Nog een opmerking:
Thrust van een prop is anders bij een andere snelheid. Tijdens het versnellen neemt de waarde van de versnelling af en dat (het minder wordt) merk je meer bij de kleine spoed. Die versnelling zal dus langer duren.
De snelheid neemt elke seconde toe m/s per seconde varieert (m/s^ is juiste eenheid)
Versnelling neemt af, dus m/s^ varieert per seconde. m/s/s/s is de eenheid om dat uit te drukken.
Leuke discussie, maar meer iets voor het cafe.
Over "de prijs":
20 watt (sorry dat ik even afrond van 19.88) x 1.5s = 30 watt/s
35 watt voor 1s = 35watt/s
Per versnelling 5watt/s extra energie
Stel dat je 100 keer in een vlucht versnelt. heb je 500 watt/s "verlies"
Stel je vliegt met: 1000 mAh 2S lipo pakket 74 watt/uur = 266400 watt/s
"de prijs": Je verschil-versnellingsverlies-percentage 266400/500 = 1/532.8 = 0.18768...% over de hele vlucht gerekend.
2 of 3 seconden langer op een vlucht van 20 minuten.
Waar praten we over? Wat een optimalisatie.
Hoeveel energie heb je nodig voor het vliegen op kruissnelheid met de verschillende props?
Hou hierbij rekening dat een prop met hoge spoed-diameter verhouding (bijv 11x8) theoretisch een hoger maximum rendement haalt dan een lage verhouding (bijv 11x3.8). Uiteraard is de absolute waarde sterk afhankelijk van de "fortschritsgrad" of voortstuwings coefficient.
Dat maximum ligt voor voor S/D verhoudingen van 0.5 to 1 in de buurt van 0.8. Vandaar de vuistregel met 20% slip.
20% wordt vaker gebruikt:
http://home.earthlink.net/~rotaryeng/prop.html
Leuke theorie van iemand die goede naam heeft in modelvliegland:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/index.htm
Kijk eens naar:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javaprop.htm