Ok stilaan tijd om maar weer eens te updaten.
Er moet namelijk nog heel veel gebeuren in het begin van de week zijn we maar terug gaan primen, wat schuren, wat plamuur, je kant dat wel het leukste werk ter wereld.
Bij deze:
IMG_5230 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5231 by
Jan Fabri, on Flickr
En dan maar weer primen tot we er zowat mee kunnen leven.
na nachten wakker the hebben gelegen van Sjoerds opmerking dat de Wrestler een verlengde FIFI buis heeft/had tot op het achterdek was ik moreel verplicht dit aan te passen, het zou anders leiden tot een psychiater bezoek en laat dat echt niet de bedoeling zijn

.
Nu dat was wel wat werk om eens na te denken hoe we dat stevig zouden bevestigen, en toch helemaal deelbaar maken, die FiFI buis loopt tenslotte tot op het achterdek naast de mainwinch.
004 by
Jan Fabri, on Flickr
Dit is het deel aan de cabine, het deel op het achterdek komt later, de connectie zal gewoon los zijn, maar ik zet in de onderste buis een conus zodat deze makkelijk de andere gecentreerd en het geheel "mooi" aansluit.
Dit is het:
IMG_5234 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5232 by
Jan Fabri, on Flickr
Dan waren de priming werken wat gevorderd, en konden we verder met de detaillering van de romp:
IMG_5236 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5237 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5239 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5241 by
Jan Fabri, on Flickr
Veel detailles en er moest nog wat gebeuren:
De frontfender zat te diep dus moest er een "spacer" op deze maar aangebracht voordat het laatste kleur erop zit:
IMG_5243 by
Jan Fabri, on Flickr
En er moesten nog wat treden worden aangebracht, deze zitten iets verlaagd niet zoals bij de Boxer weeral zo'n minuscuul verschil wat dit schip toch net dat beetje anders maakt.
Je ziet ook de gaten van de handrailing deze is ondertussen in de "spuitshop" vervelend want ze zitten een deel onder de waterlijn en een deel ervoven dus weeral 2 kleuren, dit hebben jullie nog tegoed.
IMG_5244 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5244 by
Jan Fabri, on Flickr
Ik zie nog wel wat kleine oneffenheden maar dat wordt naderhand toch gemaskeerd door de stoot banden die erop komen, deze zijn er ondertussen en ik moet zeggen ze zijn meer dan schitterend, nu moet ik nog bekijken hoe ik deze ga monteren. Ik was even op Sjoerd's verslag gaan kijken hij heeft het met een soort van velgen gedaan, dat wil ik niet, dan zie je niet dat de band echt "hangt" nu echt hagen ga ik ook niet doen zeker niet want dan zijn de kettingen altijd stuk, ik ga er een dikke koperdraad in zetten denk ik en aan de binnen kant vastlijmen zodat je er totaal niets van ziet, dit komt nog wel in een latere posting, binnen een jaar of zo...
Dan het volgende grote project, allee niet echt groot maar voor mij een moeilijk project vooral om het mooi en strak te krijgen, ik ben niet in het bezit van een freesmachine of boormachine met coordinaten tafel laat staan digitale readout, een Dremel met een bouwvallig boorstandje en een kleine maar supergoed Myfordje is alles wat ik bezit van "fancy" tools.
Probeer dan de cargorails die je op de foto boven ziet maar eens mooi te boren dat is geen sinecure geloof mij. Nu met wat fantasie heb ik mijn Myfordje dan maar omgebouwd naar een freesmachine.
Ik moet zeggen buiten het feit dat dat wel wat werk was is het zeeeeeeer goed gelukt, eigenlijk kan ik nu heel correct boren (op 1 micron, het zijn vreselijk nauwkeurige bankjes) en zelfs frezen.
Naar de toekomst toe bied dit zeer veel perspectief, genoeg geleuterd
Dit heb ik van de cargorail gemaakt:
IMG_5251 by
Jan Fabri, on Flickr
De buisjes zijn bovenaan 4mm de tussenliggers 2mm en de onderste 1mm al die Picolo tubes zijn zeer goed gelukt het solderen was ook nog wel een werkje: eerst een dryfit:
IMG_5250 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5249 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5252 by
Jan Fabri, on Flickr
Hier zie je ook de bevestiging methode, in elke buis zit een M2 draadeind, het geheel wordt vastgeschroefd aan het achterdek, deze cargorail zal dan ook als "handvat" dienen om het dek er in en uit te halen.
En daar kwam ik in de problemen, Sjoerd had het waarschijnlijk als gezien 20 posts geleden of zo. mijn achterdek is deelbaar in 2 delen, omdat ik dan veel plaats heb om "in" de boot te kunnen werken.
Nu het voorste deel valt over het achterste met de mainwinch supportplate, maar ook de tuggerwinches komen 2mm met de draad ogen over het houtgedeelte, lang verhaal kort gemaakt het dek kon dus niet zomaar open en dicht op een makkelijke manier. ik heb er dan de zaag maar ingezet en het 1 sectie korter gemaakt, mijn volgede posting doe ik dit even uit de doeken, het ligt nu in de kelder met een nieuwe verflaag erop (ondertussen al 4lagen) Zeg hebben jullie dat ook dat je alles 4 tot 8 lagen moet geven voor het min of meer ok is?
IMG_5255 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5257 by
Jan Fabri, on Flickr
En al de rest van de Rails:
IMG_5260 by
Jan Fabri, on Flickr
Er moet nog veel worden geschuurd en gevijlt maar je hebt het idee.
IMG_5260 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5259 by
Jan Fabri, on Flickr
IMG_5261 by
Jan Fabri, on Flickr
Hier zie je hoe het dek bevestigd wordt op de romp naderhand. de achterste draadgeleiders daarin komt een inbus M3 zodat deze kunne draaien en werken, de voorste daar gaat een draad eind in die in een "moer" komt in het dek, door dit aan te draaien zit er spanning op het dek en hoop ik dat de rubber het achtedek dicht klemt.
Het idee is er de praktijk wijst wel uit of het werkt, het achterdek is wel heel stijf geworden door de cargorail en de 2mm alu plaat onder het hout dus ik dankt dat dat wel gaat lukken.
En dan het eindresultaat voor de spuiterij (waar ze nu ook al weer 4 lagen hebben)
IMG_5263 by
Jan Fabri, on Flickr
Voila een weekje corona werk, ik hoop nu stilaan wel wat te kunnen gaan werken als er nog een firma is om naar terug te keren maar ja, anderzijds vrees ik nog wel tot september of oktober thuis te zitten.
Het voordeel is dan wel dat de boot waarschijnlijk af zal zijn.
Zodra de kleur op de romp zit is het grootste werk achter de rug en vanaf dan wordt het enkel nog maar leuk.
Tot de volgende update Bye...