"Ultimate" Park/indoorflyer kit" deel 2

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door GJVO, 20 jan 2004.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    In de Ultimate doos zitten 2 stroken Oracover om op het balsaplankje te plakken en dan hieruit stroken te snijden. Ik heb echter ook gezien dat bv de verstevigingsstrookjes in de wingstruts eerst worden ingeplakt en dan deels overlappend op de Depron worden geplakt.

    Ik heb nul ervaring met Oracover maar vermoed dat je het met een boutje moet opstrijken (temperatuur?); hoe plak/strijk je dit Oracover nu op balsa/Depron zonder dat de zaak vervormt/kromtrekt?
     
  2. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    @Rob

    Het opstrijken van de oracover is goed te doen, zorg ervoor dat je bout niet te heet is en "aai" met de punt over de oracover. Dus niet flink aandrukken ;) , met een beetje beleid krijg je een mooi resultaat.
     
  3. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Olaf.

    De maximale trekkracht van deze combo is ongeveer 750 gram. Met een 12x6 benader je de Kilo! Vergeet niet een stevig motorschotje te maken! Op een licht vliegtuigje is dat een behoorlijke overkill maar omdat je het zelden nodig hebt kun je lekker zuinig vliegen en lange vliegtijden halen.

    Voor alle mogelijke spannings, stroom, trekkracht en propspeed gegevens over deze motor: http://www.flyingmodels.org/motortest/brushless/model_motors/axi_2212-34.htm

    Noot: Fredrik test alles op RC2400 cellen. Deze hebben een inwendige weerstand die veel lager is dan daadwerkelijk voor deze lage stroomsterkten gebruikte cellen. Voor 3s Lipo 350 kokam moet je een cell count middelen tussen 8 en 10 NiCad's.

    @Rob: Gebruik even een proefstukje om de temperatuur in te stellen en de techniek te leren.
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Het is mogelijk om een orginele vertraging om te bouwen dat je dit ook krijgt. As andersom erin en de rest kan je je wel voorstellen.
     
  5. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    @ Bert,

    Bedankt voor je reactie, ik ga hem nu zeker bestellen.
    De CC regelaar heb ik al dus dat komt goed.

    @iedereen
    Is er voor deze motor een speciaal asje zodat je de
    prop's kan monteren.
    Heeft iemand suggesties waar deze het beste te koop is.
    Ik heb nu een duitse site waar hij 69 euro kost...

    Alvast bedankt.

    m.vr.gr.
    Olaf van der Plaats
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Deze is speciaal gemaakt om GWS props op een 3.2mm asje te doen.
    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1041

    Ik heb ook gehoord van met geweld eropduwen (as net iets dikker dan GWS gat). Geen idee of dat wel werkt voo grotere vermogen.
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Hebben zeer niet bij verteld dat dit voor een speed 300 6v geldt :wink:

    Voor een sp300 7.2V van graupner moet je denken aan een 1:3.22 vertraging met 10x4.7 en 3s lipo.

    Vergelijking: Een astro 10 motortje kan een gunter direct. Met een 1:3.22 en een 10x4.7 op 3s lipo dan ongeveer dezelfde belasting (stroomgebruik)

    Zelfde verhaal geldt voor de sp300 7.2volt.

    Ik heb zelf een 1:3.22 bestelt om deze reden. Ik denk dat die langer leeft dan een 2 keer zo hard draaiende sp300 6V.

    Andere mogelijkheid is grotere vertraging en ook weer grotere prop.
    Arjen gebruikt een vertraagde 280 1:5 met 11x8 prop bij nog geen 4A.
    Een sp300 7.2 volt is een vervanging voor een sp280 6v (de "normale"). Zelfde kunstje dus met sp300 7.2v ook mogelijk.

    Er zijn veel goede mogelijkheden :) , echter oneinig veel foute :cry:
     
  8. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Mja, die vertraging was al duur genoeg, kan ik nu beter een 300 speed 6 volt ervoor halen?... :?
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ja, je kan die vertraging maar beter gebruiken als je het al hebt liggen.
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ultimate bouwvragen:

    1. Als ik het rudder aan de onderzijde gelijk leg met de romp dan ontstaat er boven een spleet van ruim 4 mm tussen rudder en kielvlak :roll: . Ik heb niets van het kielvlak gehaald; is die spleet normaal? Zo monteren of beter iets van de rudder onderkant halen zodat de spleet zeg 1 mm is?

    2. Ik ben zover om het bovenste puntje van het rudder evenwijdig aan bovenzijde kielvlak weg te snijden. Zijn de inzichten ongewijzigd en is dat nog steeds de bedoeling?

    Bvd.
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    rob, met betrekking op punt 1, ikgeloof dat emile op zijn bouwbeschrijving op rc forum een stukje hout had ingelijmd in die spleet, wist ook niet of dat de bedoeling was, maar zag er wel goed uit.
    kijk eens op:
    http://www.stack.nl/~coen/RC-forum/viewtopic.php?t=381
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    @Gerard bedankt; had ik kunnen weten :oops: . Dit is inderdaad (hoe anders) dezelfde spleet die Emile opvult met een houtje... ik zie verder in zijn draad niet dat iemand reageert dat het anders had gemoeten dus ik volg dit voorbeeld en daarmee is mijn vraag 1 beantwoord.

    Vraag 2.
    Op foto 16 van Emile in http://www.stack.nl/~coen/RC-forum/viewtopic.php?t=381&postdays=0&postorder=asc&start=12 lijkt het puntje dus niet van het rudder afgesneden te zijn terwijl dit afsnijden wel in de bouwbeschrijving staat. Op foto's 17 en verder is het minder goed te zien maar zou het alsnog afgesneden kunnen zijn...
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ok, bevestiging van de stuurstangen aan de ailerons ?
    ideeen ? tips en fotos, alles welkom.
     
  14. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    @Rob

    Dat heb je goed gedaan het houtje op het rudder plakken :wink: want dit geeft extra sterkte aan het rudder zodat het niet meer zo snel verdraaid.

    En want betreft het topje van de rudder eraf snijden :idea: volgens sommige insiders heeft dat topje een negatief effect op meskant vliegen :roll: want aanschijnlijk zou de staart dan iets of wat tijdens vliegen weg draaien :D en dat was niet gewenst tijdens het meskant vliegen.

    Grtz,
    Heino
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Zijn we d'r weer uit, bedankt voor de hulp :p .
     
  16. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    jet moet het maar net weten :wink:
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoezo dat merk je toch als je dt probeert maarten.
     
  18. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    als hij nog aan het bouwen is kan ie moeilijk proberen... 8)
     
  19. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het rudder van de Ultimate van FB Models is wat te lang gelaten omdat het nu eenmaal makkelijker is om er wat af te snijden dan er wat aan te plakken. Testvluchten met de eerste kit prototypen hebben uitgewezen dat het verlengde schuine stukje er beter afgesneden kan worden. Als het rudder te hoog uitsteekt krijg je een "adverse yaw-roll coupling" (Links rudder geeft een rechts rol effect en rechts rudder een links rol effect.)
    Is het rudder te laag dan krijg je een "proverse yaw-roll coupling"(Links rudder geeft een links rol effect en rechts rudder een rechts rol effect.)
    Omdat deze effecten ook nog van andere factoren afhangen (o.a verticale zwaartepunt en eventuele bouwfoutjes.) is de exacte lengte meestal pas na het uittrimmen van het model precies vast te stellen.
     
  20. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Mmmhhhhh :roll:

    Das mooi ik heb het laatste :? dus toch nog wat aan het zwaarte punt doen :wink:
    Wel mooi en snel uitgelegt voor onze bouwer Bert :D

    Grtz,
    Heino
     

Deel Deze Pagina