Union Wrestler 1:50

Hey Jan, had het kunnen weten natuurlijk. Overigens, dat iemand die zo georganiseerd werkt, een compleet pijpstuk kwijtspeelt is moeilijk te geloven.... Komt vast wel weer tevoorschijn. En jou opmerking dat het er niet verkeerd uit ziet is wel een "understatement". Ik hoop echt dat ik haar ( jou ook hoor) een keer in het echie kan bewonderen. Samen met de Boxer zou het helemaal afmaken. Alhoewel ik een beetje aanmoediging nodig zal hebben om haar naast de jouwe af te meren:(.

Hey Jan, had het kunnen weten natuurlijk. Overigens, dat iemand die zo georganiseerd werkt, een compleet pijpstuk kwijtspeelt is moeilijk te geloven.... Komt vast wel weer tevoorschijn. En jou opmerking dat het er niet verkeerd uit ziet is wel een "understatement". Ik hoop echt dat ik haar ( jou ook hoor) een keer in het echie kan bewonderen. Samen met de Boxer zou het helemaal afmaken. Alhoewel ik een beetje aanmoediging nodig zal hebben om haar naast de jouwe af te meren:(.

Hey Sjoerd, Ja man die afloop pijp ik weet het echt niet de 3 andere zaten mooi bij elkaar, ik weet 100% dat ik ze alle 4 samen had gespoten, ook omdat iets in meerdere kleuren spuiten altijd veel werk is.
het doosje lag mooi op het achterdek maar er zaten er dus maar 3 in, een raadsel, waarschijnlijk als ik het bureau of zo verschuif komt hete wel uit, wel dat is dan voor de volgende bouwer van 1 van de zusters...

Nu om je even te temperen ook in deze zitten fouten hoor, er zijn altijd dingen die strakker kunnen en ikzelf ben eigenlijk ook nooit content met het resultaat maar hete had veel slechter kunnen zijn.
Ik heb wat gokken gedaan, overgens wel berekende gokken zoals bevoorbeeld die ramen we hadden het er een jaar geleden nog over dat je mij echt ontradde om donkere ramen te nemen.
veel hebben mij toen gezegd dat ik met gewone doorzichtige ramen nooit een donkere brug krijgt, wel kijk ze is zo donker als met zwarte plastiek en als je er recht op kijkt is het gewoon daglicht.
Dat zijn van die gokken die goed hebben uitgepakt, al diegene die slecht gelukt zijn liggen in de vuilbak, hahahaha

Over dat afmeren, ik denk dat de boxer zeker een top 3 boot is he, je moet jezelf niet onderschatten ik denk dat er weinig tot geen bouwers zo'n mooie boten produceren dat jij, ik vind het wel spijtig dat je de Sovereign hebt laten gaan.

Maar ik begrijp het 100% dat is een van de reden dat ik 1/50 ben beginnen bouwen, dit produceert nog handelbare boten, en ik moet nu al zeggen dat die Wrestler veeeeeeeeeeeel werk was, ik merk en dat was ook te zien aan het bouwverslag dat ik als het te lang duurt de intresse verlies in het model.

Ondertussen heb ik mij dan ook bezig gehouden met 3 rompen te maken (altans pluggen) voor volgende boten, zijnde een S10_20_30 Voith romp, een 2513RSD romp en de romp van de Zusters Onyx, Pearl, Ruby Emerald en Coral, allen op 1/50. Eerstdaags ga ik daarvan malen maken om dan epoxy rompen uit te trekken.

Nu dit zijn allemaal schepen van 50 tot 70cm voor mij zijn dat leuke hanteerbare maten, die ik als ik ouder ben nog ga kunnen hanteren... Anderzijds als ik die prachtige suppliers van Leen zie...

Ok nu ga ik de verloren en hermaakte afvoer installeren ik dacht vandaag het cosmetische af te hebben maar dat viel straf tegen...

Oh Sjoerd, nog een vraag jij maakt van die mooie cover zeilen, ik zou er een over het compas op het dank van de brug willen trekken, hoe maak jij die?

Weer mooi werk jan, met petje voor je af. Dit is modelbouw van de bovenste plank, echt schitterend, doe ik je niet na!
Grt peter

Hey Peter, bedankt, nu jij moet niet bescheiden zijn hoor jou boot en creaties zijn zeker ook niet van de minste, ik vind het enorm fijn dat mensen creatief uit de hoek komen met allerhande oplossingen, en laat nu net jij een van die mensen zijn!

Je blijft een druk baasje als ik dit zo lees. Dat is meteen een groot verschil tussen jou en mij. Ik krijg het niet voor elkaar om met meerdere projecten gelijktijdig bezig te zijn. Heb zoals je weet ook nog een Smit Nederland 1:50 op de werf liggen. Heel wat aan gedaan tussen de Boxer en de WID in. Nu ligt ze geduldig te wachten tot dat de WID gereed is. Ook heb ik nog een prachtige romp liggen waar ik de Fairplay 32 van wil gaan maken. Maar pas nadat de SN en de WID gereed zijn. Het enige wat ik nog tussendoor doe is het maken van thrusters zoals je weet.
Wat betreft de coverzeilen. Hiervoor gebruik ik aluminium folie wat ik uit de keuken jat. Laat zich prachtig plooien en is goed te spuiten/lakken.

@sjoerd, ja wat heet druk, de baas hier thuis had ook nog haar wensen dus na het zoveelste behang en schilder werk ben ik al gauw weer blij dat ik kan bouwen...

Om even verder in te gaan op je vraag, ik zag dat ik was vergeten de railing te posten, hoe maak ik railingen wel zoals iedereen denk ik, veelal met railing stangen en draad, ik gebruik geen messing zoals de meeste maar nickel zilver, dit is vele malen sterker en veerkrachtiger dan messing en zo blijft beter in vorm. Het nadeel is wel dat het iets duurder is. Solderen doet het min of meer hetzelfde...

Hier de railing:

thumb_IMG_4984_1024 by Jan Fabri, on Flickr

En de trap, naar boven, onderaan heb ik voetjes geplooid om vast te lijmen op de bordes railing van de trap die eronder staat:

thumb_IMG_4985_1024 by Jan Fabri, on Flickr

Dit is allemaal erg fragiele de breedte van de trap is 1cm het materiaal 0,4mm dik als je ernaar kijkt buigt het al dus pas op met kijken anders past het niet meer op mijn boot ;-)

Gisteren avond ben ik dan wat rand animatie beginnen plaatsen eerst alles in het midden en vervolgens naar de buitenkant:

De batterij bakken, en een ontluchter:

thumb_IMG_4997_1024 by Jan Fabri, on Flickr

Je zag ook dat de stuurboord railing er al stond, en de SATcom, al je goed kijkt zie je ook alle leidingen die van elke sensor komt in een doorvoer buis naar beneden gaan.

thumb_IMG_4999_1024 by Jan Fabri, on Flickr

Tegenwoordig trek ik foto's en films met mijn telefoon dus alles zou scherper moeten zijn, de software maakt zelfs van deze kluns een goede fotograaf :p:p:p. Trouwens je kijkt er zo over maar zie je ook dat in de afvoer van het dek naar de pijp echt wel een gat zit, details he...

Aan de andere kant de 2de Satcom, met doorvoer, en de inverter, met aansluit paal. deze moeten nog geplaatst worden maar dat gaat samen met de railing omdat de kabel onder de railing door moet.

thumb_IMG_5001_1024 by Jan Fabri, on Flickr

Achteraan zie je nog een gele paal waarop vroeger een 3de SATcom zat tegenwoordig staat die op de mast, en wordt de paal niet meer gebruikt, de paal staat nog los, als je goed kijkt heb ik een verfschilfer af het dak gekraakt door dit gat te boren (origineel had ik deze paal over het hoofd gezien...) Nu het zou kunnen dat ik deze paal nog ga misbruiken voor een extern camera systeem zeker nu ik toch 3 kanalen over heb in de cabine...

thumb_IMG_5002_1024 by Jan Fabri, on Flickr

Ook heb ik (op aanraden van Sjoerd ;-) de trappen maar gezet, deze zijn met schroefjes vast gezet zodat ze weer weg kunnen, ik had ook bang dat de lijm misschien wel eens de verf zou kunnen lostrekken anders.

thumb_IMG_4986_1024 by Jan Fabri, on Flickr

En de andere kant:

thumb_IMG_4987_1024 by Jan Fabri, on Flickr

In vooraanzicht:

thumb_IMG_4989_1024 by Jan Fabri, on Flickr

En voor de detail klievers (zoals ik):

thumb_IMG_4990_1024 by Jan Fabri, on Flickr

En natuurlijk de veiligheid markeringen anders zaagt de verzekering weer...

thumb_IMG_4992_1024 by Jan Fabri, on Flickr

En om af te sluiten nog een overzichtje van de voorkant de ruitenwissers zijn er ook nu:

En als afsluiter een overzicht van de achterkant, ook met de ruitenwissers en alle afvoerbuizen nu, het was de rechter die hermaakt is, de linker zie je niet goed want die wordt bedekt voor een deel door die doorvoer leiding, de Wrestler heeft deze maar ik zie ze niet op de zusterschepen staan dus vraag mij niet waarom, anderzijds is het maar weer een extra detaile he...

Tot de volgende update enjoy...

Laatst bewerkt:
Hey heren, doen jullie normaal de deuren van de brug open of dicht? ik moet ze lijmen (en wil ze niet werkend maken).

Hey Jan , als je graag aan de kant ligt mogen ze open .
Maar als je gaat varen zou ik ze dicht doen , dat doen de echte boten ook , zoveel mogelijk de deuren dicht .
Zet nog een stuurman of kapitein op de brug , met een tas koffie in de hand , is helemaal af dan .
In ieder geval , knap gedaan , met de juiste achtergrond zal hij moeilijk van de echte te onderscheiden zijn .
Groetjes
Ronny

Maar als je gaat varen zou ik ze dicht doen , dat doen de echte boten ook , zoveel mogelijk de deuren dicht .
Zet nog een stuurman of kapitein op de brug , met een tas koffie in de hand , is helemaal af dan .
In ieder geval , knap gedaan , met de juiste achtergrond zal hij moeilijk van de echte te onderscheiden zijn .
Groetjes
Ronny

Bedankt Ronny, ja hij is nu wel bijna af moet ik zeggen, de deuren er nog in, ik ga proberen hem nog eens binnenin te stofzuigen voor ik hem toe plak.
Daarna denk ik nog een dag of 2 nodig te hebben om alles in de zender juist te stellen. En dan de trim nog he...

Met wat geluk is hij voor juni helemaal klaar, maar goed ook want hier is net een kleine Fairplay binnengevallen voor wat aandrijfwerk.

Ok ligt mijn eigen T22 stilaan te wachten om als project te worden opgestart... De plug voor de romp is allesinds af het is mijn eerste helemaal zelf gemaakt dus dat gaat nog wat geven vrees ik:

thumb_IMG_4894_1024 by Jan Fabri, on Flickr

thumb_IMG_4896_1024 by Jan Fabri, on Flickr

Nu als de romp zo goed is als de plug ben ik al tevreden, bij tijd zal ik hier wel een nieuw topic voor aanmaken denk ik...

Hey Jan , welke Fairplay is er binnen gevaren ?
Plug ziet er mooi egaal en glad uit , met genoeg losmiddel moet dat perfekt lukken .
Het enige wat problemen kan geven is die vin , als je de mal uit één geheel maakt tenminste .
Als je ze in twee deelt is die vin ook geen probleem .
Groetjes
Ronny

Hey Ronny, het is een FP X (niet van mij) die een nieuwe ASD 360° sturing krijgt, het resultaat gaat 100% professioneel zijn zoals in de echte boten, het is dan ook voor een echte TUGmaster. (Nu je kent hem wel denk ik...)

Het lossen van de mal, tja dat gaan we zien, ik ga dat gewoon met perslucht losblazen, die vin, je ziet dat niet meteen maar die loopt wel conisch ze is aan de inplanting 3 mm dikker dan aan de tip dus zodra ze lost is het ok...
Ik denk dat ik het met was ga doen als ik dat dan in de zon of in heet water leg moet dat toch ook gaan, een dubbele mal voor 1 romp tja het kan wel maar ik denk dat het wel gaat lukken met 1 vaste, dit is trouwens niet de enige plug die ik de laatste maanden heb gemaakt ik heb hier ook een Ruby en een 2513 op 1/50, ik ben even heel snel geëvolueerd in het rompen bouwen moet ik zeggen... (alles op 1/50)
Bij tijd komt dat wel eens mee naar de vijver...

Groetjes
Ronny

Behalve dan dat de echte maar 1 dag ( bijna) zo mooi is geweest. Deze Wrestler is echt enig in zijn soort.

Eigenlijk ben ik wel blij dat ze bijna gereed is. Het valt voor mij en ik neem aan voor vele anderen, niet mee om iedere keer weer de juiste woorden te vinden om te laten weten hoe bijzonder dit verslag is. Zit elke keer te zoeken of er nog iets is aan te merken en doe dat met veel plezier. Maar eerlijk is eerlijk, het blijft mieren n****n. Super prestatie Jan. Kijk uit naar je volgende project.

Hey Jan , dan zal het de nieuwe FP10 zijn , de oude heeft geen al te nieuwe technieken !!
Groetjes
Ronny
Fairplay X oude.jpg
fairplay 10 nieuwe.jpg

Hoop niet dat je het me kwalijk neemt Ronny, maar de oude vind ik vele malen mooier. Niks ten nadele van de hedendaagse techniek. Die is indrukwekkend, maar die oudere schepen zat veel meer lijn in. Zullen ook hun beperkingen hebben gehad. Heb in ieder geval de ontwikkeling meegemaakt. Was als 10-jarige nogal onder de indruk van de Letzer en Gerling boten in Antwerpen. We schreven toen 1955. Gr. Klaas.

@Ronny het is idd de nieuwe FP X die een 360°ASD krijgt, met bijhorende zender modificatie, dit sluit da ook direct aan bij mijn allerlaatste zender mod. die ik zelf heb doorgevoerd,

Wat is er nu juist gebeurd, wel ik heb aan de Taranis de 2 zijvleugels vervangen door een uitbouw die momenteel 7 kanalen, of beter stuurinputs bevat.
Met arduino is een encoder ontwikkeld die het signaal van deze pots omzet in een PPm trein die naar de trainerpoort gaat.
Hiermee Zijn dan 2 360° steeringpots geheel naar het originele uiterlijk van de zender gemaakt.
Ook heb ik aan de rechter kant direct 2 lange sligers van 60mm voorzien om te fungeren als gashendels voor conventionele boten en als Voith aandrijving, het stuurwiel van de Voith ziet u links op de uitbouw staan. Ook is er een Fpv aangebouwd met 2 interne ontvangers, deze geeft het beeld vanuit de stuurhut weer. (dit film ik nog wel eens goed voor jullie het werkt beter dan perfect!)

Dit is de zender ik denk dat hij desondanks de grote aanpassing best mooi is gebleven, imposant is het zeker. Wat data, hij heeft momenteel 32ch (dus 32 servos) en 56 schakelingen (On/Off)

de Fpv mount:

Untitled by Jan Fabri, on Flickr

En de volledige zender:

Hebben we hiermee overdreven, zeker en vast maar je kan nu echt wel alles doen wat je kan bedenken...

@klaas, ja dat is de eeuwige discussie zeker wat is mooier wel ik ga me er niet over uitspreken, toen ik nog een klein mannetje was kreeg ik het helemaal warm van het zien van een President Hubert, nu lijkt dat gewoon een oude boot.

Kijk naar de Concorde, bestaat er iets mooier op de wereld? Vandaag de dag is alles in teken van efficiëntie, op elk vlak (misschien politiek niet...) en ja de moderen boten, vliegtuigen, auto's zijn efficiënter dan 30 jaar geleden, velen vinden ze blokkendozen, wel ja smaken verschillen zeker. Op ergonomie en efficiëntie zijn er mijlpalen verzet de laatste 20a 30j, de volgende 20 a 30j lachen ze met deze boten waarschijnlijk.
Maar volgens mij is het altijd zo geweest en gelukkig maar anders zat ik hier nu niet te typen maar was ik in mijn grot vuur aan het maken om daarna een mooie tekening op de wand te kunnen zetten...
Genoeg nostalgie nu want dat is een eindeloos verhaal.

Laat mij even neerpennen wat er nog is gebeurd aan de Union Wrestler, zoals gemeld heb ik de cabine afgewerkt, alle relingen en radars staan er nu op. Er is 1 radar support wat op de echte boot niet meer wordt gebruikt, wel ik heb deze ook leeg gelaten, mocht er in de toekomst iets op komen te staan zal ik dat zeker bijvoegen...

Dus de delen zitten er op en de deuren zitten er in. Trappen zijn aangesloten morgen nog met wat verf langs sommige details en dan is het gedaan met de cabine, ze is dan zo goed als af de dame...

Hier een paar beeldjes:

En nog een overzichtje:

Voila wat moet er nu nog gebeuren, een beetje bijwerken met verf, dat moet ik alles eens wegen, en het nodige lood toevoegen, dan moet ik de boot balanceren dat is nog wel wat werk en hier en daar moeten nog wat functies worden aangesloten. De rookmachines zitten er ook nog niet in omdat ik niet zeker ben dat ik dat ga doen.

En de kraan moet nog worden geplaatst dat is voor de komende dagen, maar voor het einde van de maand is ze zeker af.

Tot de volgende Cu

Hoop niet dat je het me kwalijk neemt Ronny, maar de oude vind ik vele malen mooier.
Hey Klaas , ik neem je dat helemaal niet kwalijk , de oudere sleper waren mooier .
Ikzelf ben bezig aan een renovatie van de Martine Letzer , iemand had hem laten vallen (is geen kleintje , 130cm lang) en de romp was stuk , schroef en roer stuk , delen van de bovenbouw stuk , enz....
De romp heb ik al helemaal terug in orde gekregen , nieuwe schroefas , nieuw kokerroer , verschansing hersteld en nu ben ik bezig met de opbouw en de onderdelen op het dek .
Nog wel een hoop werk maar hij komt terug in orde in alle glorie .
Groetjes
Ronny
DSCN3259.JPG
DSCN3298.JPG
DSCN3377.JPG

Hehe Jan , je hebt jezelf weer overtroffen , zo'n prachtig resultaat .
Ik kan alleen maar proficiat zeggen , zo'n mooi gebouwde boot kom je nergens tegen , zeker niet op die schaal .
Ik ben benieuwd om hem in het water te zien , dat gaat ook een mooi beeld geven .
Groetjes
Ronny
PS , ik heb de zender van Steve met zijn uitbreidingen ook gezien .

Ok ondertussen wordt het weer eens tijd voor een update, er is best veel gedaan de laatste 3 weken.

Omdat het voor mij zo goed als onmogelijk was de boot uit te lijnen op het water voor alle modules, winch, towingpins, kraan, ankers, cabine en al het andere wat ik niet ga neerpennen, klaar was en ik tochn min of meer een goed indicatief gewicht had, moest d boot nu pas min of of meer worden uitgelijnd.

Deze zomer had hij even in de pool gelegen vooral om de aandrijving uit te testen en lekken te bekijken.

Nu werd het dus tijd om alles min of meer op waterlijn te leggen. ik ga dit doen door toevoeging van loodbolletjes, in de pool heb ik 2 kasseien gebruikt, nu dat was een niet zo elegante maar uiterst functionele oplossen toen.
Nu heb ik "worstjes" gemaakt van loodbolletjes, 300gr per stuk.
Ik had in de zomer reeds gezien dat ik 5,8kg kasseien had en 12 lipo's van 320gr om op waterlijn te zitten dus ik had een goed idee van het gewicht dacht ik...

Eerst alles op de weegschaal, het achterdek, 340gr, de watervalwinch 870gr (ja!!!) de cabine 1040gr (zwaar!), 4 lipo's das samen ongeveer 1300gr, de kraan 310gr enz...
Ja ik begon toen schrik te krijgen dat ze niet wat topzwaar zou worden, vooral met al die functies in de cabine.

Door het mooie weer zit er spijtig genoeg niet veel anders op dan dit in de badkamer te doen.
Voor ze haar badbeurd krijgt eerst een overzicht over wat er nu klaar is en hoe het er uit ziet:

Wel ze is zo goed als klaar buiten nog wat electronica dingen en afstelling werk nu dat duurt uren hoor!

Hier een overzicht op de wasbak...

IMG_5123 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_5135 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_5125 by Jan Fabri, on Flickr

IMG_5133 by Jan Fabri, on Flickr

Ze ziet er niet slecht uit als ze daar zo staat vind ik...

(de kraan was niet gemonteerd omdat ik schik had tijdens het testen ze te beschadigen, dek open dek dicht enz...)

Nu die eerste doop was geen echt succes, direct water binnen, bleken er 2 siliconen slagen beschadigt te zijn, waarschijnlijk door het monteren van andere delen, en een paar keer uitgeschoten met een schroevendraaier, wel na vervanging van deze slangen kon ik terug verder... (lastig want ze zaten onderaan de FiFi pompen dus moest er veel worden gedemonteerd...)

Dan kon ze het bad in, en ze lag veeeeeeeeeeeeel te diep, ergens een foute berekening gemaakt van 3kg!
Ok geen ramp 3 kg lood eruit, stom want ik heb gezwoegd en gezweet om dat erin te krijgen.

Na de correctie lag ze goed, er moet niet veel bij eigenlijk, ongeveer 900 gr achteraan, wat logisch is omdat de batterijen vooraal zitten...
Ook zit er nog 300gr compensatie lood bij voor de missende kraan.

Hier ligt ze vredig in het water:

De rest van de update volgt nog ergens dit weekend waarschijnlijk vanavond laat...

Back