V-stelling, hoe belangrijk is dat om relaxed te cirkelen?

Even een balletje opgooien.

Wat ervaren jullie als minimaal benodigde hoeveelheid V-stelling voor een thermiekzwever met ailerons?

Okay, toegegeven, het is lastig om V-stelling alleen te beoordelen, losgekoppeld van lengte staartboom en staartoppervlakken.

Ik ben nieuwsgierig naar wat jullie ervaringen zijn.
 
ik zou zeggen, minimum 2°? max 8-10°? als ik een DLG zie, dan ligt dit ver uiteen, maar draaien doen ze allemaal... ook heeft de super ava bv grote Vstelling aan zijn oren.


het moet er uiteraard ook nog een beetje presentabel uitzien... een schaalkist geef je geen tippen van 10° :)

persoonlijk vind ik dat wanneer er veel Vstelling in zit, ze wat luier zijn op de ailerons, maar het gaat hier om draaien in thermiek, en dan is wat Vstelling prettig... 6-8°...

(dit is mijn ervaring)
 
OK, mijn poging:
"makkelijk cirkelen in thermiek" interpreteer ik als het niet hoeven te corrigeren met rol of richting om een eenmaal ingestelde crikelvlucht vol te houden.
Hiervoor is het nodig dat de neiging om in een spiraalduik over te gaan in balans is met de neiging om uit de bocht te rollen.

De spiraal-neiging komt doordat, als het model schuin ligt, het dwars weg schuift waardoor het kielvlak van opzij wordt aangestroomd wat op zijn beurt de neus verder naar binnen duwt en de bocht. Hoe groter het kielvlak en hoe langer de staartboom, hoer sterker de spiraal-neiging.

De uit-de-bocht-rol neiging komt daardot bij dwars wegschuiven en V-stelling, de vleugel aan de binnenzijde een beetje dwars van onder wordt aangestroomd en die aan de buitenzijde van boven wordt aangestroomd. Hierdoor 'rolt' het model weer naar neutraal. Hoe sterker de V-stelling, hoe sterker de uit-de-bocht-rol-neiging.

Bij extreem krappe bochten speelt nog mee dat de vleugel in de binnenbocht langzamer wordt aangestroomd dan die in de buitenbocht, waardoor de binnenvleugel minder lift gaat genereren en dat ook nog bij een lager Re-getal. Dit draagt bij aan de spiraal-neiging.

DLG's hebben vanwege de manier van weggooien (met enige spin) een enorme richtings-stabiliteit nodig, dus een flink kielvlak en een hele lange staartboom.
Om dat nog enigszins lekker te laten thermieken (in kleine rondjes ook nog) zonder steeds in een spiraalduik over te gaan, hebben ze de enorme v-stelling nodig die ze zo kenmerkt.
Het is niet zinvol die 8 graden v-stelling te kopieren naar een model dat met een elastiek/lier/motor wordt gestart en een veel kortere romp en kleiner kielvlak heeft, 'omdat dat wel goed zal draaien in thermiek'.

V-stelling en richtings-autoriteit moeten met elkaar in balans zijn.
De vraag moet dus zijn: "Hoe kan ik berekenen/voorspellen hoe veel V-stelling ik nodig heb een model met een gegeven kielvlak en staartboom neutraal te laten cirkelen in thermiek?"
Maar dat kan ik niet :(
 
V-stelling en richtings-autoriteit moeten met elkaar in balans zijn.

Het is altijd goed om op RCgroups de posting van M. Drela na te speuren. Enkele posts van hem over dat onderwerp:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=585281&highlight=tail+size#post6248712

De vraag moet dus zijn: "Hoe kan ik berekenen/voorspellen hoe veel V-stelling ik nodig heb een model met een gegeven kielvlak en staartboom neutraal te laten cirkelen in thermiek?"

Toch acht ik de V-stelling hoofdverantwoordelijk voor lekker cirkelen.


Maar dat kan ik niet :(

Ik ook niet, al heb ik zo'n beetje al mijn vliegtuigen in Saiplane calc gestopt om e.a. te vergelijken.

Tailwind Gliders - Articles/Files

Daardoor heb ik sterk het gevoel dat veel zwevers eigenlijk met te weinig V-stelling rondvliegen.

Heeft iemand eens geexpirementeerd met verschillende V-stellingen op 1 zwever?
 
Heeft iemand eens geexpirementeerd met verschillende V-stellingen op 1 zwever?
Ja! Bij mijn Starlight zaten 2 verschillende vleugelverbinders voor de tippen. Een setje vrijwel vlakke en een setje met enkele graden v-stelling.
De vlakke heb ik één keer gebruikt. Het cirkelen is er aanmerkelijk wiebeliger mee. Op de helling zal het heerlijk zijn maar voor het thermieken vond ik het niks.
 
E_zps2374087a.jpg



Ik denk dat je tussen de 4 a 6 graden moet zitten, vanuit het midden deel vd de vleugel.

Kijk eens naar de Elvira van Podivin Composite Modellbau misschien heb je daar iets aan.

Lyckele
 
Dank voor de reacties tot nu toe.

Er wordt wel gewisseld met V-stellingen (wist ik wel, bij die F3J/B zwevers kun je verschillende verbinders bestellen)

-->>>>Maar, iemand wel eens verder gegaan dan die "sociaal geaccepteerde" 5°?? :) ;)
-->>>>Of, anders gezegd, heeft iemand wel eens een aileron zwever gevlogen met TEVEEL V-stelling??

Volgens mij is er een verband tussen Cl waarbij je vliegt en gewenste spiralstability.... Oftewel, als je maximale lift van je vleugel uit wilt kunnen cirkelen, heb je een grotere spiraalstability nodig.

Dat lijk je te zien bij de Elvira (schitterende bak, wel van de snellere soort) en Maxa. Maxa meer voor thermieksnuffelen, meer V-stelling, bij hogere Cl's nog stabiel genoeg.

Zelfde verschil zie ik in mijn Furio versus Supra.
 
Laatst bewerkt:
Offfffffffff je gaat nog eens aan het soppen met 196 strookjes Carbon en maakt 2 verschillende vleugel pennen voor je tippen :mrgreen:

Is het wat om ook eens een hengel bij de buren(RC-Network - Magazin) uit te gooien?
Maakt het breder en ook nog interessanter.

Lyckele
 
Laatst bewerkt:
Verbinders voor de buitenpanelen gaan maar 98 stukjes roving in!!! (15mm hoog, 10mm breed.)

Om bij onze Oosterburen een diskussie te starten zie ik niet zo zitten, eigenlijk.....

[edit] Over de verbinders zit ik niet in. Ik sta op het punt capstrips te maken. Daar zou ik eventueel ook V-stelling in moeten verwerken. En dat kan achteraf niet meer gemodificeerd worden....
 
Laatst bewerkt:
Zoals Ron al stelt zit er een balans tussen V-stelling en kielvlak oppervlak.

Wanneer je V-stelling groter wordt zal je kielvlak mee moeten en andersom.
Dit verklaart ook de flinke V-stelling bij DLG's die het grote kielvlak moeten hebben tbv de draaistart, zoals Ron al schreef.

Bij veel V-stelling en te klein kielvlak krijg je Dutch-Roll een links-rechts slingering met rollen en gieren.
Wanneer het kielvlak te groot is voor de V-stelling krijg je spiraal instabiliteit, het toestel wil steeds meer de spiraalbocht in, en je moet flink tegensturen.
Dit is niet een gevolg van langzaam vliegen zoals Berrie in post 8 veronderstelt. Het wegvallen over een vleugel in een spiraal is weer wat anders en zou misschien juist baat hebben bij een groter kielvlak.

Hoeveel V-stelling (en kielvlak) je nodig hebt is ook een smaak kwestie.
Met minder van beide moet je constant blijven vliegen, met meer kan je wat relaxter vliegen en ook nog op andere dingen letten (je concurrenten bv).
Vandaar dat F3F en F3B weinig V-stelling hebben, en F3J, F5J meer. F3K zie boven.

Rick
 
-->>>>Of, anders gezegd, heeft iemand wel eens een aileron zwever gevlogen met TEVEEL V-stelling??


jup, maar dat vliegt helemaal voor geen meter ;) dan gaat hij erg moeilijk in een rol beweging, net door dat de Vstelling hem steeds wil uitvlakken...

toen ik de pennen vervangen heb in de romp naar 0° (de vleugels plooien naar enkele graden uit zichzelf) vloog deze kist wel erg goed...

dus een teveel aan Vstelling levert ook niets op...

ik heb eerder het gevoel dat je een paar graden te weinig kan geven, dan een paar graden te veel. :p (maar uiteraard is de JUISTE Vstelling cruciaal
 
ik heb eerder het gevoel dat je een paar graden te weinig kan geven, dan een paar graden te veel. :p (maar uiteraard is de JUISTE Vstelling cruciaal

Haha, en ik heb juist andersom het gevoel!!

Hoe dan ook. Ik heb zojuist besloten welke V-stelling ik ga maken.

Bij deze meervoudige V-stelling hoort een spiral stability van 2.25. (Zie Sailplane calc).

De vleugel, uiteraard ADAMAS project, heeft een halve spanwijdte van 2750mm. De vleugeltip zit met de gekozen V-stellingen dan 205mm boven de wortelkoorde.

Toen ik de rolmaat uitlegde, en een lineaal op 205mm hoogte daarop plaatste zag het er niet stom uit.

Rick gaf al aan dat je ook iets moet kiezen wat bij je past. Bij mij past, voor lange vluchten, voldoende stabiliteit.
Vuurvosje noemde al dat het er beetje uit moet zien. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar uiterlijk speelt een rol....

In het ADAMAS draadje plaats ik wel wat foto's straks.

[edit]: [168133] de-bouw-van-de-adamas-5

Wat ik niet in kan schatten is eigenlijk het volgende.

Vragen grotere/zwaardere kisten om meer of minder eigenstabileit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Grote kisten worden minder verstoord door externe invloeden vanwege hun grotere massatraagheid en grotere snelheid (door die hogere snelheid geeft en zekere vertikale luchtstroom minder verschil in invalshoek). Ik zou dus zeggen dat je met iets minder stabiliteit af kan omdat de verstoringen minder groot zijn.
 
Hoi,

Ik heb me tot nu toe nog niet zo in de discussie gemengd, omdat je mijn mening al uitgebreid kent. :D Toch krijg ik nu een ingeving. 8O

Je weet mijn Alpina heeft een spiral-stability van 0,94. Erg klein, dat is ook mijn vliegervaring. Best vliegbaar, maar niet 2 rondjes met de handjes op de rug.
Mijn Roofmus (F3J) had een sp.stability van 1,09. Marginaal meer, merkbaar makkelijker cirkelen, maar nog steeds niet met de handjes op de rug ...

Yaw-damping (gierdemping) was voor Alpina 0,024. Nagenoeg de advieswaarde van Mark Drela. Voor Roofmus was die 0,014. Ver onder de advieswaarde.

Wat was het verschil? Tijdens thermiek cirkelen nauwelijks. Roofmus was een fractie makkelijker, maar dat zou ook door het verschil in vleugelbelasting kunnen komen: 35 resp. 80 gr/dm2. Het grote verschil in yaw-damping maakt voor de spiral-stability niet zo heel veel uit.
Wel een groot probleem bij Roofmus was altijd de lierstart. M.n. de eindfase wanneer met hoge lift (Cl) werd gevlogen, vlak voor het snelheid maken voor de jump. Dan was hij verschrikkelijk moeilijk op een rechte koers te houden. :???: Daarin zie ik dus wel een verklaring voor het (grote) verschil in yaw-damping.

Wat meen ik hieruit te kunnen concluderen? Net wat jij ook al suggereert: bij hoge Cl's heb je meer spiral-stability nodig. :teacher:

Wat denk je? klopt de redenering een beetje? :confused:

Dirk.
 
Dus een kleiner kielvlak?

Rick
Nee, want ondanks de grote verschillen in yaw-damping tussen Alpina en Roofmus (verschillen in de grootte van kielvlak en staartboomlengte) is dat niet merkbaar van invloed op de spiral-stability, het gemak waarmee in de thermiek wordt gecirkeld.
Het grote verschil zit hem in de koersvastheid tijdens vliegen met hoge Cl.

Kortom: voor het vliegen met hoge Cl heb je (vooral) meer kielvlak en/of een langere staartboom nodig.
Voor spiral-stability heb je (vooral) meer V-stelling nodig.

Het is echter de vraag of je tijdens thermiekdraaien zulke hoge Cl's vliegt.
Ik merkte dat tijdens het draaien nauwelijks, maar wel tijdens de eindfase van de lierstart.

Dirk.
 
Maar, als je nou echt gaat voor makkelijk cirkelen en vliegen met je handen in je broekzak moet je hier even kijken. :schrik: :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Oh ja, en in dat geval wordt zo'n vliegstoel voor lange vluchten met hoofd- en beensteun wel erg belangrijk.
 
Back
Top