Upgrade Tugboat 686

Snellader, of langzaamlader Menno? Heb je een lader die eventueel eerst kan ontladen? En als het weer het toelaat kijk dan eens in het schip en meet de bedrading door met de meter op weerstand (laagste waarde). In principe mag je (haast) geen weerstand meten. En hopelijk krijg je het lek boven. Gr. Klaas.

Natuurlijk heb je gelijk.
Meten is weten.
Maar ik ga niks vinden.
Kán niet.
Ennn.
Ik krijg hem niet open.
Het gat van de schroeven is slechts breed genoeg voor een horloge schroevendraaier.
En daarmee kan ik niet genoeg kracht zetten.
Grumpff.

Nou ja, verzinnen we vast ook wel weer wat op.

De oplader betreft deze:
images.jpg

Andere kleur, ander merk, maar zo een is het.

Laatst bewerkt:
Met vereende krachten de boot open gekregen.
Ik bootje vasthouden en schroevendraaier aandrukken en de ander met een tang draaien.
Even dacht ik dat de "pang" die ik hoorde het breken van het schroefje was, maar het bleek het losschieten ervan.

Ander batterijpack rechtstreeks op de ontvanger aangesloten en alles werkt.

Schakelaar doorgemeten: ok.
Stekkertjes: niets aan te zien.

Kunnen batterijen stuk gaan van solderen?
Want dat is het enige dat nog kan: kapotte batterijen...
(Ondanks dat ze 5+V geven o_O)

Als je met solderen batterijen te lang warm stookt kan er inwendig iets beschadigen. Maar het is altijd gissen welke cel het loodje heeft gelegd. Zou ze één voor één belasten en zien wat de spanning doet. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hmm, mja..
Vijf nieuwe batterijtjes aan elkaar bakken is minder werk, vermoed ik.
Jammer genoeg al niet meer in het assortiment bij Aldi, zoals een paar maanden geleden.

Dan scheur je toch even naar de Action? 1 Euro per stuk (4 x 800 mA voor €3,99). Gr. Klaas.

Wist niet eens dat die dat hadden.
Is dat wat dan?
Ik kom er met Action doorgaans na enige tijd altijd achter waarom iets zo goedkoop is.

Geen idee of GP nog is wat het vroeger was. Af en toe heeft Lidl het merk Tronic in de aanbieding. Bij Ikea heb je ze ook voor dezelfde prijs. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
batterijtjes aan elkaar bakken
Dat is nou net het probleem wat Klaas ook al vermeld heeft:
NIET BAKKEN, zo snel mogelijk solderen zodat de cellen niet te heet krijgen.
Enkele soldeertips:
- eerst de contactpunten opschuren (met heel fijn schuurpapier of een glasvezelpen,
- dan de contactpunten met een zo warm mogelijke bout vertinnen (kort contact),
- dan de voorvertinde verbindingsdraadjes aan de contactpunten solderen (in principe kan dit dan zonder bijkomend tin toe te voegen)

Succes

Laatst bewerkt:
Dat is nou net het probleem wat Klaas ook al vermeld heeft:
NIET BAKKEN, zo snel mogelijk solderen zodat de cellen niet te heet krijgen.
Enkele soldeertips:
- eerst de contactpunten opschuren (met heel fijn schuurpapier of een glasvezelpen,
- dan de contactpunten met een zo warm mogelijke bout vertinnen (kort contact),
- dan de voorvertinde verbindingsdraadjes aan de contactpunten solderen (in principe kan dit dan zonder bijkomend tin toe te voegen)

Succes
Conform deze tips uitgevoerd.
(Echt.)

Wat ook helpt, een zo groot (in vermogen) mogelijke soldeerbout.
Als je de keuze hebt tussen 15 en 150 W neem je die van 150.
Met een zo grof mogelijke punt.
De warmte moet op voorraad zijn in de punt.
Met een klein boutje moet het boutje gaan bij warmen, en is het contactmoment te lang waardoor er teveel warmte wegvloeit in de achterliggende batterijmassa.
Met kans op schade in de batterij en slechte verbindingen.

Ik soldeer SMD op printen zelfs nog met een beitelpunt van 3 mm en 50W.
Puur omdat je dan snel kan solderen omdat de warmte opgeslagen in de punt voldoende is om te vloeien zonder dat de punt afkoelt.

Laatst bewerkt:
Met mijn 80 Watt soldeerbout "bak" ik ook accucellen met de einden aan elkaar. Schuren, vertinnen, accu's in de gleuf van de snijplank, bout er even tussen, dan bout weg en cellen tegen elkaar drukken. Gebruik daarbij wel een veiligheidsbril, opdat je geen spettertje tin in je oog krijgt. Gr. Klaas.

Ja, de 80 Watts bout is een rudiment uit 1977 toen ik van blik een zandbak bouwde om mijn Bugsier aan het werk te zetten. Helaas een keer met een reparatie S-39 gebruikt. De dampen zijn aan de binnenkant tegen de huid neergeslagen en later vielen er heel kleine gaatjes in de romp. Keek het eerst aan als muggenstront. IS naar de stort gegaan. Vond het wel jammer, want het was geladen met 14 straatklinkers een mooi sleepobject. Gr. Klaas.

1977 Taurus.jpg

Nou, als alle problemen zo gemakkelijk op te lossen waren...

Ik had de batterijen met zo'n supersonische alleslader opgeladen, die dus na een minuutje al aangaf dat ze vol waren.

Dan maar even een paar uur aan een 30+ jaar oude Graupner lader.
Wie wat bewaart...

En jawel.
Hij doet het weer.

Go figure.

:D als je ouderwetse accutechniek gebruikt, moet je daar ouderwetse laadtechniek tegenover zetten, Menno...

En altijd: "first rule out the obvious".
In de tijd dat dit soort batterijen gewoon de manier waren om je bootje van stroom te voorzien, had ik hem aan die lader gehangen.

Toch vreemd dat die superdepuper lader dit niet kon.

Toch vreemd dat die superdepuper lader dit niet kon.
Daar kan ik pas wat van zeggen als ik weet wat voor lader het is, maar in de kern van de zaak kan een lader NIET méér doen, dan wat JIJ hem vertelt dat ie moet doen.
Het ding kan niet ruiken wat er met je accu aan de hand is, of wát voor accu het eigenlijk is.

Klopt helemaal.
En het "probleem" van dat ding is dat je hem dat ook allemaal kan / moet vertellen.
Soort batterij, laadstroom, of hij eerst moet ontladen , of hij wel of niet moet gaan druppelladen etc.

Als je dat allemaal goed(!)gedaan hebt gaat hij de batterijen checken op hoeveel geladen die nog zijn en hoe de conditie is.
Met al die informatie gaat ie dan aan het werk.
En denkt dan kennelijk na een minuutje of twee dat hij vol is.

Nou, niet dus...

Teveel informatie en mogelijkheden.
En 'Te' is nooit goed.

Het is zo één:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007748993119.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.1be130faHSE5xC&browser_id=a9955285e30d4b6da047bc292c182f48&aff_trace_key=29cf9d206b794a2d8eea12ec6a30a5a3-1740937673876-03206-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=mixdhckbdcaustcj1959bb57c89f7d4eff7541d8f2&gclid=&pdp_ext_f={"order":"26","eval":"1"}&pdp_npi=4@dis!EUR!34.14!22.19!!!262.01!170.30!@211b65de17420741660885766e343c!12000042078231210!sea!NL!2104487701!X&isseo=y&algo_pvid=29a31b50-a81c-453c-acca-2642b837afb5

Laatst bewerkt:
Back