Tulix / DG1000; schuimpje met KTW

Fotor

Forum veteraan
Onlangs heb ik van een forumlid een leuk vliegtuig overgenomen als vervanger van mijn easyglider. Ik heb er op dit forum nog niets over gelezen, maar hij is zeker interessant. Vandaar hier een kleine review.

Het gaat om de Tulix, een model gebaseerd op de DG1000. Het is een schuim model met uitklapmotor (Duits: KTW = klapptriebwerk). De kist wordt zowel als Tulix als als DG1000 aangeboden. Prijs voor de laatste: 170 euro. Dat is inclusief alle servo's, motor en regelaar. Alles is reeds ingebouwd, een echte ARF dus. Nog nodig: een ontvanger en een 3S1300 lipo.

Wat gegevens:
Spanwijdte 201 cm
Gewicht ca 750 gram
Vleugelbelasting 36 g/dm2

Het schuim lijkt erg op het elapor van de Multiplex Blizzard. Het is een stuk dichter en harder dan het elapor van de easystar/glider. De winglets zijn met de vleugel meegeschuimd.
Tulix-02.JPG

Servo's, motor en regelaar zijn allemaal al geinstalleerd, ziet er netjes uit.
Tulix-04.JPG

Daaroverheen gaat een cockpitkap waar misschien later nog wel een poppetje in komt. De sluiting lijkt erg op de sluitingen van Multiplex (men heeft goed afgekeken).
Tulix-05.JPG

De vleugelhelften bestaan uit 2 delen die wat slordig in elkaar zijn gelijmd. Aan de onderzijde zit een dikke rand omdat de delen niet goed op elkaar gedrukt zijn tijdens het lijmen. Jammer.
Tulix-03.JPG

In de vleugels zit een holle carbon staaf als ligger. Deze schuift in een hard plastic vleugelverbinder. Deze heeft wat V-stelling ingebouwd.
Tulix-07.JPG

Aan de onderzijde van de vleugel zitten gaatjes waardoor je bij een schroefje kan komen om de ligger in de vleugelverbinder te klemmen. Klinkt lastig, is het absoluut niet.
Tulix-08.JPG

Alles past keurig naast elkaar in de originele doos. Makkelijk op te bergen en te transporteren.
Tulix-01.JPG

En dan het huzarenstukje van deze kist: de uitklapbare motor.
Tulix-09.JPG

Als de motor is ingeklapt wordt hij keurig afgesloten door 2 luikjes en heb je een mooie schone zwever. Het uitklappen gebeurt door een standaard servo. Deze zit net voor de vleugel in de romp en trekt met een touwtje de motorsteun omhoog.
Tulix-06.JPG

Er wordt een mixer bijgeleverd. Als je de gashandel iets naar voren beweegt klapt de motor uit, bij meer 'gas' gaat de motor werkelijk draaien. Als je een kanaal over hebt kan je daarmee ook de motor zelf uitklappen met een switch op de zender. Aangezien het in- en uitklappen met deze mixer erg snel gaat ben ik zelf aan het programmeren geslagen in de zender en mijn motor klapt nu mooi langzaam in en uit (meer schaal). Als ik plotseling gas nodig heb klapt hij alsnog snel naar buiten mbv de gashandel. Ik heb de bijgeleverde mixer dus niet gebruikt, de motorsteun-servo zit direct op mijn ontvanger.
Op de motorsteun zit een rubber palletje. Bij een geheel uitgeklapte motorsteun klapt het palletje licht naar onderen weg zodat de propeller vrij kan draaien. Als de motorsteun achterover zakt komt het rubberen palletje omhoog en stopt zo de propeller. Zo wordt de propeller in de vertikale stand gezet voor het inklappen. De rem van de regelaar mag niet geactiveerd zijn, zodat de prop vrij naar de vertikale stand kan windmillen.
Tulix-10.JPG

Tulix-12.JPG

De motor is een onbekende buitenloper. Ook de regelaar zit verstopt, geen idee wat die aan moet kunnen.
Tulix-11.JPG

De motor trekt statisch ruim 11A. De bijgeleverde accu is een 3S1300 10C, krap aan dus. Maar hij lijkt het goed te trekken.

Demo van hoe het inklapsysteem nu op mijn vliegtuig loopt:

Ik heb het vliegtuig heel even aan het duin gevlogen, maar de wind was erg dwars en de condities niet zo goed. De eerste indruk is oke, stijgvermogen op de motor is prima. Hoe het glijgedrag is ga ik later nog uitvinden.
Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi zeg, toch echt veel mooier dan een klapprop op de neus. Ben benieuwd hoe het vliegt.

Veel plezier ermee.

Gr,

Johan

Hallo,

ik heb dit kistje ook

maar dan van het merk HYPE.

Ziet er echt leuk uit.

Groeten Jan

Jan, leuk. Die moeten we maar eens samen vliegen dan, keertje in Zwaanshoek.

Ik had dit kistje gisteren of vandaag wat meer aan de tand willen voelen, maar dat zit er waarschijnlijk niet in. Gisteren kwam het er niet van, vandaag net wat veel wind uit een beroerde hoek voor mijn wildvliegveldje (veel turbulentie). Dan is het meer stoeien om het ding heel beneden te krijgen dan dat ik een indruk kan krijgen van hoe hij zweeft.

Geduld is een schone zaak (alleen heb ik er zo weinig van.....)

Toch maar even geprobeerd, en het weer viel alles mee.

De Tulix klimt goed weg op de motor. Stijghoek is altijd wat moeilijk te zeggen in wind, maar het gaat ruim omhoog. Bij het stilzetten van de motor laat ik de gondel langzaam wat naar achteren zakken om de prop stil te zetten. Dit gaat gepaard met wat geratel van de prop op het rubber palletje, maar het werkt wel. Niet van vol gas meteen gondel terug laten zakken, eerst het gas er rustig afhalen.
Zweven doet het vliegtuig ook heel aardig. Hij is net wat sneller dan de easyglider (die gebruik ik even als referentie, ken ik goed). Rollen gaat niet supersnel, maar goed genoeg voor positieve controle, ook in wat turbulentere condities. Pitch is niet heel stabiel, maar dat moet ook niet. Het kistje moet wel thermiek aangeven. Er is zo nog goed te vliegen in wat turbulentie, en hij lijkt updrafts goed aan te geven. Ik zie de tulix wel een belletje meepakken later. Bij een beetje neus drukken pakt hij redelijk wat snelheid erbij (ook hier iets beter dan de EG), maar een snelheidsmonster zal het nooit worden. Teveel drukken betekent dat je de neus teveel omlaag gaat duwen. De rolroeren kunnen omhoog in de landing. Meemixen van het hoogteroer is niet nodig, mijn mixer blijft gewoon op 0. Landingen zijn met heel licht afvangen heerlijk zacht.
Op een filmpje heb ik een tulix grondstarts zien maken, maar dat lukte me net niet. De kist pakt wel wat snelheid en werd licht, maar elke keer maakte hij net voor het loskomen een grondzwaai. Met wat nattig gras moet het zeker lukken.

Volgende keer gaat de flycam mee voor onboard beelden.

hoeveel graden zet jij je rolroeren omhoog bij de landing?
Zoveel als gaat zonder dat de servo's moeilijk gaan doen. Ik zet de uitslag van de bedienende handel maximaal, dan voer ik de waarde van de mixer op tot ik merk dat de servo's er moeite mee krijgen. Daar limiteer ik meteen de opgaande travel van de servo. Met volle remuitslag krijg ik dus bij gebruik van rolroeren geen extra uitslag omhoog meer, alleen uitslag omlaag. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt..... Helaas zijn deze trucjes op jouw F14 (toch??) niet toe te passen vrees ik.

Hallo Raymond,

bedankt voor je uitleg en ik denk

dat het wel gaat lukken, want

ik heb een FC-18V3 zender:celebrate:!!!!!

We spreken af voor Zwaanshoek.

Groeten Jan

Vandaag heb ik lekker met de Tulix aan het duin gehangen. Perfect weer voor dit soort schuimpjes. Ik mis wel een beetje de wendbaarheid van de easyglider, daar kon je wat beter mee heen en weer raggen. Dat is relatief natuurlijk, ook de EG is geen aerobatics kist, maar de Tulix is duidelijk langzamer op de rolroeren. Meer uitslag heb ik helaas niet, ik zal eens kijken of ik bij de aansturing nog wat kan schuiven met stuurstangen. Verder doet hij het prima.

Video met onboard beelden, paar demoruns met de motor gemaakt. Ik vind het echt een geweldig systeem :D

Hee Raymond, ik kwam tegen 5 uur met Alitalia langs Langevelderslag, jammergenoeg zag ik niemand op het duin... jij was zeker al weg?

Dan heb je ons echt net gemist. Maduc en ik zijn rond 5 uur weggegaan. Mijn auto niet zien staan??

He, jammer zeg, ik was er ook net ff later. Vlak voor het donker nog heel even gevlogen met de parapente :). Was redelijk hard en extreem cross, dat wel :). En er kwam een onweersbuitje over zee langs, toen zijn we dus maar gestopt...

Deze DG had ik zeker wel ff van dichtbij willen bekijken! Ben nu namelijk met een vriend bezig dezelfde te bouwen, maar dan van Depron. Doel is om hem zo licht mogelijk te maken om op windstille dagen rustige thermiek te pakken. Hij heeft hem al zwevend zonder RC een schroevendraaier voor het zwaartepunt erin. Ding vliegt de halve straat door vanuit een worpje :). Ik ben nu nog met de romp bezig. Zit alleen te twijfelen over de aandrijving. Liefst heb ik die zo schaal mogelijk, maar voor het gewicht is een compromis wel beter denk ik. Jouw zelfbouw systeem is extreem licht, maar dan steekt de prop uit. Dit systeem heb je weer een servo extra voor nodig dus. mmmhhh...

Ik had je filmpje van het opklappen al gezien met het ratelen, maar zat al te denken hoe snel dat zou moeten slijten na een paar keer vliegen. Blijkt dus dat hij net iets wegklapt als hij rechtop staat! Geniaal!!!

Hallo,

ik denk dat het afremmen van de prop

en het blokkeren in het echt ook

ongeveer zo gaat, als je de foto bekijkt.

full

full

full

full

Groeten Jan.

Back