Hey Pim, de Kymodel, brug is perfect om alle maten en al de rest aan te passen ze is oer maar dan ook oerdegelijk, het materiaal is bij het beste dat ik ooit heb gezien, anderzijds moet ik ook zeggen dat de kwaliteit niet heel slecht is hoor, ok het is niet als de brug die er nu is maar met wat TCL kom je toch heel erg ver hiermee denk ik. Nu ik ga ze recycleren in een fantasie barge denk ik.
Nu verder met de bouw, jullie hebben al gezien dat het onderste deel van de cabine min of meer klaar is, het bovenste deel de brug is nu aan de beurt, 1 groot probleem omdat er in de brug 360° beeld is, moet die van binnen ook helemaal worden in orde gezet en dat is moeilijk en veel werk.
Vandaar heb ik aan de orginele snijplaten van Pim veel aangepast, uiteindelijk heb ik een sterke gans open cabine. Ondertussen zit deze te drogen van de "bruine" basis laag, die de binnenzijde heeft gehad.
Het grootste probleem is de ramen, ik weet niet of het jullie al is opgevallen maar als je naar een brug kijkt is deze steeds donker van buiten af, veel mensen lossen dit op door donkerder glas (plexi) te gebuiken.
Nu dit is de realiteit een beetje bij de neus nemen, Sjoerd had mij daarop gewezen, ergens in het begin van dit bouwverslag. De ramen zijn eigenlijk zo goed als doorzichtig mits soms een groene tint tegen de zon.
Nu waarom hebben dan die ramen altijd een donker kleur, wel door de breking van het licht en dus de breking van ons gezichtsveld. we zien een deel van het raam maar door de dichtheid van het glas breekt het gezicht veld altijd weg naar de raam kant en daar zit steeds de zwarte inklemmings rubber, dat geeft dus uiteindelijk dat donker effect van die raam, het heeft mij ook even gekost voor ik dat door had.
Het was door wat testen met verf dat dit uit kwam, ik had een witte rand en een zwarte rand rond een testvester gezet en dat maakte desondanks het zelfde glas een wereld van verschil, bij de ene raam was het cristal bright, en bij de andere zat er precies een donkere folie over. Dit als je onder een hoek naar die ramen kijkt.
Als je dan min of meer recht door de raam kijkt zijn ze beide even helder.
Dat effect moet ik dus in de cabine krijgen.
Nu makkelijker gezegd dan gedaan...
Als test ben ik begonnen met de deuren van de cabine, omdat als ik deze mol, ik ze makkelijk zelf kan hermaken dus de perfecte testcase...
Ook kan je bij de Wrestler zien dat de deuren een zwarte kader hebben rond de ramen, al bij al de beste testcase dus... Doel een super strake deur krijgen.
Hier op het echte model, deze is bijna zo goed als wat ik ga maken

. zie je mooi die zwarte banden aan de binnenkant van de raam, ook de zonnebril rondom de voorruit, (dit is om weerspiegelingen tegen te gaan)
009 by
Jan Fabri, on Flickr
Het stappen plan:
- Brug van binnen Spuiten (bruin ter simulatie van vernist grenen hout)
- Dan het grenen bordes aanbrengen en misschien wat van de zij pilaren bekleden met simuGrenen (geprint)
- Alle ramen voorzien van een zwarte zijcoating, om het donker effect te verkrijgen
- Dan heel voorzichtig de ramen in lijsten en kleven.
- Als deze ramen erin zitten even kijken of alle raam covers goed zijn zodat de ramen geen spray residu krijgen.
- Dan de cabine primen waarschijnlijk een keer of 2 of ik de "zonnebril" afplak voor de witte verf weet ik niet maar ik denk dat het wel beter is dat ik dat doe. (het gevaar bestaat dat ik de glas foie beschadig met de tape natuurlijk)
- Als alles geprimed is kan ik beginnen met de zonnenbril en de oranje hoed. Zwart 1 a 2 coats Oranje ik schat 4, de dikte van de verf zal rond de ramen een heel klein fijn randje zetten dit randje simuleert dan het kader rond de ramen omdat dit in het echt maar 5mm is zou dat dus niet veel meer dan 0,1mm moeten zijn, vandaar ik dit met verf doe, al de andere randen zijn toch steeds te dik...
- Als alle ver erop zit komen de decals en de verf detailles, deze worden met de borstel aangebracht.
- Dan nog 2 a 3 lagen blanke lak om alles mooi in te sealen.
Op deze manier hebben jullie een idee hoe ik dit doe, en wat de gedachte gang is. ik zal proberen stap per stap te posten aangezien ik jullie wat heb verwaarloost bij de basis cabine...
Mochten jullie tips hebben hoor ik die graag, omdat de rest van de boot nu toch echt al wel erg goed gelukt is zou ik dit ook weer heel erg strak willen afronden, laat ons hopen...
CU