TU Delft Zeilboot, uitslag; 2e plaats!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Kars.R, 11 nov 2010.

  1. dirkvl

    dirkvl Guest

    Dat hebben we geprobeerd, maar een gyro en een winch-servo zijn niet een ideale combo. Andere oplossing zou een inclinometer zijn, maar die schijnen nogal duur te zijn ;) buiten dat willen we wel zelf controle houden over dit gewicht.
     
  2. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    Ik ben zeker benieuwd hoe hun het hebben opgelost! Helaas werkt de gyro niet zoals we willen, want dat was een 11euro oplossing geweest:p

    voorderest kunnen we het gewicht wel mixen met het zeilkanaal, echter is het wel heel fijn om met je gewicht te sturen(geen 'roerweerstand') en bij overstagen kan je ook goed werken met je gewicht. Bij deze boot lijkt het het beste om je zeil je boot helemaal overstag te trekken en daarna pas de boot om te gooien, ook dan kan je het gewicht niet koppelen aan je zeil.

    Neem van mij aan dat wij nog het meeste hebben geoefend, de rest van de groepjes heeft alleen nog vrijdag ochtend een uurtje op het marin zelf:p




    nog het zeilen snijden



    mooi spelen met het gewicht



    downwind gaat ie heerlijk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    nog de boot opgeleukt met een 'pinstripe' met ons zeilnummer erin verwerkt,

    [​IMG]

    [​IMG]


    ook had ik ons zeilafbeelding nog niet laten zien;

    [​IMG]

    grt Kars
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    In de laatste 2 filmpjes zie ik nog een schip. Eentje met rigid zeilen (lijkt het) Wie is dat? Doen die ook mee?

    Wim
     
  5. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    dat is een WOW sail, of een Wally Omer Wing, een prachtig idee, maar iets minder werkend uitgevoerd,

    De bedoeling is dat de voorste (leading) edge van het zeil kan draaien, waarna het doek automatisch een ideal vleugelprofiel krijgt,

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    wedstrijd

    Hey Kars,
    De boot gaat zeer goed, aan de filmpjes te zien.
    Veel succes morgen!
    M.vr.grt., Max
     
  7. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    Hallo mensen,

    de uitslag,

    Black narwhal, nr 2!

    Super netjes dus! hij ging echt hard! Echter was de wind veel harder dan de voorspelde 2m/s, dit zorgde voor veel niet finishende groepjes wat de strijd wat minder aantrekkelijk maakte, en ook bij ons voor de nodige problemen...

    uitgebreid wedstrijdverslag met foto's komt later, we wachten op de wat betere kwaliteit foto's van het marin,

    overigens hadden we wel de snelste boot, met 25sec voorsprong in de finaleronde, echter ging het om de punten, waarbij de 1e baan dubbel telde, wat onze mooie 2e plek toch een tikkeltje zuur maakt,

    wat voorproefjes!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    mvg Kars

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Gefeliciteerd!!!

    Hoi Kars,

    Gefeliciteerd!!! Zeer knap gezien de korte tijd en voorbereiding die jullie er aan hebben kunnen besteden, indrukwekkend!
    Hoop dat jullie nog met zo'n soort project door gaan?
    Met felicitaties en vriendelijke groet,
    Max
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Gefeliciteerd mannen! Nu het ontwerp zien te verkopen aan Graupner of Robbe...
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bravo knap resultaat, nu je ervaring omzetten in nieuw ontwerp en testen, testen, want julie tijd was wel heel kort :cool:
     
  11. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    mooi gedaan:D
     
  12. JF Wedema

    JF Wedema

    Lid geworden:
    20 okt 2006
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Almere
    Gefeliciteerd met het resultaat. ik snap de punten telling nog niet helemaal, maar dat komt vast in het wedstrijd verslag.......

    Francis
     
  13. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    De foto's die door het MARIN gemaakt zijn verschijnen volgens eigen zeggen pas in week 8, wel is er al een film te downloaden met het wedstrijdverslag van dit jaar!

    Ik ben hem zelf nu aan het downloaden dus weet nog niet of het wat is;

    Press Data

    over de uitslag, tsja, daar hebben we zelf ook nog niet helemaal vrede mee :p

    de wedstrijd bevatte 3 tijden, welke in 2 races gemeten werden;

    Het allereerste rak op de halve windse koers was tijd 1,

    tijd1 plus de gijp en het rak terug was tijd 2,

    tijd 3 was race 2, de driehoeksbaan,

    Het team dat eerste is geworden heeft op het eerste rak sneller gevaren. Onze gijp en rak terug was echter sneller, hun totale tijd was weer sneller,

    De halve windse race telt dus eigenlijk dubbel. Ook al waren wij op het rak terug sneller, de 'winnaars' :p waren in race 1 twee keer eerste geworden. Wij allebei de keren 2e, net als in de driehoeksbaan.

    Hoop dat ik het duidelijk heb uit kunnen leggen, de koersen staan hier beschreven;

    Design and sailing contest 2011

    mvg Kars Rotteveel
     
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ook vanaf hier gefeliciteerd
     
  15. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    dank jullie allemaal voor de leuke reacties!

    Bijkomstigheid bij deze mooie 2e plek is dat we straks op de RAI tijdens de HISWA-rai een praatje mogen houden in het HISWA theater.

    Zoals jullie op de onderstaande site kunnen lezen gaan we ook op 3 maart rond 5uur matchraces houden. 1 tegen 1 kunnen we laten zien dat we toch de snelste zijn8)

    Activiteiten

    Daarnaast heb ik de foto's en filmpjes van het MARIN ontvangen, hieronder de mooiste:p in de loop van komende week zal ik meer plaatjes plaatsen! Ook heb ik de video's van elke run, als ik tijd heb komen die ook op youtube!

    grt Kars[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    mooie foto s en van harte gefelisiteert met jullie behaalde uitslag :cool:

    zit ik tog nog met een vraag :p wat is de bedoeling dat jullie allemaal in het water moeten ? je kan je boot tog ook sturen zonder je voeten nat te maken :confused:
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je nu eens twee duik stabilisatorren gebruikt
    het klinkt gek maar die dingen houd wel onze duikboten zo goed als horizontaal
    als je die nu inplaats van in de lengte richting monteerd deze in de dwars richting zet (dacht 35°)en deze koppelt aan de zeil winch wat eigenlijk een soort veel toeren makende servo is dan gebeurt er een groot deel van de stabilisatie vanzelf voor je ook maar kan zien dat er reeds iets moet gebeuren
    en je hebt nog steeds via een zender de kotrole over het gewicht want je kan de stabilisatiren over bruggen

    kosten wel 75 euro perstuk en je moet er twee hebben

    tekoop bij Modell-Uboot-Spezialitäten

    gr raf
     
  18. JF Wedema

    JF Wedema

    Lid geworden:
    20 okt 2006
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Almere
    Ik lees net het technisch weekblad en wat zie ik daar; die boot van jullie.....o nee het is een ander team. de 2 boten leken wel heel veel op elkaar; swing rig, verplaatsbaar gewicht, zeil oppervlak van 1m2.

    hebben jullie kunnen ontdekken waarom zij dan toch gewonnen hebben? ofwel wat had team 9 van inholland anders/beter gedaan??

    Groeten Francis
     
  19. Kars.R

    Kars.R

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    106
    Ik heb het bericht eerder inderdaad al gelezen maar de foute journalistiek valt me op :p Ik heb nog geen 1 persbericht gelezen welke volledig klopte :p

    Counterweight bracht een rails met 2 gewichten buiten boord. Totaal van die gewichten was 450g. Doordat hun effectieve arm slechts 15cm van de hartlijn was, net buiten de boot. Ze voeren met 1kg bulb.

    Ons gewicht kwam wel 40cm buiten de hartlijn en werd niet tegengewerkt door een 2e gewicht en kwam het 550g gewicht wel 30cm buiten de boot, wij voeren met 500g 'bulb'.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast voeren zij naar eigen zeggen met 0.8m2 zeil, en wij met 1m2 zeil. Zie foto hieronder

    [​IMG]

    Wij probeerden het gewicht traploos te bewegen, dat tezamen met de servo-mast bevestiging die moeite had met de harde wind heeft ons bij de speedrun de seconde achterstand opgeleverd. Op de driehoeksbaan waren ze wel 25 sec. langzamer;)

    De boot van InHolland was door aanwezige ervaring wel mooier afgewerkt;). Hun gewicht stond vast op de uiterste stand aan loef, en hun mast aansturing was steviger.

    Al met al een goede concurrent voor de matchraces op de HISWA-RAI op 3 maart:cool: komen er nog mensen kijken? ;)

    grt Kars
     
  20. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Ik weet niet of ik kan komen die datum, anders kom ik zeker even langs.
    (en die ervaring ken ik wel, heb met Diederik samengewerkt :) )
     

Deel Deze Pagina