V12 Modelmotor

Naast het stoomgebeuren, wat van mij de hoofdhobby is bouw ik ook nog wat andere zaken.

Hier een klein fotoverslag van de door mij in aanbouw zijnde V12 modelmotor.
Het geheel wordt gebouwd volgens tekeningen van VTH uit Duitsland.
Het model van mij wordt tevens een 1/2 x vergroot.

Hierbij wat basisgegevens:
cilinderinhoud ca.300cc
zuigerdiameter 29mm
slag 31mm
24 kleppen 2 per cilinder
2 buitenliggende nokkenassen met klepstelen.
3 carburateurs
lengte ca.540mm
breedte ca.260mm
hoogte ca.250mm
2 verdeelkoppen
brandstof benzine

mvg Rene

Laatst bewerkt:
Aaaahhhh, wat mooi.

Ik ben vooral benieuwd naar de "internals", dus de krukas, zuigerstangen etc. Ik ben benieuwd hoe de krukas gelagerd gaat worden.

Da's inderdaad erg mooi...... gaat deze echt in een model vliegen? P51 met schaal uitlaten edg? :)

Schitterend gewoon.

Met zo twee motoren kan ik een mooie versie van de P-38 bouwen (had origineel ook V12 motoren).

Luc

Sommige mensen hebben echt te veel vrije tijd.... ga vrijwilligerswerk doen ofzo! In plaats van ons een beetje jaloers zitten maken met dit wonderschone stukje techisch werk. Werkelijk prachtig, onder de indruk....

Over de interne componenten als bv krukas, heeft de krukas een lagering die even groot als de diameter van de krukwangen? Zoals de krukaslagering van een duitse tigertank, klopt dat? Ben benieuwd naar de update's..!

Over de interne componenten als bv krukas, heeft de krukas een lagering die even groot als de diameter van de krukwangen? Zoals de krukaslagering van een duitse tigertank, klopt dat? Ben benieuwd naar de update's..!

Daar bedoel je toch zeker wel de krukpen mee he
Want om een krukwang zie ik geen kans om daar een lager op te doen hoor
Loopt wat rottig he vierkant op rond
mvg
Frederik:D:D

Hij zal inderdaad bedoelen de krukpen. Echter zijn de krukwangen lang niet altijd vierkant!! meestal ook rond, echter excentriesch.

Hoe staat het verder met de motor??

krukas

Heren Zore,
Heeft inderdaad gelijk dit systeem wordt zeer veel gebruikt in de modelmotoren-
techniek voornaamlijk in Duitsland.

Het project staat momenteel voor lange tijd stil.
Ben op dit moment bezig met een 2e straalturbine type KJ66.

mvg Rene

n.b. foto geleend van het internet , ben zelf nog niet zo ver.

watvoor kleppen heb je dr in zitten? :)
zijn de cilinderwanden nog behandeld met n coating oid? of zet je dr bestaande cilinderbussen in? want het lijkt me dat ze van "gewoon" aluminium toch wel heel erg snel stuk zijn...

ik wil binnenkort ook eens beginnen aan mn motorbouw projecten, aangezien ik nu toegang heb tot alle metaalbewerkingsapparatuur die je je maar kan bedenken :)

Hey, hoe staat het met de motor? :worship:

Ik denk dat Rene het een beetje druk heeft met de afbouw van zijn locomotief :)

Laatst toen ik bij hem op bezoek was stond de lok op de werkbank, bijna gereed maar nog geheel ongeschilderd.
En hij wil deze lok af- en rijdend hebben met de stoomdagen in Leek komende hemelvaart.

De motor stond destijds netjes op een tafel in de woonkamer.....
Hij zoekt nog naar keramische buisje 4mm uitwendig, gat 1mm om bougies van de maken.
wellicht weet iemand een adresje ?

Locomotief is trouwens geen kleintje, ongeveer schaal 1:5 trekt met gemak 4 a 5 bakken met volwassenen (circa 6 tot 8 volwassenen per bak).

Back