turbine brandstof

Oke, zover ik begrijp klopt het dus niet dat de BP2380 die ik gebruik niet te mixen is met petroleum.

Binnenkort eens proberen dus.

Alle turbine oliën zijn in principe niet bedoeld om met brandstof te mengen, daar zijn ze niet voor ontwikkeld. Wij modelbouwers zijn ook de enigen die dat wel doen met deze olie. (behalve die Mobil DTE, dat weet ik niet) Ik meng al jaren 2380 door mijn brandstof en gaat prima. Die 2380 kon ik altijd bij mijn werk krijgen dus dan ga je inderdaad maar eens wat proberen.....;)

Groetjes,

na circa 120 vluchten met de petroleum en de dte olie is mijn jetcat p120 geopend voor een herstelling, ik heb met mijn eigen ogen gezien dat de verbrandingskamer nog kompleet zuiver was, dus voor mij is het een uitgemaakte zaak dat ik deze 'goedkope' brandstof ga blijven gebruiken

na circa 120 vluchten met de petroleum en de dte olie is mijn jetcat p120 geopend voor een herstelling, ik heb met mijn eigen ogen gezien dat de verbrandingskamer nog kompleet zuiver was, dus voor mij is het een uitgemaakte zaak dat ik deze 'goedkope' brandstof ga blijven gebruiken

Zo kijk ik naar mijn benzine motoren ook,
leuk te zien ook, dat het goed gaat.

Even een vraagje, misschien een stomme maar toch.

Zou en turbine motor ook op Tolueen lopen?
Zeer vluchtig middeltje.
Hier de wiki: Tolueen - Wikipedia
En voor de mensen die het willen weten, er zit benzeen in.

MvG

Vluchtige brandstoffen met een modelturbine lijkt mij geen goed plan. Met het minste of geringste heb je al een brandje...

Nee, kerosine juist niet. Je kan er zelfs een brandende sigaret in gooien, dat word vaak genoeg gedaan met brandweer demo's.

Misschien kun je dat beter niet doen Uwe.

Even naar mijn F-15 kijkend dan kwam ik op ongeveer dit uit:
---turbine-brandstof 8 € vlieg ik 6 minuten
(dit is dan 3ltr verbruik, nam bijna 4ltr mee).
...................................

?
wablief? een verbruik van 3 liter in 6 minuten ?
das 30 liter per uur
......

steffe

?
wablief? een verbruik van 3 liter in 6 minuten ?
das 30 liter per uur
Snif, wordt ik weer met m`n neus op de feiten gedrukt :-(
Maar yep, dat klopt wel (jammer genoeg :cry: ).

...ik denk ook niet dat onze modellekkes een milieu A-label verdienen....:mrgreen:

klopt
een zware milieu afdruk

mijn car, gewicht 1500 kg, 5,5 liter verbruik voor 120 km/uur
= 0,0036 liter/kg om 1 uur te rijden

voor een turbine toestel, gewicht 3 kg, 30 l verbruik voor 1 uur vliegen
een vliegsnelheid van 120 km/uur lijkt mij realistisch ....
= 10 liter/kg om 1 uur te vliegen....

een factor 10/0,0036 = 2777 verschil !!

steffe

iemand een idee hoeveel een F16 verbruikt per uur ?

Gewicht Leeggewicht11 000 kg Max. gewicht16 057 kg
Krachtbron Motor(en)1× F100-PW-220e Stuwkracht129 kN
Prestaties Topsnelheid 2414 km/u Vliegbereik 2700 km

steffe

voor een turbine toestel, gewicht 3 kg, 30 l verbruik voor 1 uur vliegen
een vliegsnelheid van 120 km/uur lijkt mij realistisch ....
= 10 liter/kg om 1 uur te vliegen....
gewicht van die F-15 was zo`n 13 a 14 kg.
Snelheid lag tussen de 80 en 250 km/uur.

Verbruik kon veel lager maar dan is het rustig rondjes vliegen op kwart gas en dat is nou net niet leuk met een F-15 jager ;-)

Melvin zal het wel uit z`n hoofd weten.

Ik heb even google gebruikt:
Specific fuel consumption: Military thrust: 0.76 lb/(lbf·h) (77.5 kg/(kN·h)) Full afterburner: 1.94 lb/(lbf·h) (197.8 kg/(kN·h))

Military thrust is 79,1 kN
Aftgerburner thrust 129.1 kN

Dus op normaal max stuwkracht komen uit op 79,1 kN x 77,5 kg/h = 6130.25 kg/uur = +/- 7200 ltr per uur
op afterburner 129.1 kN x 197.8 kg / h = 2535 kg/uur = +/- 30000 ltr per uur :shock

aha.....

iets gevonden in de vragen en antwoorden uit de belgische senaat.....

Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT

Bulletin 3-90

ZITTING 2006-2007

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans​
Minister van Landsverdediging

Vraag nr. 3-7904 van de heer Martens d.d. 18 april 2007 (N.) : F-16 vliegtuigen. — Lawaaihinder. — Gevolgen voor het leefmilieu. Verschillende inwoners van de gemeente Mol klagen over lawaaihinder veroorzaakt door F-16 vliegtuigen van het Belgische leger.
3. Hoeveel brandstof verbruikt een F-16 gemiddeld per uur ?Defensie heeft inderdaad meerdere sectoren, binnen de limieten van het Belgisch luchtruim, gereserveerd voor de evoluties van de gevechtsvliegtuigen F-

16. Deze sectoren zijn gelegen boven de Ardennen en in de omtrek van de operationele basissen van Florennes en Kleine Brogel, kaarten hierover zijn hernomen in bijlage (5) .

Een F-16 verbruikt gemiddeld een 3 000-tal liter per uur.

F16

gewicht: 12.000 kg
verbruik: 3000 l/uur

= 12.000 / 3000 = 4 l/uur

dat is minder dan onze RC turbines....:rolleyes::rolleyes:
:cool::cool::cool::cool::cool:

steffe

Het is al laat. Tijd voor bed.

Je bedoelt zeker 3.000 / 12.0000 = 0.25 L/kg om een uur te vliegen (in lijn met je eerdere berekeningen ?). ;)

Back