plan te tillen.

Als ik nu terugkijk heb ik 'beginnersfouten' gemaakt en gelukkig voor de eerste testvaart kunnen corrigeren dankzij de bijdragen op het forum. Bijdragen van zeer ervaren modelbouwers die nog weten hoe het was toen zij zelf begonnen met modelbouw en je kunnen helpen de valkuilen te omzeilen.
 
Het principe van de aerorig snappen wij wel, we hebben er tenslotte eindeloze doch erg interessante college's over gehad van o.a. Gerard Dijkstra(een groot voorstander) zelf.

Ik heb geen idee, wat houdt dit in?

Verder lever ik geen commentaar want dat heb ik niet, maar vind ik het erg leuk te lezen waar jullie mee bezig zijn. Laat je dus niet weerhouden te posten door reacties die in ieder geval als weinig opbouwend over kunnen komen.
 
Om te beginnen misschien even een positieve noot. Als dit jullie eerste bouwproject is, en jullie geen eerdere ervaring hebben met zeilen en boten bouwen, zijn jullie in elk geval al behoorlijk ver geraakt. Het is allemaal niet perfect, er is zowat overal ruimte voor verbetering, maar het is een start.

Elk begin is moeilijk. Een perfect project vergt maanden planning en voorbereiding, tijd om over elke stap na te denken... en die tijd hebben jullie allicht niet.

Wij als modelbouwers hebben vaak het grote voordeel van tijd: het is een hobby, het maakt niet uit of we snel klaar zijn of niet, want we bouwen voor het plezier, en dat mag graag lang duren.

Jullie hebben met dit deze luxe niet, en moeten op korte tijd veel beslissingen maken en dingen maken waar je weinig ervaring mee hebt.

Met alle techniek en materialen en gereedschappen die jullie ter beschikking hebben, kan je inderdaad misschien eens nadenken over een deelname volgend jaar, zodat je meer tijd hebt om er een geweldig project van te maken.


Verder wil ik even mijn oprechte twijfel uitdrukken over het systeem van beweegbare last dat jullie daar gemaakt hebben... op het filmpje loopt alles lekker zo zonder ballast, maar op een varende boot, onder helling, het gewicht naar de hoge kant krijgen wordt nog iets heel anders!!!

Enkele problemen die ik nu voorzie: het aangrijppunt van de touwen (winch) zit relatief kortbij het scharnierpunt, maar heeft aan de andere kant van het aangrijppunt een relatief lange arm. Volgens de wetten van de fysieke ga je met deze constructie de winch dus zwaarder belasten dan het gewicht van de ballast.
Hou dus goed is de gaten dat de winch niet overbelast gaat worden.

Over overbelasting gesproken: de "constructie" rondom de winch om de lijnen naar het dek te voeren, is veruit de meest complexe en verkeerde setup die ik ooit heb gezien. Ik begrijp niet waarom jullie de lijn doorheen een plastiek buisje laten lopen dat een lus rondom maakt. Het kan zoveel eenvoudiger, met zoveel minder weerstand...
Hoe? Simpel: Servowinch in het midden, 1 kant van de lijn laat je langs bakboord af de winch rollen, de andere kant langs stuurboord. Dan langs elke dekrand een doorvoer met ingebouwd katrolletje, en je zit rechtstreeks op je rail zonder al die maffe kronkels en buisjes die enkel voor een extreem hoge wrijving zorgen...

Een beetje zo:
zeilwinch_rail.png
 
Ziet er goed uit! 1 tip, als je de snelheidsparcours wil winnen zorg er dan voor dat je een boot hebt de erg betrouwbaar en degelijk is. En dat de bestuurder de nodige vaar uren heeft. Dus maak de boot zo snel mogelijk en ga dan oefenen met varen!

Succes

(Winnaar van de 2009-2010 editie)
 
windsnelheid, aanpassing aan giek

:xmas:Hoi,
Mooi project! Heb je ook iets geregeld om de bolling van het grootzeil aan te passen aan de windsnelheid? In 1:1 gebruiken ze daar buigbare gieken voor, met met op 1/3 gieklengte, vanaf de mast gezien, katrollen(blokken) om de giek naar beneden aan te te trekken en daarmee de bolling uit het grootzeil te trekken bij hogere windsnelheden. Zo kan je de zeilen optimaal aanpassen aan de windkracht die op de wedstrijdlokatie heerst, kan je net dat voordeel geven.
Voor de fok is dit makkelijker te regelen, = hoogte aangrijplijn van de fokkeschoot.
M.vr.grt., Max
 
Laatst bewerkt:
@helimax
Volgens mij zit de "bolling" in het grootzeil bij de mast.
En die haal je eruit door de masttop achterover te trekken terwijl de "halve" hoogte van de mast, waar de knikstagen zitten met ook de zalingen op zijn plek blijft. Meestal ook het punt waar de fokkestag vast zit.

De "neerhouder" die jij bedoelt is ervoor het achterlijk platter te houden (ik meen dat dat "twist" heet).
Je voorkomt daarmee dat het bovenstuk van het grootzeilachterlijk op ruime wind uitwaait terwijl je de schoot gevierd hebt tot halve wind.
Een neerhouder zorgt er dan voor dat er meer kracht uit het grootzeil komt omdat ook het zeil bovenin mee blijft doen bij een lossere schoot.

De fok aanpassen aan de windkracht zonder zeilwisselen (kleiner bij meer wind, groter bij minder wind) is knoeiwerk.
Je zou het schootoog aan dek kunnen verschuiven naar voor of naar achter, maar daar beïnvloedt je de spleet mee en dus het vermogen wat de combinatie voorzeil-grootzeil levert.



De term:
hoogte aangrijplijn van de fokkeschoot.
zegt mij niets en ik zeil al sinds ik kon lopen

Ik kan er wel wat bij fantaseren, maar dat kun je van beginnende zeilbootbouwers natuurlijk niet verlangen.
 
Laatst bewerkt:
hydrofoil zeilboot project

internationaltempest4.jpg


mainsail.jpg






Hoi allen,
Ik heb wat materiaal gevonden wat mijn verhaal illustreert. Zie hieronder het citaat over de zeilvoering op een Tempest zeilboot. Zie ook
de foto. Tevens een foto van een grootzeil van een "America's Cup" racer onder wind, hierin kan je mooi het bereikte/gewenste profiel zien.
""
International Tempest has a 500-lb. retractable fin keel and a unique bendy rig with 247 square feet of sail plus spinnaker. Special high
strength extrusions for the mast and boom bend to a large degree under sail. Theoretically, says designer Proctor, this should destroy the
airfoil shape of the sail and reduce efficiency, but in the case of International Tempest, this "broken rule of sail design" has resulted
in really outstanding performance.
""
@Baggeraar: je hebt helemaal gelijk als het gaat over standaard zeilvoering. Daarnaast zijn er veel constructies bedacht om juist het
rendement tot in het extreme te optimaliseren. De Tempest constructie is ook op veel grotere boten, gezeild in bijv. de America's Cup
wedstrijden, toegepast met soms verbluffende resultaten, waarbij ook veelvuldig gebroken masten als de constructie niet helemaal deugde.

M.vr.grt., Max
 
Daarnaast zijn er veel constructies bedacht om juist het
rendement tot in het extreme te optimaliseren.

Jammer dat je zoveel woorden gebruikt om niets te zeggen.

Die foto van de open boot laat een losse neerhouder zien.
De doorbuiging van de giek is het gevolg van te slap materiaal.
Wat ik wel ken is dat je bij lichte wind de uithouder wat viert, zodat de broek wat losser komt en dus het zeiloppervlak wat vergroot en de vorm van het zeil net boven de giek wat boller wordt.

Kun je misschien een voorbeeld geven van dat extreme tuig met tekeningen, met de specifieke behandeling van jouw neerhouder, want ik snap het nog steeds niet.

Alle nieuwe snufjes zijn tenslotte interessant.
 
algemeen

Hallo allemaal,

Citaat van Baggeraar:
""
Jammer dat je zoveel woorden gebruikt om niets te zeggen.
""
Zonder hier een polemiek te willen beginnen, kan ik zeggen:
"Jammer dat jij zo weinig woorden nodig hebt om zoveel te zeggen!"

Laat eenieder in zijn waarde alsjeblieft. Wellicht heb je iets te furieus gereageerd, kan gebeuren...
Heb je het citaat van Proctor gelezen? Daarin staat precies wat ik bedoel, mast en giek zijn ontworpen op extreme buiging om een optimaal effect te verkrijgen. Kan zijn dat je niet weet wie Proctor is natuurlijk.

Mijn doel is om de topic-starter naar een een zo goed mogelijk resultaat te leiden, vandaar mijn bijdrage. Onderwerpen over dezes kan je ook op internet terugvinden, als je je een beetje inspant natuurlijk.

En tenslotte: alles hangt samen met het gebruik van de geoptimaliseerde vleugelprofielen van de zeilen; zeilen is uiteindelijk niets anders dan horizontaal over het wateroppervlak vliegen.

M.vr.grt.,
Max
 
Max, wij hadden geen geld voor een proctor mast en hebben het moeten doen, naar volle tevredenheid overigens, met een neut-mast uit middelharnis.
 
Buiging in tuig en zwaard zijn om windvlagen op te vangen. Zwaardere bemanning kan dus een stijvere mast hebben. Op kielboten wordt het zelfde effect bereikt met voor, achter, of bakstagen. Op sommige sportboten, dinghy's en catamarans wordt de mastbuiging ook wel met de cunningham geregeld.
 
Hoi allen,

@baggeraar: Voor Proctor spulletjes hadden wij ook geen geld, op de Schakel zat gewoon echt hout en voldeed prima.

Ik zal een schetsje maken wat ik bedoel. Van de Schakel heb ik geen foto's van ( wel de zeilen), is vrij snel gestolen uit "de jachthaven" alhier( niet lachen, zoiets is er ook in Eindhoven geweest), nooit meer iets van getraceerd helaas.

M.vr.grt., Max
 
1.Buiging in tuig en zwaard zijn om windvlagen op te vangen.
2.Zwaardere bemanning kan dus een stijvere mast hebben.
3.Op kielboten wordt het zelfde effect bereikt met voor, achter, of bakstagen.
4.Op sommige sportboten, dinghy's en catamarans wordt de mastbuiging ook wel met de cunningham geregeld.

1. leuke bijkomstigheid, maar daar worden tuig en zwaard niet op ontworpen.
Als je het buigvrij zou willen maken, wordt alles veel te zwaar.
2.heel aparte conclusie.
3.Ik heb een gestaagde mast omdat ie anders omvalt. Niet om windvlagen op te vangen.
4.cunningham is voor voorlijktrim en niet om je mast te laten buigen.
Wat moet ik met een cunningham hole?


Hetzelfde als met valspanning, nl. verplaatsen van bolling.
Als U zonder wind uw zeil hijst en het val strak doorzet zal zich een plooi vormen evenwijdig aan de mast, alwaar de bolling uit het midden van Uw zeil naar toe gekropen is. Het vlakkere middendeel zal het achterlijk meer naar lij doen vallen en het zeil open maken. Ook bij meer wind vindt dit plaats maar zal de plooi direct achter de mast zich niet vormen. Een groot misverstand is dat de invloed van de cunningham hole bij zeer vormvaste doeksoorten als kevlar of koolstof en ook bij doorgelatte zeilen minder zou zijn.

Het voordeel t.o.v. de grootzeilvalspanning is dat hiervoor de grootschoot niet hoeft te worden opgevierd en er met minder kracht snel de vorm van het grootzeil kan worden beïnvloed. De cunningham hole is alshetware een fijn afstemming nadat de juiste mastbuiging, schootspanning, overloop en giekneerhaler zijn ingesteld.
 
Een leuke discussie, die hier gevoerd wordt en nog leerzaam ook.

Ik ben bang dat het totaal aan de TS voorbij zal gaan, daar de mannen tamelijk 'Beratungsresistent' zijn, om maar eens een mooie Duitse term daarvoor te gebruiken...

Groeten, Jan.
 
1. leuke bijkomstigheid, maar daar worden tuig en zwaard niet op ontworpen.
Als je het buigvrij zou willen maken, wordt alles veel te zwaar.
2.heel aparte conclusie.
3.Ik heb een gestaagde mast omdat ie anders omvalt. Niet om windvlagen op te vangen.
4.cunningham is voor voorlijktrim en niet om je mast te laten buigen.

De energie die in de buiging van de mast gaat zitten, wordt niet omgezet in snelheid. De mast buigt, je krijgt meer twist, en vlakt het profiel af. Je loost dus wind en lift.
(in bijvoorbeeld de europe klasse koop je je mast op je gewicht)
Verstaging is ook om de mastbuiging mee te beïnvloeden.
Op boten zonder verstaging die de kromming van de mast regelt, kun je met de cunningham wel degelijk kromming in de mast trekken.
 
Mijn boot werkte idd zo. De cunningham (1:12 vertraagd) trok de masttop naar beneden, met als gevolg meer kromming in de top, daardoor een vlakker zeil, grofweg de bovenste helft.

Ik moet daarbij zeggen dat mijn boot een pre-bend koolstof mast had, en een zwaar uitgebouwd grootzeil. (de tophoek van het grootzeil was haaks)
 
Back
Top