"Ultimate" Park/indoorflyer kit" deel 2

In de Ultimate doos zitten 2 stroken Oracover om op het balsaplankje te plakken en dan hieruit stroken te snijden. Ik heb echter ook gezien dat bv de verstevigingsstrookjes in de wingstruts eerst worden ingeplakt en dan deels overlappend op de Depron worden geplakt.

Ik heb nul ervaring met Oracover maar vermoed dat je het met een boutje moet opstrijken (temperatuur?); hoe plak/strijk je dit Oracover nu op balsa/Depron zonder dat de zaak vervormt/kromtrekt?
 
@Rob

Het opstrijken van de oracover is goed te doen, zorg ervoor dat je bout niet te heet is en "aai" met de punt over de oracover. Dus niet flink aandrukken ;) , met een beetje beleid krijg je een mooi resultaat.
 
Hoi, Olaf.

De maximale trekkracht van deze combo is ongeveer 750 gram. Met een 12x6 benader je de Kilo! Vergeet niet een stevig motorschotje te maken! Op een licht vliegtuigje is dat een behoorlijke overkill maar omdat je het zelden nodig hebt kun je lekker zuinig vliegen en lange vliegtijden halen.

Voor alle mogelijke spannings, stroom, trekkracht en propspeed gegevens over deze motor: http://www.flyingmodels.org/motortest/brushless/model_motors/axi_2212-34.htm

Noot: Fredrik test alles op RC2400 cellen. Deze hebben een inwendige weerstand die veel lager is dan daadwerkelijk voor deze lage stroomsterkten gebruikte cellen. Voor 3s Lipo 350 kokam moet je een cell count middelen tussen 8 en 10 NiCad's.

@Rob: Gebruik even een proefstukje om de temperatuur in te stellen en de techniek te leren.
 
Niek zei:
... Op een zelfgebouwde (of aangepaste GWS vertraging) kun je de sp300 met de kont naar voren (dus tandwielen achterop) gewoon vooruit laten loppen, waardoor ie ook iets beter loopt.

Het is mogelijk om een orginele vertraging om te bouwen dat je dit ook krijgt. As andersom erin en de rest kan je je wel voorstellen.
 
@ Bert,

Bedankt voor je reactie, ik ga hem nu zeker bestellen.
De CC regelaar heb ik al dus dat komt goed.

@iedereen
Is er voor deze motor een speciaal asje zodat je de
prop's kan monteren.
Heeft iemand suggesties waar deze het beste te koop is.
Ik heb nu een duitse site waar hij 69 euro kost...

Alvast bedankt.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats
 
Bende zei:
@maarten

Hangt van je vertraging af (hebben ze mij verteld ;) )
De beste is 1:6,6, (hebben ze mij verteld ;) )

Hebben zeer niet bij verteld dat dit voor een speed 300 6v geldt :wink:

Voor een sp300 7.2V van graupner moet je denken aan een 1:3.22 vertraging met 10x4.7 en 3s lipo.

Vergelijking: Een astro 10 motortje kan een gunter direct. Met een 1:3.22 en een 10x4.7 op 3s lipo dan ongeveer dezelfde belasting (stroomgebruik)

Zelfde verhaal geldt voor de sp300 7.2volt.

Ik heb zelf een 1:3.22 bestelt om deze reden. Ik denk dat die langer leeft dan een 2 keer zo hard draaiende sp300 6V.

Andere mogelijkheid is grotere vertraging en ook weer grotere prop.
Arjen gebruikt een vertraagde 280 1:5 met 11x8 prop bij nog geen 4A.
Een sp300 7.2 volt is een vervanging voor een sp280 6v (de "normale"). Zelfde kunstje dus met sp300 7.2v ook mogelijk.

Er zijn veel goede mogelijkheden :) , echter oneinig veel foute :cry:
 
Ultimate bouwvragen:

1. Als ik het rudder aan de onderzijde gelijk leg met de romp dan ontstaat er boven een spleet van ruim 4 mm tussen rudder en kielvlak :roll: . Ik heb niets van het kielvlak gehaald; is die spleet normaal? Zo monteren of beter iets van de rudder onderkant halen zodat de spleet zeg 1 mm is?

2. Ik ben zover om het bovenste puntje van het rudder evenwijdig aan bovenzijde kielvlak weg te snijden. Zijn de inzichten ongewijzigd en is dat nog steeds de bedoeling?

Bvd.
 
@Gerard bedankt; had ik kunnen weten :oops: . Dit is inderdaad (hoe anders) dezelfde spleet die Emile opvult met een houtje... ik zie verder in zijn draad niet dat iemand reageert dat het anders had gemoeten dus ik volg dit voorbeeld en daarmee is mijn vraag 1 beantwoord.

Vraag 2.
Op foto 16 van Emile in http://www.stack.nl/~coen/RC-forum/viewtopic.php?t=381&postdays=0&postorder=asc&start=12 lijkt het puntje dus niet van het rudder afgesneden te zijn terwijl dit afsnijden wel in de bouwbeschrijving staat. Op foto's 17 en verder is het minder goed te zien maar zou het alsnog afgesneden kunnen zijn...
 
ok, bevestiging van de stuurstangen aan de ailerons ?
ideeen ? tips en fotos, alles welkom.
 
@Rob

Dat heb je goed gedaan het houtje op het rudder plakken :wink: want dit geeft extra sterkte aan het rudder zodat het niet meer zo snel verdraaid.

En want betreft het topje van de rudder eraf snijden :idea: volgens sommige insiders heeft dat topje een negatief effect op meskant vliegen :roll: want aanschijnlijk zou de staart dan iets of wat tijdens vliegen weg draaien :D en dat was niet gewenst tijdens het meskant vliegen.

Grtz,
Heino
 
Het rudder van de Ultimate van FB Models is wat te lang gelaten omdat het nu eenmaal makkelijker is om er wat af te snijden dan er wat aan te plakken. Testvluchten met de eerste kit prototypen hebben uitgewezen dat het verlengde schuine stukje er beter afgesneden kan worden. Als het rudder te hoog uitsteekt krijg je een "adverse yaw-roll coupling" (Links rudder geeft een rechts rol effect en rechts rudder een links rol effect.)
Is het rudder te laag dan krijg je een "proverse yaw-roll coupling"(Links rudder geeft een links rol effect en rechts rudder een rechts rol effect.)
Omdat deze effecten ook nog van andere factoren afhangen (o.a verticale zwaartepunt en eventuele bouwfoutjes.) is de exacte lengte meestal pas na het uittrimmen van het model precies vast te stellen.
 
Mmmhhhhh :roll:

Das mooi ik heb het laatste :? dus toch nog wat aan het zwaarte punt doen :wink:
Wel mooi en snel uitgelegt voor onze bouwer Bert :D

Grtz,
Heino
 
Back
Top