UltraLight [Full-scale] Houtbouw (gek?)

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Servowire, 11 apr 2005.

  1. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    Hoi, allemaal

    Hier nog een ULV-bouwer,
    en wel wij (pa en ik) hebben een Koala FP-202 gebouwd
    1 persoons Piper J-3 look
    ons project (NVAV101) heeft ongeveer 5jaar geduurd
    incl. BVL en BVI
    het toestel is geheel van hout met "linnen" bekleed

    [​IMG]
     
  2. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Is van fisher flying products, hier wat specs :

    http://www.fisherflying.com/fleet/FP202/specs.php


    In de club (Faa) zijn wij momenteel ook een vliegtuig 1:1 aant bouwen, de Minimax een klein eenpersoons toestel van een span van +-5M en is
    uigerust met een Hirt 653cc 2cil 2T met 2bougies per cilinder, hier werken we elke zaterdag aan. een schat aan bouwervaring op te doen
    :D
    Ze zijn er al 4jaar aan bezig, maar het heeft een jaar stilgelegen :?
    maar nu komt er veel verandering in, in september late we hope moet ie normaal af zijn,
    dit weekend was er een belastigings proef voor een vleugel van een pou du ciel, we hebben er aan 600kg zandzakjes gelegt dus dat kan de vleugel 3G aan, héhé de bouwer had er 5jaar aan gewerkt en was beetje zenuwachtig, maar nadien zeer blij .
    idd voor een zelbouwtoestel is er heel veelpapier werk bij :evil:

    grtz
     
  3. calypsoD54

    calypsoD54 Guest

    ik ken het gevoel,
    tot 3 keer toe de vleugel voorzien van betonblokken.
    Eerst een test tot 3G, toen metingen, toen weer 3G,
    weer meten, en als laatste tot 6G!!
    startgewicht 450 kgx6= 2700/2 vleugels= 1350 kg per vleugel.
    (Het gewicht van de vleugel is rond 35 kg!!)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Ff snel rekenen...

    Vleugel/belastingsverhouding = 2700/35=77,14
    Zwevertje, span 1,5mtr, vleugel 175 gram, x 74,14... Ff 13 kg bakstenen op me vleugeltje leggen ;)
    Niet normaal joh die 6g...

    Ton.
     
  5. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    WOW :D
    niet normaal :D
     
  6. calypsoD54

    calypsoD54 Guest

    Voor diegene die in de buurt wonen:

    Als het komende weekend goed weer blijft,
    zal ik zondag aanwezig zijn, op de "2de vliegdag" van

    www.atcbox.com op vliegveld Teuge (Apeldoorn)
     
  7. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hey tof.. ik zie dat ze ook een tiger moth kit verkopen ;)
    Het lijkt me ook gaaf zelf een toestel te bouwen en te vliegen.. ik heb alleen geen idee waar je zou moeten beginnen, wat er bij komt kijken, en of je uberhaupt zover komt dat je ook nog toestemming heb ermee te vliegen..

    o ja.. en kosten ben ik wel benieuwd naar.. je moet zo'n ding toch stallen, start en landingsgeld, brandstof..

    Peter
     
  8. calypsoD54

    calypsoD54 Guest

    Op mijn website staan een paar antwoorden op jouw vragen.
    Helaas zijn de kosten per land verschillend.Nederland loopt natuurlijk weer voorop!! :(
    Opleiding Een opleiding in Frankrijk,Duitsland, of Belgie zijn goedkoper. Onlangs heb ik nog iemand opmerkzaam gemaakt dat je in Frankrijk op div vliegvelden een weekcursus kunt volgen.
    Je krijgt dan in een week de theorie en pratische lessen voor het Frans brevet.
    meer info op http://passionpiloteulm.free.fr/pageLibre0001007a.html.
    voor ongeveer €600,= met deze basis kan je dan hier verder je Nederlands brevet halen.
    Iets duurder maar wel het voordeel dat het in het Nederlands is;
    Adventure Flights, http://home.quicknet.nl/qn/prive/adventure.flights/indexgroen.html
    Toestel. Deze verschillen tussen een paar duizend euro, voor een gebruikt toestel, tot en met 100.000 euro.
    De Calypso in bouwkit incl basis instrumenten maar zonder motor kost ongeveer 15.000euro.
    Stalling, is inderdaad ook een grote kosten post. Hier heb ik het voordeel dat ik de vleugels kan klappen, en kan meenemen in aanhangwagen.
    Landingsgeld. Ik heb voorheen in Belgie gevlogen, en sinds een paar jaar nu in Duitsland. Hier zijn de meeste vliegvelden vrij van landings geld.
    Nederland vraagt meestal tussen de 14 en 17 euri.
    Brandstof. Ons toestel heeft Rotax 582 tweecilinder-tweetakt motor, verbruik is ongeveer 11-12 liter per uur, met een reissnelheid van 100 km/uur.
    Dus bij benzine prijs van 1,28 en een beetje olie, ongeveer 20-22 euri per uur.
    Voor zover, groetjes Peter
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik denk dat het in Australie is. Daar kan je een zelfbouwkit kopen van een 80% spitfire. Zijn niet eens zo gek duur. Kan maar wel een 180 pk motor in :-(

    Deze website kreeg ik door van iemand, maar hij werkt niet .
    www.matthew-russel-ltd.co.uk

    Cor
     
  10. calypsoD54

    calypsoD54 Guest

    http://www.loehle.com/

    volledig in hout, op schaal nagebouwde mustang
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ calypsoD54. Het artikel dat ik had gelezen in een of ander luchtvaartblad was iets anders.

    -80% replica
    -volledig bouw van aluminium
    -kan tot 180 pk motor in.

    Lijkt me toch wel grappig om zoiets van houtbouw te maken van Loehle, en dan RC :)


    Cor
     
  12. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    dank voor de info alvast.
    Cor, die andere 80 % spit heb ik ook een keer gezien , ik zal kijken of ik de link nog kan vinden.
    Dat is echt mijn favorieten toestel.. altijd al van gedroomd zo'n ding te hebben.. misschien is dit wel een betaalbare optie.

    Peter
     
  13. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
  14. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    jazeker! ;) gaaf.. motor word dan wel een beetje duurder.
    Even voor de duidelijkheid.. even over die kitplanes. Wat voor soort brevet moet je daarvoor hebben? Is dat hetzelfde als voor bv in een cessna, of is dit meer een ulv?

    Peter
     
  15. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Héhé, even de lotto winnen :wink: maar wel vet alleen mag dit niet in belgie of nederland vliegen (te druk bevolkt)
    In de US mag dat wel, woestijn hé .
    Ik denk dat de Experimental klasse is maar weet ni zeker. Dat ligt eraan welk model je bouwt: gewicht, Stall speed,...

    Van brevete ben ik niet zo op de hoogte.
     
  16. wouter1

    wouter1

    Lid geworden:
    14 sep 2002
    Berichten:
    839
    Locatie:
    België, Geraardsbergen/Gent
  17. calypsoD54

    calypsoD54 Guest

    Amerika is het mekka voor de kitbouwers. Veel toestellen vallen onder de regeling van de Ultra-light, maar het gros is toch PPL. Het droevige aan de amerikaanse kits is dat er veel bouw-uren in zitten. Vaak zoveel dat veel mensen er 10 jaar over doen. De motivatie neemt dan snel af, en het resultaat is dat er veel kits niet worden afgebouwd. Ik ergens gelezen dat meer als de helft is!!!!
    Mijn theoretisch bouwtijd voor de "Calypso" bedroeg ongeveer 800 uur. Maar door veel wijzigingen/verbetering is dit toch veel langer geworden.

    Helaas is het web een leuke showroom voor leuke/spannende/snelle toestellen, maar de toelatingen voor er mee te vliegen zetten er snel een rem op!!
     
  18. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    klopt.. ze laten wel stoere modellen zien, maar of het verstandig is zoiets te gaan doen.
    Ik zat naar die zodiac te kijken http://www.zenithair.com/ zag dat er een aantal in nederland zijn. Ik vind gister een site van iemand die er 1 in nederland aan het bouwen was als ulv.
    Voordeel van jouw calypso vind ik wel dat de vleugels afneembaar zijn en het geheel in een aanhanger geplaatst kan worden. Volgens mij is dat met die zodiac niet het geval.

    Peter
     
  19. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
  20. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum

Deel Deze Pagina