Ondertussen flink wat leuke vluchten gemaakt met de fpv twinstar, alsook enkele clubleden van het fpv laten proeven.
Het fpv setje heeft ook al op mijn turnigy trailblazer auto gestaan, leuke ervaring !
Maar vorige week liep ik tegen een probleem toen ik de nieuwe windmolens in mijn buurt wou gaan filmen uit de lucht. Ik had enorme storing, onvliegbaar beeld, zelfs met vtx en rx op 1m van elkaar.
Ik had wat draden beter weggewerkt en de OSD in de romp ingebed, dus eerste idee was dat het daaraan lag. Snel OSD er vantussen gekoppeld, maar probleem bleef. Het beeld was dermate slecht en soms helemaal weg dat ik dacht dat ik misschien per ongeluk het kanaal op vtx of rx had veranderd. Maar nee, kanalen stonden goed.
Cloverleaf antennes misschien stuk dan ? Snel de standaard omni's er terug op (ik heb gelukkig altijd veel materiaal bij) maar ook dat bracht geen verbetering.
Tja, dan maar op zicht wat gevlogen.
Thuis de twinstar op de bank, spectrum analyserke derbij en controleren of de vtx nog goed is. En wonder boven wonder, alles werkte perfect. Geen storingen, perfect beeld.
Krijg nou wat ! Het zal dan iets plaatselijk geweest zijn zeker ? Misschien zat ik net in een 2.4Ghz straalverbinding ofzo ?
Dus eind van de week wil ik de nieuwe wijk gaan filmen die ze in de buurt aan het neerpoten zijn. Ik sluit alles aan, kijk in mijn videobril en hopla, weer diezelfde verdomde storing. Het is geen ruis, maar heb beeld vervaagt gewoon tot het vrijwel helemaal grijs is, soms ook flikkeringen en vervormingen, lijkt wel een oude tv die slecht getuned staat.
Misschien is mijn bril stuk, snel het 7" video schermpje gepakt en dat aangesloten. Zelfde storingen. De HD camera eraf : storing blijft.
Tja, weer op zicht wat vliegen dan maar...
Daarstraks eindelijk tijd en moed gevonden om het probleem ten gronde te gaan testen. En hopla, op de testbank weer alles perfect. Maar dit keer ben ik zo snel niet tevreden. Ik moet weten wat de storing veroorzaakt, ze kunnen reproduceren en dan elemineren ! HA !
Op de bank lukt het me niet de storing te reproduceren, dus sluit ik alles buiten aan, net zoals ik zou gaan vliegen. Na een uur vanalles proberen, lukt het me om wat storing te veroorzaken door de OSD te warm te laten lopen, maar het is niet dezelfde storing als degene die me al 2x naar huis gestuurd heeft.
Verdorie toch.
Ik besluit de 2m 35Mhz antenne af te wikkelen en te gaan staan en de twinstar in de hand te nemen, zoals ik zou doen om hem te lanceren. Ook al had ik de storing in het veld al voor ik de twinstar vastpakte.
Ik zet mijn zender tegen de driepoot waarop mijn video rx staat, pak de twinstar, zet bril op en HOPLA, DAAR IS EM, de vieze storing !!!
Ik zet de twinstar terug neer, maar de storing blijft... Verdikke ! Ik pruts aan de helm, aan de kabels, aan de batterijconnectoren : storing blijft. Krijg nou wat !
Dan trek ik wat onvoorzichtig aan de helm, die via de headtracker aan mijn zender vastzit en de zender valt om. Oeps, voorzichtig wezen, de twinstar staan aan, we willen geen props in onze vingers.
Hey, de storing is weer weg. Hmmm.... Zender terug tegen driepoot met vrx : storing terug. Zenderantenne van driepoot weg : goed beeld. Dat was het hem dus. De antenne van de 35Mhz zender komt tegen de driepoot en blijkbaar geeft deze dan enorme storing op de VTX die er bovenop staat. Omdat ik een wat kortere kabel gebruikte de laatste vluchten had ik de zender telkens tegen de driepoot gezet om alles aan te sluiten.
Kortom, na een uurtje of 2 zoeken was het probleem met veel geluk gevonden

Dus denk eraan : 35Mhz zenderantenne tegen de metalen driepoot waarop je video ontvanger staat = problemen !