Ucellino; zwevertje hout/carbon

Hallo medezwevers,

Helaas ben ik de afgelopen maanden nauwelijks in staat geweest om me actief met de vliegerij bezig te houden; familieomstandigheden zoals dat zo mooi heet...ik zie 's avonds voornamelijk zieken- en verpleeghuizen ipv mijn bouwstekkie, het is even niet anders.

Dat wil niet zeggen dat ik gemaakte beloftes niet na ga komen, het kan alleen nog wel even duren. Ik heb al wel wat geregeld met de plaatselijke carbonleverancier mbt de liggers/neuslijst en staartboom.

Hopelijk heb ik voor dat het vliegseizoen in alle hevigheid losbarst eea al wel voor elkaar.

Tot dan,

Hans

okee is toch niet erg met dat ziekenhuis?

ik vind het ook niet erg dat je er niet aan kan werken(en al helemaal met deze redenen), maar wel blij dat ik nou weet hoe het zit.

Hallo,

Met de lentekriebels in het lijf ben ik toch maar begonnen het ucellino verhaal nieuw leven in te blazen.

Het idee is om een soort "profile" rompje te maken, waarin gelijk de vleugelpennen worden opgenomen, en waarbij de componenten met dubbelzijdig tape en klittenband worden bevestigd. De speed400 met 6x3 klapprop wordt dmv een epoxy strookje kops op de uitsparing gezekerd.

afb17368.jpg

Met een speed400 en 7 cellen KAN650 zou die vliegklaar op ongeveer 375 gram moeten kunnen uitkomen. Met 2x lipo Kokam 1000 / Etec 1200 gaat daar nog wat van af.

Ik houd geinteresseerden via dit draadje op de hoogte,

Hans

ziet er erg mooi uit!!! Dat rompje lijkt me wel moeilijkl te maken trouwens...

Ben zeker van plan om hem te gaan bouwen, alleen omdat ik nu met wat andere projecten bezig ben, kan er eventjes nog geen apparatuur in. Komt goed.

Hi Hans.....

Ziet er gelikt uit.....

ik hou me aanbevolen voor een "nieuw" en wat gestroomlijnder rompje :wink:

Nog "iets" nodig ?

gr Gert

Hallo Gert & Mohammed,

Het rompje is niet echt veel gestroomlijnder, maar ziet er wel zo uit...

De bedoeling is dat de romp strakst uit 6 onderdelen bestaat, incl. de motorophanging. Ik ben eea inmiddels aan het uittekenen, de rompdelen is wel freeswerk, maar kan evt. ook best met de figuurzaag gedaan worden.

Hans

Hallo,

Nou vandaag maar weer eens gefreesd voor het eerst dit jaar...

afb17500.jpg

doet me een beetje denken aan een UHU...
afb17501.jpg

3 lagen populier is nauwelijks zwaarder dan hard balsa, maar wel een stuk goedkoper en sterker...

afb17502.jpg

We gaan vrolijk door, er zal van de week nog wel wat volgen aan ontwikkelingen!

Hans

Nee, niet de UHU maar de Tic-Tac, die heeft de romp ook zo opgebouwd en dan 2 plastic schalen eroverheen om het te stroomlijnen.

Dus piepschuim ertegen en mooi stroomlijnen en dan een kapje afvormen. Of zoek enkele plastic flessen die de ongeveere vorm hebben.

Mooi!!! En handig!
zijn dat 3 lagen populieren multiplex??? dat heb ik nog nooit eerder gebruikt. Welke dikte?
Zo ziet het rompje er dan weer wel makkelijk uit.

hoe komt het trouwens dat dit rompje heel anders is opgebouwd dan eerdere foto's?

Maaruh, Goed bezig. Alvast bedankt :!:

Hallo,

@theo
Ik heb idd dat zwevertje wel eens gezien. Viel me destijds op dat de romphelftjes een beetje "gammel" bevestigd zijn aan de romp.

Mijn idee voor de Ucellino was om een uitgekleed kistje te maken, in de geest van de eerste zwevers uit de jaren 20;

afb17519.jpg

Maar nu natuurlijk met ruimte voor servo's/ontvanger ipv een piloot. Het kan nog wel zijn dat ik een afschermkapje voor de servo's en ontvanger toevoeg (vacuumdieptrek).

@mohammad
Het eerste rompje vond ik te ingewikkeld; het moest nog simpeler. Het streven is om voor weinig geld met goedkope componenten een leuk vliegend zwevertje te maken voor de mooi weer dagen/avonden.

Het rompje bestaat uit 3 delen (3+4+3 mm) populierentriplex=9 laags multiplex. Klinkt zwaar, maar valt erg mee. Populieren is bij sommige DHZ zaken te krijgen, maar in ieder geval bij de diverse fijnhouthandelaren.

Hans

populieren multiplex ziet ik wel vaak liggen, maar dn zijn dan nogal grote platen 244-122 .... Soms hebben ze ook nog daar de helf van. En heel soms nog een keer door de helft. Maar dan hou kan je er nog steeds een heleboel van maken. :wink: .

Het idee dat het zo goedkoop en makkelijk mogelijk moet zijn, ben ik het helemaal mee eens. Maar zo te zien gaat dat wel lukken.

@mohammed,

De plaatselijke GAMMA heeft af en toe een paar plaatjes (1200x600) liggen: ze noemen het hobbytriplex 3mm. Helaas is 90% onbruikbaar, omdat het verschrikkelijk krom/getordeerd is...De Formido heeft soms ook 4mm populieren en is doorgaans van betere kwaliteit.

Ik heb inmiddels ook al de vraag gekregen of ik van dit zwevertje misschien een bouwdoosje wil samenstellen. Daar ga ik even over nadenken...eerst moet het goed vliegen met de nieuwe romp.

Hans

kan je ook merantie multiplex gebruiken, of is dat veels te zwaar?

Wat is eigenlijk het verschil? (behalve kleur)

Kan je trouwens ook het rompje bouwen van 3*3mm???

@Mohammad,

Meranti kan wel, maar is een keer zo zwaar als populieren. Overigens een leuk weetje: de balsaboom en populier zijn plantkundig gezien familie van elkaar...en zijn beide echte snelgroeiers.

Die 3+4+3 mm levert 10 mm op(!) en da's precies de buitendiameter van de carbon staartbuis, maar met 9 mm zal het ook wel lukken hoor.

Straks bij de motor en vleugel bevestiging maak ik wel gebruik van het feit dat ik makkelijk met schroefjes (1,5-2 mm) op de dikte kant van de romp eea kan bevestigen.

Hans

handig als je er alvast rekening mee houd.
Ik zal proberen dan toch populieren te gebruiken.

misschien 9mm carbon gebruiken, als die er niet is 8???

Zelf heb ik voor mijn bugje een 7mm gebruikt, omdat ze bij hobbyin geen kleinere holle carbon hadden. Maar die vind ik wel oersterk, sterk zat vlogens mij, of niet?

Tja, dat kan wel, alleen is carbon van 9mm uitw. niet echt standaard, 8mm lijkt mij ook nog wel te doen, maar dat betekent qua stijfheid wel dat je behoorlijk wat inboet...

Bovendien is door de constructie/maatvoering van de 3 rompdelen eea zo uitgedacht dat de staartbuis van 10mm automatisch gecentreerd wordt tijdens het bouwen/lijmen. Dat voordeel ben je dan kwijt.

Maar goed, eerst wil ik echt proberen of alles wel werkt zo als ik voor ogen heb, en het kistje moet ook nog eens goed vliegen (hoewel ik dat eigenlijk al wel weet...)

Hans

ik wacht het eerst wel af. Dan kan jij gewoon maken zoals je hem wil maken, en zoals die dan waarschijnlijk ook het beste is. Misschien pas ik zelf dan nog wel wat kleine dingen aan, maar daar hoef je nu geen rekening mee te houden.

Ik wacht rustig af.

Als je een lichter romp wil vervang je de koolstof buis door een "pook" (tailboom)uit de vrijevlucht wereld.
Ik vlieg daar met een carbon pook maar als je wat extra stevigheid wil bij een harde landing kun je ook die van kevlar nemen. Deze zijn 16 gram voor een lengte van ongeveer 100cm en rete stijf.

F1A 13.5 mm to 6.0 mm x 1000 mm 16 gram £12.00 plus post

http://www.freeflightsupplies.co.uk/

Hij heeft echter alleen koolstof staart bomen. deze zijn ook sterk maar wat brosser dan kevlar

Hallo Btje,

De Carbon buis (zonder taper) van 10mm heeft voldoende stijfheid en sterkte. Bij 80 cm lengte weegt hij 20 gram... en het kost maar een paar euro...Uitganspunt is nog steeds een (eigenwijs) recreatiekistje voor weinig, maar wel een die goed vliegt.

Leuke link trouwens van die Brit! Misschien ten overvloedde en overbodig: hier in Zwolle zit ook de voormalig europees of wereldkampioen Wakefield; Henk van Hoorn. Hij heeft een mooie collectie carbon/kevlar halffabrikaten die een vriend van hem in de Oekraine maakt...geen grapjes over oostblokspul: dit is echt topspul voor betaalbare prijzen. PB me even als je wat gegevens wil; hij heeft volgens mij geen website...

Hans

Hans,

I had verwacht dat die veel zwaarder zou zijn.

Henk van Hoorn ken ik wel die zie ik altijd op de wedstrijden :-)

Back