van benzine naar aspen

Het grapje wil dat je tegenwoordig als bedrijf gewoon verplicht bent om een alkylaatbenzine te gebruiken bij kleinmaterieel op benzine.
dus aspen of de stihl mix. zoiets
Dat was voor ons de reden voor de overstap
Daar kan ik me iets bij voorstellen... de overheid is een zeikerd, totdat ze zelf zeggen dat er met Chroom-6 niks aan de hand is natuurlijk.... :rolleyes:
 
ja.. heb ik s een discussie over gehad met zo'n man.

In de uitlaatgassen zit minder zooi.
dus is het beter voor de mens.
dus kan de mens ziek worden van iets wat slechter is.
dus ga je maar gewoon toepassen wat aantoonbaar beter is.

en daar stopt de discussie ook. want verder praten ze niet
Maar ach.
Iedereen moet het (zakelijk)
Dus sta je doorgaans toch weer gelijk aan de streep.

als ze nu eens stoppen met alles te jatten, kun je misschien investeren in dezelfde middelen, maar dan op accu.
het is er.. en werkt goed (of beter)
alleen het verdwijnt steeds zo snel...
 
qua aspen: ik ben op mijn werk overgestapt van zelf-meng-tweetaktbenzine naar aspen overgestapt.
bij het zelf mengen zaten we ook op +/- 1:40. Aspen zit dat ook.

Volgens mij is 2-takt Aspen niet 1:40.
Volgens de site zit er 2% olie in.
Dat beteken op 5 liter dat er 0.1 liter olie inzit.
Dus 4.9 liter brandstof en 0.1 liter olie.
Dan kom ik uit op een verhouding van 1:49.
Of zie ik dat verkeerd....

Jan
 
Of zie ik dat verkeerd....
Volgens mij zie je dat geheel en al correct... Veel mensen noemen het 1:50, maar 1:49 is een beetje accurater.

En voor zo ver ik weet klopt het ook, dat er maar 2% olie in zit (al is het verschil met 1,96%, ofwel 1:50, natuurlijk volledig verwaarloosbaar...:D )
 
Beste forumleden<
Dank alvast voor alle info. Ik zit eigenlijk nog met 1 vraag:
Ik heb vorig jaar alle membranen vervangen en daarmee ongeveer 15 liter mee gevlogen. Als ik nu overstap naar Aspen, harden dan alle membramen uit.
Of is dat als je overstap van Aspen weer naar benzine.
 
Ik heb vorig jaar alle membranen vervangen en daarmee ongeveer 15 liter mee gevlogen. Als ik nu overstap naar Aspen, harden dan alle membramen uit.
Of is dat als je overstap van Aspen weer naar benzine.
Naar mijn weten "geen van beide"... je kunt gewoon heen en weer stappen, en volgens mij de brandstoffen zelfs door elkaar gebruiken.
 
Naar mijn weten "geen van beide"... je kunt gewoon heen en weer stappen, en volgens mij de brandstoffen zelfs door elkaar gebruiken.

Wat ze mij wijsgemaakt hebben is dat aspen en het schijnt dat stihl motomix dat zeker doet dat het reinigend werkt.
Dus er kan wat aanslag in de motor loskomen met alle gevolgen van dien.
Ook loopt aspen wat schraler dus de sproeier moet iets rijker afgesteld worden.
Beste is gewoon 1 soort brandstof aanhouden.
Gr,
Arjan
 
Dus er kan wat aanslag in de motor loskomen met alle gevolgen van dien.
Dat kon in de jaren 70 al, als je van shell naar BP overstapte, met name als je van olie wisselde.
Ook loopt aspen wat schraler dus de sproeier moet iets rijker afgesteld worden.
Dat geldt eigenlijk voor iedere verschillende brandstof. Aspen is nu eenmaal geen benzine, maar een chemisch gezien volledig andere brandstof. Dus is de lucht/brandstof verhouding ook (licht) anders. Close genoeg om zonder échte problemen te draaien, maar ideaal moet je toch afstellen...
Geldt ook voor bijvoorbeeld je auto op gas, als je overschakelt naar benzine (al is dat reeds "ingebouwd")
Beste is gewoon 1 soort brandstof aanhouden.
Dat is altijd zo.... Je kúnt wisselen, maar dat wil niet zeggen dat dat het beste is. Als dat verkeerd overkwam, dan sorry daarvoor.

Voor mijn werk (scheepswerktuigkundige GHV) was het eigenlijk iedere keer dat we "verse brandstof" kregen, overschakelen op een "andere" brandstof, want die zware stookolie is nooit helemaal hetzelfde, en dat leverde genoeg problemen op soms....
 
Ik had begrepen dat Aspen meer op alcohol basis is, daarom vreet het ook gen schuim of lak aan.
Benzine door de veel andere chemische samenstelling echter wel. Er zijn membranen van walbro die er beter tegen kunnen , dat zijn de gelige membranen ,de zwarte worden hard naar verloop van tijd, dit ter info.
Gr rinie
 
Ik had begrepen dat Aspen meer op alcohol basis is, daarom vreet het ook gen schuim of lak aan.
In benzine die je aan de pomp haalt E95 daar is ethanol (alcohol) bijgemengd niet alle rubbertjes kunnen daar even goed tegen.
In Aspen zit geen ethanol bijgemengd.
 
merci voor de correctie, ik had 1:40 in mn hoofd, is inderdaad 1:50

ff voor de volledigheid: een hele rits van de kleine machines in het bedrijf hebben ook een type carburateur zoals wij op de vliegtuigen hebben..
we zijn gewoon overgestapt.
En geen problemen.
we zitten er nu al een paar jaar mee, en nog steeds geen bijzonderheden ontdekt.

dus ook geen verdrogende rubbers of membramen oid.
misschien dat in de hobbymotoren her en der andere materialen worden gebruikt voor de membramen of rubbers, dat zou kunnen.
Maar ik geloof persoonlijk niet echt dat dit problemen zou geven bij "aspen" of "stihl" of andere alkylaatbenzine

auto's zitten ook vol

qua schraler lopen: de hobbymotoren krijgen doorgaans geen 1:50.
1:40 zie je wel eens in de handleidingen. vaak vetter.
dus ga je dan naar een 1:50 smering met een alkylaatbenzine, krijgt de motor inderdaad minder smering.
alleen zou ik persoonlijk dan eerder wat olie bijmengen, dan dat ik met de naalden alsnog voldoende smering probeer te halen.
dan zou de motor standaard (veel) te rijk lopen..

je hebt trouwens ook Aspen 4 takt brandstof.
nu heb ik nooit exact gekeken wat daar in zit, maar het lijkt me sterk dat daar olie in gemengd zit.
kortweg: kun je zelf mengen.
Je kan ook wat olie door de 2 takt mix gooien, alleen weet ik niet in hoeverre 2 typen olie in de mix elkaar beinvloeden (positief of negatief)
 
je hebt trouwens ook Aspen 4 takt brandstof.
nu heb ik nooit exact gekeken wat daar in zit, maar het lijkt me sterk dat daar olie in gemengd zit.
kortweg: kun je zelf mengen.
Dat is gewoon "schone" Aspen, zonder olie. in principe kun je daar iedere olie die je wilt in gieten, want er is (voor zover mij bekend) geen compatibiliteitsprobleem tussen Alkylaatbrandstof en huidige 2-takt oliesoorten.
Je kan ook wat olie door de 2 takt mix gooien, alleen weet ik niet in hoeverre 2 typen olie in de mix elkaar beinvloeden (positief of negatief)
Tegenwoordig zouden er eigenlijk geen problemen mogen optreden als je in een plons brandstof 2 soorten olie giet. Zou erg lastig zijn als je brommix van merk A getankt hebt, en de volgende pomp is merk B (andere olie)
Maar het is gewoon goede technische praktijk om te proberen een oliesoort te gebruiken (al doen we dat met gloeplugbrandstof ook niet, daar word ook vaak synthetisch met wonderolie gemixt).

Al met al, het kan over het algemeen weinig kwaad om bij te mengen.

Niet verwarren met oliesoorten in een smeersysteem (carter, olievulling), daar zijn wel degelijk oliesoorten die elkaar bijten, met name in de compressortechniek. Maar daar gaat het nu niet over.
 
Voor mijn werk (scheepswerktuigkundige GHV) was het eigenlijk iedere keer dat we "verse brandstof" kregen, overschakelen op een "andere" brandstof, want die zware stookolie is nooit helemaal hetzelfde, en dat leverde genoeg problemen op soms....
Ben benieuw Bert. Komt dit door de toevoeging van de chemicaliën (Chemisch afval) in de stookolie? Ik heb wel eens gelezen dat ze dit op die manier doen en het zo "verwerken"
 
Ben benieuw Bert. Komt dit door de toevoeging van de chemicaliën (Chemisch afval) in de stookolie? Ik heb wel eens gelezen dat ze dit op die manier doen en het zo "verwerken"
Helaas gebeurt dat, en daar heb ik in al die jaren precies EEN keer ECHT last van gehad, maar dat was ook gelijk echt prijs en een heel ingewikkeld verhaal.

De meeste problemen zijn veel simpeler, en worden veroorzaakt doordat twee residuale olieen van verschillende oorsprong ongeveer 1 op de 10 keer vertikken om met elkaar te mengen, en dan krijg je allemaal rare uitvlokverschijnselen die bijvoorbeeld de filters verstoppen, of die er voor zorgen dat de centrifuges niet meer goed werken, of die afschuwelijke waterafscheiding veroorzaken.
Die motor loopt er dan meestal wel op (eigenlijk altijd wel, om eerlijk te zijn en 99,9% van de tijd volledig probleemloos) maar daar koop je zo weinig voor als je die brandstof niet de motor in krijgt vanwege verstopte filters, of water alarmen of niet werkende centrifuges. Want dan loopt die motor dus NIET....

Dat waren de dagen dat je soms 28 uur per dag werkte om de boel toch maar vooral aan de gang te houden....
 
Laatst bewerkt:
Wat voor mij de echte reden is dat ik stihl moto mix gebruik is dat het niet stinkt.
Heb alles boven op zolder dus dan wil je niet de stank van normale benzine.
En voor stihl heb je ook 1 liter flesjes van olie met een mengverhouding bakje erop.
Echt wel handig heb net mijn 35cc dle motor aan de gang gekregen en deze moet 1 op 30 krijgen.
Heb dus de stihl moto mix gekocht en ongeveer 60cc erbij gegooid om op 1 op 30 te komen.
Nu heb ik ook al veel gelezen die gewoon 1 op 50 aanhouden dit omdat de fabrikant blijkbaar vrij voorzichtig is.
Ze gaan uit van de slechtste olie en aangezien stihl van goed kwaliteit is draaien sommige gewoon 1 op 50 zonder problemen.
En natuurlijk de houdbaarheid dit is zeker tijdens de winter wel handig als je weinig vliegt.
Sprak gisteren toevallig nog de jongens die voor ons alle stampers en generatoren in onderhoud nemen.
Dat er toch nog steeds veel problemen komen door brandstof die niet goed meer is.
En die gaan niet eens meer knoeien om een carburateur schoon te krijgen die zetten er voor kost prijs van 50 euro gewoon een nieuwe erop.
Dat is iets wat ik probeer te voorkomen.
Want zo hard gaat het nou ook weer niet qua verbruik van een benzine motor.
 
Back
Top