Union Wrestler 1:50

Sorry Jan. Vergeten.
Screenshot_20210303-131756_bolcom.jpeg

Nog vergeten te melden , er zijn twee soorten motip , de gewone en de industrial spuitbussen .
Ik verkies de industrial , die zijn nog beter dan de gewone spuitbussen en ze zijn na enkele minuten al meer dan stofdroog .
De industrial is wel ongeveer €1,00 per spuitbus duurder dan de gewone Motip , maar is dit meer dan waard .
Groetjes en hou het gezond
Ronny
www.mothvzw.be

Geen probleem Jan, voor die 12 pinnen, ga je daar niet best gewoon en multiswitch voor gebruiken? die van NVM kan je tot 16 dingen laten doen, ik heb bvb de laatste niet schakelwaarden (15 en 16) gebruikt om direct de zij pinnen samen en de haken samen en alles samen op en neer te doen...

Je kan er ook gewoon een servo lib in zetten en dan stuur je bij elke puls gewoon een servo naar een positie, met eventueel een bepaalde snelheid of als je echt wil een hele sequentie... dan moet je het water niet opnieuw uitvinden? Marten kan je daar ook zeker mee verder helpen.

Ik heb mijn eigen multiswitch gemaakt op de S-bus van de ontvanger van de taranis.
er komt dan niets extra in de zender
Dis kan ik met 2 kanalen bijv.15 en 16, totaal 16 funties uitvoeren.
Ik lees die uit en stuur dan de desbetrefende pin uit met een servo.
Als de pin dan uit staat, staat er meteen geen kracht meer op de servo, waardoor hij niet kan jitteren.
Je kunt hem dan eventueel gewoon met de hand weer naar beneden drukken.
Servo's gaan dus nooit meer stuk.
alles met een 16f628a
Met dit principe kan ik dus 16 keer 8 = 128 functies doen per ontvanger, ( veel te veel om te onthouden)

Jan heb er even over nagedacht maar ik kan me niet herinneren dat ik deze spuitbussen gebruikt heb in combinatie met andere verf, dus ik kan niet zeggen dat dit invloed op elkaar kan hebben.

Groeten Rene.

Ok het bouwverslag heeft even stilgelegen, de bouwwerken eigenlijk ook, althans aan de boot, het huis is wel helemaal gedaan, de to do list was groot... (pffff)
Maar nu komt er terug wat bouwtijd aan...

Ook zou ik eens met de boot moeten gaan varen nu ik daarvoor een club heb gevonden, maar omdat iemand mij had overhaalt een 360° truster sturing uit te werken en ik het moeilijk vond hieraan te weerstaan zijn we daar maar even ingevlogen... Ik ga jullie de hokus pokus besparen omdat daar waarschijnlijk niemand zit op te wachten, maar het werkt al redelijk, er moet nog wat worden bijgesteld en een praktijktest dring zich op, maar dan moet eerst de boot zijn gestabiliseerd en uit getrimd wat nog niet is gebeurd...

Hier een voorbeeldje van de sturing, ze kan ook nog steeds via de stick worden gestuurd (zoals voorheen, blader maar wat pagina's terug hiervoor) ik hben op de zender gewoon een vaarmode bijgemaakt.
Nu is er Classic, 1 stick vooruit/achteruit en de trusters L en R tot 90° dan de VECTOR360° waar de richting van de stick de richting van de truster is, en de uitslag de snelheid van de schroef (Power dus)

En dus een nieuwe mode de "POD-360" waarbij de controle van de trusters gebeurd met de steering pod die aan de zender zitten, deze komen binnen via de trainer poort waarna het door de mixers gaat van de zender... (Je ziet in die externe steering ook 2 grote 60mm sliders en een stuur, dat is voor mijn voith boot zijnde mijn nieuwe project, maar voor alle 2 schoevers kunnen die sliders dienen veel makkelijker dan sticks...)

Daarna ben ik bezig geweest met de brug en de mast samen te voegen, omdat hier meer dan 42 draden doorlopen is dat niet zo heel makkelijk.

Dan moest de brug met de cabine worden vervoegd, dit zijn nog eens zoveel kabels erbij...

Untitled by Jan Fabri, on Flickr

Nu deze morgen heb ik me dan bezig gehouden met de electronica in de cabine, eigenlijk heb ik hier wat overdreven, maar ja...

Hier is de binnenkant zonder de camera installatie, die komt er nog midden in...

In het volgende fragment zie je dat de ramen en de donkere uitschijning naar de buitenkant goed zijn gelukt, Sjoerd had mij hierop gewezen maanden terug omdat ik eerst donkere ramen wilde nemen, nu is het zacht groen getint glas, (dit was goed zichtbaar bij de deuren enkele posts terug) maar het is de zwarte band die het donker raam effect creëert net zoals bij de echte boten... (gelukkig is mijn idee hier helemaal mooi tot uiting gekomen)

Hier nog een "Bridge night view" met interieur, zonder de monitoren en de instrument lichten (die foto's moet ik nog maken)...

En laat mij hier mee afsluiten, nu ga ik alle detailles op de brug maken, dat is de fijnste job die er is...

Hey Jan , dat heb je weer knap voor elkaar gespeeld .
Nu nog afwachten hoe hij vaart met de nieuwe stuurrealisatie .
Je sleutels van de vaarvijver liggen klaar in het clublokaal , laat maar weten wanneer je wil komen varen .
Groetjes en hou het gezond
Ronny

Hey heren,

Juist voor de zekerheid, de grote radar, (S band) draait iets sneller dan de kleine (X band), de grote tussen de 26 en 42rpm en de kleine tussen de 20 en 35 rpm, kan dit kloppen?

Het is een 10ft en een 6,5ft sensor...

Is dit ongeveer correct?

Verdorie Jan, ik wist natuurlijk dat je er heel veel techniek in hebt gestopt, maar als ik de onderkant van je stuurhut zie, krijg ik toch een beetje de kriebels. Nu weet ik wel dat de uitvoerder weet wat wat is maar toch..... Mooie fotoos en filmpjes. Grandioos allemaal. Kijk uit naar een filmpje waarin ze in haar element ligt. Ook de aanpassing van je zender vind ik fantastisch. Keep the pictures coming.

Wat de snelheid van je radars betreft. Zal ongeveer wel kloppen. Alsof er ook maar één iemand is die daarop let als die jou schepping ziet.:kwijl:

Hey Jan , nog een klein detail , als je gaat varen moet je zorgen dat er minstens een stuurman op de brug is .
Spookschepen bestaan in deze tijd niet meer !!!
Voor de rest , alleen maar prachtig , prachtig en prachtig .
Groetjes
Ronny

@sjoerd, @Ronny Bedankt weeral voor jullie leuke input, daarvoor houd ik dit verslag nog bij, omdat ik er toch altijd weer bouw inspiratie van krijg.

De vorige update was ik al bezig met de verlichting, dit is een saaie maar noodzakelijke job als je uiteindelijk een complete boot wil, ok ik geef toe misschien ga ik iets te ver maar laat ons hopen dat dit inspirerend werkt.

Dit is het geworden van binnen:

En wat dichter:

Ok van links boven naar rechts onder, bovenaan links zie je 2 buizen, dat is de Fifi toevoer, dit idee heb ik van JP gestolen, een meester bouwer in de club. daarnaast rechts multiswitch 1 (14schakelingen) dit is voor de mast en de bovenverlichting.
Daarnaast de 2de multiswitch (14) voor alles in de cabine.
Net daaronder heb je de SARlight Servo, links zie je de X8R ontvanger, ik heb nog 3 kanalen over dus als je ideeen hebt?

Rechts van die ontvanger zie je de CAMera zender en de camera switch er zitten 3 camera's in de brug, 150° vooruit en dan L en R de camera's achteraan overlappen elkaar 90° zodat je een volledig achteruit zicht krijgt... (het zou kunnen dat er nog een 2de installatie komt met 3 camera's buiten mocht dit niet genoeg zicht geven...)

Rechts daarvan zijn de verschillende lichtmodules voor de brug en de cabine.

Onderaan vind je de 2 Fifi servo's, de onderste SARlight servo is verdwenen omdat het licht eigenlijk te veel naar achter zou moeten om goed te functioneren, ik heb hier een vreselijk compromis moeten sluiten maak ik hem statisch of niet (want hij was volledig functioneel) maar omdat de hoek om te kunnen sturen meer dan 20° was heb ik het maar gelaten, al wringt het wel wat...

Ok hier een idee van de FPV, je ziet de radar monitors in functie van de radars, ik hoop trouwens dat ze juist draaien en dat het toerental ongeveer correct is (graag jullie input hier) als de linkse radar aan gaat zie je mooi op de FPV de monitor oplichten en ook zo rechts. Inderdaad de monitors staan omgekeerd van de radars waarom, omdat dit op de echte boot ook zo was...

Het 360° zicht is wat lastig omdat ik nog geen films buiten of op het water heb, maar hier zie je de test (stom naar jezelf zwaaien...)

Het is best ok, als de zender wat te dicht is (minder dan een meter) zijn er soms wat scherm storingen heb ik gemerkt, misschien dat een butterfly antenne dat nog oplost...

Ok dan een kort buitenzicht, alle cosmetische afwerkingen moeten nog gebeuren, dat is voor de komende dagen denk ik.

Dit is een voorbeeld van de SeaMATS en de beide JASON FiFi monitoren deze laatste zijn ter ere van Sjoerd omdat hij mij op dit idee bracht :p:p:p. (Normaal spuiten ze net niet op de mast maar het zou kunnen dat dit nog iets moet worden bijgesteld, nu dat is 2sec werk in de zender he...)

Dan nog misschien de de laatste, het testen van alle verlichting en met 28 verschillende lijnen is dat best veel...

Het is te veel om neer te pennen maar alles werkt tot de console lampen toe, enjoy en tot de volgende update...

Jan, Doorgaans draait een lange afstandsradar langzamer dan een voor kortere afstanden. Snelheden zullen zo rond de 20 en 30 omw./min. liggen. Mooi werk! Gr. Klaas.

Dus Klaas als ik jou nu goed begrijp moet de grote langzamer draaien dan de kleine of draai ik het nu om? ik had deze data van de Furuno site, maar ik vond het zelf al wat raar omdat meestal de kleintjes sneller lopen, gelukkig is het gewoon een draai aan een pot en klaar is het... Ik stel het later vandaag nog bij... Bedankt voor de info...

Hallo Jan,
Ongelofelijk knap wat je allemaal werkend voor elkaar hebt gekregen. Met al die elektronica bij elkaar.
Heel veel respect::wave!
Gr. Peter

Jan, Omdat radars voor dichtbij een groter oplossingsvermogen hebben is de scanner groter (langer). Deze draaien zo tegen de 30 omw./min. om het beeld sneller te verversen.
Zeeradars (lange afstand) hebben niet zo'n groot oplossend vermogen, dus kortere antenne en draaien langzamer. Heb geen exacte getallen bij de hand, maar denk dat het ergens tussen de 20 en 25 ligt.
Scheelt allemaal niet zo heel veel, maar de grote draait dus sneller. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Het is echt een pracht Jan. Ook alle bewegende en brandende elementen zijn een klasse apart. Diepe buiging. Klaas heeft je inmiddels de gegevens voor je radars al verstrekt. Klasse. Maar toch ook nog een aanmerking. Ik neem aan dat je het of al hebt gemaakt, maar nog niet gemonteerd, of dat het nog op de to do lijst staat. Ik mis nog de railing op het stuurhuis. Ook de bordessen bij de toegangsdeuren van de stuurhut en de kooiladder naar het stuurhuisdak mis ik. Maar nogmaals, die zal je mogelijk al gemaakt hebben.;)

Het is echt een pracht Jan. Ook alle bewegende en brandende elementen zijn een klasse apart. Diepe buiging. Klaas heeft je inmiddels de gegevens voor je radars al verstrekt. Klasse. Maar toch ook nog een aanmerking. Ik neem aan dat je het of al hebt gemaakt, maar nog niet gemonteerd, of dat het nog op de to do lijst staat. Ik mis nog de railing op het stuurhuis. Ook de bordessen bij de toegangsdeuren van de stuurhut en de kooiladder naar het stuurhuisdak mis ik. Maar nogmaals, die zal je mogelijk al gemaakt hebben.;)

hey Sjoerd, scherp zijn die ogen nog, wel ja er ontbreekt nog heel veel hoor, vandaar ik ook melde dat het cosmetische nog moest worden gedaan, ondertussen heb ik vandaag de de Fifi leiding aan de schouwen gelegd en rond de hoed.

Ik kwam tot de constatatie dat ik 1 van de afvoerleidingen kwijt ben, wat lastig is wat die was in 3 kleuren gespoten, dat is dus zeker 2 dagen werk en zonder die leiding kan ik niet verder... Maar ja hoor, er komt nog heeeeeeeeeeeel veel, hier een deel van de componenten:

Laddders bordessen en zelfs ruitenwissers:

En nog een hoop antennes radars en railing werk, de boot wordt volledig in de zelfde standaard verder afgewerkt anders zou dat aleen maar spijtig zijn, oh ja ook aan de Sjoerd buis ben ik bezig geweest, al klinkt dit misschien wel een beetje raar:

De achterzijde zijde is echt al een plaatje vind ik, hier en daar moet ik wel eens met een penseel langs omdat je toch altijd wat brokken maakt maar het geheel ziet er niet verkeerd uit he?

Jan, Omdat radars voor dichtbij een groter oplossingsvermogen hebben is de scanner groter (langer). Deze draaien zo tegen de 30 omw./min. om het beeld sneller te verversen.
Zeeradars (lange afstand) hebben niet zo'n groot oplossend vermogen, dus kortere antenne en draaien langzamer. Heb geen exacte getallen bij de hand, maar denk dat het ergens tussen de 20 en 25 ligt.
Scheelt allemaal niet zo heel veel, maar de grote draait dus sneller. Gr. Klaas.

Hey Klaas bedankt voor deze extra info, dus dan zat ik wel goed met de snelheden, kijk ik heb het gewoon opgezocht, er staat een S en X band op waarbij de ene 10 voet is en de andere 6,5voet, dit kwam idd perfect overeen, en ik heb gewoon de snelheden uit die data tabel genomen, er zijn er telkens 2 bvb 30-45 en 25 -30 ik heb gewoon te toeren meter erop laten schijnen en hem zo afgesteld. Ze lopen nu 37 en 27 toeren eer mooi middenin... maar ik had het ergens logischer gevonden dat de grote trager zou draaien maar ok ik ben blij dat ik het dan toch goed had.

Heel erg bedankt voor de info, op deze manier wordt het een heel realistisch bootje...

Weer mooi werk jan, met petje voor je af. Dit is modelbouw van de bovenste plank, echt schitterend, doe ik je niet na!
Grt peter

Back