Unilog 2

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 23 jan 2012.

?

Ik heb interesse in een inkoop actie voor de Unilog 2

Peiling gesloten op 6 feb 2012.
  1. Interesse

    5 stem(men)
    41,7%
  2. Geen interesse

    7 stem(men)
    58,3%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ondersteund de unilog deze functie dan die de motor uitschakeld na 30 sec? welke f5j functie heeft unilog dan toegevoegd op zijn device? zal vanavond even e-mailen. heb wel interesse.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2012
  2. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Wel, de bovenstaande zin lijkt mij allesbehalve duidelijk.... Geen idee wat ze bedoelen met "total or partial independent control". Hoe schakelt dat ding de motor uit als het er geen controle mag over hebben????

    oei, nog niet goed wakker... :

    niet gezien...Maar ik zie niet waar staat dat het niet zou mogen uitschakelen op 200m ( tenzij het hierdoor niet "geapproved is) natuurlijk...
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2012
  3. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Nog niet voor zover ik weet, zit er wel aan te komen...
     
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Volgens mij draait het allemaal om appendix A punt C.

    Maar wellicht wel goed als Peter even na wil vragen bij de FAI, hij heeft toch de korste lijntjes natuurlijk.
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Peter heeft hierover al eens antwoord gehad van de F5J werkgroep;


    En als ik het goed lees laten ze de organisatie van het des betreffende land beslissen welk systeem wordt gebruikt met die voorwaarde dat het systeem ook de 10seconden na het bereiken van de 200 meter logt voor de rest durven ze geen loggers of merken te benoemen uit commerciële redenen.

    De hoofd eisen van de logger moeten zijn

    A; De logger moet werken volgens de barometer techniek.

    C; Hij moet de start loggen tot 10 seconden na het stoppen van de motor.

    G; De logger moet bij een loop tijd van 30 sec de motor uitschakelen indien de deelnemer het zelf nog niet gedaan heeft.

    H; De logger moet herstarten motor blokkeren na 30 seconden.

    J; de voeding mag alleen via ontvanger accu bij OPTO regelaar en of via bec.

    Dit zijn de hoofdlijnen waaraan de logger moet voldoen.

    In het antwoord van de F5J werkgroep wat Peter heeft gekregen staat dat een motor switch zoals in de VS gebruikt wordt ook mag maar dan moet je die weer combineren met een logger want de switch logt geen data.
    Citeer antwoord: In the USA a simple preset switch is allowed, again with the fly flat requirement. But this depends on the organiser.

    Als ik het antwoord lees en samenvat verwachten ze nog geen wedstrijden dit jaar Citeer: If you are thinking of entering one of the many events scheduled for this year it might be best to contact the organiser to see what he recommends. en laten ze het een beetje over aan de organisatie.

    De software van de unilog is nog niet op maat gemaakt voor de F5J echter zo gauw deze er is kun je hem via een update verkrijgen.
     
  6. peterk

    peterk

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Oostkapelle
    Unilog

    Als je de discussie hier en in het draadje "electronica" van de ruis ontdoet, dan blijft de vraag over of je met een "device" de motor op een ingestelde hoogte mag stoppen. De volgende mail is uitgegaan:


    Hello George,
    May I ask you another question?
    On the Dutch modellers forum there is a discussion about the logger/timer.
    Question:
    Is a preset device, that stops the motor on a certain height, allowed?
    I myself and others read:
    5.5.11.1.1. The model aircraft must be controlled by the competitor on the ground using radio control.
    and:
    5.5.11.3.l. Any device other than an approved unit, which is carried in or on the model and which enables total or partial independent control over the model’s electric drive motor operation, is prohibited.
    Appendix A only speaks about recording of height and maximum motor run time.
    The used argument in favor: "It is not stated that it is prohibited."
    And there is some confusion about your statement: In the USA a simple preset switch is allowed ... .
    I presume they read switch for height instead of time.
    Can you help us? In two and a half week we have the first competition.
    Best regards, Peter


    Daarop kwam snel het volgende antwoord:


    Hi Peter,
    The prohibited independent control of the motor operation would be a second channel bypassing the limiter so as not to obey the rules.
    A device that just cuts the motor at a pre-determined height is not sufficient in itself as that would ecourage zooming.
    The Americans use such a device but with the additional constraint that the plane must be flown horizontal for 10 seconds after the motor stops, as witnessed by the observer. This obeys the spirit of the rules and seems acceptable to me for a club competition, but that depends on the organiser.
    It is also possible to use an SM logger to work within the spirit of the rules. You just download the recording, note the motor switch off time on the RC pulse channel, check that it is before 30 seconds, add 10 seconds, then note the altitude.
    The downloading approach has been used in UK competitons and with good organisation it did not slow down the running of the event.
    As long as the sense of the rules is followed, at this stage the actual device should not be an obstacle.
    George.


    Geen heel duidelijk antwoord op de kern van de vraag wat mij betreft, maar een "independent control" voldoet niet aan het reglement.
    Hij zegt nog steeds min of meer om te handelen hoe de regels ter plaatse geinterpreteerd worden en noemt de Unilog.
    Dus wij moeten het blijven doen zoals vorig jaar bij de proefwedstrijd en zoals het nu voor dit jaar voorgesteld is met de Unilog.

    Bedenk dat het op hoogte laten stoppen van de motor maar een betrekkelijk voordeel is. Je wilt niet hoger dan 200 meter, maar lager levert minder strafpunten op en vergroot dus de kans op meer punten als thermiek vindt en vol vliegt.

    Peter Keim
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    In de Verenigde Staten werkt men met een ALES opzet; Altitude Limited Electric Soaring. Daar gebruiken ze dus een Altitude Limiter, het onderdeeltje waar we het over hebben. Als je de regels leest zul je zien dat de starthoogte daar ook geen onderdeel uitmaakt van de puntentelling. Lager dan 200 meter starten heeft daar dus ook geen enkele zin.
    De FAI regels zijn anders van opzet; daar kies je zelf je starthoogte. Die bepaalt voor een belangrijk deel je punten. Ga je boven de 200m dan verlies je veel punten. Het apparaat wat je daarbij gebruikt logt de starthoogte en beperkt de motorloop tot 30 seconden, meer niet.

    Nu maakt het mij werkelijk niks uit wat we gaan doen, als het maar één van beide is. Het gebruik van een altitude limiter voorkomt dat je hoger gaat dan 200 meter. Bij een ALES evenement garandeert dat dus een gelijke starthoogte voor iedereen. Bij een evenement volgens de FAI regels wordt het echter ineens een belangrijk hulpmiddel om te voorkomen dat je veel strafpunten oploopt. Als je dat toestaat (en ik blijf er bij dat dat volgens de FAI regels NIET is toegestaan; het is immers een device wat de motorloop regelt, zonder ingrijpen van de piloot en dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling) moet iedereen het gebruiken. Bart Doets zal er blij mee zijn :).

    Mij maakt het niet uit wat we kiezen. Ik heb wel wat moeite met het door elkaar heen gebruiken van 2 reglementen.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Hahaha...
    Ja, mijn persoonlijke voorkeur zou inderdaad zijn het Amerikaanse systeem. Maar ik ben het helemaal met je eens dat duidelijk en principiëel voor één van de twee opties gekozen moet worden.
    Goede uiteenzetting!

    Over mijn persoonlijke ideeën: ik vind dat een wedstrijd met (electro)zwevers gewonnen of verloren zou moeten worden op basis van het zweven. Of je goed een afstand of vluchttijd kan schatten, of een doellanding kan maken, vind ik eigenlijk niet zo interessant. (In die andere vliegsport van mij (zie avatar) waren in de jaren zeventig ook nog doellandingen gebruikelijk, maar daar gaat het nu alleen nog maar over wie er het beste vliegt.)
    De FAI gaat hierover, en de KNVvL via de FAI. Dus wie het echt belangrijk vindt zou voor de KNVvL actief moeten worden.
     
  9. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    En hoe maak jij dan het verschil met een "device wat de motorloop regelt" na 30 seconden en eentje dat hetzelfde(of beide) doet na 200m??????????? Dat is namelijk wat ik niet kan volgen in jouw hele argumentatie (zal me overigens voor de rest worst wezen...)
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou...in de FAI reglementen staat wat het apparaatje moet doen: dat de motor na 30 seconden moet worden uitgeschakeld, en dat de maximale hoogte in de eerste 40 seconden moet worden uitgelezen om de starthoogte te bepalen. Meer niet. Er staat NIETS over de hoogte waarop dat gebeurt.
    Een ander deel van de reglementen zegt dat je géén ander instrument mag gebruiken wat de motorloop geheel of gedeeltelijk regelt.
    Nu is een switch die op 200m de motor uitschakelt volgens mij een "instrument wat de motorloop geheel of gedeeltelijk regelt". En dat is dus niet toegestaan.

    Ik weet niet of mijn Engels beter is maar ik op mijn beurt kan niet volgen dat er mensen zijn die beweren dat een hoogte-regeling is toegestaan. Het staat er namelijk zo klaar als een klontje dat dat niet is toegestaan.

    In het antwoord van George staat hetzelfde. Maar daar staat ook dat op club nivo best andere dingen mogen.....

    En daar gaat het me nou net om. De amerikanen doen het anders en dat mag. Maar het is geen competitie volgend de FAI reglementen! (zoals gezegd, de hele starthoogte wordt daar buiten beschouwing gelaten). Als wij het anders willen doen mag dat natuurlijk ook best (zoals George in zijn bericht stelt). Maar als je voor de FAI reglementen kiest moet je je daar ook aan houden. Mij maakt het niet uit, als het maar duidelijk is wat nou de bedoeling is.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2012
  11. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Het FAI reglement is duidelijk en het antwoord van de F5J werkgroep ook.

    We zitten in een opstart jaar de FAI verwacht nog niet veel wedstrijden zoals
    ook blijkt uit het antwoord van de werkgroep Citeer: If you are thinking of entering one of the many events scheduled for this year it might be best to contact the organiser to see what he recommends.

    Ze laten het aan de organisatie van de wedstrijden over welk systeem gebruikt gaat worden met die verstanden dat de hoogte gelogd wordt tot, tot 10 seconden na de motor looptijd ofwel de eerste 40 seconden van de start.

    Wij gaan gewoon volgens de FAI regelementen vliegen ofwel;


    A; De logger moet werken volgens de barometer techniek.

    C; Hij moet de start loggen tot 10 seconden na het stoppen van de motor.

    G; De logger moet bij een loop tijd van 30 sec de motor uitschakelen indien de deelnemer het zelf nog niet gedaan heeft.

    H; De logger moet herstarten motor blokkeren na 30 seconden.

    J; de voeding mag alleen via ontvanger accu bij OPTO regelaar en of via bec.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar dan ontbreekt nog steeds de hamvraag; is een switch die op een ingestelde hoogte de motor uitschakelt in de Nederlandse F5J competitie nou wel of niet toegestaan.
    Ja of nee.
     
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    NEE met dat systeem gaan we niet werken de VS is het enige land waarmee ze zo werken zelfs Engeland heeft het afgeschaft.

    Waarom omdat er geen winst mee te behalen valt.
    Ik heb het systeem getest als je met bv. 20 sec. op 200 meter zit schakelt hij netjes op 200 meter uit alleen zoom je dan nog een meter of 15 tot 20 door door de snelheid die erin zit. Gevolg strafpunten.
    Ga je langzamer omhoog heb je met de 30 seconden regel te maken.

    Ik heb contact gehad met de VS maar hun registreren na 200 meter niks meer en geven ook geen strafpunten. Ze geven ook aan dat dit een aparte klasse binnen de VS zal worden en dat de F5J volgens FAI gevlogen zal worden.
     
  14. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    En een switch die na 30 seconden de motor uitschakelt is dat niet????Sorry, maar ik begrijp je redenering niet...(staat volledig los van het feit of dat toegestaan is of niet...)
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De motorswitch is voorgeschreven/verplicht. De rest is niet toegestaan. Dat is het verschil en ik heb dat niet bedacht, zo staat het in de reglementen.
     
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Op verzoek even wat berichten verwijderd.
     
  17. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik wil alleen maar zeggen voor de personen die verwijderde discussie
    hebben gevolgd het is door ons als volwassenen achter de schermen opgelost.

    en Burp bedankt voor de medewerking.
     
  18. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    overigens dit draadje mag op slot actie is voorbij er is besteld.
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    op verzoek gesloten ;)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina