hallo manfred ze duikt prachtig en het wiebelen is inderdaad gedaan als ze in open water vaart heeft ze van dat laatste lucht belletje ook geen last meer ze lijkt wel licht door schijnbaar ??? je ziet de stukken styrodure zitten maar na een laagje verf is dat ook allemaal verleden tijd mooi werk gr raf
Hoi Raf, Dat je alles er doorheen ziet komt door de dunne epoxywand die dit model heeft, niet meer dan 1 mm, blijft dus lekker licht. De stevigheid haalt ze uit de frames waar de WTC in ligt, ik wil eerst alles goed werkend hebben voordat er een kleurtje opgaat. Ze moet uiteraard ook nog geplamuurd worden om alle oneffenheden weg te werken, eerst maar eens varen om te zien wat er nog veranderd moet worden.
hallo manfred ikk dacht het wel dat ze dun zou zijn je hebt namelijk niet zoveel drijfvermogen over als alles er in zit en hoe lichter ze boven de waterlijn is hoe minder water je moet in pakken om te duiken en dan kom je toe met een kleine duiktank goe bezig en filmpje van de maiden ???? gr raf
Nou Raf, een video zit er nog niet in, mijn vrouw had niet de camera bij haar die ik normaal meebreng, dus dat wordt dan voor de volgende keer. Affijn, gisteren dus dan maar de maiden gedaan, goed weer en het vertrouwde testmeertje, afgebakend en slechts 1 mtr diep, dus als het zoeken wordt krijg je hem zeker terug. Foto's dus, De vooraf check, vooral aandacht gegeven aan het boeisystem. Eerst maar wat testrondjes gevaren om te zien hoe ze zich gedraagt, draaicirkel is niet verkeerd, actieradius moet wel beter, ligt nu rond de 25 mtr, antennedraad moet dus worden verplaatst. Daarna afgezonken tot op deze hoogte, de ballasttank is dan volledig gevuld, ik houd dus iets aan drijfvermogen over. Een mooi voorbeeld van topsnelheid op schaal, dit is ongeveer op slechts 30% van het totale vermogen, zwaar overpowered bootje dus. Lage snelheid gaat ook goed, mooi stabiel kruipt ze hier door het water, je kon letterlijk de bladen tellen van de schroef. Een testrondje om te zien of ik alleen op vermogen, met volle ballasttank, haar omhoog kon sturen, mede vanwege het extra reserve vermogen is dat geen probleem. Ook uitgeprobeerd of de draden/stangen op de vinnen werken zoals dat zou moeten, een aantal rondjes gevaren met de reddingsboei op sleeptouw. Ja, en dan dit, het volle vermogen erop en gaan, moest het gewoon even uitproberen, affijn ze veranderd gewoon in een ongeleide torpedo. Zo snel als ze ondergaat zo is ze ook weer boven, eigenlijk een beetje gekkenwerk, op een meeting varen op deze wijze is niet te adviseren, je bent altijd te laat met reageren, met alle gevolgen van dien. Al met al een goede testdag, er moeten zeker wat dingen aangepast worden, vooral het zwaartepunt ligt te hoog, dus dat wordt weer frummelen met lood en schuim, wellicht dat ik alles nog ga redden voor de subsail, ik neem haar in ieder geval wel mee.
Hoi Manfred, Gefeliciteerd met de maiden! Ben benieuwd volgende week. En dat op snelheid varen went ook vanzelf. Gewoon de lageregler (dat is wel een must!) met wat minder uitslag afstellen.
Hoi Lex, Die snelheid ben ik wel gewend met de V80, alleen heb ik nog niet alle settings gehad van de lengte stabilisator, het is een ander type dan die van norbert, met wat extra dingen zoals failsave, zero bubble afstelling en directional instellingen, flink wat extra's dus. Ik neem haar zeker mee, voor mij een compleet andere wereld dat bouwen in een buis, in ieder geval moet je het ooit geprobeerd hebben wil je een menig erover kunnen hebben. Heb maar een filmpje samengesteld van alle foto's die gisteren zijn gemaakt, blijft toch jammer dat de video's zijn mislukt.
hallo manfred je krijgt haar zeker klaar voor de vaardag en ze vaart mooi en met dat extra drijfvermogen zo vaar ik ook met de kriek je wordt er aan gewoon zoals lex reeds zei gr raf
Met de 212 veilig op de werkbank ben ik verder gegaan met een leuk extraatje dat ik van David Merriman heb gekregen, druk bezig om dat allemaal nog in de WTC te wurmen. Dit is het begin van het ombouwen van een eindplug, ik wist al uit een eerdere passing dat de servo's voor de batterijen passen. Andere servo hevels gemaakt omdat je bij deze korte slag geen ruimte overhoud. En hier ben ik dan mee aan het stoeien, een gastorpedo lanceer inrichting schaal 1:72, zoals ik heb zitten meten past het net aan in de 212. Het lanceermechaniek heb ik al onder handen genomen op de draaibank, door het plaatsen van een stang op de trekker kan er een servo aan bevestigd worden, simpel duwen geeft het trekkerblok vrij. Dit mechaniek met hevels heb ik dit weekeinde uitgeprobeerd, met de hand werkt het goed, alleen met de micro servo's dus niet, teveel wrijving op de stangen. Ga van de week een andere aanpak proberen om het soepeler te laten gaan, en wellicht ook wat eenvoudiger.
Jazeker Lex, 2 setjes van drie torpedo's, compleet met extra onderdelen voor het ondehoud van de buizen. Zo heb ik alles gekregen, netjes verpakt. Hier krijg je een idee van hoe groot deze torpedo's zijn, ben benieuwd hoe ze varen, voorlopig eerst maar de 212 ombouwen om deze set erin te krijgen. Raf, Het zijn gegoten buisjes van giethars, met erin een kleine o ring meegegoten voor de waterdichte overgang, simpel maar doeltreffend.
Het tweede ontwerp werkt een stuk beter, is zelfs nog eenvoudiger van opzet, probleem blijft dat je altijd de WTC moet kunnen verwijderen, door deze uitvoering is dat ook eenvoudig opgelost. Ik heb maar een video gemaakt om te laten zien hoe alles is geworden, het zal nog een aardige klus worden om dit alles in de WTC te kunnen proppen.
Aangezien ik dit jaar ook naar Mol wil komen met de 212, ben ik druk bezig met de veranderingen door toevoeging van de torpedobuizen. Eerst de WTC voldoende naar achteren geschoven om ruimte maken voor de buizen. Door deze verschuiving moest er van alles gewijzingd worden,zowel mechanisch als electrisch. Allereerst de twee servo's aangesloten, ik kan ze apart bedienen op twee verschillende kanalen. De aan/uit schakelaar naar achteren evenals de laadplug, het voordeel hiervan is meer ruimte aan de voorzijde en ik kan de boot nu aan/uit zetten door het luik van de noodboei op te tillen, hoef nu niet telkens de boot open te schroeven. Het voorste bevestigingspunt naar voren verplaatst en verlijmd. Het drijvermechaniek verwijderd en vervangen door een schnorkelbuisje, ik moest het andere systeem eruithalen want in combinatie met de torpedobuizen was alles te zwaar geworden. De aansluiting op de ballasttank moest naar achteren worden geplaatst, gelukkig heb ik eenzelfde reserve WTC, dus daarvan gebruik ik nu onderdelen. Alle stangen en aandrijfas ingekort en opnieuw uitgelijnd, er moest uiteindelijk 1,5 cm vanaf. De buizen geplaatst en vastgelijmd, ze moeten er nog een keer uit omdat ik de vulopeningen heb afgeslepen, er moeten nieuwe komen aan de zijkanten van de trekkerblokken, een klusje voor aankomende week. Wat ook nog moet gebeuren is het op maat maken van de buizen, met de bovenkant erop weet ik tenminste zeker dat alles sluit en past. Een totaal overzicht van de compleet veranderde opbouw, ze moet uiteraard weer opnieuw getrimd worden.
Hoi Manfred, Nee joh, niets aan doen aan die buizen. Dit boezemt ontzag in, zo'n dubbelloops kanon !! Zonder gekkigheid, mooi werk weer Manfred zo op de vierkante centimeter!
Bedankt mannen, Vond ik zelf ook al indrukwekkend die dubbelloops, maar vanwege de ethiek worden ze nog afgekort. En inderdaad het blijft woekeren met de ruimte, hier en daar moet ik dan veranderen en concessies doen, maar als het resultaat een werkend lanceersysteem is dan maakt mij het niet uit. We ploeteren vrolijk door, en eens zien of ik dan een gastorpedootje kan vuren in Mol.
Bedankt Roel, Een paar loodproppen erin en wat buskruit met electronische ontsteking eens zien wie er dan nog in het water durft te varen.
Haha! Als je het zo doet heb je een mooie noodrem op dat kleine ding. Vuur, en de terugslag legt 'm meteen stil
Durfden ze dat dan nog ueberhaupt nog als jij het water onveilig maakt? Maar even serieus, dat is een fraai stukje knutselwerk. Een sub op die schaal is al een prestatie, maar dan ook nog zoveel functies erin...