Ok het einde van de week, dus tijd om wat updates te laten zien, ik moet ook wel toegeven dat ik stilaan ook wat met een buildersblock begin te zitten, misschien toch wat te veel gebouwd de laatste 4 maanden.
Er is wel wat gebeurd, heel veel eigenlijk, of toch grote stappen dat is beter gezegd.
Maar ik heb niet heel veel foto's hiervan die volgen allemaal nog wel...
Ik heb vorig weekend echt wel lang, heeeeeeeeel erg lang afgeplakt, het idee was dan ook het volgend, de boot staat in de primer en deze kleur is exact de zelfde kleur als de verschansing eigenlijk is die dus klaar en moet worden beschermd tegen het mosgrijs van de buitenromp dus moest de ganse verschansing worden afgeplakt.
Maar omdat het dek nog groen wordt, enkel de verschansing, laat deze nu een heleboel verbindings delen en paaltjes en andere rotzooi hebben...
Een voorbeeldje:
IMG_3927 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_3928 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_3929 by
Jan Fabri, on Flickr
Het dek wordt dan ook nog afgeplakt zodat de buitenromp kan worden gespoten.
Ondertussen is op de "RESCUE ZONE" letters na (die moeten nog worden geleverd.) de romp
KLAAR!
Er moeten links en rechts nog wat ornamenten worden geplaatst als ook de banden (ze zijn wel allemaal voorgeboord)
Het deel boven het water heeft 5 laklagen gekregen, op deze manier zitten alle lasnaden goed ingebed in de verf en is beschadiging weinig waarschijnlijk.
Naderhand heb ik wat geëxperimenteerd met decal's vandaar ook de vragen hierboven. Nu is dit eigenlijk naar behoren gelukt, mits wat kijken op de links die ik van jullie had gekregen heb ik alles aangebracht en dan 3 dikke lagen matte vernis aangebracht.
En eigenlijk is dat heel goed gelukt, je moet al met argus ogen gaan kijken voor je er iets van ziet.
Nu moet de romp 1 week uitharden en dan kan ik verder, ondertussen zal ik nog wel wat aan het sail werken denk ik.
Genoeg gezeverd dit is het:
Wat onderdelen die moeten worden schildert en aangebracht:
IMG_5273 by
Jan Fabri, on Flickr
En dan een overzicht van de romp:
De bakboord boeg:
IMG_5285 by
Jan Fabri, on Flickr
Midscheeps:
IMG_5284 by
Jan Fabri, on Flickr
Stern:
IMG_5283 by
Jan Fabri, on Flickr
De sexy kont!
IMG_5282 by
Jan Fabri, on Flickr
De stuurboord stern:
IMG_5281 by
Jan Fabri, on Flickr
Midscheeps:
IMG_5280 by
Jan Fabri, on Flickr
Boeg:
IMG_5279 by
Jan Fabri, on Flickr
detailles:
IMG_5288 by
Jan Fabri, on Flickr
En een mooi overzichtsshot:
IMG_5286 by
Jan Fabri, on Flickr
Ze is echt wel strak gelukt!
Enkele onderdelen moesten nog worden gemaakt bvb de truster hatches:
IMG_5270 by
Jan Fabri, on Flickr
Deze worden geschroefd in de PVC tube van de boegschoef omdat dit aan de bovenkant is wordt de onderkant door constructie vastgeklemd in de tunnel, je ziet ook niets van de vijs omdat deze uit het zichtveld wordt genomen als je de romp omdraait, en je kan er altijd nog aan als er een prop probleem mocht zijn. Ik heb hier toch wel even om nagedacht hoe ik dit het best kon maken zonder dat het irritant zichtbaar was en het moest demonteerbaar zijn, eigenlijk is alles wat maar mechanisch is aan de boot makkelijk demonteerbaar zodat je het kan repareren of her schilderen mocht dit ooit noodzakelijk worden.
Zo ziet het er uit:
IMG_5271 by
Jan Fabri, on Flickr
Alle markering en pijlen en winkelhaakjes staan, stonden ook op de boot toen hij de allerlaatste keer het droogdok verliet, echter kreeg ik het niet, waarschijnlijk is het wat overdreven maar het geeft mij toch wel een mooi realistisch gevoel.
Nog een overzichtje:
en nog eentje:
Alle scheepsbuizen hebben hun identificatie nummer de FIFI bypass leidingen (die buizen net achter de boegschroef) werken ook echt en zijn de aansluiting voor de pompen.
De fenders en banden zijn ook al klaar maar ik wacht nog op zwarte ketting, ik heb blinkende maar dat vind ik niet zo geslaagd, ik vrees dat het wel wat gaat duren voor deze hier zal zijn, ik heb 1mm 1,3 en 1,5 mm besteld waarschijnlijk gebruik ik de 1mm voor de banden, het zal makkelijker zijn ok deze te installeren op de banden voor deze op de romp gaan vandaar dat ik wat wacht met de bevestiging van de stootbanden. Nu het probleem is dan wel dat ik geen watertest kan doen want al de gaten van die banden zitten in de romp...
Nu het volgende werk is het spuiten van het dek, ik wacht nog een week zodat de verf van de romp goed hard is en dan plak ik de buitenkant af.
Misschien nog een vraag aan jullie, de floodholes op het werkdek zijn op de echte boot afgeschermd met een rubber, welk materiaal gebruiken jullie hiervoor?
Voila weeral een update verder, Nu dit was een heel grote stap want de romp is nu zo goed als klaar nadat het dek is gespoten is alles eigenlijk klaar hieraan, Met een klein beetje geluk is deze boot nog klaar voor het eind van dit jaar?
Tot de volgende, hopelijk kunnen jullie het smaken.