USS Hoga - WW2 havensleper

Steeds als ik begin aan een nieuw project neem ik voor het eens bij te houden maar dan halverwege kom ik er achter dat ik al weer te ver ben om het nog te delen. Dus bij deze, vanaf het begin.

Recent ben ik in het bezit gekomen van de Billing Boats USS Hoga in de schaal 1:50. Op het eerste gezicht leek het mij een niets zeggend “kaal” model van Billing Boats. Het miste veel details en zag er niet veel in totdat ik het ging opzoeken op internet.

Schermafbeelding 2019-11-25 om 15.16.55.png

Schermafbeelding 2019-11-25 om 15.17.23.png

Wat bleek we is 1 van de havensleepboten geweest die direct na de aanval op pearl Harbor in 1941 bluswerkzaamheden heeft verricht en geassisteerd heeft tijdens het redden van bemanningsleden van de diverse oorlogsbodems. Tevens heeft de bemanning bijgedragen de vaargeul open te houden.

80-G-312058.jpg

140814602.jpg

Het onderzoek op internet leverde al vrijsnel interessante foto’s op en volledige tekeningen van het schip. Het gaat om de Woban-Class haven-sleepboten welke vanaf 1939 werden gebouwd. De Hoga is daarvan de enige nog drijvende sleepboot.

De tekeningen en de foto’s laten zien dat het scheepje veel gedetailleerder kan zijn zijn dan Billing Boats heeft gedaan en er een leuk schip van te maken is met een interessante geschiedenis..

Voor de liefhebbers:

Link naar de gratis tekeningen (geen spanten): https://maritime.org/doc/plans/ytb142.pdf

Schermafbeelding 2019-11-25 om 18.15.49.png

Schermafbeelding 2019-11-25 om 18.15.42.png

Schermafbeelding 2019-11-25 om 18.15.35.png

Schermafbeelding 2019-11-25 om 18.15.20.png

Link naar de Hoga: http://www.navsource.org/archives/14/08146.htm

Link naar het zusterschip USS Nokomis met mooie duidelijke foto van het achterdek: http://www.navsource.org/archives/14/08142.htm

140814204.jpg

Na het bestuderen van de tekeningen en de vele foto’s ga ik de volgende waslijst aan toevoegingen / wijzigingen doen:

Een achterdek voor de roerstang (zie NOKOMIS)

Het roer zelf gedetailleerder maken

Kaapstander op het achterdek en besturing op bovendek plaatsen

Luiken voorzien van hengsels en scharnieren

Bolders aanpassen en draadvangers toevoegen

Achterzijde van de opbouw maken volgens tekening - DWZ 3 deuren en ventilatie openingen en de mast doorvoeren tot het hoofddek

Brandslanghouders plaatsen

Aanpassen anker installatie en besturing toevoegen

Ontsnappingsluik voordek plaatsten

Ontluchters bij opbouw

Sleeptros bijlen

Oprolslangen voor het wassen van de dekken op het top dek

Heklicht mist

Rond stuurwiel in juiste diameter & telegraaf op het top dek

Loopplank

Navigatielichten ontbreken

Sloepboom aanpassen met treden en katrollen

Pelorus / peilinstrumenten weerszijden plaatsten

Reddingssloep voorzien afdekcanvas

Kikkeroog bij sloep

Reddingsboeien

Reddingsvlotten achterzijde

Dekrand rond boven dek en stuurhut , dat mist nu

Draadrollers achterzijde top dek

Achterzijde stuurhut treden en extra opbergkast toevoegen plus ladder en

deuren op deze kasten toevoegen

Scheepsbel toevoegen

Inrichting stuurhut

Schoorsteensteunen en aanpassen bovenzijde schoorsteen

Houder op schoorsteen voor sloepboom

Railingen plaatsten op de opbouw

En het geheel in de navy kleuren afwerken.

Kortom een leuk project voor de donkere wintermaanden.

Het model is schaal 1:50 en 62 cm lang dus een handzaam formaat. Het wordt een statisch model zoals BB het ook heeft ontworpen maar met niet teveel werk kan het model zeker ook varend gemaakt worden.

De spanten passen goed in de kiel en het dek past erg goed, is vaak anders bij BB.

CELLGNUNL.jpg

De opbouw van vraagt het nodige geduld en een paar goede lijmklemmen maar ook dat gaat vrij vlot. De schoorsteen is ook al vormgegeven

IMG_3209.jpg
IMG_3210.jpg

De achterzijde van de opbouw wordt aangepast of beter nog toegevoegd volgens de tekeningen en de foto’s van de Hoga.

Wordt vervolgd

Bijlagen

• image.png
    image.png
    2,3 MB · Weergaven: 257
IMG_3269.jpg

de stuurhut is in het echt rond van voren maar bij het model zijn het 3 rechte stukjes hout, na het schuren en plamuren is het rond geworden en voorzien van een plint aan de onderzijde. de beplanking is ook gestart

IMG_3281.jpg

de deuren opnieuw uit dunner hout gesneden en een kleinere patrijspoort toegevoegd. Ook de rand langs het dek en de plint aan de opbouw toevoegde zoals bij het echte model. Dit is niet bij het BB model maar geeft direct al meer body aan het model

IMG_3282.jpg

de achterzijde is toegevoegd volgens de tekeningen. het model van BB is een richtplankje zonder deuren OID. nu is het in lijn met het echte schip. Ook de lier is aangepast, in het model was het 2 kleine stukjes plastic, gelukkig nog rest beslag liggen van andere schepen.
IMG_3283.jpg

Het model van BB wijkt erg af van het orgineel. Zo ook de plaatsing van de reling op de stuurhut. Deze is nu aangepast

Ook de “zonneklep” is nu gemaakt met de plaats voor de scheepsbel. Ook de randen aan het top dek zijn toegevoegd en de deuren zijn van dunner multiplex gemaakt en bekleed met donker hout. Tussen de kasten achter de hut is een opstap gemaakt zoals bij het echte model. Ook de deuren op de kasten zijn gemaakt. De scharnieren en hendels volgen

Ik vind het een mooi model, waar je tijdens de bouw het eea kan aanpassen cq veranderen. Persoonlijk zou ik hem rc maken.

Dank je wel, ik denk zeker dat het een
Leuk rc model kan zijn maar ik heb meerdere boten die ik kan laten varen maar ik vaar niet echt. Vind het wel mooi om te zien wat de diverse mensen maken om alles te laten werken en te laten varen

Weer wat opgeschoten. De mast structuur is af en nu van messing ipv hout. Ook alle relingen zijn gemaakt. Nu de romp gaan schuren en plamuren pfff. Maar het loont

Back