Tulix / DG1000; schuimpje met KTW

Jan,
het is inderdaad geen grote klus. Vanwege de electronica die het inklappen regelt moet je de kabeltjes omsolderen. Anders zou het wisselen van de stekkers op de ontvanger kunnen volstaan maar dat gaat dus niet. Ik vlieg de set al twee jaar met Nimh accus zonder problemen. Ik begrijp dus ook niet waarom ze daarvoor waarschuwen. Wees wel voorzichtig met de antenne want die is niet al te stevig (de lamelletjes die de antenne-delen verbinden zijn wat zwak) Overigens past een dunne multiplex antenne (o.a. van de cockpit mm) ook goed in deze set.
Max

Welnu, het is gebeurd, maar ik kan niet checken of het werkt, moet eerst stekkertjes voor de vliegaccu kopen en (om-)solderen.

Wat heb ik gedaan?

Achterdeksel eraf.

Stekkertje van de accu eruit, deksel weggelegd.

Foto gemaakt van hoe het zat.

Stekker op printplaat van hoog-laag eruit.

Printplaat losgeschroefd, stekker van de motor eruit.

Stekker van hoog-laag op plek stekker motor.

Printplaat weer vastgeschroefd.

Rateldingetje omgezet.

Veertje verwisseld dat zorgt voor neutraalstelling (gepiel!).

En nou ben ik benieuwd of het 'starten lopen' wordt, of eindeloos gepruts . . . :(

Binnenkort weten we meer.

Overigens: waarom zou er gesoldeerd moeten worden? :confused:

jan.

Laatst bewerkt:
Nou, we zijn een heel stuk verder.

Ombouwen van de zender is blijkbaar goed gegaan: zaakje functioneert. :p

Solderen aan de accu's etc. (uiteraard) ook. :cool:

Koppelen van de zender aan model (of andersom?): idem.

Maar dan . . . :?

Volgens mij is de manual ook niet helemaal in orde; maar ik doe het nu zo:
- switch 'normal'
- trim gas helemaal omhoog
- gas helemaal dicht
- zender aan
- accu aansluiten
- gas helemaal omhoog (motor draait niet)
- gas helemaal naar beneden
- trim helemal naar beneden
(hoop dat ik me niet vergis)

en dan zijn we er klaar voor: motor komt bij kleinste beweging omhoog en begint te draaien. :D

Gas dicht: klapt netjes weer in. :D

Is dit de officiele procedure? :confused:

Wat is de grap van 'auto'? :confused:

Maar nu iets heel anders. :(

Ik had het rompje vanavond op de werkbank staan.

Je moet hem goed vasthouden!

Bij plm. 80% gas begint de motor-pylon te trillen, komt in een soort resonantie / flutter: om je dood te schrikken! :shock:

Heeft iemand anders dat ook al meegemaakt? :confused:

Is dat verontrustend?

(Vond ik zelf persoolijk wel; ik dacht: zo meteen desintegreert het hele ding spontaan! :o)

Is dit in de buitenlucht anders?

Ben benieuwd naar reacties . . .

(Moet alle posts nog lezen, wie weet staan daar antwoorden tussen)

Graag reacties.

jan.

Zal vanavond / morgen nog eens rustig proberen te ontrafelen wat er nu eigenlijk precies staat in die manual. :???:

Toch blijven er een paar vragen.

1. Wat is het verschil tussen 'normal' en 'auto' mode op de zender? :confused:

2. Hebben meer mensen last van een trillende pylon? Verstvigen door er iets tussen te lijmen?

Graag reactie! :D

Dank.

(Overigens: het model komt gewoon vande firma Sheng-Teng

SHENG TENG ELECTRIC R/C MODEL PLANE CO.,LTD)

jan.

Laatst bewerkt:
Jan,

Helaas kan ik je niet veel vertellen over de zender want ik gebruik de Aurora 9 maar ik kan misschien wel wat opheldering geven:

1: Normal mode is dat je een switch o.i.d gebruikt voor het omhooghalen van de motor. Auto is dat je hem geheel automatisch activeert door de throttle.

2: Die trillende pylon is een bekend fenomeen en is te wijten aan onbalans in de propellor. Als het goed is komt dit alleen voor bij een bepaald toerental. Er zijn 2 opties: Je vermijd het betreffende toerental (Ik vlieg zelden met een vol motorvermogen) of je draait de propellor los en balanceert hem. Ook wil het wel eens helpen de prop op een andere stand vast te schroeven.

Dat van 'normal' en 'auto' kan ik nog niet helemaal plaatsen (in combinatie met die Chinese zender).

(Zit me ook af te vragen of de motor wel van de rem staat, zoals ik het gisteravond had . . . :confused:)

Vwb. de propellor: onbalans zou heel goed een oorzaak kunnen zijn.

(Wel merkwaardig dat er tot plm. 70% gas niks aan de hand is, draait als een zonnetje , en dan bij 80%: KRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR . . . :shock: )

Nieuwe input wordt zeer op prijs gesteld! :p

jan.

Bedankt, ik ga kijken.

Misschien is de Duitse manual wel duidelijker dan de Engelse (die ik heb)! :p)

(Ik zie nu dat deze veeeeeeeeeeeeel uuitgebreider is! :D)

:banana:

jan.

Laatst bewerkt:
Uitgebreide manual, er staat zelfs in beschreven hoe je de zender ombatterijt naar een andere mode (stond in die van mij niets over! :shock:).

Vwb. de aansturing van het KTW: ik weet nu bijna hoe het moet (heel anders dan in de manual staat :confused: ), maar goed, we komen er wel! :D

Heb nog wel een andere vraag: is het technisch mogelijk om zo'n ding SM-Modellbau online Shop - V-Kabel 2 mit Programmieradapter, GPN/Uni 1060 tussen de ontvanger en de servo die de pylon in en uit de romp beweegt, te plaatsen? :p

(Heb er nog een paar liggen . . . :cool: )

Dan kun je de snelheid regelen (gaat dus inderdaad erg onbehouwen :mad:), en desnoods ook nog de weg die het ding aflegt, mocht dat nodig zijn. :D

jan.

Jan, je hebt gelijk, ik heb het ook met de stekkertjes opgelost. Mijn eerste gedachte was de draden aan de potmeters omsolderen maar bij het lossschroeven vande printplaat zag ik ook de stekkertjes. Het is al ff geleden dus ik dacht dat ik gesoldeerd had.
Max

Weer wat verder. :)

Ten eerste heb ik deze jongen (had ik nog liggen :p) tussen de ontvanger en de servo geplaatst:

http://www.live-hobby.de/products/en/Scale-Accessories/Simprop-Servo-Delay-Modul--110809.html

Pylon gaat nu in plm. acht seconden in en uit. :D

Verder is de procedure als volgt.

We beginnen met de pylon uit.

Op de zender (ook uit)
- trim gas omhoog
- gas helemaal open
- switch op 'auto'

Vervolgens:
- zender aan
- accu aansluiten
- eerst :teacher: switch op normal
- dan trim dicht
- gas dicht

De pylon (propellor is van de rem! :p) zakt dan terug, en van daaruit kun je weer (voorzichtig! :shock:) motor uitklappen en gas openen.

Wie weet hoe het beter kan: ik hoor het graag! :?

Resonantieprobleem is nog niet helemaal verholpen; propellor lijkt in evenwicht . . . :mad:

Wordt vervolgd.

jan.

Twee dingen.

1.
Waarvoor dient de plastig huls die in het midden op de bodem van de romp ligt? :confused:

full

2.
Ik kan nog steeds geen onbalans ontdekken, dan maar zo: de resonantie in de kiem smoren. :mad:

full

Twee vuren latjes pas gemaakt, de bruislijm is zich 'as we speak' aan het zetten. :D

Ben benieuwd. :?

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
  1. De plastic huls is om je antenne doorheen te leggen (indien je niet met 2,4 Ghz vliegt)
  2. De onbalans in de propellor kan ook verholpen worden door de prop los te draaien en op een andere stand vast te zetten. Dit heb ik zelf toegepast en het werkt!

De afgelopen dagen weer veel gevlogen: Zelf met de Radian Pro en mijn zoon met de DG 1000.
Ik moet eerlijk toegeven dat de DG een veel mooier vliegbeeld geeft: Het is net een echte glider.
Hoewel er net te veel wind was voor thermiek hebben we lekker gevlogen. Ik heb wel het idee dat de Dg eerder naar beneden komt dan de Radian Pro, maar als er een keer echte thermiek is zullen we dat snel weten!

Het was in ieder geval prachtig vliegweer!

DG-1000 Brushless

Goede middag allemaal,
nieuw op het forum en vol met vragen.

Als ex-zweefvliegpiloot heb ik mij laten verleiden tot het zweefvliegen op kleinere schaal.
(Ik heb dus ook een DG 1000 aangekocht.
prachtig toestel.)

Momenteel vlieg ik met een easyglider speedy, een electro epo van 2 meter.
Al mijn "beginner" crashes zijn achter de rug en ben nu klaar voor het betere werk.

tot hier de inleiding.

wat heb ik en hoe zit het:
eurgle 9 channel + ontvanger (zelfde zender als Turnigy)
dg 1000
9,4 lipo

en natuurlijk, het werkt niet.
Motor klapt uit maar start niet met spinnen.
Waarschijnlijk omdat deze een 11,4 volt nodig heeft zal de esc in safe-modus gaan.
Het is echter wachten op de levering.

Wat in de handleiding staat is me niet echt duidelijke.
Je moet de epa waarde op kanaal 5 epa 50% instellen. Maar in mijn zender staat op dat kanaal 2 waarden die ik op 50% kan installen.
en dan ivm de trottle:
op +24% trimmen (staat op afbeelding)
een pijl naar beneden op een andere afbeelding,
ik weet het niet meer...

handleiding eurgle 9 channel is hier te vinden:

http://www.r2hobbies.com/manuals/rcps61207.pdf

mocht er mij iemand kunnen helpen? graag!!
Bart

Dag Bart,

Als niemand reageert zeg ik maar even wat . . .

Ten eerste van harte welkom op het forum. :D

Ten tweede: ik heb bewust voor de doos inclusief (voorgeprogrammeerde) zender gekozen, omdat ik een nul ben in het programmeren van zenders, en dit soort ge*** wou vermijden . . . :mad:

Misschien moet je je vraag nog een keer stellen op het electronica-forum?

Allemaal wizz-kids!

Nou . . . Bijna allemaal. ;)

Succes!

jan.

Bart, je DG1000 moet een 3S (11,2V) lipo hebben, werkt dus niet met die 2S.
Als je die in je zender gebruikt heeft dat niets te maken met je vliegtuig!

Dag Bart,

Als niemand reageert zeg ik maar even wat . . .

Tja, Ik wilde reageren totdat ik in de gebruiksaanwijzing van de zender dook. Dit is toch wel weer even wat anders dan een futaba of multplex zender (en daar haal ik ook al veel van doorelkaar). Wellicht moet je iets doen met je aux (auxilary) kanaal 9. Misschien dat je die kan gebruiken om het inklapmechanisme te bedienen. De print die je bij het vliegtuig hebt zorgt ervoor dat de motor op tijd aan en uitgaat bij het inklappen en hij bouwt ook een tijdvertraging in bij het inklappen zodat de prop tegen de aanslag aan kan komen. Dat gaat automatich bij het bedienen van het gas. Met het auxilary kanaal kun je dat inklappen overrulen en blijft de motor uitgeklapt staan. Je kan dat ook gebruiken als remklep. Net als Jan heb ik ook de totaalset gekocht maar aanvankelijk werkte het bij mij ook niet. Bij mij was dat een kwestie van de trim op het gas en de uitslag van het extra kanaal verstellen waarna het ineens wel werkte..........
Zoals gezegd; je hebt een totaal andere zender waardoor het moeilijk is om je van goed advies te dienen. Zijn deze zenders ook CE gekeurd? want anders loop je ook wel een aansprakelijkheidsrisico wanneer er onverhoopt iets gebeurt. Deze link zegt daar wel wat over: 2.4 Ghz - Ongestoord genieten?

Max

Ik heb deze DG1000 ook met de turnigy 9x. Na wat uurtjes proberen te mixen heb ik het helemaal naar mn zin. Ik gebruik die lineaire draaiknop (AUX.2) voor het inklappen en uitklappen van de motor. De manier waarop dat gebeurde met die mixer stond mij niet aan. De motor klapt dan met geweld in. Het mooiste is als je er een delay tussen zet. Mocht je vragen hebben over de instellingen op je zender dan hoor ik het wel.

Gr Steven

Back