Om te beginnen misschien even een positieve noot. Als dit jullie eerste bouwproject is, en jullie geen eerdere ervaring hebben met zeilen en boten bouwen, zijn jullie in elk geval al behoorlijk ver geraakt. Het is allemaal niet perfect, er is zowat overal ruimte voor verbetering, maar het is een start.
Elk begin is moeilijk. Een perfect project vergt maanden planning en voorbereiding, tijd om over elke stap na te denken... en die tijd hebben jullie allicht niet.
Wij als modelbouwers hebben vaak het grote voordeel van tijd: het is een hobby, het maakt niet uit of we snel klaar zijn of niet, want we bouwen voor het plezier, en dat mag graag lang duren.
Jullie hebben met dit deze luxe niet, en moeten op korte tijd veel beslissingen maken en dingen maken waar je weinig ervaring mee hebt.
Met alle techniek en materialen en gereedschappen die jullie ter beschikking hebben, kan je inderdaad misschien eens nadenken over een deelname volgend jaar, zodat je meer tijd hebt om er een geweldig project van te maken.
Verder wil ik even mijn oprechte twijfel uitdrukken over het systeem van beweegbare last dat jullie daar gemaakt hebben... op het filmpje loopt alles lekker zo zonder ballast, maar op een varende boot, onder helling, het gewicht naar de hoge kant krijgen wordt nog iets heel anders!!!
Enkele problemen die ik nu voorzie: het aangrijppunt van de touwen (winch) zit relatief kortbij het scharnierpunt, maar heeft aan de andere kant van het aangrijppunt een relatief lange arm. Volgens de wetten van de fysieke ga je met deze constructie de winch dus zwaarder belasten dan het gewicht van de ballast.
Hou dus goed is de gaten dat de winch niet overbelast gaat worden.
Over overbelasting gesproken: de "constructie" rondom de winch om de lijnen naar het dek te voeren, is veruit de meest complexe en verkeerde setup die ik ooit heb gezien. Ik begrijp niet waarom jullie de lijn doorheen een plastiek buisje laten lopen dat een lus rondom maakt. Het kan zoveel eenvoudiger, met zoveel minder weerstand...
Hoe? Simpel: Servowinch in het midden, 1 kant van de lijn laat je langs bakboord af de winch rollen, de andere kant langs stuurboord. Dan langs elke dekrand een doorvoer met ingebouwd katrolletje, en je zit rechtstreeks op je rail zonder al die maffe kronkels en buisjes die enkel voor een extreem hoge wrijving zorgen...
Een beetje zo: