v-stabi 5.1 en governor

Discussie in 'Flybarless' gestart door 666yeti666, 5 apr 2011.

  1. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Zoiezo een WR bec voor mij, en ook gelijk alles HV. Lijkt me efficienter draaien en gaan we steeds meer tegen komen. De nieuwe HV futabas lijken me wel wat :yes:
     
  2. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ziet er inderdaad heel goed uit :D
    WR bec stond ook al op mijn lijstje, enige nadeel vind ik dat je afhankelijk bent van je vluchtlipo...
    Heb ook nog naar de HV servo's van HK gekeken (MKS, outrage), prijstechnisch gunstiger.
    Maar zal uiteindelijk wel weer op Futaba uitkomen..., vlieg nu met BLS451 en dat zijn heerlijk vliegende en betrouwbare servo's.
    Denk ook dat ik het HV pad opga, lekker weinig poespas en clean.
     
  3. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    De Outrage Torq zijn idd ook erg mooi, vooral de 9188 schijnt een beest te zijn voor de staart. Alleen zijn er geen vervangende gears voor. Toen ik hierom vroeg werd mij verteld dat nog nooit iemand het gelukt was die te beschadigen. Lijkt me erg sterk :rolleyes:
     
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik heb persoonlijk nog nooit een gear in mijn staart kapot gekregen, zelfs nylongears niet, wel swashservo's kapot gevlogen, verslijt vaak mijn spullen ;)
    Dus zou ik ook niet als bepalende factor zien in mijn servokeuze.
    Maar stuk kan werkelijk alles hoor, is maar net wat het lot in petto heeft voor je als je hem prakt, geen probleem.
     
  5. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik heb de WR Hercules in gebruik, dan weet je tenminste zeker dat je iets hebt wat gelijkwaardig of beter is dan de Jive BEC. En je hebt meteen de mogelijkheid om naar HV te gaan (wat ik nog niet doe omdat ik een BLS251 op de staart heb)
    Nadeel is alleen dat die Hercules samen met de HW-120HV regelaar nogal fors en zwaar zijn. Maar ik merk het verschil in gewicht gelukkig niet.
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Team compass Noorwegen vliegen met een HV setup en dezelfde WR bec en een Stepdown regulator op de staart, dus zou bij jou dan toch ook moeten kunnen?.
    Ze zijn ook overgestapt op de Futaba servo's trouwens...
    Zal eens vragen hoe ze het nu exact doen binnenkort.
    Beter goed gejat (getest in dit geval)...
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  7. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Beetje offtopic maar draai je je BLS251 gewoon op 6v of met een extra stepdown?
     
  8. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik draai nu alles op 6V, de BLS251 kan daar prima tegen. Maar als ik HV ga heb ik idd een stepdown nodig. Toen ik de Hercules installeerde had ik nog helemaal geen HV setup in gedachten, maar nu heb ik met de komst van die BEC idd ineens die mogelijkheid.
    Nu vraag ik me alleen af wat dat oplevert, de heli reageert nu al zo goed... en kunnen de BLS452 servo's gewoon die 8,4V aan?
     
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    officieel niet...
    Wordt wel gedaan, maar ik zou dan voor HV servo's kiezen.
    Het levert meer eenvoud op, meer houd en stel kracht (belangrijk op de cyclic en zeker bij een direct aangestuurde FBL swashplate), en minder verbindingen en tussenliggende elektronica is ook gewoon beter in een 3D setup.

    beetje off-topic, maar ook weer niet naar mijn mening....
    past wel allemaal in hetzelfde interessante straatje, een 3D setup optimaliseren ;)
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2011
  10. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Ja :) heb er nu een stepdown tussen zitten, maar er komen toch steeds meer mensen die er geen enkel probleem mee ondervinden hem op 6v te draaien. Mischien een klein beetje meer kracht/snelheid maar alle beetjes helpen.

    Toch maar eens langzaam er tussenuit halen. Scheelt ook weer een onderdeel wat kapot kan gaan, en dat schijnt nog al eens te gebeuren.
     
  11. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik blijf voorlopig maar even op 6V zitten, ben daar erg tevreden over.
     
  13. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Ik zit er over na te denken om over te stappen van de Jive gov. naar de vbar gov in combinatie met een hobbywing pentuim 120hv.

    Wat ik mij alleen af vraag is of het nog steeds mogelijk is om terug te schakelen naar een lagere headspeed van bijvoorbeeld 1500rpm door het terug draaien van mijn gascurve?
    Of loop ik dan het risico dat de regelaar te warm wordt?

    Gr. Remie
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Remie, mijn ervaring is dat hoe minder je een regelaar "open stuurt" (deelllast) hoe warmer hij wordt, dus ja daar kom je alleen achter door het te proberen...

    Hopelijk kom ik er binnen een aantal weken achter

    Bas
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Tot nu doet mijn setup het nog probleemloos:

    Mijn laagste toerental die ik vlieg is ~1800rpm. Als ik de regelaar helemaal openschroef dan wordt het ~2500rpm. Hat maximum dat ik vlieg is 2100rpm, dat heb ik ook ogegeven als max in de governor settings. Als ik dan 100% in mijn zender instel heb ik 2100 op de kop.
    Ik "knijp" de regelaar dus behoorlijk maar het gaat nog prima. Het is geen Jive (die zijn erg goed in deellast) dus ik zou ook niet proberen zo laag te gaan als met de Jive.
    Inmiddels zit ik op 43 vluchten met de K-Force (=Hobbywing) en gisteren nog 4 vluchten gemaakt bij 30graden buitentemperatuur. De regelaar was ~45graden aan het einde van de vluchten gisteren.

    Ik zou wel de softstart nog wat softer willen hebben. Ik hoef bij mijn heli gelukkig niet bang te zijn voor een gestripte maingear maar de "ruk" bij het opstarten mag wel minder.
    De regelaar staat nu op "soft", ik kan nog naar "extra soft" maar ik ben bang dat de auto-rotatie bailout daaronder gaat lijden. Misschien toch maar eens proberen.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    En wat heb je nu aan voordelen ? Ik krijg het idee dat de Jive beter presteert door zijn fraaie opstart en zeer goede governer.
     
  17. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    ik ben ook wel benieuwd naar rpm logs van de vstabi governor, of deze nou echt zoveel beter presteert dan de Jive.
    Kan me wel goed voorstellen dat de precomp van staart op motor torque en dergelijke een verbetering van het vlieggedrag geeft.
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Voordelen:
    -Governor gelijkwaardig/beter dan de Jive: stroompieken zouden ook minder hoog zijn doordat eerder gereageerd wordt.
    -Goedkoop
    -Autoratie bail-out.

    Nadelen t.o.v. de Jive:
    -Loggen ging bij de Jive heel makkelijk met de Jlog, nu zou ik de Unilog weer moeten gebruiken (nog niet gedaan).
    -Meer gewicht (maar dat merk ik niet)
    -Losse BEC nodig.
    -Softstart is minder goed.
    -Motortiming moet je zelf instellen, in tegenstelling tot de autotiming van de Jive.

    Wat het zwaarste weegt moet je zelf beoordelen.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2011
  19. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Of de Vstabi governor nou zo goedkoop is valt wellicht nog over te twisten.
    Tenminste, veel mensen gebruiken een Hobbywing met succes, maar de failure rate is toch hoger dan bij de Jives zou ik denken (nog bij lange na niet zo hoog als de CC's :) ). Of je kiest voor een YGE120HV en die is met zijn 300euro alweer duurder dan een Jive80HV (275euro) En je hebt bij de YGE ook nog eens een bec nodig.
    Maarja de Jive 120HV is weer 400euro oid, straks bij de HeliJive waarschijnlijk ook autobailout en wellicht zelfs Vstabi compatibiliteit.

    @Dekker, ik neem overigens aan dat je amperage pieken bedoelt ipv spanningspieken?
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Klopt, is aangepast.
     

Deel Deze Pagina