Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik had er niet om gevraagd, maar toch bedankt voor beide documentjes.en de Safety data sheet
dat slotracen is wel wat meer dan een carera racebaantjeHet probleem is, dat ik niet meer weet wat voor lijm ik gebruikte toen ik baanrecords reed.
Ik kan mij herinneren dat ik destijds `gewone` Bison 2-componenten gebruikte en "metaal-Bison".
Het zou zomaar kunnen, dat hier de winst niet in zit.
Zo lees je ook, dat de achterste magneet 2% sterker moet zijn dan de voorste. Dit vanwege het insolderen van de motor bij de achteras.
Dat heb ik nooit gedaan. En ik won bijna alles.
Sommigen zappen de magneten voor elke race. Echt niet! Ik heb het eens gedaan en niks ging er meer snel. Funest voor de topsnelheid.
Gelukkig had ik toen niet alles gezapt.
Na een race stond een Belg te verkondigen, dat je sterke magneten moet hebben. Nee dus!
Sommigen zweren bij zwakke veren. Ik dus niet.
Het probleem is dat je er niet in kunt kijken. Het is eindeloos proberen. Het ene anker doet het beter in set up A, het ander in set up B.
Motors die niet snel waren wisselde ik van anker. De velden moeten goed op elkaar reageren.
Een snelle collega liet eens een motor blue-printen in de VS. Hij kreeg hem schots en scheef in elkaar gezet terug en hij liep voor geen meter.
Dat was iemand die voor mijn tijd altijd alles won. Hij verkondigde weer dat hij elke motor snel kon krijgen!?
Een waarschijnlijk grappenmaker zweert bij urenlang de koolborstels in laten lopen.
Afgelopen vrijdag sprak ik iemand die de lengte van alle plakbandjes van de body exact opmeet. Ja, zeg het maar ...........
Een holle-, niet magnetische achteras zou het zijn. Ja, bij het eerste de beste tikje brak hij doormidden.
Koelen tijdens de 2 minuten baanwissel. Ook niet, dan wordt hij te heet.
Meer timing geven dan? Ook niet, want dan wordt hij pas echt heet.
Kleine airgap misschien? Nee, want dan wordt hij eerder warm.
Finally: Ik ga de eerst twee motors vastlijmen met EndFest. Willen die niet lopen, dat J.B. Weld eens proberen.
Hoewel een test met 2 motors nog veel te weinig is om conclusies te trekken.
dat slotracen is wel wat meer dan een carera racebaantje...... vind het knap hoe je dat zo kan bijhouden... die dingen gaan als een vuurpijl over dat baantje, echt niet normaal
ik weet nog dat ik wedstrijden RC electro racen deed, dat was nog voor de brushless periode en toen liet ik mn motortjes inlopen onder water, ik weet niet eens meer wat de reden was maar dat was "De"manier destijds en na de kwalificaties het ankertje afdraaien om een schone collector te krijgen, de koolborsteltjes schoon maken en een speciale olie erop ... of het allemaal voor de rondetijden of voor de winkelier beter was heb ik nooit kunnen ontdekken, maar we deden het gewoon zo omdat iedereen het deed ... (kuddegedrag)
ik won wel een aantal kampioenschappen bij de pan cars, maar dat was volgens mij meer omdat ik mn eigen chassis maakte die gewoon plakte aan de baan, iedereen die er mee reed vond het geweldig en wilde er ook een ik had er 1 voor tapijt en 1 voor de buitenbaan (soort rubberbaan)
Ik wil dat wel eens een keer meemaken (toekijken) worden hier wedstrijden voor georganiseerd waar publiek bij mag zijn ?.
Ja zeker. Ik houd je op de hoogte.
Je mag het zelf ook even proberen.
ben benieuwd..... ik vermoed dat dit veel lastiger is dan het lijkt
Ik wil dat wel eens een keer meemaken (toekijken) worden hier wedstrijden voor georganiseerd waar publiek bij mag zijn ?.
Het probleem is, dat ik niet meer weet wat voor lijm ik gebruikte toen ik baanrecords reed.
Ik kan mij herinneren dat ik destijds `gewone` Bison 2-componenten gebruikte en "metaal-Bison".
Het zou zomaar kunnen, dat hier de winst niet in zit.
Zo lees je ook, dat de achterste magneet 2% sterker moet zijn dan de voorste. Dit vanwege het insolderen van de motor bij de achteras.
Dat heb ik nooit gedaan. En ik won bijna alles.
Sommigen zappen de magneten voor elke race. Echt niet! Ik heb het eens gedaan en niks ging er meer snel. Funest voor de topsnelheid.
Gelukkig had ik toen niet alles gezapt.
Na een race stond een Belg te verkondigen, dat je sterke magneten moet hebben. Nee dus!
Sommigen zweren bij zwakke veren. Ik dus niet.
Het probleem is dat je er niet in kunt kijken. Het is eindeloos proberen. Het ene anker doet het beter in set up A, het ander in set up B.
Motors die niet snel waren wisselde ik van anker. De velden moeten goed op elkaar reageren.
Een snelle collega liet eens een motor blue-printen in de VS. Hij kreeg hem schots en scheef in elkaar gezet terug en hij liep voor geen meter.
Dat was iemand die voor mijn tijd altijd alles won. Hij verkondigde weer dat hij elke motor snel kon krijgen!?
Een waarschijnlijk grappenmaker zweert bij urenlang de koolborstels in laten lopen.
Afgelopen vrijdag sprak ik iemand die de lengte van alle plakbandjes van de body exact opmeet. Ja, zeg het maar ...........
Een holle-, niet magnetische achteras zou het zijn. Ja, bij het eerste de beste tikje brak hij doormidden.
Koelen tijdens de 2 minuten baanwissel. Ook niet, dan wordt hij te heet.
Meer timing geven dan? Ook niet, want dan wordt hij pas echt heet.
Kleine airgap misschien? Nee, want dan wordt hij eerder warm.
Finally: Ik ga de eerst twee motors vastlijmen met EndFest. Willen die niet lopen, dat J.B. Weld eens proberen.
Hoewel een test met 2 motors nog veel te weinig is om conclusies te trekken.
Het is gewoon natuurkunde.
Dat zijn vaste wetten, magneten, velden, geleidbaarheid.
Magneten doen niet zo heel veel in borstelmotoren en zijn naar mijn mening minder belangrijk.
En dan helemaal hoe ze verlijmd worden.
De case is gewoon een stukje 0,3mm blik, ook geen exotisch materiaal.
Dat voegt aan het magnetisch veld helemaal niets toe.
Statormateriaal wel.
Dunne lagen blik, goede kwaltiteit koper en dan ook nog eens goed en netjes wikkelen.
Door dat te veranderen kreeg Powercroco (Ralph Okon) uit een standaard Scorpion motor geen 500 Watt maar 1500 of meer zonder dat de boel wegsmeulde.
En balanceren, bij een binnenloper extreem belangrijk omdat die meer toeren draaien.
Statisch en dynamisch (laten) balanceren.
Mensen die turbines bouwen en repareren kunnen dit.
Wat ik destijds gezien heb toen ik in de winkel ook dat spul verkocht kan je door goed uit te balanceren enkele honderden toeren extra pakken.
Gemeten met een toerenteller voor modelvliegtuigen en een ronde schijf met 2 strepen erop.
Volgens mij Merit racing, verkocht toen ook dynobankjes voor slotcarracing.
Maar slotcarracing is toen kapot gegaan door het idiote tunen en tweaken en steeds duurder worden van de spullen.
Zo is F5B ook bijna kapot gegaan, pushen van cellen, tweaken van motoren.. onbetaalbaar.
Daarom zitten er nu ook limiters in de modellen om het voor iedereen betaalbaar te houden.
GJ