hoe hoger het voltage hoe groter de props kunnen zijn. ...
Da's tikkie te kort door de bocht Kay. Je kunt elke prop draaien bij gegeven spanning, een elektromotor draait netjes en trouw het toerental dat gevraagd wordt volgens
toerental = spanning × Kv (vermenigvuldiging)
Echter, om die grotere prop te draaien bij gelijk toerental is hoger koppel nodig. Koppel wordt 'geleverd' door de stroom volgens
koppel = stroom / Kv (deling)
De trouwe motor zal de stroom trekken die nodig is, ook al eindigt het met zijn vuurdood. Hetzelfde geldt voor de regelaar, die zal de stroom netjes doorgeven tot de magische rook ontsnapt.
Bij hogere spanning zal de stroom stijgen, veel sneller dan de spanning. Wanneer spanning 1,5keer hoger wordt, wil motorstroom met factor (1,5)²=2,25! stijgen, een verdubbeling. Met een grotere prop zal de stroom vervolgens nog verder stijgen. Kortom, recept voor een barbecue.
Handig, simpel tabelletje voor extra stroom bij
celletje meer, en wat uitleg:
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning
Dit lijkt mij niet verstandig! je kan er wel 40 ampère ESC op zetten maar de motors mogen niet meer dan 21 ampères hebben! ...
ESC die meer stroom aan kan is geen enkel probleem Sybren, no worries

Die ESC zal minder warm worden.
Het is niet zo dat een regelaar stroom door de strot van een motor duwt (regelaar is geen
stroombron maar een
spanningsbron). De
maximale stroom die zal lopen, bij regelaar vol open, is afhankelijk van accuspanning, K
v en prop-diameter en -spoed. Genoemde stroom is
niet afhankelijk van de regelaar.
...Maar ik heb zo het idee met deze goedkope esc's er verstandig aan doet om max 25A aan te houden. Dan zullen ze nog steeds warm worden!
Goede tip. Het is verstandig om zowel motor als regelaar qua maximale stroom 20-30% te overdimensioneren, en voor sommige 'merken' zelfs nog meer. About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups
... met een Amperemeter meet je de stroom maar hoe doe ik dat? Gewoon met draaiende motoren denk ik? ...
Met draaiende motoren, anders meet je alleen maar de ruststroom van de regelaars, en dat zijn slechts 10-100milliampères of zoiets, verwaarloosbaar t.o.v. motorstroom wanneer motor loopt. Een stroommeter/meting heeft zeer lage weerstand, het toestel is eigenlijk een kortsluiting. Dus nooit direct over accu of uitgangen plaatsen, altijd in serie met de verbruiker opnemen.
Zie
wikipedia...Stroommeter
Bij spanningsmeting, meting over klemmen, heeft het instrument een zeer hoge weerstand
wikipedia...Spanningsmeter
Hou de meetsnoeren en de meting kort, niet de standaard meetsnoeren van één meter gebruiken, anders kans de ingangs-elco's van regelaar het loodje leggen.
Achtergrond en voorzorgsmaatregelen:
te lange accudraden vernielen regelaars / too long battery wires kill controllers
... Er komen dus kleinere props op. ...
Verlaagt inderdaad de motorstroom maar resulteert wel in minder lift. Maar als je toch al meer dan genoeg lift had, is dit een geschikte methode.
... Maar als ik nu eens de tri vastzet op een tafel oid? En dan gewoon lekker laten draaien. Is dat een idee om te testen of gaat dat niet bij een multicopter? Ik weet dat het bij een heli niet werkt maar misschien wel bij een multi? ...
De rotor van een heli is eigenlijk (ook) een mechanisch regelsysteem, een regelsteem dat kan gaan oscilleren. Een prop is dat niet dus jouw methode is geschikt.
... En dan kijken hoe warm alles word en of er dan weer een esc uitvalt ...
Goede manier.