Vakantalus 8c

Hoppa!

Liggertjes ingelijmd en geplamuurd,

Alleen nog even schuren, koolstof op de neuslijst en keflar voor het scharnier, en dan kan hij de zak in!

full
full

Even een vraagje voor de kenners,

Ik ga baggen met 100 grams spreadtow! Ik moet straks de lijn terug vinden waar ik de huid door moet snijden,

Zie je een spleet van o,5 mm duidelijk terug?
Ik wil namelijk het patroon netjes door laten lopen.

Of kan ik beter een mylar flapje snijden die net een paar tiende groter is dan het profiel?

Groetjes!

Oh en Frank! Snel door baggen! Ik ben van 23 nov tot 5 dec weg maar dan wil ik graag mijn pomp van je lenen ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga je de vleugel in een keer baggen? Dan zou ik er eerst hardpoints in maken. Hoef je dat nier achter te doen

Hey Robert, nee ik bag de twee helften wel in twee, maar ik wil de deelbare vleugel in een keer doen, en dan na het baggen de huid doorsnijden om hem weer te delen, ik moet dan wel precies kunnen zien waar ik hem moet delen!

Vandaar mijn vraag of je een smal naadje makkelijk ziet door 100grams.Spreadtow?

Mijn idee is om een 0,5 mm stukje mylar tussen de naad mee te baggen zodat de twee helften niet aan elkaar kunnen plakken, ik hoop dat ik het naadje makkelijk kan zien dan kan ik de helften met een scherp mesje van elkaar los maken!

Hey Robert, nee ik bag de twee helften wel in twee, maar ik wil de deelbare vleugel in een keer doen, en dan na het baggen de huid doorsnijden om hem weer te delen, ik moet dan wel precies kunnen zien waar ik hem moet delen!

Vandaar mijn vraag of je een smal naadje makkelijk ziet door 100grams.Spreadtow?

Mijn idee is om een 0,5 mm stukje mylar tussen de naad mee te baggen zodat de twee helften niet aan elkaar kunnen plakken, ik hoop dat ik het naadje makkelijk kan zien dan kan ik de helften met een scherp mesje van elkaar los maken!
Ik brak mijn vleugel op het perron in Utrecht gewoon doormidden tussen duim en wijsvinger terwijl ik tegen de conducteur zei dat die zó wel sterk was.
Was precies op de naad.

Hey Frater! Dan heb je of een Heul heul heul sterke duim en wijsvinger, of je vleugel was niet van 100 grams spreadtow ;-)

Wooeeewwhhhhhaaaaaaaahahahahaha die conducteur heeft vandaag op het conducteursforum gepost dat hij zo iets grappigs meemaakte met een reiziger op het perron in Utrecht......

:D:D

De hele weg naar huis heb ik die vleugel tegen elkaar gehouden (onderkant was nog aan elkaar). Ik had die dus net 1 uur. Daarna een dubbele laag UD op de naad aangebracht. Ik kan nu datzelfde zonder dat die breekt. Ik heb er al denk ik 500 vluchtjes mee gemaakt. Vanmiddag nog... Het was mooi weer, hier.

Even jullie mening pijlen

Servo tussen de twee vleugelbuizen in of buiten de twee buizen?
Wat ruimte betreft komt tussen de buizen me beter uit, maar verzwakt dit de vleugel op een belangrijke plek, of is dit juist de beste plek omdat de vleugel hier al sterk is door de twee buizen en is de servo dus buiten de buizen juist een verzwakking?

Ik ben benieuwd wat jullie mening is!
Tussen de vleugelbuis
full

Net buiten de vleugelbuis
full

mmm, ja, mmmm. welk systeem ga je gebruiken om de ailerons aan te sturen? bij topdrive zul je buiten de buizen moeten blijven....qua sterkte denk ik dat ertussen weer sterker is dan er voorbij. Als je er geen probleem mee hebt dat de stuurstangen buiten de vleugel lopen zou ik de servo's tussen de buizen plaatsen, tegen de ligger aan, goed insmutsen met epoxy en microballoons. Stuurstang aan de bovenkant heeft mijn voorkeur in dit geval, ivm het blijven hangen met de stangen en hevels in hoger gras ed..

Hmm! Ol het wordt tussen de buizen! Ik zal de achterste buis vastlijmen dan kan ik er en gaatje in maken aan het einde om toch met topdrive te werken!
Bedankt allemaal

Ruim een maand verder maar het is gelukt! De vleugels zitten in de zak!

Ik ben voor het eerst met spreadtow in de weer geweest (100g/m2) en het viel me niet mee! Met name gebrek aan ervaring denk ik want ik had nogal wat twijfels!

Om het laminaat te drogen heb ik het met papier een kwartier in de zak gedaan op 0,4 bar onderdruk. Dat gaat best goed! Het papier was mooi gelijkmatig nat wat mij weer het gevoel gaf dat het laminaat in iedergeval goed gepegneerd is.
Door op -0,4 bar te drogen en op -0,8 bar te baggen denk ik dat ik het laminaat nooit te droog kan maken!
Eigenlijk denk ik dat ik nog een rondje had kunnen drogen maar ik was bang dat ik dan over de twee uur verwerkingstijd had gegaan, achteraf had ik het wel gered!
Ben benieuwd morgen!
af8d24be837bd9da3fe99199a93a1c72.jpg
411e17a3c94abce25c61743c43f00e9a.jpg
afb7ebc2ae62be8fdc6c67f589e0224f.jpg
5b348fa2c7cf5f9ffe3c98c8023972e9.jpg
042e8bf127cb9af7ffe4c1c040e4ff7b.jpg
b63ad5fd322579ceee8d8d9810abfa40.jpg

Nou kleind drama dus gister!
Een vleugeltje kwam er perfect uit
59299228fc6b95002d2d353785768d09.jpg
953c3c60d79af4c5583388f1a43e9ee8.jpg

Maar toen ik de andere wilde uitpakken merkte ik meteen al dat het mis was
Toen ik de tweede vleugel onder vacuum zette dacht ik dat de zak lekte, ik heb toen de kraan van de eerste vleugel even dicht gezet. Lummel dat ik ben vergeten deze daarna weer open te zetten. ........

Ergste van het verhaal is dat het ook nog eens het deelbare vleugeltje was ( de linker had ik zo opnieuw gesneden)

Na een paar wijntjes gister om weer moed te verzamelen en wat mentale ondersteuning ben ik gister begonnen met het verwijderen van de huid
Dit lijkt te lukken, dus als ik de kern kan redden dan scheelt me dat erg veel

d632e92a10512ec585ba16d78f47d9c4.jpg

To be continued

Back