ik heb altijd met een auto gereden maar sinds kort heb ik een kriuzer gekocht om mee op vakantie te gaan en toen dacht ik ik heb dan niks aan me auto ik neem een boot en vond een u25 en die is grappig en wilde eigelijk een duikboot bouwen maar geen tijd en knowhow ik heb namelijk een rijschool en toen vond ik de 2540 en dit forum
Vrienden, voor wat betreft het onderwerp 'condens': heeft iemand al eens overwogen om van die zakjes silica in z'n boot te stoppen? Da's die troep die in zakjes bijgevoegd zit als je spul koopt waar electronica in zit. Gagintisch hygroscopisch en kost volgens mij geen bal.... Jos
'Plaats' is relatief.....kwestie van proppen. En volgens mij wordt silica in de vliegtuig-industie behoorlijk gebruikt. Dat ga ik deze week eens onderzoeken. Voor de overige vragen krijg je een PB, want anders gaan we erg off-topic... Jos
Van het weekend weer eens de draaibank opgestart sinds een jaar. Reden. Ik ga eens een tankje bouwen voor mijn ontplofte Seawolf (test boot). Ik ga eens kijken hoe af wat met condens en vocht (ipv alleen lezen over dit probleem en checkenn of het niet uit een commercieel oogpunt is geschreven). In het midden van de tank wil ik wel een buisje maken met daarin een plastic balletje welke op het water naar boven drijft en zo de tank aan de bovenzijde afdicht zodra deze vol raakt. Aan de zijkanten een watersensor voor vol stand en leeg stand. Vullen dmv Kavan pomp. Dus allen bedankt voor ideeen en input. Verdere pogingen en ondervindingen in een nieuw draadje terug te vinden op ons kleine hoekje in het forum. Nu maar terug naar het hoofdonderwerp. grtz. Danny PS: Misschien ook maar gelijk die silica proberen van Jos.
Hallo mensen, Zoals jullie inmiddels weten ben ik ook druk bezig met de bouw van mijn 2540. Nu wil ik deze ook liever statisch laten duiken i.p.v. dynamisch. Is het nu verstandig om dit meteen te doen of kan ik beter (onervaren als ik ben) mijn boot bouwen zoals deze is; dynamisch en later ombouwen? Ik hoor graag van jullie. Gr. Sander
halo eerst een huis in rode baksteen metsen om er later een gele voor te zetten ??????? wat denk je nu zelf het zijn twee verschillende systemen en voor het statische duiken heb je een paar extra doorvoeren nodig en moet je veranderingen aan brengen aan de drager das makkelijker als je dat dus eerst doet voor je alles in elkaar hebt zitten groeten raf
Hoi Sander, Voel je warm onthaalt in het Robbe 2540 hoekje,You not allone there, Als je van plan bent om statisch te gaan duiken kun je beter er van tevoren rekening mee houden, je moet er dan wel uit zijn op wat voor manier (lees soort duiksysteem) je wilt gaan gebruiken, er worden diverse types beschreven op dit forum. :idea: :idea: Ikzelf en Jos Tonen bouwen hem nu met een duiksysteem van pomp en duiktank die in de WTC ventileert.(zoals Lex hem heeft beschreven in een modelbouw blad) Ook kun je beter je asafdichtingen vantevoren zo maken dat ze waterdicht zijn en vooral blijven. Ik weet niet of je wtc buis al vast is gelijmt maar wij hebben hem los gelaten kun je later ook nog eens ergens bij, die tip kwam weer van Raf die ook nogal wat pionierswerk heeft vericht met deze kit. 8) Maar we zijn modelbouwers en die zijn van nature nogal geneigt het te doen zoals ze zelf het beste vinden, dat betekent in de praktijk dat er voor hetzelfde probleem (hoe laat ik dat ding zinken,zweven en drijven)nogal wat verschillende oplossingen bestaan. En dat recht hebben we ook al zeg ik het zelf :wink: omdat we het toch uiteindelijk zelf moeten doen. Dus luister wat er geroepen wordt en vergeet (wat niet van toepassing is )en behoud het goede. Groeten, Jan Huizenga
Dank jullie wel, dan toch maar weer meteen wat centjes opzij leggen voor de duikuitrusting Gr. Sander
Hoi Sander, Als je een indruk wilt krijgen van wat je te wachten staat, op de duikboot-vaargroep site staat onder Artikelen het bouwverslag dat in de Modelbouw Actueel heeft gestaan. Ook de ombouw naar statisch.
mensen wat een info allemaal!!! dank u danku dank u!!! Maare.... hebben jullie ook zoiets als "de weekelijkse vaarlokatie"? ik heb namelijk alleen nog maar hele mooie foto's gezien en al mijn eigen losse rompdelen Ik zou ze nu zo graag eens in het echt willen bewonderen. En dan het liefst mijn "eigen" bootje de 2540. Gr. Sander
Hoi Sander, Je mag altijd even bij mij langs komen om te kijken, dat is dan in Lelystad. Maar als ik het goed heb uit een ander draadje willen er een paar duikbooters proberen om in de omgeving van Rotterdam eens te gaan varen, dat is dan meer in jouw buurt. Anders is er in September weer een vaardag in Groningen, zie dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=35060 Ik ben ook van plan daar heen te gaan, met U 2540.
hoi sander, vergeet de evenementen niet die op www.duikboot-vaargroep.nl staan. op die evenementen zijn er duikbootjes te zien. zoals de vlootdagen in Den helder. Ook daar zijn vast wel bootjes te zien, bij het 100jarig bestaan van de duikboten-tak.
Hoi Allemaal, Zo ver ben ik nu met mijn 2540. http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=1467 Nieuwe foto's komen eraan, ik en Jos zijn verder ondertussen. Groeten, Jan Huizenga.
Hoi Mannen, Ik ben sinds kort weer bezig met de U-2540 (2) ik wou in de eerste de WTC los laten liggen, maar dat is er niet van gekomen. Heeft iemand dit al klaar,varend? Ik ben n.m beniewd of hier problemen naar voren zijn gekomen Gr. Rob
hallo bij mij zit dewtc los in de romp hij klikt vast zoals een bajonet systeem maar dan in kunststof op de wtc staat een vinnetje dat tijdens het draaien achter een spant haakt en tegen een eind stop aan komt das alles het geeft verder geen problemen niet tijdens het varen en niet tijdens het inelkaar zetten ik heb wel de romp aangepast door het achterste stuk van de boot in twee tezagen terhoogte van de koppeling anders kan je later heel moeilijk de O ring vervangen daar er echt weinig plaats is tussen de koppeling en de rompbodem. de boven kant heb ik zo origineel gelaten de twee buizen die robbe had voorzien zitten er bij mij niet in dat heb ik anders opgelost groeten raf
Hoi Raf, Bedankt,dat wou ik even weten,vooral dat nokje aan de boegzijde. Maar dat doorzagen snap ik niet,je kan de O-ring er toch op dezelfde manier af schuiven,als je de houder uit de WTC haalt? Maar ik neem aan dat jij een andere constructie hebt. Gr. Rob
hallo rob ik heb een norbert brugge aluminium koppeling en de binnen ring zit op het originele sluitstuk van robbe gelijmt(losgekomen ook) en het buiten stuk zit over de wtc buis gelijmt doordat het achterstuk een geheel vormt met het achtersteven kon ik haast niet meer aan de o ring geraken dus heb ik de achteronderkant doorgezaagd en het voorste deel aan de romp gelijmt met een extra draagframe aan de binnen kant door de openingen van de extra buizen schuif ik dus dat nokje naar binnen en draai dan de buis zodat de nok achter de bovenkant van een spant haakt en zo zit de wtc buis stevig op zijn plaats de romp psat bij mij aan dezelfde kant ook niet mooi ik zit er aan te denken om de abs daar door te slijpen en er een stukje van weg te halen om zo de vloed gaten mooi gelijnt te krijgen want zo is het uit het water geen gezicht ik zal eens foto's door mailen een foto zegt meer dan 1000 letters in een berichtje groeten raf