u2540

Discussie in 'Duikboten' gestart door tappertje, 20 jul 2005.

  1. tappertje

    tappertje Guest

    ik heb altijd met een auto gereden maar sinds kort heb ik een kriuzer gekocht om mee op vakantie te gaan en toen dacht ik ik heb dan niks aan me auto ik neem een boot en vond een u25 en die is grappig en wilde eigelijk een duikboot bouwen maar geen tijd en knowhow ik heb namelijk een rijschool en toen vond ik de 2540 en dit forum
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Vrienden,

    voor wat betreft het onderwerp 'condens': heeft iemand al eens overwogen om van die zakjes silica in z'n boot te stoppen? Da's die troep die in zakjes bijgevoegd zit als je spul koopt waar electronica in zit.
    Gagintisch hygroscopisch en kost volgens mij geen bal....

    Jos
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo Jos
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland

    'Plaats' is relatief.....kwestie van proppen. En volgens mij wordt silica in de vliegtuig-industie behoorlijk gebruikt. Dat ga ik deze week eens onderzoeken.
    Voor de overige vragen krijg je een PB, want anders gaan we erg off-topic...


    Jos
     
  6. Van het weekend weer eens de draaibank opgestart sinds een jaar. Reden. Ik ga eens een tankje bouwen voor mijn ontplofte Seawolf (test boot). Ik ga eens kijken hoe af wat met condens en vocht (ipv alleen lezen over dit probleem en checkenn of het niet uit een commercieel oogpunt is geschreven). In het midden van de tank wil ik wel een buisje maken met daarin een plastic balletje welke op het water naar boven drijft en zo de tank aan de bovenzijde afdicht zodra deze vol raakt. Aan de zijkanten een watersensor voor vol stand en leeg stand. Vullen dmv Kavan pomp.

    Dus allen bedankt voor ideeen en input. Verdere pogingen en ondervindingen in een nieuw draadje terug te vinden op ons kleine hoekje in het forum.

    Nu maar terug naar het hoofdonderwerp.

    grtz.

    Danny

    PS: Misschien ook maar gelijk die silica proberen van Jos.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  8. Sander2540

    Sander2540 Guest

    Hallo mensen,

    Zoals jullie inmiddels weten ben ik ook druk bezig met de bouw van mijn 2540. Nu wil ik deze ook liever statisch laten duiken i.p.v. dynamisch. Is het nu verstandig om dit meteen te doen of kan ik beter (onervaren als ik ben) mijn boot bouwen zoals deze is; dynamisch en later ombouwen?

    Ik hoor graag van jullie.

    Gr. Sander
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    halo



    eerst een huis in rode baksteen metsen om er later een gele voor te zetten ???????

    wat denk je nu zelf

    het zijn twee verschillende systemen en voor het statische duiken heb je een paar extra doorvoeren nodig en moet je veranderingen aan brengen aan de drager
    das makkelijker als je dat dus eerst doet voor je alles in elkaar hebt zitten

    groeten raf
     
  10. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Sander,


    Voel je warm onthaalt in het Robbe 2540 hoekje,You not allone there, :D

    Als je van plan bent om statisch te gaan duiken kun je beter er van tevoren rekening mee houden, je moet er dan wel uit zijn op wat voor manier (lees soort duiksysteem) je wilt gaan gebruiken, er worden diverse types beschreven op dit forum. :idea: :idea:

    Ikzelf en Jos Tonen bouwen hem nu met een duiksysteem van pomp en duiktank die in de WTC ventileert.(zoals Lex hem heeft beschreven in een modelbouw blad)
    Ook kun je beter je asafdichtingen vantevoren zo maken dat ze waterdicht zijn en vooral blijven.

    Ik weet niet of je wtc buis al vast is gelijmt maar wij hebben hem los gelaten kun je later ook nog eens ergens bij, die tip kwam weer van Raf die ook nogal wat pionierswerk heeft vericht met deze kit. 8)

    Maar we zijn modelbouwers en die zijn van nature nogal geneigt het te doen zoals ze zelf het beste vinden, dat betekent in de praktijk dat er voor hetzelfde probleem (hoe laat ik dat ding zinken,zweven en drijven)nogal wat verschillende oplossingen bestaan.
    En dat recht hebben we ook al zeg ik het zelf :wink: omdat we het toch uiteindelijk zelf moeten doen.

    Dus luister wat er geroepen wordt en vergeet (wat niet van toepassing is )en behoud het goede.


    Groeten,

    Jan Huizenga
     
  11. Sander2540

    Sander2540 Guest

    Dank jullie wel, dan toch maar weer meteen wat centjes opzij leggen voor de duikuitrusting :)

    Gr. Sander
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Sander,

    Als je een indruk wilt krijgen van wat je te wachten staat, op de duikboot-vaargroep site staat onder Artikelen het bouwverslag dat in de Modelbouw Actueel heeft gestaan. Ook de ombouw naar statisch.
     
  13. Sander2540

    Sander2540 Guest

    mensen wat een info allemaal!!!
    dank u danku dank u!!!

    Maare.... hebben jullie ook zoiets als "de weekelijkse vaarlokatie"? ik heb namelijk alleen nog maar hele mooie foto's gezien en al mijn eigen losse rompdelen :)
    Ik zou ze nu zo graag eens in het echt willen bewonderen. En dan het liefst mijn "eigen" bootje de 2540.

    Gr. Sander
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Sander,

    Je mag altijd even bij mij langs komen om te kijken, dat is dan in Lelystad. Maar als ik het goed heb uit een ander draadje willen er een paar duikbooters proberen om in de omgeving van Rotterdam eens te gaan varen, dat is dan meer in jouw buurt. Anders is er in September weer een vaardag in Groningen, zie dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=35060 Ik ben ook van plan daar heen te gaan, met U 2540.
     
  15. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    hoi sander,

    vergeet de evenementen niet die op www.duikboot-vaargroep.nl staan.
    op die evenementen zijn er duikbootjes te zien.

    zoals de vlootdagen in Den helder. Ook daar zijn vast wel bootjes te zien,
    bij het 100jarig bestaan van de duikboten-tak.
     
  16. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
  17. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Mannen,

    Ik ben sinds kort weer bezig met de U-2540 (2)
    ik wou in de eerste de WTC los laten liggen, maar dat is er niet van gekomen.
    Heeft iemand dit al klaar,varend?
    Ik ben n.m beniewd of hier problemen naar voren zijn gekomen

    Gr. Rob
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    bij mij zit dewtc los in de romp
    hij klikt vast zoals een bajonet systeem maar dan in kunststof
    op de wtc staat een vinnetje dat tijdens het draaien achter een spant haakt en tegen een eind stop aan komt
    das alles
    het geeft verder geen problemen
    niet tijdens het varen en niet tijdens het inelkaar zetten
    ik heb wel de romp aangepast door het achterste stuk van de boot in twee tezagen terhoogte van de koppeling
    anders kan je later heel moeilijk de O ring vervangen daar er echt weinig plaats is tussen de koppeling en de rompbodem.
    de boven kant heb ik zo origineel gelaten
    de twee buizen die robbe had voorzien zitten er bij mij niet in
    dat heb ik anders opgelost

    groeten raf
     
  19. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Raf,

    Bedankt,dat wou ik even weten,vooral dat nokje aan de boegzijde.
    Maar dat doorzagen snap ik niet,je kan de O-ring er toch op dezelfde
    manier af schuiven,als je de houder uit de WTC haalt?
    Maar ik neem aan dat jij een andere constructie hebt.

    Gr. Rob
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo rob


    ik heb een norbert brugge aluminium koppeling
    en de binnen ring zit op het originele sluitstuk van robbe gelijmt(losgekomen ook)
    en het buiten stuk zit over de wtc buis gelijmt
    doordat het achterstuk een geheel vormt met het achtersteven kon ik haast niet meer aan de o ring geraken
    dus heb ik de achteronderkant doorgezaagd en het voorste deel aan de romp gelijmt met een extra draagframe aan de binnen kant
    door de openingen van de extra buizen schuif ik dus dat nokje naar binnen en draai dan de buis zodat de nok achter de bovenkant van een spant haakt en zo zit de wtc buis stevig op zijn plaats
    de romp psat bij mij aan dezelfde kant ook niet mooi
    ik zit er aan te denken om de abs daar door te slijpen en er een stukje van weg te halen om zo de vloed gaten mooi gelijnt te krijgen want zo is het uit het water geen gezicht

    ik zal eens foto's door mailen
    een foto zegt meer dan 1000 letters in een berichtje


    groeten raf
     

Deel Deze Pagina