Type 212 schaal 1:96

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 12 mrt 2012.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Lex,

    Ik denk dat de terugslag de boot meteen weer op de wal terugwerpt, ook een manier om de boot op het droge te krijgen, scheelt tenminste bukken en tillen.

    Indoorvlieger,

    Het was eigenlijk niet de bedoeling dat er zoveel werk aan zou zitten, vooral omdat de schaal erg klein uitvalt.
    Ik heb zelfs de XVIIb even in de koelkast staan om dit kleine monster af te kunnen maken, dat er zoveel inzit komt meer door de huidige micro techniek, er zit nu een indrukwekkend aantal van 6 microservo's in de WTC, en gebruik 7 kanalen van mijn zender ervoor.
    Hoop voor Mol toch het een en ander werkend te hebben van het lanceersysteem.
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Sinds kort weer wat zitten prutsen aan de 212, alles lag een beetje stil wegens werk aan de OSA II en de werkzaamheden aan het huis.
    Tijdens de bijeenkomst aan Mol zaten de buizen er al in, compleet met de nodige veranderingen, alleen het schieten ging nog niet, de vul nippels moesten nog veranderd worden met de Douglas methode, foto's dus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    de vulslangen hebben een ingang gekregen aan de zijkanten van de trekkerblokken, de oude opening is afgedicht met zilversoldeer.

    [​IMG]

    De vulslangen met nippels worden op deze wijze neergelegd na het laden van de torpedo's, probleem met deze nippels is wel dat die alleen werken met het Amerikaanse systeem, heb dus uiteindelijk de Douglas methode gebruikt voor het ombouwen naar aansteker nippels.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondanks het feit dat deze torpedo's schaal 1/72 zijn misstaat het niet, ik moest de openingen voor de buizen iets groter maken.

    [​IMG]

    Voor degene die nu denken, wat is de Douglas methode, even een korte uitleg hoe dat werkt, Douglas kwam op het geniale idee nippels van hervulbare aanstekers te gebruiken voor zijn gastorpedo's.
    Je neemt een hervulbare aansteker en zaagt de nippel er voorzichtig ruim uit, daarna bewerk je hem zodanig dat die in een voorbewerkte huls past.

    [​IMG]

    Die van mij een beetje conisch uitgevoert zodat je hem eenvoudig in de koperen huls kan drukken.

    [​IMG]

    Hier een vergelijk met de schrader vulnippel, kleiner en lichter, en je hoeft niet meer stad en land af voor vulgas.

    [​IMG]

    Uiteindelijk alles weer teruggeplaatst en verlijmd, vandaag ook wat testen gedaan in het hobbyhok, en uiteraard een video om te laten zien hoe alles nu werkt in het echt.



    Na deze droogtesten ga ik beginnen met het wijzigen van de buizen zelf, ik had namelijk nog een luchtbel probleem, zal enkele sleuven moeten maken in de buizen voor ontluchting, daarna begint het testen weer van vooraf aan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Manfred,

    mooi om te zien hoe jij de ''Douglas'' methode toepast. De vermelding naar de bedenker kan ik enorm waarderen. Ik vind het een fijn idee dat iemand mijn idee gebruikt, en zelfs verbeterd!

    Ga daar vooral mee door!
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hey Douglas, als ik dan toch een idee van een ander gebruik, dan maar meteen effe duidelijk maken uit wie zijn hersenpan het is ontsproten.
    Dit is nu al de tweede keer dat ik je ontwerp gebruik, en weer voldoet het aan de verwachtigingen.
    Zoals het er nu naar uitziet wordt het zelfs overgenomen over de grote plas, er is zelfs een kant en klare uitvoering te verkrijgen op een webpage van airsoft geweren, deze hoeft maar minimaal aangepast te worden en is dan klaar voor gebruik.
    Helaas zijn 10 aanstekers nog steeds goedkoper dan een zo'n kant en klare nippel, dus ik blijf gewoon doorfrummelen en verbeteren waar mogelijk.
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Is dat dan ook onder bronvermelding? ;)
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Douglas,

    Wat betrefd de zelfbouwversie gaat de eer naar jou toe, die andere is al commerciel verkrijgbaar voor airsoftgeweren.

    Er viel ook nog wat te frummelen aan de lanceerbuizen, tijdens de meeting in Mol liep ik tegen een luchtbel probleem aan.
    Doordat de buizen volledig gesloten zijn blijft er dus een luchtbel in hangen waardoor de boot uit balans is, door hem op de staart te houden ontsnapt de lucht en is de boot weer in balans.
    Ik vind die laatste oplossing niet erg praktisch, het zou dus betekenen dat tijdens een snelle opstijging er weer lucht komt in de buizen.

    [​IMG]

    Dus de buizen maar gedemonteerd en alle losse onderdelen in een verzamelbakje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De dremel met slijpschijf genomen en de nodige sleuven gemaakt, zowel onder als bovenin de buizen, ook het laatste stukje waar het trekkermechaniek zit meegenomen.

    [​IMG]

    De boel weer samengebouwd in de neus van de 212, morgen ga ik wat testen doen om te zien of dit de oplossing is.
    Meteen dan maar eens proberen of ik een paar van die gas jongens kan lanceren, ik ben benieuwd naar het resultaat.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Weer schitterend Manfred!

    Je hebt ook een PB, heel ergens anders over..
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Gisteren wat testen gedaan in het bad, zoals gewoonlijk kwamen er wat problemen aan het licht.



    Het luchtbel probleem is in ieder geval opgelost, nu nog het lek en dan weer een serie testen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag was ik van plan weer wat testen te gaan doen na wat wijzigingen, alles werkte beter dan verwacht, meteen met de eerste poging werkte alles.
    Nu gaat het tijd worden om de boot weer uit te trimmen en wat lanceringen te proberen met een ondergedoken boot.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    De boot uitgetrimd en weer wat testen gedaan, het liep niet zo soepel als de bovenwater test, want een van de torpedo's had er geen zin in.
    In ieder geval voldoende opnames verkregen om te zien of de boot het gas voldoende kan afvoeren.



    Het einde begint weer in zicht te komen, kan ik mij mooi wijden aan wat plamuren, schuren en spuiten, zit trouwens wel te twijfelen of ik de originele kleur ga gebruiken, dat lichte grijs maakt het in de gaten houden van boot wel makkelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Fantastisch. :) Zo'n kleine Schaal sub is het toch helemaal.
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Een leuke schaal duikboot is het zeker, maar wel met de nadruk op klein, een beetje veel wind of stroming en het is alle sticks aan dek.

    Nu ben ik ook nog met wat anders aan het stoeien, namelijk de verlichting, ik had al eens een poging gedaan en wel met glasvezelkabel.
    Het principe werkte wel, maar de kabel was te zwaar en niet al te flexibel, dus hierbij de tweede poging.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was het voorlopige resultaat, alleen de bovenste navigatie lamp mocht wel wat feller.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De oplossing was, de glasvezel kabel ontdaan van de buitenmantel, je kan nu letterlijk eenvoudig de bocht om.
    Met kleine koperen buisjes alles vastgezet.

    [​IMG]

    De laatste dagen aan het stoeien geweest met de optische connector, deze zit vast op het WTC en bevat de leds.

    [​IMG]

    De andere kant waar de glasvezel kabel op vast zit, lensjes kan je maken met behulp van een aansteker, licht verwarmen en voila.
    Voor de verbinding vast te houden gebruik ik twee dingen, een kleine magneet en een paar koperen geleiderstangen.

    [​IMG]

    Het testen of alle leds goed werken, rood en groen lijken mij wel duidelijk, die twee witte leds zijn voor de verlichting voor en achter, waarvan het achterste toplicht een eigen led heeft gekregen, hierdoor krijg ik meer lichtopbrengst.

    [​IMG]

    Zo werkt de connector, de geleiders zitten er meer voor het opsteken, in beide connectors zit een magneetje waardoor alles aangetrokken blijft.
    Loshalen gaat eenvoudig, ik zal daar wel een filmpje van maken, dat is wat eenvoudiger dan alles te beschrijven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo ziet het eindresultaat eruit, voldoende lichtopbrengst, zelf met de werkbank verlichting aan.
    De opsplitsing naar twee witte leds blijkt een goede beslissing geweest te zijn, ik heb nu meer dan voldoende licht in het toplicht.
    Staat nu nog op de lijst, ingieten van alle electrische delen, verfen van de optische kabels/connectors tegen lichtlekken, een magnetische aan/uit schakelaar maken en een plekje ervoor vinden, het is allemaal behoorlijk krap in zo'n buisvormig WTC.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2012
  13. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Dat lijkt wel goed te werken glasvezel.
    Is misschien ook iets voor in mijn Moray.

    Hein
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hein,

    In vergelijking met leds is de lichtopbrengst minder, in de overdag situatie dan, s'avonds zou het goed moeten werken met voldoende zicht.
    Met dit systeem heb je geen electrische verbindingen die het kunnen begeven door corrosie, wanneer je licht connector goed is ingegoten houd je uiteindelijk maar een verbinding over.
    Nadeel is wel, wanneer een van de leds het begeeft, je de gehele connector opnieuw moet opbouwen, wellicht een mal hiervan maken voor in de toekomst, of alles onder een plexiglas luik bouwen, dan kan het ingieten achterwege blijven.
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Vanmorgen een video gemaakt om te laten zien hoe alles in zijn werk gaat, foto's zijn altijd leuk, maar met een video kan ik het toch beter laten zien.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina