Ucellino; zwevertje hout/carbon

Practige ucellino :cool:

Met de examens alles goed wel weet ik de uitslag nog niet.
Wel kan ik nog niet volledig van mijn vakantie genieten.
Omdat ik nog moet helpen voor de expo.

Wel is mijn pakkettje nog niet aangekomen.:mad:
Straks vertreken we op reis zonder dat ik het heb.

Hoi,

jammer, soms duurt het erg lang voordat bestellingen arriveren, niet te hopen dat het te lang wegblijft.

Heb nog een leuk filmpje van gisteren. Beide vluchtjes zijn nog wat onrustig ivm beetje trimmen en spelen met zwaartepunt.

Je kan 'm ook in HD (en op groot scherm) bekijken :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn fout.

Heb hem gewijzigd. En denk dat Menno toch ergens een foutje in de URL heeft zitten na het aanpassen.

Hier het nieuwe adres.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

bedankt Dennis :thumbsup:

Een mooi filmpje is altijd leuk, wel uniek natuurlijk zo'n Ucellino met 4-takt geluid :mrgreen:

Grtz,
Menno

Wij hadden helaas niet veel thermiek, of liever gezegd bijna geen :(
Grtz,
Menno

Geen Thermiek?

Dan moest je hoger gaan vliegen.
Zelfs mijn 1kg zware telemaster (hoogdekker) schoot zonder motor de lucht in :mrgreen:

Maar goed was er niet in overvloed. Je moest net geluk hebben. Laag stond er niets

Geen Thermiek?

Dan moest je hoger gaan vliegen.
Zelfs mijn 1kg zware telemaster (hoogdekker) schoot zonder motor de lucht in :mrgreen:

Maar goed was er niet in overvloed. Je moest net geluk hebben. Laag stond er niets

met men DLGtje anders toch vaak op 2meter boven de grond gehangen, en omhoog geraakt in thermiek hoor.
dus hij was ook laag te vinden hier...

:ontopic:
ik wil ook wel zo iets bouwen, maar ik zou hem uitvergroten naar 2meter...
het plan wat vergroten.

wat meer ribben ertussen ... en klaar is kees toch? :)

Zeg, Menno ik ben zo tezien niet de enige die de ucellino aan het bouwen ben.(Op youtube staan er nu al 2 filmpjes)

Ik heb ondertussen ook mijn begeleiding kabels voor mijn staaldraad.
Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat je de besturing kunt losmaken.
En dat deze niet in de lucht loskomt.

Hoi,

ik heb achteraan voor een vaste verbinding door een Z aan het einde van de stuurstang.

Vooraan heb ik alleen haaks hoekje door de servo arm gestoken, daarna een cm of drie rechte stuurstang met een krimpkousje erom gedaan. Zo is het gezekerd.

Ik zal morgen wel even detailfoto's plaatsen.

Grtz,
Menno

Achteraan dus gewoon een Z.
En vooraan een systeem zodat je ze er daar makkelijk kunt afdoen.
En ruimte geven om ze er bij de staart af tekrijgen.

Hij weegt 67gram is 1cm breeder dan normaal en is ook langer dan de houten versie.
p1010264b.jpg

p1010261s.jpg

p1010262dv.jpg

p1010263i.jpg

Wel moet ik nog een soort top maken en de achter kant nog mooier maken(schuren?)

Hoi,

ik wil ook wel zo iets bouwen, maar ik zou hem uitvergroten naar 2meter...
het plan wat vergroten.

wat meer ribben ertussen ... en klaar is kees toch? :)

is goed mogelijk, sterker nog ... het is al gedaan :)
Blader maar eens door het draadje heen, dan kom je iemand tegen die het al gedaan heeft. Misschien heeft ie nog (digitale) tekeningen voor je ...

@Joren: Het gewicht is nagenoeg gelijk aan mijn vleugeltjes, daar zat echter wel de winglet bij inbegrepen.

Vraag: heb jij geen neuslijst in de vleugel ?

Grtz,
Menno

@Joren: Het gewicht is nagenoeg gelijk aan mijn vleugeltjes, daar zat echter wel de winglet bij inbegrepen.

Vraag: heb jij geen neuslijst in de vleugel ?

Grtz,
Menno
Bij moet er nog wat meer plakband op en om de tippen te maken moet ik wat depron weg snijden.(de vleugel is nu grooter;) en breeder)

Hoi,

ik ben bang dat dat niet helemaal gaat werken.
Zonder die neuslijst krijgt die vleugel niet genoeg stijfheid en zal die naar alle waarschijnlijkheid torderen.

Dit zal zeker merkbaar zijn in het vlieggedrag.

Kijk, hier een plaatje van mijn rechter-vleugel:

IMG_4776.jpg

Je ziet duidelijk de neuslijst, de achterlijst en de ligger (carbon buis) in het midden van de vleugel.
Deze maken de vleugel tot een stijf geheel.

Daarna is de vleugel ingedelt met balsa, dit maakt dat de vleugel nog stijver wordt en nagenoeg niet kan torderen.

IMG_4852.jpg

Omdat bij jou zowel de neuslijst als de achter lijst ontbreken zal de constructie slapper zijn.
Daarnaast brengt de depron als indekmateriaal niet zoveel sterkte als het balsa.

Pak de vleugel maar eens bij de uiteinden vast en draai eens voorzichtig tegen elkaar in.
Je zult zien dat jouw vleugel redelijk makkelijk tordeert en dat wil je niet.

Wellicht handig om in dit stadium het geheel aan te passen, nu het nog redelijk makkelijk kan.

Verder zou ik je adviseren niet teveel van de tekening afwijken. De Ucellino is een bewezen goed vliegertje, als je veel veranderd zou dat wel eens minder kunnen worden en dat zou zonde zijn ;)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Nee hoor,Menno
De vleugel is erg stijf.(behalve in het stuk waar ik nog tippen moet insnijden)
Maar op de plek waar er ribben zitten is hij stijf.
Ik denk niet dat dat een probleem zal zijn.
En de ucellino is ook geen hotliner.
:rolleyes:
Had jij geen fotos belooft van de aansluiting met de servo armen?:rolling:

Hoi,

Nee, geen hotliner. Maar in een flinke thermiekbel krijgt zo'n vleugeltje ook wel wat te verduren :yes:

ik hoop voor jou dat het goed gaat :)
Maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb ...

Ik zal straks even de beloofde plaatjes schieten :)

Grtz,
Menno

Hoi,

Nee, geen hotliner. Maar in een flinke thermiekbel krijgt zo'n vleugeltje ook wel wat te verduren :yes:

ik hoop voor jou dat het goed gaat :)
Maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb ...

Ik zal straks even de beloofde plaatjes schieten :)

Grtz,
Menno
Zijn die thermiek bellen zo krachtig?

Back