uitvergrote Ziroli Beech Staggerwing span 2,8Mtr met MOKI 215

Jep, de operatie is uitgevoerd, het terugplaatsen van de geamputeerde arm was wel lastig maar met hulp van de assistente, die mee hielp met de operatie, was dit zo verholpen.
De andere gekneusde arm is ook weer aan de beterende hand, en met zijn heup zal ook wel goed komen.
Verders een nieuw overalleke zodat deze weer fris aan de start kan, na geheel genezen te zijn verklaard.:banana::banana:

28 feb 2011
Alles weer monteren om te passen.
De motor weer gemonteerd op het motorschot
PICT2651medium.jpg

Motorschot op het vliegtuig
PICT2653medium.jpg

Onderste motorkap vast gezet
PICT2654medium.jpg

Daarna het bovenste deel
PICT2657medium.jpg

De schroefjes
PICT2655medium.jpg

Heel, heel, heel mooi Eric.

Wordt de ruimte tussen de cilinders nog opgevuld?
En de warmte afvoer loopt die langs de opening waar ook de uitlaat in uitkomt?
Groot gat in de kap is namelijk wel errug zonde anders.

Ik hoop niet dat het nodig is want ik vind dat echt niet mooi.
Die FW190 had het ook niet volgens mij, en was volgens de eigenaar ook niet echt nodig.
Bij de staggerwing is de warme lucht afvoer nog iets beter volgens mij.
er is een redelijke speet tussen de motorkap en de romp.
(ik moet tzt de motorkap nog iets inkorten 1-1,5 cm)

staggerwing7.jpg

geen problemen met de koeling gehad de temperatuur op Oss was behoorlijk tropicana afgelopen keer, ik heb bij de moki geen slijtage sporen gevonden de tuimelaar assen moet je wel goed blijven smeren en schoon houden
groet
dickie

Yep ik vertrouw op de kennis van Dickie.
heb ondertussen al een IR-temp meter gekocht om het in de gaten te houden.

Vrijdag hadden we een clubavond (met als thema bouw projecten)
De Stagger de voor de eerste keer de auto in en dat lukte :D.

IMG_2514-1.jpg

foto geleend van zazen en om geen klachten te krijgen de niet gevraagde personen onherkenbaar gemaakt

Update 17 mrt 2011

De bovenkant van de neus ook dicht gemaakt

motorophanging:
Om bij een harde landing de 6,5kg aan motor niet te verliezen de bovenste motor bevestiging verstevigd met een aluminium L
hierdoor kan ik de inslagmoeren niet normaal gebruiken en een gewone moer kan ik niet gebruiken omdat ik daar niet meer bijkom langs binnen
Daarom de volgende oplossing
de alu L-steunen
CIMG1476medium.jpg

een houte lat met de inslagmoeren
CIMG1475medium.jpg

De houte lat met de inslag moeren vast gezet met 2 parker schroefjes.
CIMG1474medium.jpg

tussen de 2 bevestiging gaten de 2 parkerschroefjes waar mee de lat met inslagmoeren op zijn plaats houdt.
CIMG1472medium.jpg

De motorkap ongeveer 7 mm ingekort
en de Balsa ronding gemaakt
CIMG1470medium.jpg

CIMG1466medium.jpg

ik hoop dat de opening groot genoeg gaat zijn
CIMG1464medium.jpg

Hoi Eric,
Nog laat aan de gang, hij moet zeker toch nog vliegen dit jaar? Verder het ziet er prachtig uit, ik kijk er met veel bewondering na. Dit zijn toch de bouwverslagen waar iedereen naar verlangt denk ik.

mvg

Omdat ik me langzaam in de vleugels wil gaan verdiepen,
Vroeg ik me af of het niet beter zou zijn om er wat tip verdraaing in te bouwen , en aan wie kun je dat beter vragen dan ziroli zelf.
Daarom vorige week een mailtje gestuurd naar Ziroli met die vraag , vandaag zijn antwoord ontvangen.:banana:

Eric,

Sorry to take so long to reply, I'm glad you like the D-18. One of my favorites. The D-18 does have washout in the wings.
All my monoplanes do. It makes a much better flying model than one without it. The D-17 does almost the same thing
in a different way. I put more incidence in the lower wing than there is in the top wing. At low speed the lower more
forward wing will stall first and the nose drops usually preventing a tip stall. The low speed flight is very stable.

I hope this helps, Nick Ziroli Sr.

Ondertussen begonnen en weer gestopt met de bouw van de vleugel, er bleken een twintigtal ribben te ontbreken
Belair gaat die binnenkort na sturen
CIMG1910medium.jpg

CIMG1911medium.jpg

Een mogelijk kleuren schema
GB-2_UNK_SER_UNK_REG_1982-06_DPA_2_copy.jpg

Belair

Ze gaan erop vooruit :rolleyes:
Na de eerste vraag 24 Mrt ivm de ontbrekende ribben heb ik vandaag 29 APR ze mogen ontvangen, vanavond eens kijken of ze allemaal in de doos zitten.

edit:
alles van het lijstje zit erin

Laatst bewerkt:
03 mei 2011

De wielpoten eens passen buiten in de zon

CIMG2420medium.jpg

de ontbrekende ribben zijn binnen en om te proberen los op de hoofdligger geschoven
nu blijkt dat rib W13 veel te groot is :( (de voorlaatste rib)

CIMG2630medium.jpg

Is 13 te groot, of 12 te klein?

Zijn ze niet omgewisseld? Als ik zo kijk naar het verloop van e.e.a., zou ik zeggen, 12 en 13 omwisselen, en het klopt?

Back