Turnigy lipo vraagje

Hoi,

Ik heb even een klein vraagje over de lipo's:

1. Welke conector zit er een het rode draad? en welke aan het zwarte? Ik bedoel male of female want ik weet al wel dat er goudcontachten aan zitten.;)

Ik ga ze binnenkort ook bestellen maar ik moet ook nog goudcontacten op mijn elektronica zetten dus dan kan ik het meteen zo doen zoals het op de turnigy is gedaan. Of is er wat anders aan te raden?

Aan de hand van de foto's op hun website met alle turnigy lipo's met goudcontact 3.5 of 4mm heeft zwart een bus/female en rood een pen/male.

Op de regelaar wordt het dan zwart/male en rood/female

Ik heb 2 turnigy's daar besteld en aan de ene zat vrouwtje/vrouwtje en aan de andere vrouwtje/mannetje. Ze doen maar wat daar.. Overigens heb je weinig aan de info zwart/vrouwtje/rood/mannetje of andersom, want het maakt ook nog uit hoe de stekker er zelf op zit (groot gat/klein gat). Helaas is er geen standaard.

Er is geen standaard voor. Ik heb ooit laadkabels van Graupner gekocht voor 4mm goudconnectoren, en die zijn zo gemaakt dat het mannetje aan accuzijde aan de plus zit, en aan de min het vrouwtje. Dat is op mijn club wel de meest voorkomende manier, maar andersom (vrouwtje plus, mannetje min) komt ook voor. Ik heb nog nooit iemand gezien met 2 vrouwtjes of 2 mannetjes aan een pack.

Ik heb nog nooit iemand gezien met 2 vrouwtjes of 2 mannetjes aan een pack.

Ik wel, meer dan 1 zelfs.
2 x vrouwtje aan een pack, zo kreeg ik trouwens ook mijn Rhino's van HC.
Ben zelf alleen meer van de connectors met beide polen vast ipv los hangend. maar die kosten daar ook weinig en is zo geregeld.

Ja, dan heb je kortsluiting waardoor je accu stuk gaat.

Doorgaans zit trouwens het mannetje aan de plus van de accu in het dikste gedeelte van de rode huls, en bij HC doen ze dat andersom.

En je ziet soms toch ook dat er wat tape om het vrouwtje zit, houdt dat tape dan de stroom die op het vrouwtje staan tegen? En is dat ook nog speciaal tape want ik heb wel tape in de kleuren rood, zwart en geel.

Connectors worden meestal geisoleerd met krimpsok. Dat is een gekleurd plastic buije dat door verwarming krimpt. Komt zo netjes om de connector te zitten. Tape is minder geschikt omdat dit makkelijk loslaat.

Lang leve o.a. Deans, Traxxas en Tamiya connectoren. Die hebben een gestandaardiseerde + en -. Alleen is de Tamiya geen aanrader voor stromen boven de 10A, dan smelten ze spontaan weg. ;)

Ok, heb nog van die rode dingen die ook om die van turnigy zitten dus dan doe ik die er wel omheen. Dan zie ik later wel verder. Maar als het goed is maakt het dus niet uit waar het mannetje en het vrouwtje komt? Dan doe ik denk ik het mannetje aan de rode en het vrouwtje aan de zwarte. En dan moet het bij de regelaar precies andersom (Ja, ik weet er wel wat van:D) En bij de regelaar is het toch niet erg als die tegen elkaar aan komen?

Voor er ongelukken onstaan, de plus-aansluiting is altijd rood en de min-aansluiting zwart (of blauw). Altijd alle connectoren isoleren. Ook die van de regelaar. Als de accu is aangesloten kan je daat ook flinke kortsluitingen mee maken. Als je niet helemaal zeker van jezelf bent, ga dan bij een vereniging kijken.

Laatst bewerkt:
Een winkel van elektronica-componenten verkoop krimpsok van verschillende diameters in lengten van 1 meter.

Hoi,

Wat is de beste manier om de Lipo,s te bewaren ik heb twee nieuwe Turnigy 5000mah 20-30C 22.2V 6Cell besteld voor mijn T-rex600GF en eentje wil als extra backup Lipo bewaren! Wat is een goede methode om deze nieuwe te houden en te bewaren?

Alvast bedankt

Groet Cor T-Rex600GF

De beste manier is om hem ongebruikt te bewaren ! er schijnt een conserveringsmiddel in te zitten.

De beste manier is gewoon gebruiken !!!! Heb zelf een Himodel lipo 1 jaar ongebruikt laten liggen heb hem nu wel in gebruik maar hij werd gelijk bij eerste gebruik bol en de capaciteit valt nu erg tegen. Bij laden gaat er slechts 1200Ma in en het is toch een 1700 accu :(. Conclusie, ook nieuwe accus lopen hard in kwaliteit achteruit wanneer je ze niet gebruikt (zal bij merk accus in mindere mate het geval zijn). Dus gewoon gebruiken die accu.

Ik heb ook sinds kort de Turnigy lipo's binnen gekregen van Hobby City. (6S 5000mah 30c)
Op de rode plus draad zaten bij mij de vrouwtjes. Zaten, want ik heb de connectors (4mm goudcontacten) direct om-gesoldeerd.
Geen spijt van want dan zie je ook meteen dat de solderingen vaak niet best waren.
De draad in de connector zat dan met een heel klein druppeltje soldeer vast.
Geen mooie vloeiende soldering geweest.
Nu zitten de mannetjes aan de rode plus draad v/d lipo.
Het makkelijke van die mannetjes is dat je er makkelijk een stuk siliconenslang eroverheen schuift als bescherming tegen sluiting. Dit omsluit de hele connector.
Het eraf halen is wel wat kracht voor nodig, dus die "vallen" er niet vanzelf af :0)
Bij het werken aan de draden van lipo's zorgen dat je altijd de "andere" pool afschermd, en niet denkt ik houdt hem er wel ver vandaan.
..
Voor het langdurig wegleggen van lipo accu's wordt aanbevolen ze halfvol te bewaren.

Grt,
Eric.

Back