Ucellino; zwevertje hout/carbon

Hoi,

Nou, dat moet je niet onderschatten hoor ... er komen flink wat krachten op zo'n vleugeltje te staan als ie in een flinke thermiekbel terechtkomt.

Hier de foto van de servo/stuurstang. Zoals je ziet heb ik gewoon een haakse hoek aan de stang gebogen en een stukje van een cm of drie met een krimpkousje eromheen vastgezet om dit te borgen.

SDC10201.jpg


De foto van de achterste aansturing is wat minder duidelijk, maar moet ook afdoende zijn.
Gewoon een Z-bend in de stuurstang en door de heveltjes heen.

SDC10206.jpg



Succes !


Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Op zich valt de kracht als je éénmaal stijgende bent in de bel wel mee, maar soms moet je hem drukken of eruit vliegen en dan wordt het een stuk meer. Als je een looping overleeft zal je een thermiek belletje ook wel overleven.

Moet je er een keer uit dan kan je hem het beste in een spiraal/vrille naar beneden laten vallen.
 
Hoi,

ik ben bang dat dat niet helemaal gaat werken.
Zonder die neuslijst krijgt die vleugel niet genoeg stijfheid en zal die naar alle waarschijnlijkheid torderen.

Dit zal zeker merkbaar zijn in het vlieggedrag.

Kijk, hier een plaatje van mijn rechter-vleugel:

IMG_4776.jpg


Je ziet duidelijk de neuslijst, de achterlijst en de ligger (carbon buis) in het midden van de vleugel.
Deze maken de vleugel tot een stijf geheel.

Daarna is de vleugel ingedelt met balsa, dit maakt dat de vleugel nog stijver wordt en nagenoeg niet kan torderen.

IMG_4852.jpg


Omdat bij jou zowel de neuslijst als de achter lijst ontbreken zal de constructie slapper zijn.
Daarnaast brengt de depron als indekmateriaal niet zoveel sterkte als het balsa.

Pak de vleugel maar eens bij de uiteinden vast en draai eens voorzichtig tegen elkaar in.
Je zult zien dat jouw vleugel redelijk makkelijk tordeert en dat wil je niet.

Wellicht handig om in dit stadium het geheel aan te passen, nu het nog redelijk makkelijk kan.

Verder zou ik je adviseren niet teveel van de tekening afwijken. De Ucellino is een bewezen goed vliegertje, als je veel veranderd zou dat wel eens minder kunnen worden en dat zou zonde zijn ;)


Grtz,
Menno
Menno bij mij zitten er wel 2 hoofdliggers in bijde 6mm.
De ene loopt volledig door en de andere ongeveer de helft.
 
Hoi,

goed om te zien dat er weer schot in de zaak zit :)

Ik heb wel gezien dat jij twee liggers hebt, maar je hebt geen neuslijst en geen achterlijst ;) En dat is waar ik een opmerking over plaatste.

Zonder neus en achterlijst onstaat er geen stevig verband. Pak de beide uiteinden maar eens vast en draai deze voorzichtig een beetje tegengesteld. Je zult zien dat dit vrij makkelijk gaat ...

Ik heb gisteren weer wat vluchten met de Ucellino gemaakt, vliegt uitstekend :cool:
Het motorvermogen is "way too much" maar ach, het zit en hij vliegt er goed mee.
Gewoon een kwestie van down geven als je gas geeft.

Hier ligt de Ucellino naast de Last Down op het veld ...

SDC10211.jpg



Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Menno,
Het is de bespanning die de vleugel stijf maakt.
En depron heeft nu eenmaal geen voor en achterlijst nodig omdat die in de bespanning zit.
Hij is zeker niet slaper dan jouw houten vleugel.
Je moet niet pessimistisch denken.
Het is niet omdat er weinig depron rib vleugels bestaan(gekent zijn) dat het ook slecht is.
Als ik die vleugel hier voormij zie liggen dan denk ik dat depron ribb vleugels nog een grootte toekomst kunen hebben.
 
Hoi,

Nou, dat moet je niet onderschatten hoor ... er komen flink wat krachten op zo'n vleugeltje te staan als ie in een flinke thermiekbel terechtkomt.

Hier de foto van de servo/stuurstang. Zoals je ziet heb ik gewoon een haakse hoek aan de stang gebogen en een stukje van een cm of drie met een krimpkousje eromheen vastgezet om dit te borgen.

SDC10201.jpg


De foto van de achterste aansturing is wat minder duidelijk, maar moet ook afdoende zijn.
Gewoon een Z-bend in de stuurstang en door de heveltjes heen.

SDC10206.jpg



Succes !


Grtz,
Menno
Als je de aansturing zo maakt kun je dan de staart goed demonteren?
 
Hoi,

nee, eigenlijk niet.

Ik heb die mogelijkheid niet benut, het zou wel kunnen maar dan moet je zorgen dat je stuurstangen weer los kunnen van je roerhoorntjes.

Grtz,
Menno
 
Hoi,

vandaag de laatste hand gelegd aan de Ucellino.

Ik had tijdens de eerste vluchten de vleugels bijeen gehouden door een stukje tape.

Werkte prima, maar is wel een beetje een houtje-touwtje oplossing ;)
Vandaag even (met hulp van de buurman) twee alu beugeltjes gemaakt en een plaatje triplex.


IMG_4945.jpg



De alu beugeltjes zijn 8 mm breed en om de vleugels te vestigen heb ik er 3mm draad in getapt. De vleugel worden geborgd met 3 mm nylon boutjes.


IMG_4946.jpg



Als laatste even het plaatje triplex van wat folie voorzien.


IMG_4948.jpg



Klaar :thumbsup:

Nou maar hopen dat we een beetje vliegweer krijgen, aankomend weekend :)


Grtz,
Menno
 
mooi menno deze bevestiging werkt klasse:yes: ik draai dr loopings mee en alles blijft goed op zn plaats enne houd hem heel he !!!:yes:

en ik zie dat de luifel van de camperbus weer gerepareert is, die kreeg met de oltimer meeting vliegles :help:

mvgr johan snijders :bye:
 
En hij heeft zijn maiden gehad.:cool:
p1010482v.jpg

p1010483a.jpg

Niet gedacht dat hij zoveel power ging hebben want hij weegt 480g en de motor aanrading is 460g/2s voor een trainer.
Moet wel nog eenbeetje worden gebalanseert.
 
Hi Menno en Joren,

Ik zit nu al een paar dagen thuis met een fijne zomergriep (airco!) en verveel me te pletter natuurlijk (kon dus ook niet naar de Zwarte Cross). Vandaar dat ik weer eens even op het MF rondneus en tot mijn grote plezier zie dat de Ucellino nog springlevend is! Zie trouwens ook dat het al meer dan 6 jaar geleden is dat ik de eerste heb ontworpen en gebouwd...dammn wat gaat de tijd snel. Krijg nu toch bijna zin om de Ragazza (staartloze zusje van de Ucellino) eens een keer af te maken... wellicht een depron/carbon/hout versie?

@Menno: klasse gebouwd, ook eigenlijk precies zoals bedoeld en het filmpje ziet er goed uit!
@Joren: goed om te zien dat je eigen plan trekken net zo goed kan werken, Depron blijft toch bijzonder veelzijdig materiaal...tof ook dat het gewoon vliegt.

grtz,
Hans
 
Hummel dat klop de ucellino is niet dood.
Je moet weten depron profiel vleugels hebben nog een grootte toekomst.
Wel denk ik dat ik in het vervolg een beetje kleinere kistjes ga bouwen.;)
Heb je al prototype van die Ragazza?(fototje mag altijd)
 
Hoi Joren & Hans,

@joren: goed om te zien dat ie af is en ook goed vliegt :)

@Hans: nogmaals dank voor het delen van je ontwerp. Op de club krijg ik er veel positieve reacties op, er zullen er waarschijnlijk nog wel meer gebouwd worden :)

Grtz,
Menno
 
Hi,

Ik ben mijn zolder aan het opruimen en kwam in een doosje nog gefreesde ribbenpakketjes, rompdelen, vleugeltips en V-staart onderdelen tegen voor 2 Ucellino's

Ik kan hier nog 2 kitjes van maken met alle carbon buisjes die nodig zijn voor de vleugel en staartboom.

Zijn hier nog liefhebbers voor? Ik hoef niet de hoofdprijs, maar een symbolisch bedragje en eventueel verzendkosten vind ik prima.

Ik zet express geen advertentie, deze is voor de liefhebbers...

PB me maar even (deze doet het weer...)

grtz,
Hans
 
Back
Top