Uitval esc na ong 4 min vliegen met tricopter

Interessant onderwerp.
Waarom? Omdat ik namelijk precies hetzelfde heb gehad met mijn Y6 Scorpion, maar helaas wel tot twee keer toe.
De eerste keer is een esc uitgefikt, de tweede keer kom ik niet achter wat het is geweest. Ik weet wel dat beide motoren op linksvoor er opeens mee stopten, en ja, toen was het krak boem.
Ik ga ook maar eens terug naar 8x4.5 i.p.v. 10x4.5, op de testbank en meten.
Meten is weten tenslotte.

Het enige verschil met de Y3 van Wim is dat er bij mij Turnigy D2822/14 1450KV motoren aan hangen.
Voor de rest dezelfde regelaars (in de open lucht, dus niet opgesloten), en hetzelfde KK 2.0 bordje.

Overigens is meten met een multimeter wel link, de meeste multimeters kun kortstondig niet meer dan 20A aan.
En een amperetang heb ik helaas niet...

Gebruik een voor de modelbouw geschikte ampèremeter. Een universeelmeter is niet geschikt voor dit doel. Hou de aansluitdraden zo kort mogelijk. Plaats de meter IN het circuit tussen de Li-Po en de ESC,

Ik heb nog even de specs bekeken van de motoren.

Specs:
Rpm/V: 1000kv
Shaft: 3.17mm
Voltage: 2S~4S (7.4v to 14.8v)
Weight: 52g
Watts: 210w
Max Current: 21A
ESC: 30A

Er staat 210Watts en ik vlieg op 3s. Als ik nu de 210W deel door 11,1V (3s lipo) dan kom ik op 18,9A.
Dan zouden deze ESC's toch moeten kunnen of zie ik iets over het hoofd?
Dan spelen de props wel een grote rol bij het aantal ampere's

Toch maar meten dan hè!;)

@Rene, toch maar vastbinden en meten!

Gebruik een voor de modelbouw geschikte ampèremeter. Een universeelmeter is niet geschikt voor dit doel. Hou de aansluitdraden zo kort mogelijk. Plaats de meter IN het circuit tussen de Li-Po en de ESC,

Nu heb ik hier niet zoveel kaas van gegeten maar wat is het verchil tussen een universeelmeter en eentje geschikt voor modelbouw?

Specs:

Er staat 210Watts en ik vlieg op 3s. Als ik nu de 210W deel door 11,1V (3s lipo) dan kom ik op 18,9A.

De max current is wat de motor maximaal aan kan! Ga je daar overheen, dan ontstaat er de kans dat je een motor uitfkt.

Meet je dus een waarde hoger dan 20A moeten er echt kleinere props op!

Inderdaad geen gewone multimeter gebruiken voor dit soort zaken! Die van mij heeft een burstwaarde van maar 10A Veeull te weinig dus! De meeste ampere meters voor modelbouw gaan een heel stuk hoger dan dat!

Specs:

De propeller bepaalt welke stroom een motor gaat verbruiken. Wordt de propeller te groot dat kan de stroom makkelijk boven de maximaal toegelaten waarde uitkomen. Daarom is het meten van de stroom zo belangrijk.

Dit is de mijne met props erop van 9x4.7 deze maat kwam ik tegen als advies voor deze TriCopter zoals ook al eerder aangegeven.

Ik ga maar eens rekenen en op zoek naar een gulden middenweg.
Al vermoed ik dat één en ander niet eenvoudig gaat worden.
Ik denk ook niet dat ik ooit 100% zekerheid zal krijgen over een foutloze setup.

hoe hoger het voltage hoe groter de props kunnen zijn. ...
Da's tikkie te kort door de bocht Kay. Je kunt elke prop draaien bij gegeven spanning, een elektromotor draait netjes en trouw het toerental dat gevraagd wordt volgens
toerental = spanning × Kv (vermenigvuldiging)

Echter, om die grotere prop te draaien bij gelijk toerental is hoger koppel nodig. Koppel wordt 'geleverd' door de stroom volgens
koppel = stroom / Kv (deling)
De trouwe motor zal de stroom trekken die nodig is, ook al eindigt het met zijn vuurdood. Hetzelfde geldt voor de regelaar, die zal de stroom netjes doorgeven tot de magische rook ontsnapt.

Bij hogere spanning zal de stroom stijgen, veel sneller dan de spanning. Wanneer spanning 1,5keer hoger wordt, wil motorstroom met factor (1,5)²=2,25! stijgen, een verdubbeling. Met een grotere prop zal de stroom vervolgens nog verder stijgen. Kortom, recept voor een barbecue.

Handig, simpel tabelletje voor extra stroom bij celletje meer, en wat uitleg:
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning
Dit lijkt mij niet verstandig! je kan er wel 40 ampère ESC op zetten maar de motors mogen niet meer dan 21 ampères hebben! ...
ESC die meer stroom aan kan is geen enkel probleem Sybren, no worries :) Die ESC zal minder warm worden.
Het is niet zo dat een regelaar stroom door de strot van een motor duwt (regelaar is geen stroombron maar een spanningsbron). De maximale stroom die zal lopen, bij regelaar vol open, is afhankelijk van accuspanning, Kv en prop-diameter en -spoed. Genoemde stroom is niet afhankelijk van de regelaar.
...Maar ik heb zo het idee met deze goedkope esc's er verstandig aan doet om max 25A aan te houden. Dan zullen ze nog steeds warm worden!
Goede tip. Het is verstandig om zowel motor als regelaar qua maximale stroom 20-30% te overdimensioneren, en voor sommige 'merken' zelfs nog meer. About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups
... met een Amperemeter meet je de stroom maar hoe doe ik dat? Gewoon met draaiende motoren denk ik? ...
Met draaiende motoren, anders meet je alleen maar de ruststroom van de regelaars, en dat zijn slechts 10-100milliampères of zoiets, verwaarloosbaar t.o.v. motorstroom wanneer motor loopt. Een stroommeter/meting heeft zeer lage weerstand, het toestel is eigenlijk een kortsluiting. Dus nooit direct over accu of uitgangen plaatsen, altijd in serie met de verbruiker opnemen.
Zie
wikipedia...Stroommeter

Bij spanningsmeting, meting over klemmen, heeft het instrument een zeer hoge weerstand
wikipedia...Spanningsmeter

Hou de meetsnoeren en de meting kort, niet de standaard meetsnoeren van één meter gebruiken, anders kans de ingangs-elco's van regelaar het loodje leggen.
Achtergrond en voorzorgsmaatregelen:
te lange accudraden vernielen regelaars / too long battery wires kill controllers
... Er komen dus kleinere props op. ...
Verlaagt inderdaad de motorstroom maar resulteert wel in minder lift. Maar als je toch al meer dan genoeg lift had, is dit een geschikte methode.
... Maar als ik nu eens de tri vastzet op een tafel oid? En dan gewoon lekker laten draaien. Is dat een idee om te testen of gaat dat niet bij een multicopter? Ik weet dat het bij een heli niet werkt maar misschien wel bij een multi? ...
De rotor van een heli is eigenlijk (ook) een mechanisch regelsysteem, een regelsteem dat kan gaan oscilleren. Een prop is dat niet dus jouw methode is geschikt.
... En dan kijken hoe warm alles word en of er dan weer een esc uitvalt ...
Goede manier.

Laatst bewerkt door een moderator:
... Een stroommeter/meting heeft zeer lage weerstand, het toestel is eigenlijk een kortsluiting. Dus nooit direct over accu of uitgangen plaatsen, altijd in serie met de verbruiker opnemen.
Zie
wikipedia...Stroommeter
Bij spanningsmeting, meting over klemmen, heeft het instrument een zeer hoge weerstand
wikipedia...Spanningsmeter ...

ESC die meer stroom aan kan is geen enkel probleem Sybren, no worries :) Die ESC zal minder warm worden.
Ja dat begrijp ik en wist ik ook al:D maar hier bedoel ik mee dat je niks aan 40 ampere ESC's hebt als de motor bijvoorbeeld 25 ampère trekt terwijl de max voor de motor 21 ampère is. want dan brand de motor natuurlijk door!

Sybren

Die 40A esc's blijven bij die 21A wel koeler ....

Regelaars uitzoeken die net aan bij de specs van de motor passen is vragen om problemen , zeker als het budget regelaars betreft die sowieso al moeilijk aan de opgegeven specs komen :!:

In mn auto's en boten heb ik over het algemeen een marge van zo'n 40~50% , in sommige gevallen zelfs nog wat meer .

Wat is zo'n forum toch fijn mensen!
Een hoop informatie waar ik wat mee kan!

Dat multicopter gebeuren is allemaal nieuw voor me!
En dan is deze info erg fijn!

Ga ik uit van de motoren die ik heb, te weten 1450kv bij 11,1 Volt, trek ik maximaal 160Watt. (1450kv x 11,1V = 16095 omw/min)
Als ik ga rekenen van half vermogen, dus 50%, dan kom ik op 160Watt gedeeld door 5,55 Volt = 28,82Ampere. (Dus bij 7975 omw/min)
Dat is voor de regelaars dus wel heel erg krap aan. In deze berekening is dan nog niet eens rekening gehouden met de weerstand die de propeller oplevert.
Die gooit het vermogen nog wat meer omhoog. Dit is natuurlijk puur theoretisch, of de praktijk overeenkomt met de theorie kan ik niet bepalen omdat ik geen gegevens van de propellers heb.

Daar komt bij dat bij het starten (de aanloopfase) van de motor al warmte optreedt omdat bij de startfase een kortsluiting wordt gemaakt die door de ESC wordt opgevangen. (Denk hierbij aan een ster/driehoekschakeling bij grote elektro motoren, het principe is hetzelfde)
Deze opgewekte warmte kan niet zomaar worden afgedragen omdat direct na de start de motoren toeren moeten gaan maken, wat ook weer warmte met zich meebrengt.

Mijn conclusie;
Of kleinere propellers, of zwaardere regelaars. (Een eventuele derde optie; lichtere motoren, maar dit lijkt me geen goed idee i.v.m. overbelasting.

Of sla ik de plank nu echt helemaal mis?

Ga ik uit van de motoren die ik heb, te weten 1450kv bij 11,1 Volt, trek ik maximaal 160Watt. (1450kv x 11,1V = 16095 omw/min) ...
Het is mij niet duidelijk hoe je die 160watt berekend hebt. Bedenk ook dat accuspanning zakt onder belasting en dat de motor ook minder spanning voelt t.g.v. de inwendige weerstand van de motor.
In deze berekening is dan nog niet eens rekening gehouden met de weerstand die de propeller oplevert. ...
En daar gaat nu juist zo'n beetje al het vermogen in zitten tijdens vliegen..
... omdat ik geen gegevens van de propellers heb. ...
En zonder die gegevens, kun je vermogensopname niet berekenen. In dit spreadsheet, onder de tabs Aeronaut&APC en SlowFlyProps kun je n100watt waarden vinden, het vermogen dat prop nodig heeft voor een bepaald toerental. Met vermogen loopt op met derde macht toerental kun je vervolgens verder rekenen voor andere toerentallen of vermogens.
www.torcman.de/konfiguration/Torcman_Konfigurator_301.xls
... Daar komt bij dat bij het starten (de aanloopfase) van de motor al warmte optreedt omdat bij de startfase een kortsluiting wordt gemaakt die door de ESC wordt opgevangen. ...
Geen issue hier want elektronische commutatie. Bij borstelmotoren wel kortsluiting maar zodanig kort dat je daar qua warmte geen rekeningen mee hoeft te houden.
... Deze opgewekte warmte kan niet zomaar worden afgedragen omdat direct na de start de motoren toeren moeten gaan maken ...
Geen probleem.

In dit geval ben ik iutgegaan van het extreme.
Een maximale belasting die de motor aankan volgens fabrieksopgave van 160W, vandaar.
Maar inderdaad, ik had geen rekening gehouden met de spanningsval tijdens belasting van de accu.
Het wordt er dus niet makkelijker op, grrrr....

En dan moet ik nog zien te achterhalen wat het toerental van de motor is wanneer er voldoende lift gegenereerd wordt. Dan pas kan ik ook de n100watt-waarde mee gaan tellen in de berekening.

... Een maximale belasting die de motor aankan volgens fabrieksopgave van 160W, vandaar. ...
Vermogensopgave kan niet echt nauwkeurig zijn, maximale stroom is een nuttiger getal.

... En dan moet ik nog zien te achterhalen wat het toerental van de motor is wanneer er voldoende lift gegenereerd wordt. ...
Simpel trekkracht test gevalletje bouwen?
several diy test rig designs

... Dan pas kan ik ook de n100watt-waarde mee gaan tellen in de berekening.
Diverse calculators. Zoals bij alle software geldt ook hiervoor: troep in, troep uit. Een goede realistische inschatting van de accu's is belangrijk:
e-flight calculators (compilation) (sticky)
i.c.m. deze sticky in hetzelfde subforum
Motor Data - test bench data for several hundred brushless motors

Back