Ik heb in dit topic al een lipo verhaaltje opgehangen, waarin ik verwijs naar een sticky, en ergens vertel ik zowieso de basis van die dingen..
Maar herhaling is de kracht van reclame
Je hebt volt en mah.
Als je de volts in een grafiekje neerzet, terwijl je bv continu 10 amp uit een accu trekt, zul je zien dan een lipo erg lang een bepaald, relatief hoog voltage aanhoud.
Dat voltage zit ergens op 11 volt.
Maar, als de gezonde lipo op een gegeven moment op bv 80% ontlading komt, gaat die grafiek opeens olie boren. Oftewel, hij blijft lang zijn voltage houden, maar op een gegeven moment vind hij het goed en keldert het erg snel.
Bij het verouderen van een lipo kan het zijn dat het "sterke" voltage stuk in de grafiek steeds korter wordt, oftewel dat een accu steeds eerder omlaag donderd in voltage.
Vervelend, wand de mah zitten er nog in, alleen is opeens het voltage te laag om de heli van de grond te krijgen.
De regelaar grijpt dan in om extreme schade aan je lipo te voorkomen.
Een heli Is daarbij een erg energie hongerig apparaat, het kan best zijn dat als jouw accu op de grond netjes 4 volt aangeeft (onbelast) dat hij belast opeens in elkaar zakt naar 2,5..
Zeker als je erg slechte accu's hebt.
Grote kans dat de regelaar dan al te laat ingrijpt, en het voltage nog een stuk onder het afslag voltage zakt
Daarom worden bij heli's hogere voltages aangeraden dan de uitersten van de accu. Ikzelf werk er dus niet mee, maar ik zie regelmatig 3,5volt als uiterste grens voorbij komen. Ook kun je een lipo saver installeren, voor als je eens vergeten bent de timer in te tellen of de batterij slecht word
Liefst moet je timen, zodanig dat je 80% van de capaciteit in mah verbruikt hebt. Niet op voltage, bij een nieuwe batterij zal het voltage onder belasting misschien pas gaan zakken bij 90% ontlading, de batterij vind dit niet leuk en gaat in no time al bij 70% zakken..
Vlieg 5 minuten met alle accu's die je hebt
Laad ze, en schrijf van allemaal op hoeveel mah erin geladen zijn ( dit lees je dus af van de lader)
Delen door 5, en je weet wat je per minuut verbruikt gemiddeld
Pak 80% van je accu, zet er een marge in, en je zal zien dat de lipos opeens een stuk langer meegaan.
Voor het idee, met mn 250 vlieg ik 6,5 minuut enthousiast rond, en 5,5 minuut erg enthousiast
De 450 heb ik 7,5 en 5,5 minuut
Mijn hobbyproject (mini titan, ook een 450) zit op 8 minuten rustig rondhobbelen