Turnigy accucel 8 (8150) display

Voordat ik aan het solderen ga: kan ik ervan uitgaan dat ik de draden 1 op 1 kan overzetten?

IMG_20190519_172002.jpg

Voordat ik aan het solderen ga: kan ik ervan uitgaan dat ik de draden 1 op 1 kan overzetten?
Gelukkig dat je het vraagt want dat gaat absoluut niet. Het zal niet werken en in het ergste geval kan je het display of het zenderbordje opblazen.
Kijk goed naar de opdruk bij de draadjes!
Pootje nummer, Naam, -> Display pootje, nummer
1 VSS -> GND 14
2 VDD -> VDD 13
3 VO -> VO 12
4 RS -> RS 11
5 R/W -> R/W 10
6 E -> E 9
7 D0 -> D0 8
8 D1 -> D1 7
9 D2 -> D2 6
10 D3 -> D3 5
11 D4 -> D4 4
12 D5 -> D5 3
13 D6 -> D6 2
14 D7 -> D7 1
15 BL+ -> A 16
16 BL- -> K 15

Ik was er nog niet aan toegekomen. Eerst even de tabel vertaald in een 'fysiek schema' (zie afbeelding). Morgen maar eens kijken of de draadjes lang genoeg zijn om de kruislingse verbinding te maken.

display.jpg

Bij de eerste had ik het 'tadaaa' gevoel:
IMG_20190528_205150.jpg

Bij de tweede minder: net zo onhelder als het vervangen exemplaar:
IMG_20190528_212113.jpg

En de weerstandjes hebben een andere configuratie dan bij de accucell 6...
IMG_20190528_212339.jpg

Laatst bewerkt:
Het contrast van het display kan je instellen met een spanning op de pen VO van het display. Op de print van de lader zal ergens een potmetertje moeten zitten waarmee je dat contrast kan instellen. Sommige fabrikanten zetten er (helaas) geen potmeter in maar twee vaste weerstandjes. Dat is makkelijker fabriceren en je hoeft niets in te stellen. Het probleem is alleen dat de waarde van de weerstanden niet de juiste zal zijn voor elk display. De fabrikant kiest een "gemiddelde" wat voor de meerderheid van de displays (vrij) goed werkt. Helaas verouderd alles in de loop van de tijd, ook elektronica. Het is dus goed mogelijk dat de spanning nu niet meer klopt en je dus geen goed contrast hebt.
Als je mazzel hebt zit er dus een potmeter in en kan je het contrast afstellen. Zo niet dan moet je gaan experimenteren met die weerstanden. Als je een beetje handig bent en iets van de elektronica af weet kan je de weerstanden ook door een potmetertje vervangen en de zaak zo instelbaar maken.
Succes.

Ik heb geen instelpotmeter gevonden, dus het zijn waarschijnlijk alleen weerstandjes. De vraag is: hoe vind ik de weerstandjes die ik moet hebben...

Je moet het spoortje volgen dat naar VO gaat. Dat kan best lastig zijn want het is een meer laags print en het spoortje kan van de ene laag naar de andere gaan. Je zal dus wat speurwerk moeten gaan doen.

In de post nr 2 van Hans staat in het linkje. " VE (Contrast V) Decides the contrast level of display. Grounded to get maximum contrast."
Weerstand meten over de massa. Wellicht dat dat wat inzicht geeft. Geen weerstand of wel weerstand dan weet je of er een weerstand tussen zit.
Is maar een idee van een leek op dit gebied....:)

Je kan het contrast binnen bepaalde grenzen aanpassen en als je hem aan ground legt krijg je maximale contrast. Het probleem is alleen dat maximaal contrast niet per definitie een goed leesbaar display zal opleveren. Een te hoog contrast kan het display ook onleesbaar maken. Als test kan je natuurlijk wel even "kortsluiting" veroorzaken tussen de VO pen en de GND. Geeft dat wel het gewenste resultaat dan kan je die kortsluiting definitief maken. Zo niet dan kan je met een weerstand proberen wel het juiste resultaat te krijgen.

Bedankt! Het kortsluiten van VO met GRD was een prima tip! Eindelijk weer leesbaar.IMG_20190530_164049.jpg

Back