Twee componentenlijm en hun samenstelling

hieronder zie je een overzichtje van Plexus MMA lijm welke o.a. word toegepast in de transport en vliegtuig sector, nu zie je ineens dat en Epoxy niet zo goed uit de bus komt, maar dit is dan weer een Fatigue test en zegt helemaal niets over sterkte maar juist wel over duurzaamheid onder belasting.... is dan MMA het beste.... Nee niet altijd , het is best een complexe materie eigenlijk :hammer:


upload_2022-2-14_8-57-28.png
 
en de Safety data sheet
Ik had er niet om gevraagd, maar toch bedankt voor beide documentjes.
En dan van horen vertellen, zit daar ijzer in?
Metaal oxide is geen ijzer.
En met de goede elektrische isolerende eigenschappen van de lijm, zit daar echt geen spatje ijzer in.
 
Het probleem is, dat ik niet meer weet wat voor lijm ik gebruikte toen ik baanrecords reed.
Ik kan mij herinneren dat ik destijds `gewone` Bison 2-componenten gebruikte en "metaal-Bison".
Het zou zomaar kunnen, dat hier de winst niet in zit.

Zo lees je ook, dat de achterste magneet 2% sterker moet zijn dan de voorste. Dit vanwege het insolderen van de motor bij de achteras.
Dat heb ik nooit gedaan. En ik won bijna alles.

Sommigen zappen de magneten voor elke race. Echt niet! Ik heb het eens gedaan en niks ging er meer snel. Funest voor de topsnelheid.
Gelukkig had ik toen niet alles gezapt.
Na een race stond een Belg te verkondigen, dat je sterke magneten moet hebben. Nee dus!

Sommigen zweren bij zwakke veren. Ik dus niet.

Het probleem is dat je er niet in kunt kijken. Het is eindeloos proberen. Het ene anker doet het beter in set up A, het ander in set up B.
Motors die niet snel waren wisselde ik van anker. De velden moeten goed op elkaar reageren.

Een snelle collega liet eens een motor blue-printen in de VS. Hij kreeg hem schots en scheef in elkaar gezet terug en hij liep voor geen meter.
Dat was iemand die voor mijn tijd altijd alles won. Hij verkondigde weer dat hij elke motor snel kon krijgen!?

Een waarschijnlijk grappenmaker zweert bij urenlang de koolborstels in laten lopen.
Afgelopen vrijdag sprak ik iemand die de lengte van alle plakbandjes van de body exact opmeet. Ja, zeg het maar ...........
Een holle-, niet magnetische achteras zou het zijn. Ja, bij het eerste de beste tikje brak hij doormidden.
Koelen tijdens de 2 minuten baanwissel. Ook niet, dan wordt hij te heet.
Meer timing geven dan? Ook niet, want dan wordt hij pas echt heet.
Kleine airgap misschien? Nee, want dan wordt hij eerder warm.

Finally: Ik ga de eerst twee motors vastlijmen met EndFest. Willen die niet lopen, dat J.B. Weld eens proberen.
Hoewel een test met 2 motors nog veel te weinig is om conclusies te trekken.
 
om een hars of lijm electrisch (statisch) geleidend te maken hoeft ook geen ijzer in te zitten, daar word veelal een Carbon Black voor gebruikt Nouryon (voorheen AKZO) heeft hiervoor een geleidende vulstof wat voor de composieten toepassing regelmatig word toegepast (bijvoorbeeld om statische lading af te geleiden
en Carbon Black zit we degelijk in dit product :thumbsup:
 

Bijlagen

  • Like
Reactions: Cnn
Het probleem is, dat ik niet meer weet wat voor lijm ik gebruikte toen ik baanrecords reed.
Ik kan mij herinneren dat ik destijds `gewone` Bison 2-componenten gebruikte en "metaal-Bison".
Het zou zomaar kunnen, dat hier de winst niet in zit.

Zo lees je ook, dat de achterste magneet 2% sterker moet zijn dan de voorste. Dit vanwege het insolderen van de motor bij de achteras.
Dat heb ik nooit gedaan. En ik won bijna alles.

Sommigen zappen de magneten voor elke race. Echt niet! Ik heb het eens gedaan en niks ging er meer snel. Funest voor de topsnelheid.
Gelukkig had ik toen niet alles gezapt.
Na een race stond een Belg te verkondigen, dat je sterke magneten moet hebben. Nee dus!

Sommigen zweren bij zwakke veren. Ik dus niet.

Het probleem is dat je er niet in kunt kijken. Het is eindeloos proberen. Het ene anker doet het beter in set up A, het ander in set up B.
Motors die niet snel waren wisselde ik van anker. De velden moeten goed op elkaar reageren.

Een snelle collega liet eens een motor blue-printen in de VS. Hij kreeg hem schots en scheef in elkaar gezet terug en hij liep voor geen meter.
Dat was iemand die voor mijn tijd altijd alles won. Hij verkondigde weer dat hij elke motor snel kon krijgen!?

Een waarschijnlijk grappenmaker zweert bij urenlang de koolborstels in laten lopen.
Afgelopen vrijdag sprak ik iemand die de lengte van alle plakbandjes van de body exact opmeet. Ja, zeg het maar ...........
Een holle-, niet magnetische achteras zou het zijn. Ja, bij het eerste de beste tikje brak hij doormidden.
Koelen tijdens de 2 minuten baanwissel. Ook niet, dan wordt hij te heet.
Meer timing geven dan? Ook niet, want dan wordt hij pas echt heet.
Kleine airgap misschien? Nee, want dan wordt hij eerder warm.

Finally: Ik ga de eerst twee motors vastlijmen met EndFest. Willen die niet lopen, dat J.B. Weld eens proberen.
Hoewel een test met 2 motors nog veel te weinig is om conclusies te trekken.
dat slotracen is wel wat meer dan een carera racebaantje :D...... vind het knap hoe je dat zo kan bijhouden... die dingen gaan als een vuurpijl over dat baantje, echt niet normaal :eek:

ik weet nog dat ik wedstrijden RC electro racen deed, dat was nog voor de brushless periode en toen liet ik mn motortjes inlopen onder water, ik weet niet eens meer wat de reden was maar dat was "De"manier destijds en na de kwalificaties het ankertje afdraaien om een schone collector te krijgen, de koolborsteltjes schoon maken en een speciale olie erop ... of het allemaal voor de rondetijden of voor de winkelier beter was heb ik nooit kunnen ontdekken, maar we deden het gewoon zo omdat iedereen het deed ... (kuddegedrag):rolleyes:
ik won wel een aantal kampioenschappen bij de pan cars, maar dat was volgens mij meer omdat ik mn eigen chassis maakte die gewoon plakte aan de baan :eek:, iedereen die er mee reed vond het geweldig en wilde er ook een ik had er 1 voor tapijt en 1 voor de buitenbaan (soort rubberbaan)
 
dat slotracen is wel wat meer dan een carera racebaantje :D...... vind het knap hoe je dat zo kan bijhouden... die dingen gaan als een vuurpijl over dat baantje, echt niet normaal :eek:

ik weet nog dat ik wedstrijden RC electro racen deed, dat was nog voor de brushless periode en toen liet ik mn motortjes inlopen onder water, ik weet niet eens meer wat de reden was maar dat was "De"manier destijds en na de kwalificaties het ankertje afdraaien om een schone collector te krijgen, de koolborsteltjes schoon maken en een speciale olie erop ... of het allemaal voor de rondetijden of voor de winkelier beter was heb ik nooit kunnen ontdekken, maar we deden het gewoon zo omdat iedereen het deed ... (kuddegedrag):rolleyes:
ik won wel een aantal kampioenschappen bij de pan cars, maar dat was volgens mij meer omdat ik mn eigen chassis maakte die gewoon plakte aan de baan :eek:, iedereen die er mee reed vond het geweldig en wilde er ook een ik had er 1 voor tapijt en 1 voor de buitenbaan (soort rubberbaan)

Vliegen is aanzienlijk moeilijker dan een rondje rijden met X-12 Wingcar. Maar als je ooit maar iets wilt winnen, komt er wel wat meer bij kijken.
Sinds vrijdag heb ik de oude wegligging weer hervonden. Dit na maanden proberen, want ik had de oude aantekeningen niet bewaard. Dat scheelt gigantisch
in het aantal ronden dat je rijdt in 8 keer 2 minuten. En dat is het enige dat telt. Het aantal gereden rondes.
Als iemand er in slaagt 260 rondes te halen, dan win je vrijwel zeker een race. Mijn baanrecord is 286 (best leuk dat opscheppen :D).
Het bevalt mij zo goed, dat ik nog even doorga :rolleyes:. Tijdens de kwalificatie 3,3 seconden rijden: dan doe je al serieus mee. Mijn tijden waren meestal 3,1 en het baanrecord is nog steeds 3,001. Heerlijk, heerlijk, dat opscheppen :D. Maar het is helemaal geen opscheppen, het is nog waar ook.

De slotrace-perikelen van WdeW :D:p:D.
 
Het probleem is, dat ik niet meer weet wat voor lijm ik gebruikte toen ik baanrecords reed.
Ik kan mij herinneren dat ik destijds `gewone` Bison 2-componenten gebruikte en "metaal-Bison".
Het zou zomaar kunnen, dat hier de winst niet in zit.

Zo lees je ook, dat de achterste magneet 2% sterker moet zijn dan de voorste. Dit vanwege het insolderen van de motor bij de achteras.
Dat heb ik nooit gedaan. En ik won bijna alles.

Sommigen zappen de magneten voor elke race. Echt niet! Ik heb het eens gedaan en niks ging er meer snel. Funest voor de topsnelheid.
Gelukkig had ik toen niet alles gezapt.
Na een race stond een Belg te verkondigen, dat je sterke magneten moet hebben. Nee dus!

Sommigen zweren bij zwakke veren. Ik dus niet.

Het probleem is dat je er niet in kunt kijken. Het is eindeloos proberen. Het ene anker doet het beter in set up A, het ander in set up B.
Motors die niet snel waren wisselde ik van anker. De velden moeten goed op elkaar reageren.

Een snelle collega liet eens een motor blue-printen in de VS. Hij kreeg hem schots en scheef in elkaar gezet terug en hij liep voor geen meter.
Dat was iemand die voor mijn tijd altijd alles won. Hij verkondigde weer dat hij elke motor snel kon krijgen!?

Een waarschijnlijk grappenmaker zweert bij urenlang de koolborstels in laten lopen.
Afgelopen vrijdag sprak ik iemand die de lengte van alle plakbandjes van de body exact opmeet. Ja, zeg het maar ...........
Een holle-, niet magnetische achteras zou het zijn. Ja, bij het eerste de beste tikje brak hij doormidden.
Koelen tijdens de 2 minuten baanwissel. Ook niet, dan wordt hij te heet.
Meer timing geven dan? Ook niet, want dan wordt hij pas echt heet.
Kleine airgap misschien? Nee, want dan wordt hij eerder warm.

Finally: Ik ga de eerst twee motors vastlijmen met EndFest. Willen die niet lopen, dat J.B. Weld eens proberen.
Hoewel een test met 2 motors nog veel te weinig is om conclusies te trekken.

Het is gewoon natuurkunde.
Dat zijn vaste wetten, magneten, velden, geleidbaarheid.
Magneten doen niet zo heel veel in borstelmotoren en zijn naar mijn mening minder belangrijk.
En dan helemaal hoe ze verlijmd worden.
De case is gewoon een stukje 0,3mm blik, ook geen exotisch materiaal.
Dat voegt aan het magnetisch veld helemaal niets toe.
Statormateriaal wel.
Dunne lagen blik, goede kwaltiteit koper en dan ook nog eens goed en netjes wikkelen.
Door dat te veranderen kreeg Powercroco (Ralph Okon) uit een standaard Scorpion motor geen 500 Watt maar 1500 of meer zonder dat de boel wegsmeulde.
En balanceren, bij een binnenloper extreem belangrijk omdat die meer toeren draaien.
Statisch en dynamisch (laten) balanceren.
Mensen die turbines bouwen en repareren kunnen dit.
Wat ik destijds gezien heb toen ik in de winkel ook dat spul verkocht kan je door goed uit te balanceren enkele honderden toeren extra pakken.
Gemeten met een toerenteller voor modelvliegtuigen en een ronde schijf met 2 strepen erop.
Volgens mij Merit racing, verkocht toen ook dynobankjes voor slotcarracing.
Maar slotcarracing is toen kapot gegaan door het idiote tunen en tweaken en steeds duurder worden van de spullen.
Zo is F5B ook bijna kapot gegaan, pushen van cellen, tweaken van motoren.. onbetaalbaar.
Daarom zitten er nu ook limiters in de modellen om het voor iedereen betaalbaar te houden.

GJ
 
Het is gewoon natuurkunde.
Dat zijn vaste wetten, magneten, velden, geleidbaarheid.
Magneten doen niet zo heel veel in borstelmotoren en zijn naar mijn mening minder belangrijk.
En dan helemaal hoe ze verlijmd worden.
De case is gewoon een stukje 0,3mm blik, ook geen exotisch materiaal.
Dat voegt aan het magnetisch veld helemaal niets toe.
Statormateriaal wel.
Dunne lagen blik, goede kwaltiteit koper en dan ook nog eens goed en netjes wikkelen.
Door dat te veranderen kreeg Powercroco (Ralph Okon) uit een standaard Scorpion motor geen 500 Watt maar 1500 of meer zonder dat de boel wegsmeulde.
En balanceren, bij een binnenloper extreem belangrijk omdat die meer toeren draaien.
Statisch en dynamisch (laten) balanceren.
Mensen die turbines bouwen en repareren kunnen dit.
Wat ik destijds gezien heb toen ik in de winkel ook dat spul verkocht kan je door goed uit te balanceren enkele honderden toeren extra pakken.
Gemeten met een toerenteller voor modelvliegtuigen en een ronde schijf met 2 strepen erop.
Volgens mij Merit racing, verkocht toen ook dynobankjes voor slotcarracing.
Maar slotcarracing is toen kapot gegaan door het idiote tunen en tweaken en steeds duurder worden van de spullen.
Zo is F5B ook bijna kapot gegaan, pushen van cellen, tweaken van motoren.. onbetaalbaar.
Daarom zitten er nu ook limiters in de modellen om het voor iedereen betaalbaar te houden.

GJ

Ik laat je morgen het e.e.a. zien.
 
Back
Top