Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb op mijn sleepboot een mini drone fpv ingebouwd wel wat groter dan 1cm maar er zit wel meteen bluetooth bij
     
  2. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Na een tijdje ertussenuit te zijn geweest was het toch maar eens tijd voor een update mede omdat ik dit verslag graag update wil houden, Het laatste dat ik had gepost was de inrichting van de brug, nu had ik als een brug gemaakt gehad maar daar was ik uiteindelijk niet meer tevreden mee, de bouwkwaliteit zat onder de rest van het schip en dat zou het geheel, ja je weet wel...

    Anyway een nieuwe brug dus:



    [​IMG]IMG_6044 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6045 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6046 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6047 by Jan Fabri, on Flickr

    Hier een overzicht van de naakte brug:

    [​IMG]IMG_6048 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6049 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6050 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6051 by Jan Fabri, on Flickr

    Nu is het de bedoeling dat de binnenkanten worden verstevigd en dat er een beetje wordt aangekleed aan de buitenkanten... (en binnenkant)

    Ook het manschappen verblijf, de cabine onder de brug heeft hier en daar wat werk gekregen:

    [​IMG]IMG_6073 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6071 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6070 by Jan Fabri, on Flickr

    Nu eerlijk dit duurt uren en uren en uren, ik post dit even snel maar daar zit wel wat werk in...

    Hier wat randanimatie rond de cabine en de brug, de railing en de navigatie lamp kappen, een aantal lampen zitten ook in de railing verwerkt wat het niet makkelijk maakt om de draden mooi weg te krijgen, ik heb uiteindelijk buisjes van OD1mm en ID0,8mm gevonden, ja daar krijg ik dan 4 draden dus 2 leds door!
    Elke led heeft een draadje van 0,15mm ik denk dat het moeilijk kleiner kan.

    [​IMG]IMG_6079 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6080 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6085 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6086 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6087 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_6088 by Jan Fabri, on Flickr

    Hier een close up van de navigatie lichten (groen) de lamjes zijn 0,6 op 1mm het stokje waarom ze zitten is 1mm glasvezel wat ik aan 1 kant plat heb geschuurd en daarop de leds gelijmd, als je goed kijkt, zitten er ook weer 2 LEDs in omdat deze navigatie licht 2 lampen hebben boven elkaar, ze werken natuurlijk ook apart.

    [​IMG]IMG_6089 by Jan Fabri, on Flickr

    Hier een algemeen overzichtje met een dryfit van de mast en de schouwen alsook een deel van de FIFI, ik doe veel dryfits omdat ik dan zeker ben dat alles mooi past.

    [​IMG]IMG_6090 by Jan Fabri, on Flickr

    Ondertussen is het manschappen verblijf of de cabine af ik heb spijtig genoeg niet overal foto's van, nu maar dat komt nog wel.
    Ik heb er 2 gemaakt voor een andere reden maar deze deel ik graag met julie:

    De cabine:

    [​IMG]9CDE89B8-8DBA-4C7A-89AE-FE239E69C2E9 by Jan Fabri, on Flickr

    Hier is zelf een dryfit van de brug instrumenten:

    [​IMG]D7B31AD2-DC9F-4474-967D-FFB9E0366D1E by Jan Fabri, on Flickr

    Een heel kleine film:



    De reden dat het allemaal zo lang duurt is de hoge graad van automatisatie of controle binnenin, er zit verdomme veel electronica in die cabine! Ze heeft haar eigen ontvanger 2 multiswithes en op dit moment al 4 servo's en ik ben er nog niet...

    [​IMG]A25B9D70-8363-4222-8CAB-48A4562BAC5B by Jan Fabri, on Flickr

    Hier zie je het min of meer klaar: zonder de B-View (Bridge-view) die nog moet worden ingebouwd, waarschijnlijk begrijpen jullie nu ook waarom ik zo moeilijk deed over het FPV systeem en waarom alles zo klein moest zijn wel ook dat heb ik opgelost maar eerst deze:

    [​IMG][​IMG]F242F7F1-0986-4B95-9224-274BB45D3859 by Jan Fabri, on Flickr

    Dan heb ik nog lang gesukkeld met de B-View, wel ik heb de oplossing gevonden maar het is nog niet klaar!

    En met dit wil ik dan ook afronden tot de volgende update... CU

     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
    Tug.NL, k-k, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Holly mosie jan, dat is geen kattenpis. Wat vreselijk mooi man :eek:, mn mond valt weer open bij je o_O
    Super man, echt in een woord GEWELDIG :thumbsup:
    Grt Peter
     
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Jan,
    Je hebt weer een fantastisch stukje werk geleverd! Mijn complimenten.
    Gr. Peter
     
  5. robbert de rouw

    robbert de rouw

    Lid geworden:
    22 dec 2019
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Thuis
    Dit is een waar kunstwerk, geweldig mooi gemaakt.
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    :worship: Niet te geloven. Fantastisch.
     
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.041
    Locatie:
    Brugge
    Imposant !

    Ik vraag me altijd af hoe jullie die ABS zo mooi snijden, met de hand of machinaal?
     
  8. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Bizar. Heel mooi!
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gewoon geen woorden voor! Volg het met verbazing. Gr. Klaas.
     
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hier wil ik inderdaad ook wel meer over weten. Er rest mij nog een gehele opbouw te maken waarbij ik de ramen ook zo strak mogelijk wil hebben.


    @JaFa
    Werkelijk weer een fantastische update. Je hebt er flink gang in. Keep it up.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    95
    Locatie:
    thuis
    Hi Jan,

    Stukken beter zo die brug, ik snapte al niet waarom je de Chinese Kymodel 3D print gebruikte als je zo'n mooi snijpakket in huis had liggen.

    @tazz en Herby63, ik heb Jan geholpen aan een snijpakket voor dit brugje. Wij bestellen dit altijd bij Snijlab in Rotterdam (www.snijlab.nl)
    Ik snij praktisch niet meer zelf, alles wordt door de laser gedaan. Zo sluit alles perfect aan, staat de basis super snel en strak in mekaar en kan je je richten op de details.
    Het uittekenen kost wel wat maandjes achter de pc, elke mm materiaal moet exact kloppen en er moet vantevoren ver vooruit gedacht worden wat de assemblage betreft.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2021
    vGenLheftruck_Maarten, P Voogt en Herby63 vinden dit leuk.
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Pim, de Kymodel, brug is perfect om alle maten en al de rest aan te passen ze is oer maar dan ook oerdegelijk, het materiaal is bij het beste dat ik ooit heb gezien, anderzijds moet ik ook zeggen dat de kwaliteit niet heel slecht is hoor, ok het is niet als de brug die er nu is maar met wat TCL kom je toch heel erg ver hiermee denk ik. Nu ik ga ze recycleren in een fantasie barge denk ik.

    Nu verder met de bouw, jullie hebben al gezien dat het onderste deel van de cabine min of meer klaar is, het bovenste deel de brug is nu aan de beurt, 1 groot probleem omdat er in de brug 360° beeld is, moet die van binnen ook helemaal worden in orde gezet en dat is moeilijk en veel werk.

    Vandaar heb ik aan de orginele snijplaten van Pim veel aangepast, uiteindelijk heb ik een sterke gans open cabine. Ondertussen zit deze te drogen van de "bruine" basis laag, die de binnenzijde heeft gehad.

    Het grootste probleem is de ramen, ik weet niet of het jullie al is opgevallen maar als je naar een brug kijkt is deze steeds donker van buiten af, veel mensen lossen dit op door donkerder glas (plexi) te gebuiken.

    Nu dit is de realiteit een beetje bij de neus nemen, Sjoerd had mij daarop gewezen, ergens in het begin van dit bouwverslag. De ramen zijn eigenlijk zo goed als doorzichtig mits soms een groene tint tegen de zon.

    Nu waarom hebben dan die ramen altijd een donker kleur, wel door de breking van het licht en dus de breking van ons gezichtsveld. we zien een deel van het raam maar door de dichtheid van het glas breekt het gezicht veld altijd weg naar de raam kant en daar zit steeds de zwarte inklemmings rubber, dat geeft dus uiteindelijk dat donker effect van die raam, het heeft mij ook even gekost voor ik dat door had.
    Het was door wat testen met verf dat dit uit kwam, ik had een witte rand en een zwarte rand rond een testvester gezet en dat maakte desondanks het zelfde glas een wereld van verschil, bij de ene raam was het cristal bright, en bij de andere zat er precies een donkere folie over. Dit als je onder een hoek naar die ramen kijkt.

    Als je dan min of meer recht door de raam kijkt zijn ze beide even helder.

    Dat effect moet ik dus in de cabine krijgen.

    Nu makkelijker gezegd dan gedaan...

    Als test ben ik begonnen met de deuren van de cabine, omdat als ik deze mol, ik ze makkelijk zelf kan hermaken dus de perfecte testcase...

    Ook kan je bij de Wrestler zien dat de deuren een zwarte kader hebben rond de ramen, al bij al de beste testcase dus... Doel een super strake deur krijgen.

    Hier op het echte model, deze is bijna zo goed als wat ik ga maken :p. zie je mooi die zwarte banden aan de binnenkant van de raam, ook de zonnebril rondom de voorruit, (dit is om weerspiegelingen tegen te gaan)

    [​IMG]009 by Jan Fabri, on Flickr

    Het stappen plan:

    - Brug van binnen Spuiten (bruin ter simulatie van vernist grenen hout)
    - Dan het grenen bordes aanbrengen en misschien wat van de zij pilaren bekleden met simuGrenen (geprint)
    - Alle ramen voorzien van een zwarte zijcoating, om het donker effect te verkrijgen
    - Dan heel voorzichtig de ramen in lijsten en kleven.
    - Als deze ramen erin zitten even kijken of alle raam covers goed zijn zodat de ramen geen spray residu krijgen.
    - Dan de cabine primen waarschijnlijk een keer of 2 of ik de "zonnebril" afplak voor de witte verf weet ik niet maar ik denk dat het wel beter is dat ik dat doe. (het gevaar bestaat dat ik de glas foie beschadig met de tape natuurlijk)

    - Als alles geprimed is kan ik beginnen met de zonnenbril en de oranje hoed. Zwart 1 a 2 coats Oranje ik schat 4, de dikte van de verf zal rond de ramen een heel klein fijn randje zetten dit randje simuleert dan het kader rond de ramen omdat dit in het echt maar 5mm is zou dat dus niet veel meer dan 0,1mm moeten zijn, vandaar ik dit met verf doe, al de andere randen zijn toch steeds te dik...

    - Als alle ver erop zit komen de decals en de verf detailles, deze worden met de borstel aangebracht.
    - Dan nog 2 a 3 lagen blanke lak om alles mooi in te sealen.

    Op deze manier hebben jullie een idee hoe ik dit doe, en wat de gedachte gang is. ik zal proberen stap per stap te posten aangezien ik jullie wat heb verwaarloost bij de basis cabine...

    Mochten jullie tips hebben hoor ik die graag, omdat de rest van de boot nu toch echt al wel erg goed gelukt is zou ik dit ook weer heel erg strak willen afronden, laat ons hopen...

    CU
     
    P Voogt en Herby63 vinden dit leuk.
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ok ondertussen is de test op de deuren afgerond, de deuren zijn ongeveer 4,5cm hoog en zo', 1,7cm breed niet heel groot dus hier hebben jullie 2 goede strakke foto's, laat maar weten wat jullie ervan denken. ik dank dat deze manier van werken een relatief strak resultaat geeft.

    Je ziet heel mooi de lichte groene schijn op de ramen, en de mooie zwarte kader rond de het glas. De handvaten zijn uit 0,35mm Chrome nickel gemaakt (dus 18mm in het echt).
    Opmerkingen of suggesties zijn steeds welkom...

    [​IMG]IMG_4595-1 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_4592 by Jan Fabri, on Flickr

    Best strak he?

    Nu de rest...
     
    P Voogt, Tug.NL, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er allemaal super strak uit Jan :worship:
     
  15. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Wel heel mooi zo dat glas in de deuren.
     
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Thx mannen, nu moet ik toegeven dat ik een beetje met de schrik zit om verder te gaan er kan zo veel fout gaan en ramen zijn onvergefelijk he. Pfff eerst maar even de binnenkant op orde zetten dat is ook nog zeker 2 dagen werk als het niet meer is....

    Nu ik leer wel technieken die voor de toekomstige boten alleen maar goed zijn...
     
    P Voogt en Jan Walpot vinden dit leuk.
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Deuren zijn echt perfect Jan. Zou zeker op deze weg doorgaan.
     
  18. Sjoerd82

    Sjoerd82

    Lid geworden:
    14 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Sprakeloos, wat een details!! Wat word dit een mooi model!

    Wel een vraag, met welke lijm plak je de ramen erin? Bij mijn model ben ik ook aan de ramen toe, maar ik ben bang voor lelijke lijmresten of damp zoals je met superlijm hebt...
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    De bouw gaat redelijk traag tegenwoordig, wat spijtig is, maar het is niet anders, er komen allerlei tussenprojecten en een verbouwing 3.0 drong zich op volgens mijn wederhelft met als gevolg dat er weinig tijd en na zo'n verbouwdag weinig zin is om nog veel te bouwen.

    Nu er is wel wat gebeurd hoor, na wat contact te hebben gehad met een 1 op 1 Tug Master, heeft die me ervan overtuigd om een 360° systeem van de trusters te maken maar dit met steering pods.

    Nu de sticks kon ik niet verwijderen omdat ik mijn zender gebruik voor meerdere boten, (de Gry Maritha en binnenkort de T22 voith)

    Ok dan maar aan steering pods beginnen. Ik wilde een systeem dat zeker 360° kon sturen maar daarnaast ook erg scherp was zonder positie fout, ben ik er?

    Wel bijna, ik dag het oorspronkelijke systeem met 2x180° dat heeeeeeel erg scherp stuurde, dut heb ik initieel behouden en gewoon op de nieuwe steeringpod gehangen:

    De pod zelf heb ik gemaakt van wat overschot kunststof terrasplanken omdat deze reeds een mooie donkere kleur hadden het interne systeem betstaat ui 10k pots die vervolgens naar een encoder gaan die een ppn signaal geven naar de trainerpoort toe, wat eigenlijk zoveel wil zeggen dat ik dit op eender welke bestaande zender met een trainerport kan zetten en het werkt.

    Hier de hardware net uit de spuiterij:

    [​IMG]733D4BC6-457D-446D-AE4D-2762D3C9ED65 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]06237CAB-67A9-4002-A06D-A7216E0AC378 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]C06B4839-0F87-4CCF-8ECE-8FBBF0913D14 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]93FB1DEA-5BB7-43DD-81F1-47C426EBD578 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]77F01040-DB2E-4792-870F-E701CD27AE6E by Jan Fabri, on Flickr

    De laatste foto laat zien dat ik ook voor 2 sliders ben gegaan omdat het op mijn zender ontbrak om 2 motoren mooi synchroon te kunnen sturen met voldoende nauwkeurigheid wilde ik al lang 2 lange sliders ergens plaatsen uitbouwboxen zijn een uitgesproken plaats hiervoor.

    Ook wilde ik nog een stuurwiel omdat de originele voiths ook zo worden gestuurd, hier zien jullie hoe ik dit ga zetten op een alg overview:

    [​IMG]41DF0B02-3A92-4A19-A2A9-5BB2F0A3881C by Jan Fabri, on Flickr

    Het wordt wel een impressionabele zender bovenaan ook het 360° FPV scherm. en onderaan moet nog een pot komen met een stuurwiel...
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2021
    Tug.NL en P Voogt vinden dit leuk.
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Jan , denk aan je rug als je dit allemaal rond je nek gaat hangen !!!!
    In iedere geval wel origineel en goed gevonden .
    Groetjes en hou het gezond
    Ronny
     

Deel Deze Pagina