UltraLight [Full-scale] Houtbouw (gek?)

Discussie in 'FullScale-Forum' gestart door Servowire, 11 apr 2005.

  1. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Spijtig van dat raampje achter de bolle canopy, voor de rest is een mooi toestel :D
     
  2. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    @peter, (leuke naam ;) )

    Ik moet zeggen dat ik erg geinteresseerd ben in zelfbouw (een kit dan).
    Ik zie 2 opties.
    1)als advance ultra light
    2)een gewoon 2 persoons toestel (dus niet als ulv)

    Ik was op je site aan het neuzen en vond nog niet heel veel informatie. Kan je mij de verschillen vertellen?
    Wat mag je allemaal als ultra light vlieger? Dus, landingsmogelijkheden op vliegveldjes ed. Hoe is de controle tijdens de bouw van een ulv? Is die minder streng dan bij een niet ulv?
    Wat zijn de voor/nadelen om ipv het als ultra light met een ulv brevet, met een ppl te doen? Ben je met een ppl aan meer regels verbonden? Mag je dan op meerdere plekken starten en landen..

    kortom vragen genoeg..

    Groeten

    Peter
     
  3. calypsoD54

    calypsoD54 Guest

    Dan probeer ik maar de antwoorden te geven. Mijn toestel heeft een Belgische toelating, en is dus volgens die regels gebouwd.
    Het verschil tussen een MLA en een experimental is vrij groot.
    Bij een MLA mag je nog (bijna) alles zelf doen. Voordeel is dat je dan (redelijk) betaalbaar houdt. Ook het verschil in opleiding vertaald zich weer in geld. Het enige wat weinig verschilt is de uurprijs. Een MLA is in brandstof goedkoper maar in afschrijving duurder. Dan kom je ongeveer hetzelfde uit.

    Je keuze is denkelijk afhankelijk van wat je eigen wensen zijn. Een MLA is meer een hobby, terwijl het PPL meer bedoelt is als transportmiddel.

    Als je meer info zoekt over het zelfbouwen kun je hetbeste kijken op de site van www.nvav.nl

    BTW woon je ver van Teuge af??? als het weer goed wordt morgen zal ik er om ongeveer 13.00 uur zijn.
    EDIT, even op de kaart gekeken, ja dat is een stuk rijden.....

    voor zover....
     
  4. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    helaas, das niet om de hoek, anders was ik zeker gekomen.
    Mag jij met je MLA in je calypso gewoon in europa vliegen? Of moet je in de buurt van belgie blijven?
    KOrtom als je een kist bouwt zoals de zodiac NIET als een ultra light dan mag je niet alles zelf doen bij de bouw? begrijp ik dat goed?
    En als je dezelfde kist bouw als ultra light wel.
    Verder zag ik dat je een RPL heb en een PPL. waarbij je met je RPL alleen in nederland mag vliegen, en met PPL in heel europa.

    Ik zal me alvast aanmelden bij de nvav, wellicht levert dat ook weer meer informatie op. Ik zal ook eens kijken bij een ultralight club hier in de buurt (ik weet nog niet waar de dichtsbijzijnde is) en tevens bij de aero club op eelde waar ik niet ver vanaf woon voor eventueel informatie over RPL en PPL.

    Als je nog links weet.. ik hou me aanbevolen.

    Peter
     
  5. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    @peter,

    Als je MLA heb, wat is dan de eis om die te behouden elk jaar? Hoeveel vlieguren moet je bijvoorbeeld jaarlijks gemaakt hebben etc?
    Weet je ook hoe dat zit met PPL?

    Peter
     
  6. calypsoD54

    calypsoD54 Guest

    Ha die Peter,
    (wat een leuke naam!!!)
    omdat ik met een belgisch brevet vlieg, weet ik niet de juiste wetgeving voor Nederland. Ik denk dat voor meer informatie het beste eens in het weekend naar het vliegveld in Drachten of Stadskanaal kunt gaan. Ik zal de links eens opzoeken.

    groetjes Peter
     
  7. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb al jaren een dik tijdschrift / naslagwerk in mijn nachtkastje liggen (om de stapel playboy's aan het oog te ontrekken) met daarin een overzicht met specs en prijzen van alle in de hele wereld te verkrijgen parapentes, micro-lights, experimentals, ultra-lights en lichte zwevers.

    Voor een beetje dromende modelbouwer is dit boekje een must. Ik kocht dit ooit gewoon bij de tijdschriftenboer. Ze hebben ook een website:

    [​IMG]

    http://www.widola.com/

    http://www.pagefast.co.uk/wdla/home.html 6 pond

    Voorbeeld van een pagina: http://www.widola.com/samplepages/Avions-EngOKsmall.pdf

    Toevallig komt net in juli deze nieuwe versie uit, grote kans dat je hem bij de betere tijdschriftenhandelaar kunt vinden.
     
  9. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    goeie tip proper.

    Ik heb inmiddels al heel wat informatie van fabrikanten binnen.
    Ben lid geworden van de Nederlandse vereniging voor amateur vliegtuig bouwers, en zoals peter al aangaf... binnenkort wil ik een keer gaan kijken in drachten (plus proefles) en een keer in eelde (met proefles).

    Peter
     
  10. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    momenteel zijn we aan dit toestel bezig, deze foto is wel van een paar maand geleden, nu hangen de vleugels er al aan.

    [​IMG]

    Dit is het volgend project, de vleugels moeten opnieuw bespannen worden, een job voor mij zeide ze :D

    [​IMG]
     
  11. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
  12. klaaz

    klaaz Guest

    Ik hoorde laatst de volgende informatie over ULV's en brevetten. Het schijnt dat je met een RPL zonder meer (na uitchecken) op een ULV mag vliegen, terwijl je met een (hogere) PPL weer examen moet doen...

    Tevens mag je met de RPL op een ULV heel europa doorcrossen, terwijl je op een GA vliegtuig de grens niet over mag...

    Er gaan echter geruchten dat het RPL brevet wordt opgeheven. Ik denk echter dat dit speciaal voor ULV in een een of andere vorm gehandhaafd zal worden.
     
  13. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Een RPL-MLA is tegenwoordig het "ultralight vliegbrevet". je moet wel het PPL theorieexamen doen.
    Bezit je al een RPL-SEP brevet, dan is het een questie van een praktijkexamen vliegen en je mag mla vliegen. overigens, voor alle RPL brevetten in NL is het PPL theorieexamen vereist.

    Deels waar, geld trouwens ook voor sportvliegtuigen, je kan toestemming vragen om de grens over te vliegen. maar dit is vrij beperkt. je mag tegenwoordig met een ulv op de groene velden van Nederland vliegen en met een RPL-MLA is het gedogen om de grens over te vliegen voor MLA is het wat makkelijker te regelen dan voor een SEP kist, omdat er geen PPL-MLA bestaat. vlieg echter niet met je nederlandse mla de belgische grens over, (of hooguit zoals velen doen zonder radiocontact, onder radarhoogte de ardennen over!!) dan heb je een probleem.
    in het buitenland is je MLA een volwaardig vliegtuig, je mag ook gewoon op alle vliegvelden landen.

    Ik zou zeggen, ga eens langs bij een van de vele MLA vliegscholen in nederland.

    Ik ken Lelystad er goed, heb daar bij de 2 vliegscholen gewerkt. Skyriders en vliegcentrumlelystad.

    bij Prékas in Lelystad worden kit's opgebouwd tot MLA's of VLA's. heel interessant om eens te kijken, je kan zo binnen komen lopen, der is altijd iemand die je een uitleg wilt geven.
    Dus wil je een kitplane maar beschikt niet over de middelen, tijd, kennis om te bouwen??

    Bij Skiriders loopt "Willem" rond, die heeft een Rans aerobatic middendekker gebouwd, en als VLA geregistreerd. die kan ook al je vragen beantwoorden.

    het afschaffen van het RPL brevet zou wel een zegen zijn! het brevet bestaat alleen in Nederland. en is pure geldklopperij. waarom mag je de gens niet over? alsof je in het buitenland ineens niet meer zou kunnen vliegen :p
    Ik hoop dat ze het britse systeem gaan aannemen., je doet examen voor je SPL (student pilot licence) daarna mag je Solo vliegen en je voorbereiden op je examen PPL.

    Groeten! suc6!
    Rico
     
  14. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Kleine toevoeging, een MLA kan ook geregistreerd worden als VLA. moet dan wel door een GWK gekeurd worden, en na onderhoud weer.
    dan kan je gewoon een VLA registratie aanvragen. komt wel iets meer bij kijken dan je mla registratie, maar dan kan je wel met je RPL/PPL-SEP vliegen.
    maar je kan ook in het buitenland laten registreren. zitten echter ook wat haken en ogen aan. groeten.
     
  15. klaaz

    klaaz Guest

    Goeie info Rico. Maar bij mijn weten mag je tegenwoordig niet meer de grens over met een SEP + RPL. Vroeger was een faxje naar duitsland genoeg heb ik wel eens begrepen. Ik ben daarom maar direct voor een PPL gegaan, duitsland ligt hier immers 20 minuten vliegen vandaan...

    Wat de mogelijkheid van een MLA registreren als VLA betreft, dit loop aardig in de papieren omdat ook het onderhoud zelf door een GWK moet worden verricht (op papier). Dat maakt het vliegen met een dergelijke kist gelijk een heel stuk duurder.

    Een laatste optie is registreren als experimental, maar dan mag er niemand anders op vliegen als de eigenaar.

    Wat het mogen landen op gecontroleerde velden betreft is Nederland weer echt op zijn best, de MLA is niet welkom, dezelfde kist als VLA en experimental weer wel. Reden is dat men bang is te traag vliegende vliegtuigen in de controlled area te krijgen, terwijl ze gewoonweg een minimum snelheids eis zouden kunnen stellen. Gewoon 100/80/70/60 op cruise, downwind, base en final, dan lopen ze lekker mee met de cessna's en pipertjes. Het houtje touwtjespul wordt dan gelijk uitgefilterd.

    Van een goede kennis, die zojuist een MLA heeft aangeschaft (zenair zodiac) heb ik begrepen dat het er wel aan zit te komen iig. :D

    Ook nog een kleine toevoeging: het is ook slim om een MLA te laten keuren door een GWK na onderhoud. Je vertrouwd er immers wel je leven aan toe. En die MLA vliegers vliegen vaak zeer laag wat de safetymarge erg dun maakt igv een motorstoring. Een eventueel ingebouwde reddingsparachute (in Duitsland verplicht voor MLA's) kan ook niet veel voor je betekenen op lage hoogtes... :roll:
     
  16. spoeky

    spoeky

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo

    Ik heb via het zweefvliegbewijs mijn Motorzweefbrevet behaald (toen nog zwever met motor) vervolgens een paar jaargeleden mijn PPL TMG gekregen omdat het een motorvliegtuig met langevlieugels was geworden volgende de regelgeving. Daarna kon ik mijn PPL SEP behalen in een 6 uren. Vervolgens middels een examen vlucht mijn PPL MLA behaald. Ja je leest het goed. Tot mijn verrassing was het dus niet RPL MLA. Ma.w. PPL MLA bestaat dus wel.
    Door al die regelwijzigingen was ik in de mogelijkeid gekomen om met weinigkosten mijn brevetten te behalen.
    Zouik weer helemaal op nieuwmoeten beginnen, dan krap ik wel 2x achter mijn oor, want de kosten om een vliegbrevet tebehalen zijn niet mis. Denk gauw aan 15k euro
     
  17. klaaz

    klaaz Guest

    Spoeky, ik ken ook mensen die op die manier een SEP PPL hebben bemachtigd. Die hebben echter besloten om nog wel flink wat instructieuren te gaan maken op een SEP.

    En dat kan ik alleen maar toejuichen.

    Motorvliegen is toch wel wat anders dan Zweef of TMG vliegen. Zeker de wat complexere vliegtuigen vergen echt wel de nodige ervaring. In combinatie met radiowerk op gecontroleerde vliegvelden kan de workload dan erg hoog worden als je het niet gewend bent.
     

Deel Deze Pagina