Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben, en vele met mij weet ik, is hoe je de "spindel" voor de reepgeleiding gemaakt heb.... ?
Hey Adam, Ja dat is de hokuspokus he... Wel mijn reepgeleiding heb ik gemaakt tijdens een opendeurdag, lang heel lang geleden werkte ik in de automatisatieinterfacing van verspaning machines en robotten.
Op een gegeven moment kreeg ik een uitnodiging van een oude werkgever voor een opendeur, daar wat oude collega's tegen het lijf gelopen. Na een gezellig onderonsje mocht ik wat met de machines ter demo spelen, het aangename aan het nuttige gekoppeld. dit was op zo'n nieuwe machine minder dan 3 minuten programmeer werk en 28sec freeswerk op een 5 asser zo ben ik daar dus aan geraakt.
Wat voor vele andere hier op het forum wel mogelijk zal zijn is het volgende, de meeste draaibanken hebben een langs voeding, veel van deze draaibanken hebben op de langssnaar aanslagen om de automatische voeding te togglen (omkeren) je zet de aanslag op de juiste plaats en de automatische voeding schakelt om van links naar recht (terugloop).
Als je zo'n 2'de aanlag hebt of maakt (bij mij thuis is dit gewoon een vierkant blokje op mijn Myford(je) 10) kan je de voeding in een loop sturen.
Dan is het kwestie kwestie van de spoed te bepalen, bij mij is dat 9 op 29mm dus 4,33 per omw, en dat in te stelen.
Als je dan een dunne steekbeitel neemt en slijpt vervolgens de voorste en achterste vrijloop hoek weg in mijn geval tot 35° dan heb je een begin, Je kan ook gewoon een inwendige steekbeitel nemen en deze onder een hoek van 35° draaien maar dat heb ik niet thuis... Dan is het net als schroefdraad snijden maar op het einde van de draad draai je de beitel niet uit! Je zet gewoon weer 0,05 aan tot je op diepte bent ongeveer 1mm
In messing werkt dit heel goed onlangs zelf thuis getest mocht ik ooit aan een andere sleper beginnen (Walcheren) maar ik had de juiste maten nog niet.
Ik hoop dat je met deze summiere uiteenzetting iets bent anders hoor ik het nog wel...
Verder met het verslag,
Wel er is niet heel veel meer gebeurd, links en recht kwam er wat werk tussen, ik ben vooral aan de cosmetische kant bezig geweest, en eerlijk dit vreet tijd maar dat kent iedereen hier wel.
Ik ben verder gegaan met het moto: alles wat beweegt of werkt wordt in messing of metaal gemaakt het cosmetische in styreen, ik heb de remmen van de drums gemaakt, even speelde ik met het idee om ze werkend te laten maken maar dit kost mij veel te veel kanalen en aangezien de aandrijving via een worm gebeurd, men weet dat deze slecht 1 aandrijfrichting heeft (enkele worm) en dus bij motor stop automatisch een rem wordt! dus heb ik de rem-ringen gewoon vastgezet, deze moeten nog wel worden gedetailleerd. ook heb ik een aantal connectors gemaakt en gesoldeerd...

En dit is het dan ongeveer, structureel is alles klaar nu volgende cosmetische ingrepen...

Alles werkt heel behoorlijk zonder stremming of dergelijk, de beide wormen moeten wel afgesteld worden op elkaar, in het begin had ik de drijftandwielen vast gesoldeerd, dat ga ik dus nog maar bij 1 tandwiel doen, het ander word waarschijnlijk een teflon wiel wat ik wat kan bijstellen maar ik heb ook een messing gedraaid met een m1,4 knelschroefje maar ik heb wat schrik dat dat niet lang zal leven... nu in het aller slechtste geval lijm ik het gewoon vast met zap...
Hoe heb ik nu de aandrijving van dit alles gedaan, na wat denk werk zo:
De draad die ik besloten heb te gebruiken is 1,5mm, ik weet het iets te dik maar de 1mm versie vind ik visueel niet echt ok, ik heb lang getwijfeld maar dit is het mooiste zo...
de trommel is 39 breed dat geeft 39/1,5 dus 26 windingen per laag. ik heb de reepworm met 9 gangen gemaakt dus moest ik een 26/9 verhouding hebben. zowel de drijver van de DRUM en de drijver van de WORM zijn Z10 (10 tanden dus) ik heb daar mijn verhoudings tandwiel tussen gezet (eerst een aandrijfverhoudings tabel gemaak Excel) e vervolgens gewoon een passend tussen tandwiel gezet...
Allemaal heel simpel dus, nee dat was het echt niet, het heeft mij 2 tot 3 dagen gekost dit allemaal mooi en soepel op orde te krijgen maar ja
De tabel:

En het mechanisme, volgens mij mooi fijn en minimalistisch zo waarschijnlijk failsafe... nu of ik er echt 60 Ton mee ga slepen daar vrees ik voor

[url=https://flic.kr/p/2ibaz1P]

Enkele kleine dingen zoals schroefjes in de doppen van de kabelgeleider voor de reep pinnen en een gaatje hier en daar bijboren, ook moeet er nog ergens een 1mm plaat af maar voor de rest is dit klaar en im ben zelf verbaast ze wijkt geen 1mm af van de schaal (buiten enkele mechanische afwijkingen natuurlijk).
Dan het opsmuk werk styreen dus, dit is nog lang niet klaar maar na 1 avond had ik dit:
[url=https://flic.kr/p/2ib77fG]

[url=https://flic.kr/p/2ibaz37]

Dit is nog in ruwbouw de naden moeten nog worden opgevuld en het geheel moet nog worden geschuurd, ook moeten alle leidingen en alle bouten en toebehoren nog worden aangebracht, dit is nog wel een week of 2 werk vrees ik dus verwacht niet meteen een update...
Zo Ik hoop dat jullie het ook leuk vinden ik ben er zelf wel heel erg blij mee ze is veel beter gelukt dan ik me had voorgesteld.
Oh ja bijna vergeten, ik heb ook een automatisch stop en einde draad detectie op de Reelwinch gezet, anders bestond het gevaar dat de draad volledig werd opgetrokken en uit de reepgeleiding slipte, dus nu stop de Trommel mooi als de "Mof" (hoe heet dan ding op het eind van de staalkabel?) aan de reep geleiding komt, en ook zodra ik aan de laatste laag draad op de trommel kom.
De andere trommels hebben dit niet nodig omdat er geen echte restrictor voor de trommel zit... Foto's hiervan komen nog wel...[/url][/url][/url]