"Ultimate" Park/indoorflyer kit" deel 2

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
[EDIT: Omdat de Ultimatedraad zo lang wordt is deze gesplitst. Hier
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4131 staat deel 1.]

Ik ben van plan een Ultimate te gaan kopen.
Nu wil ik een borstelloze aandrijving, zonder vertraging.
Wat is nu de beste configuratie?
Graag tips.
Ook, welke ontvanger, servo's... dus.. wat heb ik in totaal nodig?
 
Hmm, de ontwikkelingen staan niet stil hoor, Theo :D

Mijn favoriet op dit moment: Axi 22/12/34 op 3 Lipo's (Kokam 350) met Castle Creations micro 10 regelaar en 11x5 prop. Servo's 3xDS 54 en Schulze (Berg) Alpha 4 ontvanger. Totaal gewicht 220 gram.

Als je nog niet veel indoor ervaring hebt kun je beter met de GWS 9x4,7 propeller beginnen. 660 gram trekkracht op 220 gram vliegtuig is wel even wennen. 8O

Kom anders eens kijken op een van de vele indoor meetings om het een en ander in actie te zien. (Zie indoor meetings kalender.)
 
Idd Bert dat klopt, de ontwikkelingen staan niet stil.

Maar ik denk dat deze aandrijvingen voor een indoor beginner niet echt geschikt zijn, zeker niet als dit ook nog hun eerste indoor model is. Dan luidt mijn advies toch om te beginnen met die GWS set. Deze heeft al meer dan genoeg vermogen om leuk te vliegen en zelfs om ermee te hooveren, En als je daarop uitgekeken bent, dan kun je eens gaan kijken naar een andere sterkere aandrijving.

Maar dit is puur mijn eigen mening.
 
Ik gebruik een robbe vertraging setje omdat de GWS setjes zo moeilijk te krijgen , daarbij een 10/4,7 prop...
3 350 lipo's, nog niet mee gevlogen...gaat binnekort gebeuren
 
als ik in de hobbyinkrant kijk zie ik diverse IPS sets van GWS, welke moet ik hebben, en met welke prop, ik ga op 3 lipos vliegen.
 
GWS EPS 350 met een 6:1 vertraging en een 10x4,7 GWS prop.

Die IPS sets zijn de hele kleine motortjes en die zijn meestal niet sterk genoeg om met de Ultimat goed te kunnen vliegen. Deze zijn ook binnen de kortste keren verbrand als je er meer dan 7,2 volt doorheen jaagt. De EPS 300 en de EPS 350 bezitten speed 300 achtige motoren, waarvan de EPS 350 beter tegen 3 cellen lipo kan dan de 300.
 
Ik heb begrepen dat Dennis van "Hobby in" zelf ook in de fout is gegaan door een IPS setje in de Ultimate te proberen. Hoewel een sterk afgewurgd IPS setje bijna een 1/1 trekkracht/gewicht verhouding op een Ultimate geeft kan je er niet veel mee doen.

Het vliegen met indoor toestellen maakt enig omdenken noodzakelijk. Als je behalve rechtuit vliegen ook nog eens een looping wilt vliegen is dat slechts mogelijk met een trekkracht/gewicht verhouding van bijna 1/1 of veel hoger.

De meeste outdoor piloten zijn gewend dat een Chartertje met 4 cc motor en een trekkracht/gewicht verhouding van veel minder dan 1/2 met gemak een grote looping kan vliegen zonder aan te duiken. De horizontaal opgebouwde kinetische energie (1/2mV kwadraat) is ruim voldoende om genoeg hoogte winst te boeken voor een looping. (Hoogte is potentieële energie =mgh.) Als je deze 2 energie vormen vergelijkt zie je dat de "m"=massa van het model in de twee vergelijkingen een even grote waarde heeft. Met andere woorden: Dat een indoor model erg licht is heeft, energetisch gezien, geen enkel nut om goed te kunnen klimmen. (Behalve dat de relatieve trekkracht/gewicht prestatie van de motor toeneemt, natuurlijk.) De grootste faktor voor het behalen van hoogte winst vanuit horizontale vlucht (behalve motortrekkracht) is de snelheid. Als je met een Charter met 6,5 cc motor op volle snelheid het gas dicht trekt op het moment dat je de looping inzet komt ie er ook nog wel door heen.

Kenmerkend voor indoor modellen is nu juist een zeer lage vliegsnelheid gekoppeld aan een laag vlieggewicht. De Kinetische energie is dus extreem laag en hoogtewinst boeken kan alleen door de trekkracht van de motor te vergroten. Zelfs simpele aerobatics als een stall turn of loopings zijn alleen goed mogelijk met een trekkracht/gewicht verhouding van meer dan 1/1. De vaak genoemde 2/1 of zelfs 3/1 verhoudingen zijn dus in het indoor aerobatic gebeuren niet het gevolg van perverse power wellust, maar is vaak een noodzaak om ook aan het eind van de vlucht met verminderde akku spanning nog leuke aerobatics te kunnen vliegen.
 
Niek zei:
Die D54 servco's zijn bagger.
Erg snel erg veel speling.

Vertaling voor piloten met een wat lagere "inslag frequentie" dan Niek: Ze gaan best wel lang mee :D

Iets wat mij wel eens is opgevallen: Die DS 54 servo's zijn soms vanaf nieuwstaat (Dus zonder inwerking van Niek.) wat onrustig. Het is aan te bevelen om bij aanschaf je zender en ontvanger met ontvanger akku mee te nemen en elk exemplaar even hier op te testen.
 
Dennis vertelde mij dat zijn Ultimate wel gemakkelijk in de torquerol en prophanging te krijgen was, maar dat het vermogen van zijn combinatie hiervoor eigenlijk marginaal was. Bij mijn weten heeft hij sinds zijn electro-RC1 avontuur (en ook daarvoor) zich weinig met electro beziggehouden, maar zijn interesse was nu wel gewekt. Hij is van plan om op Neurenberg uitgebreid te gaan speuren en contacten te leggen, dus ik hoop dat het goed komt. Hem kennende wil hij het graag zelf allemaal uitzoeken, niet de gemakkelijkste weg, maar met vallen en opstaan kan je, zij het dan wat langzamer, zeker ook tot resultaat komen. Voor goede adviezen kan je overigens beter op dit forum terecht!
 
Bert zei:
Vertaling voor piloten met een wat lagere "inslag frequentie" dan Niek: Ze gaan best wel lang mee :D

Mooi niet, ze hebben alleen even op het zwarte pampa jetje dienst gedaan, zonder enige inslag whatsever...
Moest voor Helchteren al 1 hoogteroer servo wisselen wegens te veel speling, na dat weekend hadden ze alle 3 de servo's teveel speling.
 
Theo Coenen zei:
Deze zijn ook binnen de kortste keren verbrand als je er meer dan 7,2 volt doorheen jaagt. .

De dual is sterk genoeg voor de ultimate, en met een 100 kHz regelaar houden ze het ook op 11,1 V prima uit.
 
Kijk dan wel even naar kostenplaatje.
100 kHz regelaar net zo duur als een borsteloze.
Hoeveel goedkoper ben je dan uiteindelijk dan een borsteloze oplossing? (met nog steeds flink belaste borstel motoren.)

Gebruik een goedkopere en robustere 280/300 oplossing of "go brushless".
 
10 Khz regelaar e 10 tot 20 geodkoper dan een borstelloze regelaar.
Geborstelde motortjes e10 ipv ongeborstelde voor e70 tot e 90....
 
Bert zei:
Niek zei:
Die D54 servco's zijn bagger.
Erg snel erg veel speling.

Die DS 54 servo's zijn soms vanaf nieuwstaat wat onrustig...

Had ik ook en zou wel eens een slecht contact in de potmeter kunnen zijn. Goed, mijn nieuwe Ennou streelt nog steeds wat te veel de grond dus het zou ermee te maken kunnen hebben :wink: maar de 4x nieuwe '54' servo's hierin waren allen onrustig maar na een beetje contactspray in de potjes was het weg... :P
 
Bert zei:
... Mijn favoriet op dit moment: Axi 22/12/34 op 3 Lipo's (Kokam 350) met Castle Creations micro 10 regelaar en 11x5 prop...

@Bert, hoeveel stroom trekt deze configuratie? Ik heb nog een GWS 11x4.7 prop liggen, ook goed?
 
Aangezien GWS-props beroemd zijn om hun grote nauwkeurigheid.........
 
Back
Top