Ok ondertussen wordt het weer eens tijd voor een update, er is best veel gedaan de laatste 3 weken.
Omdat het voor mij zo goed als onmogelijk was de boot uit te lijnen op het water voor alle modules, winch, towingpins, kraan, ankers, cabine en al het andere wat ik niet ga neerpennen, klaar was en ik tochn min of meer een goed indicatief gewicht had, moest d boot nu pas min of of meer worden uitgelijnd.
Deze zomer had hij even in de pool gelegen vooral om de aandrijving uit te testen en lekken te bekijken.
Nu werd het dus tijd om alles min of meer op waterlijn te leggen. ik ga dit doen door toevoeging van loodbolletjes, in de pool heb ik 2 kasseien gebruikt, nu dat was een niet zo elegante maar uiterst functionele oplossen toen.
Nu heb ik "worstjes" gemaakt van loodbolletjes, 300gr per stuk.
Ik had in de zomer reeds gezien dat ik 5,8kg kasseien had en 12 lipo's van 320gr om op waterlijn te zitten dus ik had een goed idee van het gewicht dacht ik...
Eerst alles op de weegschaal, het achterdek, 340gr, de watervalwinch 870gr (ja!!!) de cabine 1040gr (zwaar!), 4 lipo's das samen ongeveer 1300gr, de kraan 310gr enz...
Ja ik begon toen schrik te krijgen dat ze niet wat topzwaar zou worden, vooral met al die functies in de cabine.
Door het mooie weer zit er spijtig genoeg niet veel anders op dan dit in de badkamer te doen.
Voor ze haar badbeurd krijgt eerst een overzicht over wat er nu klaar is en hoe het er uit ziet:
Wel ze is zo goed als klaar buiten nog wat electronica dingen en afstelling werk nu dat duurt uren hoor!
Hier een overzicht op de wasbak...
IMG_5123 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5135 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5125 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5133 by
Jan Fabri, on Flickr
Ze ziet er niet slecht uit als ze daar zo staat vind ik...
(de kraan was niet gemonteerd omdat ik schik had tijdens het testen ze te beschadigen, dek open dek dicht enz...)
Nu die eerste doop was geen echt succes, direct water binnen, bleken er 2 siliconen slagen beschadigt te zijn, waarschijnlijk door het monteren van andere delen, en een paar keer uitgeschoten met een schroevendraaier, wel na vervanging van deze slangen kon ik terug verder... (lastig want ze zaten onderaan de FiFi pompen dus moest er veel worden gedemonteerd...)
Dan kon ze het bad in, en ze lag veeeeeeeeeeeeel te diep, ergens een foute berekening gemaakt van 3kg!
Ok geen ramp 3 kg lood eruit, stom want ik heb gezwoegd en gezweet om dat erin te krijgen.
Na de correctie lag ze goed, er moet niet veel bij eigenlijk, ongeveer 900 gr achteraan, wat logisch is omdat de batterijen vooraal zitten...
Ook zit er nog 300gr compensatie lood bij voor de missende kraan.
Hier ligt ze vredig in het water:
De rest van de update volgt nog ergens dit weekend waarschijnlijk vanavond laat...