V8 83 cc

Ik ben na een hele tijd me met andere dingen bezig gehouden te hebben toch maar weer aan het bouwen geslagen.

De bedoeling was eigenlijk om mijn radiaal af te bouwen maar daar miste ik een beetje de drive voor.
Toch maar begonnen en toen ik de eerste cilinderkop verprutst had dacht ik voor de gein uit dat stukje alu een simpel onderdeeltje te gaan maken van de v8 waar ik al heel lang plannen voor had en af en toe wat cad tekeningen van had gemaakt om mezelf fusion 360 wat eigen te maken.

Maar goed,eenmaal begonnen was er geen weg meer terug en ben ik verder gegaan met de V8.
Ik maak de radiaal ook nog zeker af maar aangezien het mij toch om t bouwplezier gaat eerst maar dit 8 cilinder projectje.

Ben al een week of 6 bezig en dacht dat het wel leuk was om vanaf nu mijn vorderingen te delen op t forum.

Het gaat over een vloeistof gekoelde 60 graden V8 met 83 cc en 4 bovenliggende nokkenassen met 2 kleppen per cilinder.
Gebaseerd op de ontwerpen van Hubert Schillings en Rolf Luther.
Ontsteking weet ik nog niet,glow of electronisch,word alweer onrustig als ik daar aan denk.
Eerst maar eens bouwen.

Laatst bewerkt:
Om dit onderdeeltje ging het,
een lagerdekseltje
20210106_154521.jpg
20210106_172703.jpg

Bijlagen

• 20210106_154525.jpg
    20210106_154525.jpg
    252,3 KB · Weergaven: 210
Ik ben nog wat verder en zal later de rest van mijn vorderingen aan de hand van foto's uploaden.

wordt vervolgd

• Like
Reactions: Cnn
Ik vind dat de kleppendeksels van zo'n motor belangrijk zijn voor t uiterlijk van de motor.
Vaak is dat het enige wat je ziet als de motor ingebouwd zit in waar ie voor gemaakt is.

Ik had al 4 kleppendekseltjes gemaakt tegelijk met de nokkenbanken maar was daar toch niet tevreden over.
Dit waren gewoon simpele afdekplaatjes met schroeven er doorheen.
Dit geeft de motor een hoekig simpel uiterlijk dus heb ik zelf wat verzonnen met wat koelslotjes erin en verzonken schroefgaten.
Oogt net wat beter dacht ik.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de complimenten,

Ik zal het hele proces vanaf nu wat gedetaileerder beschrijven en wat meer foto's maken,toch altijd leuk als je wat feedback krijgt.

En ook complimenten voor jou Jeroen!
Debbie begint haar vuurdoop al te naderen heb ik begrepen,ik hoop dat ze goed gaat lopen.
Let ff op die kogel die de zaak af moet sluiten,daar zit nog wel eens een probleem dacht ik me zo te herinneren.

Debbie is hier helaas overleden maar heeft haar organen gelukkig wel voor transplantatie weggegeven.

Laatst bewerkt:
Volgende onderdelen waren de cilinderbanken.
Mooie grote onderdelen om te maken,niet heel complex maar wel bewerkelijk,zeker om alle cilindergaten waar de loopbussen in gekrompen worden een beetje nominaal aan de maat te krijgen.
Wel erg belonend want deze banken geven de motor direct een beter v8 -achtig uiterlijk.

Ok,
Begonnen met blokken alu precies op maat te frezen
20210302_124531.jpg
20210302_125543.jpg

Daarna alle gaten spotten met een centerboortje.
Er komen 10 verzonken gaten om de banken op het carter te schroeven en 10 maal m4 gaten om de cilinderkoppen weer op de cilinders te kunnen schroeven en natuurlijk de 4 gaten voor de loopbussen met een shoulder voor de bussen met een lip.
20210302_130521.jpg
20210302_130931.jpg

Nu even 10 maal M4...

20210302_135622.jpg

Daarna oplopend boren frezen en kotteren
20210302_151750.jpg
20210302_152016.jpg

Back