TU Delft Zeilboot, uitslag; 2e plaats!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Kars.R, 11 nov 2010.

  1. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Hallo allen,
    Hierbij het plaatje, werkte op de Schakel prima, giek is nooit gebroken ondanks [​IMG]dat hij makkelijker naar boven kon buigen, voorstag wel paar keer.
    Ik realiseer me wel dat zoiets "op schaal" veel moeilijker te maken is en het zal best wat onderzoek vergen, misschien voert het voor dit onderwerp wel te ver.
    M.vr.grt., Max
     
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Je zeil moet hier wel op gesneden zijn. Bij de FJ's die ik had was een buigende giek nutteloos, aangezien de zeilen van een constructie waren met een soort losse broek, opgevuld met een stuk zeildoek.

    Bij de Topper Boss had ik sowieso een losse broek, dus buiging was ook nutteloos, (de giek was een gewone koolstof pijp van ca 100mm doorsnede.)

    Maar bijvoorbeeld bij de Optimist was giekbuiging wel weer een onderdeel van de zeiltrim. Je kon de buiging beinvloeden door het schootblok al dan niet aan een lusje om de giek te hangen, of enkel aan de tweesprong.

    [​IMG]

    Hierboven enigszins te zien. het rode lusje kan je al dan niet aan het schootblok haken, om giekbuiging te creeren.

    Hier nog een plaatje van de Topper Boss, met de kromme mast.

    [​IMG]
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is een duidelijke uitleg Skiff, mast giek en zeil moeten samen ontworpen zijn om een optimale prestatie te leveren :)
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Oja, op de Topper Boss had ik een log van JDC Electronics. Het maximum wat ik daar bereikt heb was 28,5 knt (Garda, Torbole, 13:30 in de middag)
     
  5. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Hallo allen,
    De beste wensen voor allemaal voor 2011!
    Met een losse broek werkt het niet uiteraard en tuig en zeilen dienen samen te worden ontworpen ook zeker waar. Maar dit terzijde.
    @Kars: mooie boot wat ik van de laatste foto's heb kunnen zien. Ben je niet bang dat hij voorover "over de kop" slaat met zo'n hoog zeilpunt? Ik hoop dat ik er naast zit en alles goed uitpakt natuurlijk.
    Ben wel benieuwd naar de plaatsing en positie van de foils trouwens.
    Veel succes!
    M.vr.grt., Max
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2011
  6. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    Helaas konden de foils niet meer toegepast worden, berekeningen toonden aan dat de stabiliteit niet haalbaar was;)

    Sindsdien hebben we gekozen voor een gewicht van 500 gr in de kiel in dezelfde vorm als het zwaard, we hebben dus niet gekozen voor een traditionele bulb. De 500 gr heeft net genoeg oprichtend vermogen om de boot niet door te laten slaan. De rest van de stabiliteit halen we uit ons verplaatsbaar gewicht wat op het dek geplaatst hebben:rolleyes:

    Voor het oefenen konden we vandaag in de sleeptank met een aantal ventilatoren. Snel wat plaatjes geschoten want toen gingen we wat dingen verbeteren. Het zeil gaat niet goed om (zoals te zien is op de foto) omdat de 'mastslurf' te strak zit. Maandag/dinsdag gaan we meer oefenen, dan schiet ik wel een filmpje:cool: Op de foto's voeren we met 450g gewicht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    grtjes Kars
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Afgaande op de foto's zou ik een loodbulb toepassen onderaan het zwaard.
    Heeft met het minste gewicht het meeste effect.
     
  8. dirkvl

    dirkvl Guest

    Bedankt voor het advies, maar de boot is al af. Daarnaast was het juist het hele idee om geen bulb toe te passen vanwege de extra weerstand van de bulbvorm. Op deze manier helpt het loden gedeelte zelf ook om verlijeren te verkomen.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @Dirk.
    Volgens mij is dat beetje waterweerstand lang niet zo erg als het verlies aan effectief zeiloppervlak door dat overdreven plat liggen.
    Praat ik nog niet eens over de dramatische verandering van het onderwaterschip, waardoor je ongetwijfeld veel tegen roer moet gaan geven om de loefgierigheid te compenseren.
    Ik hoop dat je weet dat iedere richtingcorrectie snelheidsverlies oplevert.

    Je kan 2 dingen doen:
    1 ballasten
    2 zeil verminderen.

    Die overdreven bolling in het grootzeil, wat nu tegenwerkt doordat het doek te stug is, kan je misschien verhelpen door de masttop achterover te trekken terwijl de halve hoogte op zijn plek blijft.
    Waarschijnlijk is dan de bolling niet sterk genoeg en waait om bij overstag gaan.
    Ben alleen bang dat dit niet gaat lukken met dit "moderne" tuigplan.
     
  10. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    Zoals al eerder vermeld gaan we niet voor de traditionele oplossingen, maar proberen we wat nieuwe dingen uit. Wie moet er anders innoveren als de toekomstige ontwerpers het al niet doen?;)

    Zoals jullie ook zien zit het gewicht in het midden, dit was het eerste rak van de zeiler. Jullie hadden al vermeld dat het zeilen nogal wat fingerspitzengefuhl vereist en daar zijn we afgelopen vrijdag zeker achter gekomen.

    Ik ben ervan overtuigd dat, mits er nog de hele week geoefend gaat worden, de boot onder een prima helling van 11graden kan varen als het loodgewicht op dek goed wordt bestuurd.

    De bestaande loden kiel onderaan het zwaard doet zijn ding, de boot slaat niet om.

    Het gaat overigens niet over de 'overdreven' bolling van de zeilen. Deze zijn berekend door 'north sails' in gent, geen twijfel over de perfecte vorm van de zeilen. De weerstand in de sok is iets te hoog, mede doordat het iets dikkere mylar is meegenaaid in de 'sok'.

    [​IMG]
    de lasersnijder

    [​IMG]

    [​IMG]

    mvg Kars
     
  11. dirkvl

    dirkvl Guest

    @ baggeraar

    zoals door kars gezegd, het ballast op het dek stond nog in het midden. met het ballast uit naar de zijkant vaart de boot netjes vlak en heeft een extreem zware bulb dus geen zin.

    wat je zegt over effectief oppervlak en de nood om tegen te sturen is helemaal waar, alleen gaan we de boot -door het verplaatsbaar gewicht- dus vlak varen.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Even de film afwachten, ben wel benieuwd.
     
  13. dirkvl

    dirkvl Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hoi jongens het is een mooie boot geworden moet ik zeggen .
    maar erg stabiel is ze wel niet .

    mischien was het ook helemaal niet nodig voor dit project maar tog . in ieder geval profisiat met het behaalde rezeltaat
     
  15. JF Wedema

    JF Wedema

    Lid geworden:
    20 okt 2006
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Almere
     
  16. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    Vandaag weer flink wezen oefenen, en met elke keer ging het beter,

    We hadden de taken opgesplitst. 1 persoon bestuurde het gewicht, de andere bestuurde de zeilen en het roer,

    onderstaande filmpjes zijn van vandaag.

    Morgen is de sleeptank weer gesloten en zullen we ons heil ergens anders moeten vinden. Waarschijnlijk gooien we hem gewoon in de oude delft, of iemand anders moet nog een super zeillocatie voor ons weten in de buurt van Delft?

    De nieuwe zeilen zijn gisteravond gemaakt, de foto's waren van de oude zeilen. Het nieuwe zeil hebben we van het lichte doek gemaakt en slaat goed om! De slurf is niet super netjes gestikt en hier willen we nog een strijkbout over halen,

    geniet van ons gestuntel :D :









    as. vrijdag is de wedstrijd in het MARIN!

    grt Kars
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    als je nu het lood kunt laten bewegen zodat het automatic van links naar rechts beweegt naar de andere kant naar waar je boot helt zou het veel beter gaan denk ik zo.

    ik weet niet of dat te maken valt maar nu loop je elke keer weer achter de fijten aan dat je te laat reageert of naar de verkeerde kant beweegt.

    het is wel een mooie proef op zig .

    veel suc6 as vrijdag :cool:
     
  18. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hoi Kars,

    Is niet mogelijk heid om de verplaats baar gewicht in tegengestelde richting van de zeilen de laten draaien zonder dat daar nog een extra man voor nodig is??

    Voor de rest kun je nog wel klein beetje extra zeil les gebruiken:p
     
  19. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik heb ooit eens een reclamefilmpje van een RC-Hobie cat gezien waar zo'n verplaatsbaar gewicht op zat. Dit werkte volautomatisch afhankelijk van de helling van de boot.
    Ik kan het helaas niet meer terug vinden.
    Maar mogelijk weten ander rc-zeilers waar ik het over heb. Ik ben meer bezig met vliegtuigen maar dit is een leuk draadje om te volgen.

    Succes verder!

    Patrick
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Is dat niet een kwestie van een gyro plaatsen die bij helling het contra-gewicht de juiste richting op stuurt?
     

Deel Deze Pagina