Fotor
Forum veteraan
Onlangs heb ik van een forumlid een leuk vliegtuig overgenomen als vervanger van mijn easyglider. Ik heb er op dit forum nog niets over gelezen, maar hij is zeker interessant. Vandaar hier een kleine review.
Het gaat om de Tulix, een model gebaseerd op de DG1000. Het is een schuim model met uitklapmotor (Duits: KTW = klapptriebwerk). De kist wordt zowel als Tulix als als DG1000 aangeboden. Prijs voor de laatste: 170 euro. Dat is inclusief alle servo's, motor en regelaar. Alles is reeds ingebouwd, een echte ARF dus. Nog nodig: een ontvanger en een 3S1300 lipo.
Wat gegevens:
Spanwijdte 201 cm
Gewicht ca 750 gram
Vleugelbelasting 36 g/dm2
Het schuim lijkt erg op het elapor van de Multiplex Blizzard. Het is een stuk dichter en harder dan het elapor van de easystar/glider. De winglets zijn met de vleugel meegeschuimd.
Servo's, motor en regelaar zijn allemaal al geinstalleerd, ziet er netjes uit.
Daaroverheen gaat een cockpitkap waar misschien later nog wel een poppetje in komt. De sluiting lijkt erg op de sluitingen van Multiplex (men heeft goed afgekeken).
De vleugelhelften bestaan uit 2 delen die wat slordig in elkaar zijn gelijmd. Aan de onderzijde zit een dikke rand omdat de delen niet goed op elkaar gedrukt zijn tijdens het lijmen. Jammer.
In de vleugels zit een holle carbon staaf als ligger. Deze schuift in een hard plastic vleugelverbinder. Deze heeft wat V-stelling ingebouwd.
Aan de onderzijde van de vleugel zitten gaatjes waardoor je bij een schroefje kan komen om de ligger in de vleugelverbinder te klemmen. Klinkt lastig, is het absoluut niet.
Alles past keurig naast elkaar in de originele doos. Makkelijk op te bergen en te transporteren.
En dan het huzarenstukje van deze kist: de uitklapbare motor.
Als de motor is ingeklapt wordt hij keurig afgesloten door 2 luikjes en heb je een mooie schone zwever. Het uitklappen gebeurt door een standaard servo. Deze zit net voor de vleugel in de romp en trekt met een touwtje de motorsteun omhoog.
Er wordt een mixer bijgeleverd. Als je de gashandel iets naar voren beweegt klapt de motor uit, bij meer 'gas' gaat de motor werkelijk draaien. Als je een kanaal over hebt kan je daarmee ook de motor zelf uitklappen met een switch op de zender. Aangezien het in- en uitklappen met deze mixer erg snel gaat ben ik zelf aan het programmeren geslagen in de zender en mijn motor klapt nu mooi langzaam in en uit (meer schaal). Als ik plotseling gas nodig heb klapt hij alsnog snel naar buiten mbv de gashandel. Ik heb de bijgeleverde mixer dus niet gebruikt, de motorsteun-servo zit direct op mijn ontvanger.
Op de motorsteun zit een rubber palletje. Bij een geheel uitgeklapte motorsteun klapt het palletje licht naar onderen weg zodat de propeller vrij kan draaien. Als de motorsteun achterover zakt komt het rubberen palletje omhoog en stopt zo de propeller. Zo wordt de propeller in de vertikale stand gezet voor het inklappen. De rem van de regelaar mag niet geactiveerd zijn, zodat de prop vrij naar de vertikale stand kan windmillen.
De motor is een onbekende buitenloper. Ook de regelaar zit verstopt, geen idee wat die aan moet kunnen.
De motor trekt statisch ruim 11A. De bijgeleverde accu is een 3S1300 10C, krap aan dus. Maar hij lijkt het goed te trekken.
Demo van hoe het inklapsysteem nu op mijn vliegtuig loopt:
Ik heb het vliegtuig heel even aan het duin gevlogen, maar de wind was erg dwars en de condities niet zo goed. De eerste indruk is oke, stijgvermogen op de motor is prima. Hoe het glijgedrag is ga ik later nog uitvinden.
Wordt vervolgd.
Het gaat om de Tulix, een model gebaseerd op de DG1000. Het is een schuim model met uitklapmotor (Duits: KTW = klapptriebwerk). De kist wordt zowel als Tulix als als DG1000 aangeboden. Prijs voor de laatste: 170 euro. Dat is inclusief alle servo's, motor en regelaar. Alles is reeds ingebouwd, een echte ARF dus. Nog nodig: een ontvanger en een 3S1300 lipo.
Wat gegevens:
Spanwijdte 201 cm
Gewicht ca 750 gram
Vleugelbelasting 36 g/dm2
Het schuim lijkt erg op het elapor van de Multiplex Blizzard. Het is een stuk dichter en harder dan het elapor van de easystar/glider. De winglets zijn met de vleugel meegeschuimd.
Servo's, motor en regelaar zijn allemaal al geinstalleerd, ziet er netjes uit.
Daaroverheen gaat een cockpitkap waar misschien later nog wel een poppetje in komt. De sluiting lijkt erg op de sluitingen van Multiplex (men heeft goed afgekeken).
De vleugelhelften bestaan uit 2 delen die wat slordig in elkaar zijn gelijmd. Aan de onderzijde zit een dikke rand omdat de delen niet goed op elkaar gedrukt zijn tijdens het lijmen. Jammer.
In de vleugels zit een holle carbon staaf als ligger. Deze schuift in een hard plastic vleugelverbinder. Deze heeft wat V-stelling ingebouwd.
Aan de onderzijde van de vleugel zitten gaatjes waardoor je bij een schroefje kan komen om de ligger in de vleugelverbinder te klemmen. Klinkt lastig, is het absoluut niet.
Alles past keurig naast elkaar in de originele doos. Makkelijk op te bergen en te transporteren.
En dan het huzarenstukje van deze kist: de uitklapbare motor.
Als de motor is ingeklapt wordt hij keurig afgesloten door 2 luikjes en heb je een mooie schone zwever. Het uitklappen gebeurt door een standaard servo. Deze zit net voor de vleugel in de romp en trekt met een touwtje de motorsteun omhoog.
Er wordt een mixer bijgeleverd. Als je de gashandel iets naar voren beweegt klapt de motor uit, bij meer 'gas' gaat de motor werkelijk draaien. Als je een kanaal over hebt kan je daarmee ook de motor zelf uitklappen met een switch op de zender. Aangezien het in- en uitklappen met deze mixer erg snel gaat ben ik zelf aan het programmeren geslagen in de zender en mijn motor klapt nu mooi langzaam in en uit (meer schaal). Als ik plotseling gas nodig heb klapt hij alsnog snel naar buiten mbv de gashandel. Ik heb de bijgeleverde mixer dus niet gebruikt, de motorsteun-servo zit direct op mijn ontvanger.
Op de motorsteun zit een rubber palletje. Bij een geheel uitgeklapte motorsteun klapt het palletje licht naar onderen weg zodat de propeller vrij kan draaien. Als de motorsteun achterover zakt komt het rubberen palletje omhoog en stopt zo de propeller. Zo wordt de propeller in de vertikale stand gezet voor het inklappen. De rem van de regelaar mag niet geactiveerd zijn, zodat de prop vrij naar de vertikale stand kan windmillen.
De motor is een onbekende buitenloper. Ook de regelaar zit verstopt, geen idee wat die aan moet kunnen.
De motor trekt statisch ruim 11A. De bijgeleverde accu is een 3S1300 10C, krap aan dus. Maar hij lijkt het goed te trekken.
Demo van hoe het inklapsysteem nu op mijn vliegtuig loopt:
Ik heb het vliegtuig heel even aan het duin gevlogen, maar de wind was erg dwars en de condities niet zo goed. De eerste indruk is oke, stijgvermogen op de motor is prima. Hoe het glijgedrag is ga ik later nog uitvinden.
Wordt vervolgd.
Laatst bewerkt door een moderator: